Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går?

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: yoeddy] #1099235 19/01/2011 20:02
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: yoeddy
Legg et forholdsvis tynt lag med lilla eller blått klister i bånn. Sett skiene i kulda og dekk det hele med blå ekstra.

Da får du knallski, og smøringen blir ikke så raskt slitt bort. Litt dårligere glid kan man påregne, men det er vel ikke så avgjørende.

Gjorde dette i kveld og det fungerte egentlig ganske greit. Varierte mellom ni og to minus på turen min. Hardt men ikke så mye is, bare litt under trærne her og der (Drammen).

Re: Hva fungerer i sporet på onsdag? [Re: oslove] #1099236 19/01/2011 20:02
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Litt mer jobb å få av igjen. Rubbe sålen først, så legge tape i 2-3 lag. Gjerne blå Rex. Legg første lage fra 0,2 foran til 0,3 bak. Så et lag til ca 5 cm inn fra første lag. Holder nok med 2 lag. Har tenkt å prøve dette selv.

Re: Hva fungerer i sporet på onsdag? [Re: Frode M] #1099354 20/01/2011 06:44
Guran Offline
Fersking
Fersking
Vel, dersom du skal legge flere lag med tape, så legger du det i pyramideform ja men du begynner med det korteste laget og avslutter med ett lag i full lengde.
På denne måten vil det være færre 'ender' på tapen som er i kontakt med snøen og dermed mindre sjanse for å dra av tapen når du går.
Bruk gjerne smørejernet og varm inn i hver ende av tapen.
Om jeg klarte å uttrykke meg rimelig klart/uklart?

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: SiljeKH] #1099360 20/01/2011 07:14
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor har dere voks oppå klisteret? Jeg har tenkt meg ut en tur etterpå og trodde blått isklister alene var tingen i dag.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: janek] #1099362 20/01/2011 07:24
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Litt off-topic kanskje. Hadde fantastisk glid på skøyteskiene i går. Ingen smøring og ingen problemer :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Hva fungerer i sporet på onsdag? [Re: oslove] #1099371 20/01/2011 07:43
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg brukte baseklister i bånn, og isklister over.
Det var kuldegrader og veldig isete både i sporet og mellom sporene.

Gikk lysløypa i Maridalen endel ganger frem og tilbake, på sånt føre er det litt sketchy med lange nedoverbakker.
V45 el.l. fungerte sikkert fint steder med mindre is.
Det størte problemet med skarpt føre er slitasje, skal du bruke tørrvoks kan det lønne seg med basevoks i bånn.

Dagen før preppa jeg ett par med baseklister og ett par med basevoks. Gamblet på klisterskia, og det slo til.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Hva fungerer i sporet på onsdag? [Re: Frode M] #1099403 20/01/2011 08:41
Laze Offline
Medlem
Medlem
Som før nevnt i tråden, varm inn et tynt lag med Swix KR20(Underlagsklister på sprayboks), avkjøl og dekk deretter med 3 lag Swix VR40.
Det er veldig stor forskjell på nykjørte løyper, og de som ikke er preparart etter mildværet. Var på Skjelbreia i Østmarka i går fra Nuggerud, og kan varmt anbefale løype over Bjønnebeite til Mariholtet. Helt nykjørt i går, og det hadde holdt med kun VR40 på den delen av turen.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: janek] #1099469 20/01/2011 10:38
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: janek
Hvorfor har dere voks oppå klisteret? Jeg har tenkt meg ut en tur etterpå og trodde blått isklister alene var tingen i dag.

Det vet jeg ikke. Jeg prøvde bare et råd fra en annen her og det funka. Kanskje det hadde funka med bare vanlig blå også, det vet jeg ikke. Hjernen min går i dvalemodus med engang jeg hører teori om preparering av ski ICON_SMILE

Re: torsdag? [Re: Rockefoten] #1099744 20/01/2011 19:34
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Tape(Rex universal) fungerte som bare det. Meget bra feste, som ikke gikk på bekostning av gliden.
Jeg la på ett lag i "klistersonen" og etter 30 km var det fremdeles mye igjen ICON_SMILE
Meget enkelt og greit!

