Jeg psyker meg opp til å fortelle kona at jeg har lyst på rittfulldemper. Har tenkt litt på Terrengsykkelrittet, N3 og etterhvert Ultrabirken. Om sykkelen kan brukes på lokale ritt også er jo det positivt!
Terrengsykler.
Terrengsykkelrittet, N3 og UltraBirken er tre av de desidert tøffeste ritta i landet. Kan sykkelen din brukes i disse tre, kan den helt klart også brukes i lokale Scott Cup-ritt...
Hei Har brukt Garmin 310 på 4 stk Scott cup nå og har fått disse totale høydemeterene vis det er av interesse for noen. Darbu 174 meter Åssiden 360 meter Spikkestad 169 meter Skrim 269 meter
Hilsen Åsmund
Artig om du hadde fulgt opp den på de tre siste etter ferien på de du deltar på.
Her er resultatene fra de 2 siste rittene. Konnerud 164 meter på 2 runder Hønefoss 221 meter på 4 runder
Vurderer tur til Mjøndalen lørdag. Tommy, kan du beskrive løypa? Skal jeg ha med fulldemperen? Dette er ikke noe grusrace vel?? Håper på en passe teknisk løype, ispedd masse flytstier og ikke altfor lange stigninger....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Krokstadelva er stedet, altså på nordsida av elva, mens Mjøndalen ligger på sørsida. Men nok om det.
Sitat: frontbiker
Dette er ikke noe grusrace vel??
Så langt ifra som det går an.
Løypa har vel til sammen 250 m grus, omtrent. Resten sti. Ei runde er rett over 5 km, tror jeg (blå løype). Ikke veldig krøkkete og teknisk krevende sti, men den inneholder mange artige partier. Høydepunktene er svingete hit-og-dit på svaberg i "Årbogen funpark" mot slutten av hver runde, samt selvsagt rask utforkjøring på ordentlig flytsti fra løypas høyeste punkt. Sistnevnte er selve belønninga etter en nokså lang klatring på sti. Ganske mange høydemeter pr runde. Løypesnekker Tommy har gjort en super jobb. Også de yngre skal gjennom morsomme partier, bl.a. over ei kuleløype i skileiken, som alle skal gjennom.
Jeg var gjennom løypa i går sammen med klubbens rekrutter, og forholda er supre og forbausende tørre. Dettane blir bra, skarruse!
Triller til Årbogen lørdag - skal nok finne fram selv Gule sider boykotter stedsnavnet og heller ikke er søkbar i Google samtidig som tjernet med samme navn finnes på kartet.... merkelig - vil Mjøndalingene, unnskyld Krokstadelvingene ha stedet for seg selv??!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Synd jeg har avsluttet sesongen og stiller i heiagjengen på Birkenløpet til helga...
Husker Årbogen i fjor som en kul løype og sannsynligvis den løypen som gav mest høydemeter per kjørte km. Minsteskiva (3-delt) var god å ha. Like mye klatring i år, Tommy?
Kjapp beskrivelse: Starter med en fin runde inne på stadion, miks av singletrack, skiløype og litt kulekjøring. ut av stadion på grusvei, lite stiparti før det skal klatres i rundt 5 minutter på sti og traktorvei. Betalingen er GOD, for det kommer en nydelig nedkjøring på singletrack før man komme ut på grusvei, klatrer et lite minutt før det bærer bratt ned på nydelig sti. Inne på stadion igjen kommer et fantastisk parti med bla den helt nye "funparken", et skikkelig lekent parti hvor rytterne ser hverandre hele tida, veldig intimt, intenst og sykt morro
Ja, man blir drit sliten av dette rittet, men oppturene står i kø og jeg garanterer en løype få av dere har sett maken til i dette landet
1) Start med runde rundt fotballbane, dvs. skarpe svinger rundt denne, etterfulgt av nedover over skileik med fire kraftige hopp. Her blir det kniving om plasseringene i starten! 2) Slak nedoversti et par hundre meter før den knekker brått opp til venstre, et par hundre meter klatring på nyrydda sti. 3) Brått til høyre på toppen her, etterfulgt av rask utfor på brei sti, etterfrulgt av kort stiparti med en liten kneik opp, deretter skarp venstresving ut på rask, flat lysløype. Stiger slakt mot slutten før man tar av til høyre på smal sti som stiger slakt. 4) Knekker skarpt til venstre. Her begynner en lang og tung, tidvis ordentlig bratt, klatring på kjerrevei og sti. 5) Klatringa slutter på løypas høyeste punkt, etterfulgt av rask, smal flytsti nedover flere hundre meter. Ender i en bratt nedoverkjøring der man dumper ned på en grusvei. 6) Et par hundre meter slak klatring på grus. 7) Tar av til venstre fra grusen, hvor man kommer inn i løypas tøffeste utforkjøring, temmelig bratt og smal. 8) Dumper ned på grusen, tar brått til venstre, etterfulgt av slak klatring på grus ca 150 m. 9) Til høyre på smal sti med et par små kneiker opp og ned (ikke vanskelig). 10) "Årbogen funpark" (nytt parti): Begynner med løypas vanskeligste, lille oppoverkneik før man er oppe på et lite, kompakt svabergparti med svinger hit og dit, brå svinger, små utforkjøringer og små klatringer. Avsluttes med liten utforkjøring på sti. 11) Runding ved stadion på smal grus, totalt et par hundre meter. 12) Ny runde, se punkt 1-11. 13) Ny runde, se punkt 1-11. 14) Eventuelt nok ei runde, se punkt 1-11.
