Har gått til anskaffelse av Garmin Edge 500, også var det noen som hvisket meg i øret at distanse målingen kom til å bli unøyaktig uten bruk at hjulmagnet pga av at GPS'en ikke oppfattet høydevarisjonene. Stemmer dette?
Det du har hørt er tull.
For mitt vedkommende er distansen mellom hjem og jobb like variabel med sykkel med og uten fartssensor. Det er litt variasjon hver gang. Men ikke noe mønster jeg kan se uten å ha gjort noen statistisk signifikante analyser...
Dessuten har Edge en svært god høydemåler. Den oppfatter uten tvil høydeforskjeller. Den måler forskjeller på om du holder den i hoftehøyde, gulvhøyde eller mot taket. Men som Asbjorjo påpeker har det minimal betydning for utkjørt distanse.
Kanskje GPS måling er litt mindre nøyaktig enn måling på hjulet. Men det betinger at hjuldiameteren faktisk er 100% riktig.
Helt til slutt; Etter at jeg gikk over til Edge 500 fra 305 har jeg mistet de voldsomme hastighetssutslagene Dan nevner. Jeg er ikke sikker på om det er Garmin Connect eller selve enheten som filtrerer dem bort.
Så mitt valg om å ha Kadens og hastighetsføler på racer og ikke terrengykkel er basert på at jeg gjerne vil se fart og distanse på rulla og kadens hele tiden på raceren. På terrengykkel er kadens ikke så nøye, men ekstra klumper= trøbbel.
Sjekk forresten her for en penere kadensmagnet:
Follo SK's adventskalender LarsB