Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?
|
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?
[Re: Kriss]
14/01/2011 13:33
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Problemet med å spise hele dagsbehovet i sukker er jo at man ikke får i seg mineraler, vitaminer, aminosyrer og andre viktige ting. I tillegg er volumet på 2500 kcal i sukker lite og dermed vil metthetsfølelsen være veldig liten, slik at det vil være veldig vanskelig rent psykisk og sultmessig ikke å innta mer mat enn nødvendig.
Har man et dagsforbruk på 2500 kcal gjennom moderat aktivitet og stolsitting og spiser 2000 kcal med rent sukker om dagen så vil man likevel gå ned i vekt. Akkurat som man vil gå ned i vekt hvis man spiser 2000 kcal med rent smør.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: SindreØ]
14/01/2011 14:07
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen her sier de er 190 høy og 77-82 KG....
Selv er jeg 190 og 92kg og får til stadighet kommentarer på hvor tynn jeg er... Er dere på 80 kg helt rangel, med ribbeina stikkende ut og innhule kinn? Er hjernen min unormalt tung i forhold til resten?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/01/2011 14:28
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Her ser du mine vitale mål, og basic forklaring på dei.. Eg er 196 cm høg, 83,9 kg, har normalt vatn-, muskel- og beinmasse, fettprosent under normalen, og er tynn, men ikkje mager. Har "litt ekstra" rett over bukselinninga; som forøvrig er på kring 33"..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
14/01/2011 17:29
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke hvor mye cal jeg spiser pr dag, og ikke hvor mye jeg forbruker. Ikke vet jeg hvordan jeg skulle målt forbruk heller... Dermed blir kcal inn - kcal ut et teoretisk regnestykke for min del.
Jeg vet derimot en del om hvilke deler av kostholdet jeg må justere i praksis for å gå ned (oftest de matvarene som inneholder raffinert sukker). Jeg må også gjerne være mer oppmerksom på forskjellen mellom å spise til jeg ikke lenger er sulten, å spise til jeg er mett og å spise jeg ikke klarer spise mer.
Det er å vite hvilke handlinger som har størst effekt som er interessant.
Jeg kjente meg ellers godt igjen i Øyvinds beskrivelse.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
14/01/2011 17:40
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Både lavkalori og lavkarbo-metoder funker nok, om enda litt ulikt hos folk. Men metodene oppleves nok ganske forskjellig.
For noen år siden gikk jeg bevisst ned i vekt ved en typisk lavkalori-lavfett-høyaktivitets-metode. Ganske kjipt, man er sulten, svimmel, slapp og tenker på mat hele tiden.
I det siste har jeg eksperimentert med lavkarbodiett for å få kontroll med blodsukkeret (har vanligvis blodsukkerkriser et par ganger om dagen, ikke gøy), målet var i utgangspunktet ikke å gå ned i vekt. Jeg har spist når jeg var sulten og har hatt energi hele tiden. Og trent hardt. Og gått ned i vekt.
For meg har det funka med begge deler, bare litt mer behagelig med å kutte karbohydrater...:-) En av grunnene er nok kontroll med insulinproduksjonen, skal ikke gå inn på detaljene akkurat, men insulin har en viktig rolle for både blodsukker og fettlagringsevnen.
|
|
|
[Re: monsas]
14/01/2011 22:20
|
roffen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da har jeg vært bevisst på å gå ned på karboinntaket ca ei uke. Spiser kanskje karbomengden i tre-fire brødskiver og en liten potet (eller bare litt ris) i løpet av en dag. I tillegg kommer proteinrik mat og grønnsaker. Dette har ført til en knapp kilo ned, så det var jo for så vidt en suksess. Problemet er bare at i går kveld når jeg skulle kjøre S3 intervaller ble jeg veldig "tom" etter ca. 20 minutter. Det endte med at jeg gjennomførte, men på 30W lavere effenkt enn vanlig. Jeg drikker alltid kun vann under intervalltrening. Dersom lavt karboinntak resulterer i slike opplevelser vet jeg ikke om dette er det riktige for meg. Hva er det riktige å gjøre? Vil det være tilstrekkelig å drikke sportsdrikk under trening? Frister mest å gå opp litt på karboinntaket gjennom dagen.
