Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten?
|
Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten?
[Re: hnastrup]
10/01/2011 19:35
|
Helgeleo
Entusiast
|
Entusiast
I fjor vinter syklet jeg ukentlig minst 1 stk 2x20 min på 330W. (Tacx Fortius Watt med kalibret rulle). Siden Oktober har jeg syklet minst 2 stk 2x20 min intervaller i uka. Disse kjøres nå på 370W. Denne økten ser slik ut
5 min 170W 5 min 200W 20 min 370W 5 min 200W 20 min 370W 5 min 170W
Jeg har gradvis økt effekten på intervallene slik at jeg hele tiden havnet opp i sone 4 i slutten av drag 2. På denne måten har jeg slept å ta den fæle 20 min testen :-) 40W økning på 1 år er jeg fornøyd med :-) Mest mulig sone 3 mener nå jeg.
|
|
|
[Re: Helgeleo]
10/01/2011 19:59
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Jeg mener man er ute å kjøre hvis man kun forholder seg kun til watt. Jeg kunne tenke meg å trene wattbasert men kun som et tillegg til puls.Aldri watt alene.
Har TS forresten wattmåler på den sykkelen han konkurerer med?
Wattmåler på terrengsykkelen er mulig. Det har jeg hatt men det er umulig å sitte å følge med på i varierende terreng. Uten pulsmåler er jeg i såfall ute å kjøre.
Watt er i tilleg kun et inviduelt tall. Det finnes MANGE feller å gå i når man måler watt feks i mot andre. Fortius rulle? bare surretall å få.
|
|
|
[Re: jan erik]
10/01/2011 20:19
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg skulle valgt mellom kun pulsmåler eller kun wattmåler ville det definitivt være wattmåler. Det er mange flere feller man kan falle i når det gjelder puls enn med watt (med tanke på unøyaktigheten til puls).
Puls er også et veeldig individuelt tall. Jeg vil gå så langt å si at det er mye mer individuelt enn watt. Hvis man har Quarq, SRM eller Powertap kan man sammenlikne så mye man vil uten problemer siden disse er veldig nøyaktige. Wattruller er generelt for unøyaktige til å sammenlikne med andre, men er til gjengjeld ett mye bedre treningsverktøy enn det en pulsmåler er.
Du vil for eksempel ikke se på pulsen om du tar et hardt støt for å tette en luke for å så fortsette i samme tempo. Dette vil du se på wattmåleren.
Redigert av ponka00; 10/01/2011 20:23.
|
|
|
[Re: rsmith]
10/01/2011 20:32
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg hadde en terskelwatt og O2 test i medio oktober.
Resultat test i Oktober: *Terskelwatt: 259 *VO2: 53,4
Har trent følgende pr uke siden (i gjennomsnitt for enkelte uker litt mer og noen litt mindre) * 2 terskelwatt økter på 250-300 watt med ulike intervallerminutter (totalt 30-45 minutt totalt pr gang) * 1 Elghufs 4x4 / 5x6 eller skiintervall på 3x12 eller lang sone 3 * + sone 1 økter og styrke
Pulsen har svevd fra sone 3 til 5 minus (mest sone 3+)
Resultat test i januar: *Terskelwatt: 274 *VO2: 61,4
|
|
|
[Re: hnastrup]
10/01/2011 23:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvor lett er det å oppnå genetisk maksnivå for VO2max? Superlett, litt lett, middels lett, på grensen til vanskelig eller superhardt? Jeg vil si superhardt, have a try yourself!
Jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt at det er lettere å trene opp O2-opptaket til et godt nivå enn terskel. Å nå det genetiske maksnivået vil ta mange år med systematisk trening. Selv da er det ufattelig vanskelig. Finnes det noen dokumentasjon på at terskel tar lengre tid å utvikle enn O2 opptak. Begge to flater selvsagt ut etterhvert, men begge to kan utvikles kontinuerlig, dog med liten fremgang etterhvert. Et økt O2 opptak drar selvsagt med seg en økt terskel også dersom han trener på sykkel. Nå må vi også se hva han spør om og hvem som spør og ikke diskutere hva som er best på lang sikt i en kropp som har trent hardt i mange år. Jeg sitter ikke på noe informasjon (gidder ikke lete). Men utifra egne erfaringer merker jeg at det tar mye lenger tid å bedre terskel enn det det er å bedre VO2max. Dette gjelder alle andre jeg kjenner også. Som du sier bedrer VO2max også terskel, men dette er bare i mindre grad om man sammenlikner med tradisjonell terskeltrening. Man blir god på det man trener på (hvis man ser litt stort på det) JEg sier absolutt ikke at det du sier er feil, men hvordan merker du at VO2 max har blitt bedre? Tester du dette såpass jevnlig. Når jeg sykler og blir bedre så aner ikke jeg hva som har blitt bedre. Hvordan vet du hva som er grunnen til at man sykler fortere? Jeg aner hvertall ikke hva som er grunnen, ikke bryr jeg meg egentlig heller så lenge jeg kommer fortere fra a-b. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
11/01/2011 07:48
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
JEg sier absolutt ikke at det du sier er feil, men hvordan merker du at VO2 max har blitt bedre? Tester du dette såpass jevnlig. Når jeg sykler og blir bedre så aner ikke jeg hva som har blitt bedre. Hvordan vet du hva som er grunnen til at man sykler fortere? Jeg aner hvertall ikke hva som er grunnen, ikke bryr jeg meg egentlig heller så lenge jeg kommer fortere fra a-b. :-) Jeg tester ikke i lab, men jeg har ofte bakketester. Både korte og lengre 20 min bakker. Senere går jeg tilbake og ser på hvor stor endring treningen min har gjort siden siste test. Jeg vet at det kanskje er litt tidlig å gjøre dette siden jeg bare har holdt på i så kort tid, men jeg liker å analysere og se på tall  Det kan godt hende at det er tilfeldig at tidene på ~20 min bakken økte og tidene på den korte bakken ikke endret seg nevneverdig i perioden jeg kjørte mest terskel.
