Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Det optimale hyttestedet?

Det optimale hyttestedet? #1097484 16/01/2011 10:28
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Er ofte på finn.no og drømmer meg bort i nydelige bilder av hytter og øde småbruk. I den forbindelse tenkte jeg og få litt innspill på det optimale stedet for hytte når man har følgende kriterier:

- På eller helst over tregrensa
- Bra stisykling
- Toppturmuligheter i nærheten
- Snøsikkert på vinter`n
- Gjerne et alpinanlegg i nærheten
- Gjerne litt øde, med god avstand mellom hyttene
- Beliggenhet helst sør for Dovre

Finnes dette stedet?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: tommygutt] #1097510 16/01/2011 11:14
M
magnushelle Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Golsfjellet! Området rundt Oset Høyfjellshotell

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: magnushelle] #1097511 16/01/2011 11:17
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Hvis jeg noengang skulle finne på å kjøpe meg hytte, er det en ting jeg har bestemt meg for. Den skal IKKE ligge slik at jeg må kjøre E6 nordover fra Oslo, eller fra Sollihøgda og den veien mot Gol/Geilo/Hemsedal. En kompis har hytte i Telemark, og det er helt genialt for oss fra Østfold. Uansett om det er vinterferie eller påske, ALDRI køkjøring! Hater å stå å banke i kø sørover på E6 langs med Mjøsa på Søndager...

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: magnushelle] #1097513 16/01/2011 11:22
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
Problemet med slike perler er at di kan eksplodere raskt. Har en hytte i familien som ligger ved et vann på fjellet, da den ble bygget var det ingen (absolutt ingen) andre hytter der. Nå ligger hyttene så tett rundt dette vannet at denne hytta har ikke vært i bruk på 2-3år...

Man bør enten kjøpe alle hyttetomtene i området eller få til en eller annen avtale med grunneier for å unngå dette.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: tommygutt] #1097516 16/01/2011 11:27
Dan Offline
More than words
More than words
Da vi så etter hytte for noen år siden så var det som lokket meg mest området nord for Vinstrevatnet. Da har man totusentopper rett på andre siden hovedveien, det er over tregrensen, man har kort kjøretur til Beitostølen og litt avstand mellom hyttene, selv om man ser neste hytte ut vinduet. Dog litt usikker på hvor tidlig bilveien blir brøytet så man kommer seg til heisen.

Steinsetbygdi lokket også litt, selv om det ble litt mer avsides. Avstikkere fra E16 etter Fagernes bør vel også sjekkes ut.

Nå endte vi jo til slutt nede i Italia likevel. Vi har forsåvidt ikke hytte over tregrensen eller god avstand mellom hyttene, men det er nok av totusenmetere i området, fantastisk sykling med egne skiltede terrengsykkelløyper, nærmeste skianlegg ligger bare 8 mil unna og det er definitivt sør for Dovre. Og vi slipper utedo. ICON_SMILE

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: RaymondJ] #1097518 16/01/2011 11:28
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Hallingskarvet/Sudndalen

+ 3,5 timer-ish fra der du bor
+ RV7 fra Krøderen og utover er ikke preget av stillegående kø (verre med biten fra Krøderen og til Sollihøgda)
+ Sudndalen skisenter, fantastisk.
+ Toppturmuligheter i fleng langs RV50, om ikke supermange høydemeter så finnes det heftig kjøring
+ masse fine stier i Ål, Geilo, Gol, Nesbyen etc, selvom jeg ikke har syklet der selv så har jeg hørt det
+ nydelige langrennsmuligheter
+ Heisbasert sykling i Geilo, Hemsedal og i Ål (?)
+ Ikke fryktelig langt til Vestlandet hvis det viser seg at pudderdumpet stopper på den siden...
+ så vidt jeg vet så er ikke hytteprisene i Sudndalen veldig avskrekkende ift eks. Geilo.

Need I say more?

Alt dette har "vårt" sted bortsett fra stisykling.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: SiljeKH] #1097523 16/01/2011 11:35
bullet Offline
Besatt
Besatt
Det som Dan har gjort.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: SiljeKH] #1097526 16/01/2011 11:36
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
http://www.finn.no/finn/realestate/leisure/sale/viewimagewide?finnkode=22899032

Akkurat her har vi firmahytter som jeg har vært på ved et par anledninger.

