Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

OK - da så ... (Trafikkrelatert)

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095233 11/01/2011 22:23
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Supermann
Jeg skjønner frustrasjonen godt. Fartsgrensen er jo satt av trafikksikkerhetshensyn når trafikkbelastningen er en helt annen enn hva den er søndag kveld.

Og du ville ha satt fartsgrensen på en annen måte? Eller?

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095234 11/01/2011 22:23
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
[Om du hadde en døende bror baki bilen og måtte nå fram til et sykehus innen en viss tid(sånn at du var avhengig av å kjøre i 90 framfor 80) ville du da kjørt fortere?

Men dette er IKKE ulovlig hvis du kan påberope straffelovens §47, såkalt nødrett:
"Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-005.html#47

Redigert av Tex; 11/01/2011 22:27. Rediger grunn: masse skrivefeil, gitt
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: -Jan] #1095238 11/01/2011 22:26
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: -Jan
Jeg skjønner frustrasjonen godt. Fartsgrensen er jo satt av trafikksikkerhetshensyn når trafikkbelastningen er en helt annen enn hva den er søndag kveld.

Og du ville ha satt fartsgrensen på en annen måte? Eller?

Ja. 80 om dagen og 90 om natten f.eks. samt nedsatt fartsgrense ved snøfall, dårlig sikt etc. Problemet er at dette blir veldig dynamisk og vanskelig å følge med på for mange. Hvor mange leser fartsgrenseskiltene hver gang man er ute på steder man kjører ofte?

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095240 11/01/2011 22:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er godt mulig du har rett, men kan du vise til hvor jeg forteller at jeg driver vigilante-virksomhet?

Poenget mitt er at trafikkregler angir absolutte verdier som er veldig enkle å følge. Jeg registrerer imidlertid at ikke alle er like interesserte i å overholde dem, og det er ikke opp til meg å håndheve regelverket.

Med "enkelt" i teksten du siterer mener jeg at det er veldig enkelt å forholde seg til reglene hvis man ønsker.

Døende bror-eksempelet har du forresten fått svar på allerede. Takk til Tex for den.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Tex] #1095243 11/01/2011 22:29
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Tex
[Om du hadde en døende bror baki bilen og måtte nå fram til et sykehus innen en viss tid(sånn at du var avhengig av å kjøre i 90 framfor 80) ville du da kjørt fortere?

Men det er ikke ulovlig hvis du kan påberope straffelovens §47, såklat nødrett:
" Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-005.html#47

Okey. Da falt poenget mitt bort. Den regelen er der like fullt for å skape en viss fornuft i lovverket.

Jeg vil fremdeles høre fra vedkommende som alltid følger loven til punkt å prikke til tross for at vedkommende kan vinne ubetinget fordel uten å volde noen ulempe av noen grad!

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095244 11/01/2011 22:30
Dan Offline
More than words
More than words
Det jeg vil få fram er at selv regelnazier(for det er det noen dere framstår som akkurat nå!) også på et eller annet punkt vil bryte regler hvis de kan vinne en(netto)fordel uten å påføre andre noen form for ulempe! Videre er det en forutsetning at det ikke er noen form for risiko involvert.

Det blir helt meningsløst hypotetisk. Hvordan vet du, med 100% sikkerhet, at det ikke er noen form for risiko. Selv kjører jeg rundt med en anelse om at jeg kanskje ikke er et overmenneske som klarer å vurdere alle aspekter av alle situasjoner og hvordan mine handlinger derfor vil påvirke andre mennesker. Derfor bruker jeg reglene som en måte å la andres fagkunnskap gå foran min egen synsing.

Quote:
Noen framstår her såpass regellydige(og avhengige) at om Norge hadde vært fullt av dere under krigen så anser jeg det som utenkelig at vi ikke hadde snakket tysk nå! (Ja, jeg setter dette på spissen)

Igjen, fullstendig meningsløst. Norge ville ikke blitt mindre okkupert av at noen kjørte over fartsgrensen på vei hjem til radiosofaen.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095245 11/01/2011 22:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja. 80 om dagen og 90 om natten f.eks. samt nedsatt fartsgrense ved snøfall, dårlig sikt etc. Problemet er at dette blir veldig dynamisk og vanskelig å følge med på for mange.