|
|
|
[Re: ]
11/01/2011 08:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
kan man vel ha watt-konkurranser? Da vinner Rustad..
|
|
|
[Re: Kriss]
11/01/2011 09:02
|
MadDoc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ingen utholdenhetsidrottare på hög nivå har blivit bra genom att träna bara terskelintervaller eller intervaller ovan terskel. Man måste ha alla komponenter med i upplägget för att utvecklas. Sedan är det väl mer en fråga om personliga preferenser hur man periodiserar. Antingen klassiskt med mycket terskel tidigt och sedan tillägg av mer intensitet närmare tävlingssäsong, eller blockperiodisering med fokus på ett fåtal faktorer åt gången och återkommande intensiva bolkar. En variant på detta är Samdals upplägg med blandad träning innehållande både terskel och vo2 max + distans, med inlagda intensitetsblock. Vad som är bäst vet nog ingen. Bara att alla upplägg ger utveckling om de utförs korrekt  .
|
|
|
[Re: MadDoc]
12/01/2011 09:50
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ser at det diskuteres puls vs. watt i forhold til å styre intensiteten på treningen. Jeg bruker begge deler, og enda en faktor, nemlig den subjektive oppfattningen av intensiteten. Når man har trent noen år, så kjenner man hvor "the sweetspot" ligger.
Og ikke overraskende så er det watt og følelsen som stemmer mest overens. Mat, drikke, hva du trente dagen før osv spiller inn på pulsen. Og den varierer med +-15 slag på samme watt/subjektiv oppfattning...men likevel synes jeg det gir meg noe å ha pulsmåleren på.
Så hvis du er fersk på sone 3+ intervaller, råder jeg deg til å kjøre på watt/subjektiv følelse, og heller legge deg litt lavt. Ved å legge seg litt lavt orker du kanskje en ekstra intervalløkt i uka som gir deg mer tid på terskel, som i følge forskningen gir mer effekt enn kortere tid på høyere intensitet.
Men igjen, forskning er statestikk og generalisert, så enkelte kan nok erfare at mindre tid over terskel i perioder kan gi god fremgang også.
Det å prøve seg frem, tørre å gjøre endringer og skaffe seg erfaring på hvordan egen kropp responderer på trening tror jeg er det viktigste. :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: jan erik]
12/01/2011 12:12
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Må man ha noen som noterer ned watt hvert minutt her, eller har alle logging og automatikk i utstyret sitt på slike tester ?
Har kun visning av watt, og ingen logging.
Jeg kan holde en jevn watt hele 20 minuttern, men det er vel ikke det som er meningen ?
Snakker her om en terskelwatt test :-)
Redigert av Frode RJ; 12/01/2011 13:08.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
12/01/2011 13:00
|
rsmith
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tok en 20min watt test igår, og resultatet ble ganske som forventet. Følte jeg fikk tatt ut det jeg var god for, men siden det var første test ever, er det alltid litt vanskelig å vite hvor hardt man skal gå ut. La inn resultatet under "Vis meg din 20min watt test" se her for testresultatet! Hva gjør jeg nå? Regner ut wattsonene mine, og så kjører sone 3 intervall (8-60min) 2-3ganger pr uke? Og ny test om 6-8uker kanskje?
Redigert av rsmith; 12/01/2011 13:03. Rediger grunn: hva nå?
|
|
|
[Re: Frode RJ]
12/01/2011 13:53
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel ikke tvil om at det finnes mange forskningsrapporter som viser at AT ikke økes best på AT intensitet, men at man må over AT for å presse AT oppover? Jeg har startet å samle opp artikler som peker på dette, og det ser ut som at tidsperspektivet på forskningen kan være en fallgruve! Jeg har iallefall funnet flere forskningsrapporter som sier at du må over terskel etterhvert som du har trenet en stund om du skal fortsette økning av terskel. Vo2 max er ikke temaet altså. det pekes på at man stagnerer om man fortsetter å trene på AT intensitet over lengere tid, og forskjellen starter allerede etter 4 mnd. trening.
>LT = Above Lactate threshold @LT = At Lactate threshold C = Controlgroup V at LT = hastighet ved terskel intensitet Undersøkelse gjort med 24 som startet som utrente og testen varte i 1 år.
No between group differences were observed before training. After training 1 year the > LT group had significantly higher values than the C and @ LT groups for LT. The present data suggest that during the first 4 months of training, training at or above the LT results in similar improvements in VO2 and V at LT, and FBLC of 2.0 and 2.5 mM. However, for continued improvement, in these and other parameters, some training MUST be above LT.
NB! Vi snakker her om å øke AT (til nye høyder) over tid (ikke komme tilbake etter å ha sluppet seg ned som antagelig vil gi samme resultat/utvikling som første 4 mnd. hos utrente)
Redigert av Øystein Rustad; 12/01/2011 14:02.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
13/01/2011 17:02
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Har erfart akkurat det samme, mye trening på terskel og sub driver ikke akkurat hverken terskel eller O2 opptak i taket. Men jeg er fornøyd dersom jeg klarer å starte sesongen på samme nivå som jeg avsluttet forrige.
|
|
|
|
|