Ulempen er at det er etter veibommen. Usikker på om man få til en deal med brøytefolket om å kjøre frem til hytta selv om det er stengt. Tror det ligger såpass langt inn etter bommen at det ikke akkurat er tilrådelig ved uvær. Uansett så er RV50 ikke veien som blir oftest stengt, skal litt til, verre med RV7.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: SiljeKH] #1097527 16/01/2011 11:40
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Satt akkurat å kikket på den hytta Silje, ser ut som et veldig bra område!

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: tommygutt] #1097528 16/01/2011 11:43
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeps, jeg tror ikke det finnes et bedre kindereggsted enn det gitt kriterinene dine.

Skisenteret er fantastisk. Utrolig lekent terreng og med stort sett samme vær som Hemsedal/Geilo er det snøsikkert.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: bullet] #1097550 16/01/2011 12:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bullet
Det som Dan har gjort.

Vær bare obs på at når du kjøper landsted i Italia og noen andre land, premierer Sosialdemokratiet(TM) de som er gjeldfrie og straffer dem som har gjeld.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: RaymondJ] #1097578 16/01/2011 13:45
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: RaymondJ
Hvis jeg noengang skulle finne på å kjøpe meg hytte, er det en ting jeg har bestemt meg for. Den skal IKKE ligge slik at jeg må kjøre E6 nordover fra Oslo, eller fra Sollihøgda og den veien mot Gol/Geilo/Hemsedal. En kompis har hytte i Telemark, og det er helt genialt for oss fra Østfold. Uansett om det er vinterferie eller påske, ALDRI køkjøring! Hater å stå å banke i kø sørover på E6 langs med Mjøsa på Søndager...

Trafikk er et poeng. Eneste ankepunktet med Telemark er vel at man må kanskje opp mot Haukeli for å få høyfjellsfølelsen? Det optimale hadde vært om Nordvestlandet var 3 timer unna uten all trafikken ICON_SMILE

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: tommygutt] #1097580 16/01/2011 13:49
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg syntes ikke trafikken Drammen/Mjøndalen- Hallingdal er noe problem overhodet, verken opp eller ned. Det er stort sett den siste stubben av RV7 + E16 som er købefengt er min erfaring. Hender det går litt sakte før rundkjøringen på Noresund søndag ettermiddag men det står ikke stille. Vi som bor på de riktige steder kjører jo av mot Krøderen ICON_SMILE

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: SiljeKH] #1097582 16/01/2011 13:52
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sant, man unngår mye trøbbel ved å unngå Sollihøgda. På den måten er også Haglebu/Nes gjennom Sigdal et fint område for hytte. Lite trafikk og snart bedre vei gjennom Sigdal og Eggedal.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: GeirK] #1097603 16/01/2011 15:00
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: GeirK
Sitat: bullet
Det som Dan har gjort.

Vær bare obs på at når du kjøper landsted i Italia og noen andre land, premierer Sosialdemokratiet(TM) de som er gjeldfrie og straffer dem som har gjeld.

På hvilken måte?

Martin
også klar for sydenkåk når ungene er større

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1097610 16/01/2011 15:14
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Har du mye penger og vil bygge selv kan du se på
http://blaafjellia.no/

Det er såvidt sør for Dovre. Det er ihvertfall mange muligheter for stisykling i dette området (Rondane og Alvdal vestfjell) selv om det ikke er så mye omtalt her inne på forumet.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1097747 16/01/2011 21:22
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin

På hvilken måte?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som er sosialdemokratiets skyld i denne saken. Det kunne jeg ha skjønt hvis det gjalt alle skumle utenland, men nå er det altså litt selektivt og det kan jo tyde på at det er det andre landet som er med og lager vansker. I dette tilfellet Italia.

Greia er at Italia og Norge ikke har avtale om skattepliktsutbytte eller hva man skal kalle det. Resultatet er at jeg ikke får gjort fradrag i min norske selvangivelse for mitt italienske lån, samtidig som jeg slipper å betale norsk formueskatt og skatt på eventuell utleie. Bra hvis man er gjeldsfri og vil gjemme vekk litt penger. Mindre bra hvis man faktisk har gjeld i det aktuelle landet.