Som sikkert er noe av grunnen til at grensene er som de er.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Vanilla Ninja] #1095246 11/01/2011 22:30
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Vanilla Ninja
Det er godt mulig du har rett, men kan du vise til hvor jeg forteller at jeg driver vigilante-virksomhet?

Poenget mitt er at trafikkregler angir absolutte verdier som er veldig enkle å følge. Jeg registrerer imidlertid at ikke alle er like interesserte i å overholde dem, og det er ikke opp til meg å håndheve regelverket.

Med "enkelt" i teksten du siterer mener jeg at det er veldig enkelt å forholde seg til reglene hvis man ønsker.

Døende bror-eksempelet har du forresten fått svar på allerede. Takk til Tex for den.

Jeg var veldig rask, men jeg tenkte vel på det eksempelet hvor du anholdt en som hadde stjålet noen saker fra deg. Det er jo tross alt ikke noe myndighetene anbefaler. Antageligvis ville jeg dog gjort det samme selv.

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095248 11/01/2011 22:33
gare Offline
More than words
More than words

Noen framstår her såpass regellydige(og avhengige) at om Norge hadde vært fullt av dere under krigen så anser jeg det som utenkelig at vi ikke hadde snakket tysk nå! (Ja, jeg setter dette på spissen)

Pfft, eneste grunnen til at vi ikke snakker tysk nå er at Hitler brøt ikke-angrepspakten med Stalin og forsøkte seg på Sovjetunionen.

Der var ellers også tråden Hitlet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095250 11/01/2011 22:35
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trebor
80-sone, 8m bred vei, sommerføre,dagslys,rettstrekning på 2km, åpent lende 100m på hver side av veien, ingen annen trafikk. Du kjører 90km/t. Du behøver straff.

Ja. 80 om dagen og 90 om natten f.eks.

Nå må dere bli enige om det er på dagen eller på natta det er farligst da.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: -Jan] #1095255 11/01/2011 22:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
80-sone, 8m bred vei, sommerføre,dagslys,rettstrekning på 2km, åpent lende 100m på hver side av veien, ingen annen trafikk. Du kjører 90km/t. Du behøver straff.

Egentlig helt irrelevant da vi begge forsøker å beskrive eksempler på ideelle situasjoner hvor det kan forsvares å bevege seg noe fortere enn hva fartsgrensen er satt.

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095256 11/01/2011 22:42
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Dan
Det jeg vil få fram er at selv regelnazier(for det er det noen dere framstår som akkurat nå!) også på et eller annet punkt vil bryte regler hvis de kan vinne en(netto)fordel uten å påføre andre noen form for ulempe! Videre er det en forutsetning at det ikke er noen form for risiko involvert.

Det blir helt meningsløst hypotetisk. Hvordan vet du, med 100% sikkerhet, at det ikke er noen form for risiko. Selv kjører jeg rundt med en anelse om at jeg kanskje ikke er et overmenneske som klarer å vurdere alle aspekter av alle situasjoner og hvordan mine handlinger derfor vil påvirke andre mennesker. Derfor bruker jeg reglene som en måte å la andres fagkunnskap gå foran min egen synsing.

Quote:

Igjen, fullstendig meningsløst. Norge ville ikke blitt mindre okkupert av at noen kjørte over fartsgrensen på vei hjem til radiosofaen.

All den tid du ikke ønsker å besvare det høyst teoretiske spørsmålet så beviser jo det bare at det er såpass ubehagelig for deg at du bør tvinge fram et svar. Isteden kommer du med masse om-at-hvis-at-det-kanskje for å unngå det.

Den siste kommentaren var noe på kanten og det vet jeg, og om du blir provosert så ber jeg deg like fullt besvare mitt superteoretiske case.

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095265 11/01/2011 23:15
Dan Offline
More than words
More than words
All den tid du ikke ønsker å besvare det høyst teoretiske spørsmålet så beviser jo det bare at det er såpass ubehagelig for deg at du bør tvinge fram et svar. Isteden kommer du med masse om-at-hvis-at-det-kanskje for å unngå det.

Du må ikke smigre deg selv med at du har stilt et ubehagelig spørsmål. Du har stilt et for denne diskusjonen uinteressant spørsmål som jeg ikke gidder å svare på.

Quote:
Den siste kommentaren var noe på kanten og det vet jeg, og om du blir provosert så ber jeg deg like fullt besvare mitt superteoretiske case.