Faren for pungtering er relativt stor, en del spiss stein her og der. Bortsett fra dette er det ikke veldig store krav til grep og andelen grus er såpass liten at rulleegenskaper er heller ikke veldig viktig.
Vedr. Gautes punkt 1 før man tar løs på de fire hoppene så svinger man brått med gummikuler som underlag ifra kunstgressbannen. Her er det lurt å være litt obs for de gummikulene var som å kjøre på klinkekuler. Møtet med bakken ble jo selvsagt ganske behagelig da siden det var gummiunderlag.
Faren for pungtering er relativt stor, en del spiss stein her og der. Bortsett fra dette er det ikke veldig store krav til grep og andelen grus er såpass liten at rulleegenskaper er heller ikke veldig viktig.
Høres ut som perfekt for mine Ikon EXO satt opp slangeløst.
Jeg var igjennom løypa nå ikveld. Overraskende tørt, men selvfølgelig noen sølepytter her og der. Er en del spisse stein her og der, så ville satset på noen punkteringssikre dekk.
Faren for pungtering er relativt stor, en del spiss stein her og der. Bortsett fra dette er det ikke veldig store krav til grep og andelen grus er såpass liten at rulleegenskaper er heller ikke veldig viktig.
Høres ut som perfekt for mine Ikon EXO satt opp slangeløst.
Sving, grep og bremseegenskaper er de viktigste - sistnevnte mener jeg er vesentlig i et par av utforkjøringene. Jeg tipper Ikon slangeløst blir bra, og tipper jeg kjører med de samme, akkurat som i hele år på den sykkelen jeg skal kjøre. Lav rullemotstand er, som Tommy sier, veldig lite viktig. Hadde jeg hatt et sett Ardent 2,25 som ikke allerede sto på en annen sykkel, ville jeg kanskje vurdert det også...
Faren for pungtering er relativt stor, en del spiss stein her og der. Bortsett fra dette er det ikke veldig store krav til grep og andelen grus er såpass liten at rulleegenskaper er heller ikke veldig viktig.
Høres ut som perfekt for mine Ikon EXO satt opp slangeløst.
Sving, grep og bremseegenskaper er de viktigste - sistnevnte mener jeg er vesentlig i et par av utforkjøringene. Jeg tipper Ikon slangeløst blir bra, og tipper jeg kjører med de samme, akkurat som i hele år på den sykkelen jeg skal kjøre. Lav rullemotstand er, som Tommy sier, veldig lite viktig. Hadde jeg hatt et sett Ardent 2,25 som ikke allerede sto på en annen sykkel, ville jeg kanskje vurdert det også...
Faren for pungtering er relativt stor, en del spiss stein her og der. Bortsett fra dette er det ikke veldig store krav til grep og andelen grus er såpass liten at rulleegenskaper er heller ikke veldig viktig.
Høres ut som perfekt for mine Ikon EXO satt opp slangeløst.
Sving, grep og bremseegenskaper er de viktigste - sistnevnte mener jeg er vesentlig i et par av utforkjøringene. Jeg tipper Ikon slangeløst blir bra, og tipper jeg kjører med de samme, akkurat som i hele år på den sykkelen jeg skal kjøre. Lav rullemotstand er, som Tommy sier, veldig lite viktig. Hadde jeg hatt et sett Ardent 2,25 som ikke allerede sto på en annen sykkel, ville jeg kanskje vurdert det også...
Du trenger skikkelig klister på dekka til spurten
Nei, man trenger futt i beina til spurten. Hvis det er noen som har noe av det til overs, så kom med det. Stiller du, får du sikkert revansje, Øivind...
Ellers vil jeg si til alle som synes livet er pyton når de sitter i den evige motbakken midtveis på runden, det er verdt alt strevet når dere kommer til toppen. Dobbel konge nedkjøring etterfulgt av Årbogen Funpark = så nær himmelen man kommer med startnummer på ramma!