Hvis vi hadde hus i f eks Frankrike isteden så ville det og lånet gått inn i selvangivelsen på akkurat samme måten som en norsk hytte med eventuelt norsk lån.

Dog har jeg fått en ganske grei rente, låst for hele nedbetalingstiden, så jeg føler at jeg har god kontroll på tingene og det er ikke sikkert at det blir dyrere enn det ville ha blitt å ha et norsk lån med fradrag. Særlig ikke hvis de norske rentene plutselig tar et byks oppover, som det gjør med jevne mellomrom. Legg til at euroen går nedover så blir situasjonen enda bedre.

Lån og hus i utlandet er absolutt et sjansespill, men vi føler at det er så pass lite penger at det ikke akkurat risikerer å velte økonomien. Må huske at vårt hus på 85 kvm boareal med 18 kvm takterasse, fordelt på tre etasjer og seks rom, med stort baderom og vannklosett, ti km fra stranden på Rivieraen, kostet det samme som denne hytta på 62 kvm med utedo "nær" Beitostølen.

Vedlegg hytte.jpg
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: Dan] #1098068 17/01/2011 17:25
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Beitostølen my ass.

Takk for utfyllende info. Både Italia og Tøsklainn havner i samme kategori, det vil si ingen avtale med Norge om rentefradag (samme kategori sikkert fordi - som fattern pleier å si - Nord-Sicilia begynner sør for Hamburg ICON_WINK )

Dersom man eventuelt bare utvider lånet på den norske boligen for kjøp av sydenkåk, faller vel rentefradragsproblematikken bort.

Martin

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: tommygutt] #1098121 17/01/2011 19:20
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tommygutt
Sitat: RaymondJ

Trafikk er et poeng. Eneste ankepunktet med Telemark er vel at man må kanskje opp mot Haukeli for å få høyfjellsfølelsen? Det optimale hadde vært om Nordvestlandet var 3 timer unna uten all trafikken ICON_SMILE

Om ikke altfor lenge (4-5 år?) er det fire felt fra Oslo til Kolomoen, da blir det slutt kø nordover. Kravet om nærhet til alpinanlegg innskrenker mulighetene ganske mye, men hva med det mest opplagte: Skeikampen. Suveren stisykling, snøsikkert, greit alpinanlegg, rimelig øde og over tregrensa. De fine toppturene mangler dog.

Kona arvet lykkeliglivis ei gammeldags hytte ved Rondane. Eventyrlig på sommeren og i påska, men ikke noe man drar til om vinter'n.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: runermm] #1098122 17/01/2011 19:31
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
[quote=runermm Kona arvet lykkeliglivis ei gammeldags hytte ved Rondane. Eventyrlig på sommeren og i påska, men ikke noe man drar til om vinter'n. [/quote]
Man kan vel ha mange fine turer i Rondane på langrenn/fjellski om vinteren? Men hvis man liker toppturer er det som regel litt lite snø der og sykt mye stein ICON_SMILE

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: Red Devils] #1098127 17/01/2011 19:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Red Devils
Man kan vel ha mange fine turer i Rondane på langrenn/fjellski om vinteren? Men hvis man liker toppturer er det som regel litt lite snø der og sykt mye stein ICON_SMILE

Ja, da - flott i Rondane om vinter'n. Men hytta ligger en km unna bilvei med vedovn som oppvarming og helkald utedo. Legg til treogenhalv - fire biltimer fra Oslo og du har en litt vanskelig kombinasjon for helgeturer på vinter'n. Eventuelle toppturer krever lange innmarsjer, så de vindblåste fjellsidene blir nok i all hovedsak liggende urørt.

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: runermm] #1098182 17/01/2011 21:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
"Booohooo, jeg får ikke rentefradrag når jeg kjøper feriehus i Italia - ekle sosialdemokrater!!"????
(ikke du Rune)

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: JonahHex] #1098201 17/01/2011 21:38
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: JonahHex
"Booohooo, jeg får ikke rentefradrag når jeg kjøper feriehus i Italia - ekle sosialdemokrater!!"????