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: SiljeKH] #1099745 20/01/2011 19:34
Laze Offline
Medlem
Medlem
Slik føret er nå er isklister alene ikke tingen, er min erfaring. Som nevnt før i tråden varierer føret veldig, etter hvor det er preparert.
Derfor er det smart å dekke grunn/isklister med aktuell tørvoks, slik at det ikke iser i klisteret der det er tørrere snø.
Kona kom netopp inn fra tur i Østmarka nå, og var storfornøyd med KR20 varmet inn i bånn, og 3 lag VR45 over det.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Laze] #1099752 20/01/2011 19:47
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Ved svært høy slitasje kan også Guruwax Extreme iblandet Hallgeir Extreme fungere veldig bra. Utrolig slitesterk pute for videre smøring.

/Are Nicolai
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: nicolai] #1099852 20/01/2011 23:19
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan er snøkvaliteten i løypene i nordmarka som er preppa etter mildværet nå? Jeg har lyst ut en tur i morgen, men orker ikke gå på knallhard is. Jeg ser at de fleste løypene er preppa etter at det frøs på igjen, men er det bra å gå på? Håper det kommer litt nysnø snart.

I was just riding along...
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: JB.] #1099902 21/01/2011 08:16
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Sitat: JB.
Hvordan er snøkvaliteten i løypene i nordmarka som er preppa etter mildværet nå? Jeg har lyst ut en tur i morgen, men orker ikke gå på knallhard is. Jeg ser at de fleste løypene er preppa etter at det frøs på igjen, men er det bra å gå på? Håper det kommer litt nysnø snart.

Løypene er ganske så harde og isete, selv etter prepping.
De mest populære løypene er også de mest isete.
Men ikke så gæli at det ikke er moro på tur, bare ta det litt rolig i utforkjøringene ICON_WINK

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: JB.] #1099908 21/01/2011 08:29
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: JB.

Jeg var ute i går. Da ble frognerseteren-tryvann-ullevålseter-frognerseteren preppet. Gikk på blå ekstra, og det fungerte greit. Et tyyyynt lag med violet spesial hadde gjort susen. Føret er ganske raskt, klokket ca 50km/t i bakkene ned til ullevålseter fra skjennungen.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Trond Vidar] #1100606 22/01/2011 21:41
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Østmarka i dag: isklister smeltet inn, med VR40 på toppen. Fungerte prima, helt til jeg skrapte av mesteparten i en isete utforkjøring (Stakan-løypa). Yr melder +2 i morgen, mulig det blir rulle..

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Christian] #1118841 22/02/2011 13:25
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fra torsdag/fredag er det meldt 0 til -1 grad og nysnø. Kanskje litt regn. Er det da man skal rubbe sine vanlige ski? For det funker på vanlige ski også eller? Vet jeg er litt tidlig ute, men det ble diskutert i lunsjen her på jobb og da spør jeg det allvitende forumet.

Er VR70 kanskje et like godt alternativ? Den med sølv?

Redigert av Rockefoten; 22/02/2011 13:26.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Rockefoten] #1118887 22/02/2011 14:27
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
VR70 er jo klistervoks, da tror jeg fort du kan må mye kladder. Rubbski er selvsagt og foretrekke, men skal du bruke voks synes jeg Rode er klart best på denne typen føre, Violet extra og rød extra bør kunne funke bra ICON_SMILE http://www.rodeskiwax.no/extra/rodeskiwax/produkter.aspx?pCID=152

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: goerbi] #1118919 22/02/2011 15:10
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Høres ut som et ideelt rubbeføre ja. Bruk 100 papir og gnikk rundt og rundt i små raske bevegelser eller frem og tilbake. Bruk gjerne 80 papir midt i smøresonen. Til slutt er det lurt å brenne hårene i sålen etter rubbingen med en blåselampe eller noe lignende. Da blir hårene stivere og tåler mere slitasje. Så bør du bruke fluorpulver, silikonspray eller lignende for å hinde ising. Du kan gjerne kjøpe noe billig på biltema eller noe (men det bør ikke inneholde vann skull

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Red Devils] #1119048 22/02/2011 18:20
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Fikk en innføring i rubbing av ski fra en landslagsmører like etter nyttår, og for å si den sånn: Mine zero-ski ligger innerst på skihyllen, og vil sannsynligvis bli der.