|
|
|
[Re: roffen]
15/01/2011 07:02
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da har jeg vært bevisst på å gå ned på karboinntaket ca ei uke. Spiser kanskje karbomengden i tre-fire brødskiver og en liten potet (eller bare litt ris) i løpet av en dag. I tillegg kommer proteinrik mat og grønnsaker. Dette har ført til en knapp kilo ned, så det var jo for så vidt en suksess. Problemet er bare at i går kveld når jeg skulle kjøre S3 intervaller ble jeg veldig "tom" etter ca. 20 minutter. Det endte med at jeg gjennomførte, men på 30W lavere effenkt enn vanlig. Jeg drikker alltid kun vann under intervalltrening. Dersom lavt karboinntak resulterer i slike opplevelser vet jeg ikke om dette er det riktige for meg. Hva er det riktige å gjøre? Vil det være tilstrekkelig å drikke sportsdrikk under trening? Frister mest å gå opp litt på karboinntaket gjennom dagen. Det tar tid for kroppen å venne seg til lavt karboinntak og sette i gang fettforbrenningen. Jeg brukte 3-4 uker før jeg klarte å kjøre full spikar på intervallene igjen (opp mot 93-94%). Tror det er ulikt hvor lang tid man bruker, har hørt fra 3 dager til opp mot 6 uker. Ellers anbefaler mange at man tar magnesium/sink-tilskudd fordi man skiller ut/forbruker mer av det på fettforbrenning, har ikke fått satt meg helt inn i akkurat det og savner litt info om hvorfor i detaljer. Jeg hadde mye kramper de to første ukene, men det er helt borte nå.
|
|
|
15/01/2011 18:43
|
BEE
Fersking
|
Fersking
Jeg må si det høres meningsløst ut å kutte nesten all karbo fra kosten for å gå ned i vekt og ikke kunne kjøre hardt på trening i flere uker for å vente på fettforbrenningen.Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden her,hvorfor ikke spise sunn mat som inneholder alle energikildene? Selv spiser jeg brødskiver på jobb og potet/ris til middag og endel frukt som karbokilder.Det handler om å balasere kostholdet så du går litt i kaloriunderskudd.Man ser jo på vekta om man går ned eller ikke og da er det jo bare å justere inntaket der etter.Man forbrenner jo fett så lenge man går i kaloriunderskudd eller?
|
|
|
[Re: BEE]
15/01/2011 19:00
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Det kommer jo an på hvor mye du skal ned. Jeg har tatt av 23 kilo (fra 97 - 74) på fem og en halv måned. Jeg hadde aldri klart det dersom jeg hadde spist som vanlig, bare litt mindre. I samme periode har jeg trent rimelig greit, men kunne sikkert ha trent bedre dersom ikke fokuset mitt hadde vært vekt.
Skal du bare justere vekten en kilo eller tre, er det sikkert greit å trene hardt og spise litt mindre.
Mvh tobiast
Redigert av tobiast; 15/01/2011 19:02.