Kommentaren var ikke provoserende. Den fremsto bare som tåpelig. ICON_WINK

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095267 11/01/2011 23:18
Dan Offline
More than words
More than words
Egentlig helt irrelevant da vi begge forsøker å beskrive eksempler på ideelle situasjoner hvor det kan forsvares å bevege seg noe fortere enn hva fartsgrensen er satt.

Er 90 i 80-sonen best for miljøet om dagen eller om natten?

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095283 12/01/2011 06:53
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For min del er det ubevisst og automatikk i at jeg kjører sakte. Men jeg har da også aldri eid biler med over 90HK :-)

Dette er en morsom diskusjon, som så mange andre diskusjoner her :-) Det jeg er mest forundret over er at noen ser ut til å ta posisjonen som djevelens advokat,og argumenterer for å bryte regelverket og presse på for at enhver burde få utøve skjønn i situasjoner der vi i dag har felles rammer. Er det virkelig slik at dere ønsker dette eller er det kun for å holde diskusjonen i gang?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095293 12/01/2011 07:38
T
tth Offline
Fersking
Fersking
T
Det med fartsgrenset som endrer seg etter forholdene finnes i noen land. F.eks i Frankrike så settes farten ned ved regn og hvis det blir tåke så settes alle fartsgrenser til 50 km/t. Dette er vel noe vi kunne klart i Norge også.

Fartsgrensene på veier i Norge settes ikke utfra hvor fort det er forsvarlig å kjøre der, nye veier er dimensjonert for høyere hastighet enn det som er skiltet.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095299 12/01/2011 07:59
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Du må ikke smigre deg selv med at du har stilt et ubehagelig spørsmål. Du har stilt et for denne diskusjonen uinteressant spørsmål som jeg ikke gidder å svare på.

Quote:

Kommentaren var ikke provoserende. Den fremsto bare som tåpelig. ICON_WINK

Det jeg prøver å få frem er at verden ikke er svart hvitt eller av/på. Vi har alle våre grenser. Du forsøker å framstå som en moralens vokter som aldri gjør noe galt. Når du mener at mitt spørsmål er alt for hypotetisk så er jeg enig . Den problemstillingen finnes ikke i virkligheten, men den antageligvis mange svært lignende/tett oppmot.

Gitt at du svarer nei så framstår man bare som en fanatisk dust, svarer man ja så har man et interessant utgangspunkt for å finne ut forskjellene mellom menneskers adferd. Hvilken forhold mellom fordel veid mot ulempe er det som er avgjørende for at man bryter loven. Med ulempe så mener jeg i svært vid forstand.

Har du like stor respekt for alle lover? Også de som du er sterkt uenig?

Er 90 i 80-sonen best for miljøet om dagen eller om natten?

Antageligvis er det best for miljøet å kjøre i langt lavere hastighet enn det. Luftmotstanden er en eksponentiell motstand. Uavhengig av dagslys. Doh...

Ut på tur!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095310 12/01/2011 08:43
Dan Offline
More than words
More than words
Det jeg prøver å få frem er at verden ikke er svart hvitt eller av/på. Vi har alle våre grenser. Du forsøker å framstå som en moralens vokter som aldri gjør noe galt.

At du synes at jeg ser ut som en moralens vokter er ikke det samme som at jeg prøver å se ut som det. ICON_WINK

Jeg diskuterer trafikkregler fordi akkurat der er folk veldig fleksible i forhold til egen bekvemlighet, mens man på andre steder flekser reglene av ideologiske eller andre mye viktigere grunner. Den overgripende moraldiskusjonen synes jeg derfor hører hjemme i andre tråder enn denne, hvor den blir litt malplassert.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Supermann] #1095364 12/01/2011 10:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Under slike "supre" forhold er det ikke umulig å bli offer for et fenomen som highway hypnosis. Det har skjedd ulykker hvor biler har kollidert i kryss med slik fantastisk sikt (flere hundre meter sikt i alle rettninger) uten at de involverte sjåførene har forsøkt å bremse.

Dette viser bare igjen hvorfor vi ansetter folk til å ta seg av slike vurderinger som fartsgrenser. For hvermansen har ofte ikke den kunskapen som trenges til å kunne ta slike avgjørelser på egenhånd.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: tth] #1095377 12/01/2011 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tth
Det med fartsgrenset som endrer seg etter forholdene finnes i noen land. F.eks i Frankrike så settes farten ned ved regn og hvis det blir tåke så settes alle fartsgrenser til 50 km/t. Dette er vel noe vi kunne klart i Norge også.