Metoden kan kanskje virke litt brutal, men fy fader som det funker.

- Området som skal rubbes, må være av nytt materiale. Jeg tok like godt å kuzminiserte mellom 0,3mm merkene på mine ski.

- Rubbe med ganske grovt sandpapir i hele område. Jeg brukte en Fein Multimaster og 60 papir.

- Rubbe endene av smøresonen med finere papir. Jeg brukte 80 papir på ca 6 cm av ytterkantene for så bruke 100 papir et lite område av endene av smøresonen.

For å holde på fuktigheten, dekkes smøresonen med plastfolie når skiene ikke brukes. Da trenger en ikke kline noe fluor eller silikon under. Det skal heller ikke brennes, da fuktigheten forsvinner og ising lettere vil oppstå.

Smøreren påsto at i 95% av tilfellene, var en rubbet ski bedre enn en zero-ski. Det å rubbe vanlige ski, var noe bransjen holdt kjeft om for å selge mer ski (og smurning) til lettlurte mosjonister. Dessuten var det himmelvid forskjell på de skiene våre beste får tilpasset og de zero-skiene som var å få kjøpt i butikk.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: JayTe] #1119052 22/02/2011 18:25
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: JayTe
Dessuten var det himmelvid forskjell på de skiene våre beste får tilpasset og de zero-skiene som var å få kjøpt i butikk.

Dette gjelder vel ikke bare rubbeski, men alle racingski. Eliteløpere står vel først i køen hos produsentene, så kommer de store skibutikkene og plukker (Bull, Ski og Kajakk osv.), så blir resten sendt ut til kjeder sånn som Intersport.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Red Devils] #1119058 22/02/2011 18:41
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Red Devils

Dette gjelder vel ikke bare rubbeski, men alle racingski. Eliteløpere står vel først i køen hos produsentene, så kommer de store skibutikkene og plukker (Bull, Ski og Kajakk osv.), så blir resten sendt ut til kjeder sånn som Intersport.

Jo, men eliteløperne får tilpasset lengden på zero-belegget i forhold til spenn, tyngde og teknikk. Vi vanlige dødelige må klare oss med et standardisert zero-belegg som mest sannsynlig gjør at vi går på litt for stive ski for å være sikker på å unngå subb.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: JayTe] #1119059 22/02/2011 18:47
tron Offline
Besatt
Besatt
Rubbing av ski er da ikke noe nytt og ingen hemmelighet. Husker godt jeg gikk skirenn på rubbede ski som tenåring på slutten av 80-tallet. Sandpapir og silikon, akkurat som nå. Men det med å brenne av for å få stivere, mer slitesterk rubb var nytt for meg. Godt tips.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: tron] #1119096 22/02/2011 19:35
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
silikonspray har da alle hjemmemekkere ICON_SMILE blir spennende det her. får ta å putte en voks i lomma i tilfelle det blir dårlig :=

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: JayTe] #1119174 22/02/2011 21:21
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Jo, men eliteløperne får tilpasset lengden på zero-belegget i forhold til spenn, tyngde og teknikk. Vi vanlige dødelige må klare oss med et standardisert zero-belegg som mest sannsynlig gjør at vi går på litt for stive ski for å være sikker på å unngå subb.

Ok, det var nytt for meg at eliteløpere fikk tilpasset rubbesone.

Redigert av Red Devils; 22/02/2011 21:22.
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: tron] #1119176 22/02/2011 21:25
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: tron
Rubbing av ski er da ikke noe nytt og ingen hemmelighet. Husker godt jeg gikk skirenn på rubbede ski som tenåring på slutten av 80-tallet. Sandpapir og silikon, akkurat som nå. Men det med å brenne av for å få stivere, mer slitesterk rubb var nytt for meg. Godt tips.

Det anbefales ca 10 cm avstand til sålen med propanbrenneren og det bør gjøres ca 2-3 ganger. Husk å bevege flammen hele tiden.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Rockefoten] #1119178 22/02/2011 21:26
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Rockefoten
silikonspray har da alle hjemmemekkere ICON_SMILE blir spennende det her. får ta å putte en voks i lomma i tilfelle det blir dårlig :=

Ja sånt har man i boden ja ICON_SMILE Med voks i lomma er du trygg ICON_SMILE Jeg har ikke brukt annet, men klart man får sikkert bedre glid med Hydrex til 1000 kr.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: JayTe] #1119185 22/02/2011 21:36
ThB Offline
Besatt
Besatt
Jo, men eliteløperne får tilpasset lengden på zero-belegget i forhold til spenn, tyngde og teknikk.