Ahhh, denne deilige, deilige misunnelsen.

Martin devilsmile

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1098276 18/01/2011 08:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Før Dan gikk til anskaffelse av sin "hytte" gjorde vi det samme som ham.
Vi gikk for Como-sjøen i stedet for kysten og har ikke angret et sekund.
En times kjøring til skikjøring opp til 3000 meter, samtidig som veiene rundt sjøen er bare og nærmest tørre året rundt. En mengde 2000-meters topper rett i nærheten som lar seg bestige med både terrengsykkel, til fots og med feller når snøfallet har vært spesielt gunstig. At Cadel Evans, Gustav Larson, Ivan Basso, Osvar Freire, Fredrik Kessiakoff, Marco Pinotti, m.fl bor innen fem mil unna tyder på at syklingen holder god standard, samt at det er sentralt med tanke på reising til andre steder i sentral-Europa.
En drøy times kjøring fra tre flyplasser og 3 mil sykling/kjøring til Sveits og skilta terrengsykkelløyper/.
Ghisallo er en fergetur unna og Stelvio, Mortirolo, Gavia, Bernina, Splügen, San Gotthard m.fl pass er tilgjengelige en drøy times kjøring unna.

Vi har i motsetning til Dan valgt å leie ut så mye som mulig for å finansiere moroa, noe som er verdt å tenke på potensialet ved ved evt kjøp.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1098282 18/01/2011 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

På hvilken måte?

Dersom du er "uheldig" og har gjeld, får du ikke fullt rentefradrag på lån. Selv om det eneste du har gjeld på er ditt norske hus, mister du noe av rentefradraget fordi en del av formuen din befinner seg i Italia.

Er du derimot av de "heldige" som betaler formueskatt, får du denne redusert fordi noe av formuen befinner seg i Italia.

- Robert Green Ingersoll
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: Dan] #1098287 18/01/2011 08:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Resultatet er at jeg ikke får gjort fradrag i min norske selvangivelse for mitt italienske lån, samtidig som jeg slipper å betale norsk formueskatt og skatt på eventuell utleie. Bra hvis man er gjeldsfri og vil gjemme vekk litt penger. Mindre bra hvis man faktisk har gjeld i det aktuelle landet.

Det spiller ingen rolle hvordan gjelden er fordelt. Det at noe av formuen din ligger i Italia, er hele greia. Ellers kunne man jo låne på huset i Norge for å betale den italienske hytta og således unngå problematikken. Dersom Casa Italia utgjør 25% av hele formuen din, får du bare 21% rentefradrag på kredittkort, studielån, huslån, billån, forbrukslån - mot normalt 28%.

- Robert Green Ingersoll
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1098289 18/01/2011 08:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette vet jeg fordi Skattetaten forsøkte å gjøre det samme med min svenske bolig, dog med en tvist. Det vil si her prøvde de å skattelegge meg for leieinntektene og i TILLEGG ta fra meg skattefradraget, altså det verste fra begge typer skatteavtaler i mitt favør.

Som en følge av dette, måtte jeg sette meg inn i Skatteetatens regelverk slik at jeg kunne lære den samme etaten hvordan de skulle beregne min skatt - noe jeg i min enfoldighet tok for gitt at de kunne siden det er jobben deres.

Det tok noen runder med telefon og epost før de tok poenget - men det gikk inn til slutt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: M@rtin] #1098296 18/01/2011 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dersom man eventuelt bare utvider lånet på den norske boligen for kjøp av sydenkåk, faller vel rentefradragsproblematikken bort.

Martin

Som sagt - nei, dessverre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Det optimale hyttestedet? [Re: GeirK] #1098347 18/01/2011 10:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Ah, takk. Da lærte jeg noe.

Martin

Re: Det optimale hyttestedet? [Re: GeirK] #1098361 18/01/2011 10:50
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Martin

Som sagt - nei, dessverre.

Hvis du utvider et lån i norsk bank med pant i din bolig, så vil man få rentefradrag, selv om du har finansiert eiendom i utlandet.

Big wheels keep on turning
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support