Jeg synes fartsgrensene bør settes utfra førerens ferdigheter, bilens bremseegenskaper, føre- sikt- og lysforhold. Så kan en dyktig og erfaren bilfører i Porsche 911, kjøre veldig mye fortere enn en 18-åring i en gammel Volvo.

Spøk til side - kan noen fortelle meg hva som foregår oppi hodet til dem jeg kaller 70-kjørere? Disse som kjører 70 uansett om fartsgrensen er 60 eller 80.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: GeirK] #1095382 12/01/2011 10:24
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Mangel på fuzzy logikk!

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: GeirK] #1095399 12/01/2011 10:47
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Spøk til side - kan noen fortelle meg hva som foregår oppi hodet til dem jeg kaller 70-kjørere? Disse som kjører 70 uansett om fartsgrensen er 60 eller 80.

De ser strekningen under ett, og finner gjennomsnittshastigheten.

Eller det kan jo også tenkes at de har et speedometer som ikke er spesielt godt kalibrert.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: GeirK] #1095401 12/01/2011 10:53
Dan Offline
More than words
More than words

De føler at 80 er skummelt fort etter forholdene og de føler at 60 er alt for treigt. Fartsgrensen registrerer de ikke en gang. Det er helt sikkert de samme menneskene som ikke bruker blinklys, fordi all konsentrasjon går med til å holde bilen på veien.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095427 12/01/2011 11:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Min mistanke også - og sånn kan vi ikke ha det. Nettopp derfor ønsker jeg at UP blir selvfinansierende slik at vi kan 20-doble antall kontroller og tvinge befolkningen til å følge trafikkreglene.

Jeg mener om at politikerne hadde hatt LITT visjoner og LITT baller, så hadde vi fått til dette i løpet av noen år.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: GeirK] #1095435 12/01/2011 11:30
Dan Offline
More than words
More than words
Min mistanke også - og sånn kan vi ikke ha det. Nettopp derfor ønsker jeg at UP blir selvfinansierende slik at vi kan 20-doble antall kontroller og tvinge befolkningen til å følge trafikkreglene.

Du innser kanskje ikke helt implikasjonene her. Et slikt regime ville føre til at at flere tusen nordmenn ikke får med seg de første tre minuttene av Beat for Beat på fredagkvelden, fordi de ikke rekker hjem i tide, grunnet frykt for kontroller.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095449 12/01/2011 11:56
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beat for Beat på fredagkvelden

For oss med mindre spennende liv på fredagskveldene er det vel allment kjent at det er Anne-Kat og han smykkekomikeren som har den sendetiden nå.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Tex] #1095487 12/01/2011 13:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tex

Men dette er IKKE ulovlig hvis du kan påberope straffelovens §47, såkalt nødrett:
"Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. "

Hva skjer hvis du så kjører på noen og dreper vedkommende?

Anonym5
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: GeirK] #1095488 12/01/2011 13:10
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg mener om at politikerne hadde hatt LITT visjoner og LITT baller, så hadde vi fått til dette i løpet av noen år.

Nå må du passe deg for kjønnsdiskrimineringsspøkelset, Geir. Vi har en visjon om at 50 % av politikerne ikke skal ha baller.

Anonym5
Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: anonym5] #1095491 12/01/2011 13:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da blir du vel straffet på lik linje med andre råkjørere. Muligens med enkelte formildende omstendigheter.

Re: OK - da så ... (Trafikkrelatert) [Re: Dan] #1095495 12/01/2011 13:23
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det jeg prøver å få frem er at verden ikke er svart hvitt eller av/på. Vi har alle våre grenser. Du forsøker å framstå som en moralens vokter som aldri gjør noe galt.

At du synes at jeg ser ut som en moralens vokter er ikke det samme som at jeg prøver å se ut som det. ICON_WINK

Jeg diskuterer trafikkregler fordi akkurat der er folk veldig fleksible i forhold til egen bekvemlighet, mens man på andre steder flekser reglene av ideologiske eller andre mye viktigere grunner. Den overgripende moraldiskusjonen synes jeg derfor hører hjemme i andre tråder enn denne, hvor den blir litt malplassert.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene jeg stiller? Er trafikkreglene unntatt diskusjon, sammenlignet med andre regler av "ideologiske eller andre mye viktigere grunner"?

Ut på tur!

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support