Er du sikker på dette? Hvilke fabrikker tilpasser lengden på zero-sonene individuelt til et utall av eliteløpere? Gjør Madshus dette? Fischer? Eller hva med Atomic? Og hvorfor bruker eliteløperne egentlig zero-ski, når du samtidig hevder at en vanlig rubbet svartsåle går bedre i 95% av tilfellene?

Thomas
Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Red Devils] #1119205 22/02/2011 22:08
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Dessuten var det himmelvid forskjell på de skiene våre beste får tilpasset og de zero-skiene som var å få kjøpt i butikk.

Jeg aner ikke hvordan dette foregår men jeg klarer ikke helt å forestille meg at div store ski butikker løper rundt på lagret for å håndplukke ski de skal selge.

Hvis de gjør det må vel nytte verdien være relativt liten ?
Hvordan kan man visuelt plukke ut skiene med best gli.

Når det gjelder spennet så kan jo mye være riktig.
Det kommer jo ann på kundens vekt,ferdighet og hva skiene skal brukes til.
Rene kolapsski kan sikkert plukkes ut på denne måten men ville tro det meste ble stoppet i kvalitets kontollen på fabrikken.

Siden jeg ikke har så mye peiling på dette så er dette bare synsing i fra min side.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: sl500] #1119213 22/02/2011 22:29
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Klippet ut fra Bull, Ski og Kajakk sin nettside:

Ved uttak av ski hos oss kan du være sikker på at de er håndplukket hos leverandør av en av våre ansatte. Kun de beste parene slipper gjennom nåløyet og kommer inn i butikken. Vi leter etter ski med jevnt og langt spenn. Stive, harde ski kan vi holde oss langt unna. Vår filosofi er at en turløper nesten ikke får myke nok ski i forhold til sin egen kroppsvekt. Først da kan man gå rolig og avslappet på ski uten å være bekymret for feste. Mange lurer på om skien da ikke vil ”subbe” eller miste gliden. Ingen grunn til bekymring! Dette tar vi høyde for når vi måler opp smøresonen på skien. Det vi forventer av kunden er at hun eller han tester tykkelse på smøring og prøver seg litt frem på de første turene. Det å kjenne sine egne ski bør være et minimum. Tenk å legge ned 4-500 timer med trening i året, men ingen ting på testing av ski. Når skirennene begynner bør man være trygg på hvordan skiene skal smøres.
De fleste racingski i dag lages med et såkalt langt spenn. Det vil si at skiene har et jevnt spenn som sikrer at løpere med normal teknikk får festesonen ned mot underlaget. De store og mest kjente merkene har de siste årene ”lagt” ned spennet på skiene og flyttet toppen på spennkurven nærmere balansepunktet slik at det skal bli lettere å få feste.
Mange lurer nok på hvorfor de skal velge en dyr racing ski til nesten 4000,- istedenfor en rimeligere tur-/marka ski. Vi sier ikke at en racing ski er et “must”, men vi skal love deg at du kjenner forskjell. Racingskien er lettere, har såle med bedre glid, et spenn tilpasset kroppsvekt og sist, men ikke minst, disse kombinasjonene av en perfekt racing ski gir deg en helt rå ski opplevelse.

Som nevnt er det ikke lenger så stor forskjell på racing skiene. De fleste velger i dag et merke fordi ”de alltid har gått på det”, eller fordi de en gang kjøpte ski en
med helt feil spenn og i hvert fall ikke skal ha det igjen. Vi sier: ikke vær opphengt i merke, det viktigste er at vi finner en ski som passer til deg.

Re: Hva f**n smører man med i oslo fra torsdag ? [Re: Red Devils] #1122585 01/03/2011 11:44
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skal gå i Nordmarka fra Brekke i kveld. Hva anbefales som feste på en dag som denne? Mildt om dagen, og noe kaldere om kvelden. Har vel ikke snødd siden lørdag?

I was just riding along...
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support