Noen som vet om dette går, tenkte og ha 10*1 og ser at de fleste bakgirene nå også finnes i 10s. Er 10 delt kjede for smalt til og løpe på tannhjulene eller er det andre faktorer som jeg ikke har tenkt på?
Re: 10 delt kjede og vanlig 9girs bakgir?
[Re: kimhas]
#109382209/01/201111:19
Da vet jeg ikke. Hvis tannhjulene i giret er eneste problem, kan du vel bare bytte de to tannhjulene kanskje? Nå synser jeg om noe jeg ikke vet noe om.
CK Fix
#109387409/01/201114:03
Jeg må jo selvsagt ha 10 delt girskifter på styret. Men tenkte og bruke et "vanlig" 9 delt bakgir
Så lenge du har tidelt skifter og tidelt kassett spiller det liten rolle hva slags bakgir du har så lenge det takler den totale bredden på kassetten. Bakgiret aner virkelig ikke hvor mange gir du har og flytter seg den andelen millimeter den får "beskjed" om fra girskifteren på styret. Det er tross alt der indekseringen sitter.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#109387809/01/201114:34
Jeg må jo selvsagt ha 10 delt girskifter på styret. Men tenkte og bruke et "vanlig" 9 delt bakgir
Så lenge du har tidelt skifter og tidelt kassett spiller det liten rolle hva slags bakgir du har så lenge det takler den totale bredden på kassetten. Bakgiret aner virkelig ikke hvor mange gir du har og flytter seg den andelen millimeter den får "beskjed" om fra girskifteren på styret. Det er tross alt der indekseringen sitter.
Takk for svar, det er nøyaktig det samme jeg tenker/mener også men har ikke prøvd i praksis. Så hva som egentlig skiller et gir beregnet for 9 gir og et for 10 vet jeg ikke
#109388009/01/201114:39
Tenkte og oppdatere denne da det tydligvis er flere som hadde samme oppfatning rundt 9/10 delt gir som jeg hadde før jeg prøvde. Man kan IKKE bruke vanlig Sram bakgir beregnet for 9delt sammen med 10delt skifter. Girene er tydligvis konstruert litt forsjellig kansje kun for og selge flere gir?
#110841604/02/201116:52
Det er forskjellig vaiertrekk for at man ikke skal være veldig mye mer påvirket av unøyaktigheter i justering og frisksjon i vaierstrømper på 10-delt, i og med at det er så liten avstand mellom klingene.