|
|
|
15/01/2011 19:06
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må si det høres meningsløst ut å kutte nesten all karbo fra kosten for å gå ned i vekt og ikke kunne kjøre hardt på trening i flere uker for å vente på fettforbrenningen.Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden her,hvorfor ikke spise sunn mat som inneholder alle energikildene? Selv spiser jeg brødskiver på jobb og potet/ris til middag og endel frukt som karbokilder.Det handler om å balasere kostholdet så du går litt i kaloriunderskudd.Man ser jo på vekta om man går ned eller ikke og da er det jo bare å justere inntaket der etter.Man forbrenner jo fett så lenge man går i kaloriunderskudd eller? Samme her,,, Spiser masse brød ris pasta og gotteri om helgene men jeg spiser sjelden like mye mat vær dag, kjører høy medium og lav dager slik att kroppen ikke skal bli vandt til samme mengde mat.ligger også på ca 60% carb men justerer mengden hvis det går feil vei. spiser gjerne siste brødmåltid like før leggetid på kvelden. Er jeg små sulten har jeg bestandig frukt eller grønsaker i kjøleskapet som jeg går knasker på. Mister jeg trøkket på trening så øker jeg litt på carb mengden ikke mye men bare litt og følger med.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: tobiast]
15/01/2011 21:24
|
BEE
Fersking
|
Fersking
Og hvorfor hadde du ikke klart det?
|
|
|
15/01/2011 22:39
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Fordi jeg ved å legge om kosten til mer fiber- og proteinrik (og til dels fetere) mat i stor grad slapp unna sultfølelsen. Det er greit å gå rundt sulten i en liten stund, men over såpass lang tid er det litt slitsomt. De gangene jeg har forsøkt har jeg stort sett sprukket som en følge av dette. Dessuten har det gått treigt, og derfor ikke vært så motiverende som med en mer radikal omlegging.
Jeg har forresten ikke tenkt å endre tilbake. Har byttet ut brød for godt med mer fiberrike alternativer. Og spiser svært lite pasta, ris og poteter. Koker heller mer grønnsaker og tar mer av det gode :-)
Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 15/01/2011 22:44.
|
|
|
15/01/2011 22:56
|
BEE
Fersking
|
Fersking
Merkelig at jeg aldri får den følelsen,har selv gått ned ca 1kg i uka og har igjen 4 til matchvekt.Energien flommer over og jeg har progresjon fra uke til uke med treninga,og JA jeg spiser karbo uten og ha noen sultfølelse.Alle får gjøre som de vil men jeg mener nå at det enkleste er ofte det beste,ha en proteinrik og fet aften mens jeg tar en bakt potet til biffen.....
|
|
|
15/01/2011 23:06
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje du bare har flaks? :-) Eller kanskje jeg er utsatt for en placeboeffekt. Ikke vet jeg. Det er vel slik at folk er forskjellige også kanskje? Noen kan jo spise "hva de vil" uten å legge på seg av den grunn.
Men det har i alle fall funket bra for meg. Nå har ikke jeg kjørt noe nazi-regime. Jeg har spist karbo jeg. Bare mindre enn tidligere.
|
|
|
15/01/2011 23:11
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg må si det høres meningsløst ut å kutte nesten all karbo fra kosten for å gå ned i vekt og ikke kunne kjøre hardt på trening i flere uker for å vente på fettforbrenningen. Målet mitt var i utgangspunktet ikke å gå ned i vekt, men å få kontroll på blodsukkeret, hadde derfor en helt annen motivasjonsfaktor, vektnedgang var bare en ekstra (og velkommen!) konsekvens. Ang. hardt på trening er det også relativt. Kjørte intervaller hele tiden, men de første par-tre-fire ukene kjørte jeg intervaller opp mot 91%. Nå kan jeg kjøre de som vanlig opp mot 93-94%. Vil tro at de fleste definerer også 91% som hard trening...:-) 3-4 uker med trening på noen få pulsslag lavere i desember er en helt ok konsekvens for meg mot et stabilt blodsukker og en mage i form:-) Det er vel mange som uansett ikke trener intervaller på denne tiden av sesongen?
|
|
|
16/01/2011 00:23
|
BEE
Fersking
|
Fersking
Og hvorfor kan du ikke ha et stabilt blodsukker med 4-5 måltider pr. dag som også inkluderer karbo?
|
|
|
16/01/2011 07:46
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det vet jeg ikke, har alltid slitt med dette, selv om jeg alltid spist mange måltider (3-4 + 2 mellommåltider) og gode og langsomme karobhydrater. Har nok en noe dårligere kontroll på insulinproduksjonen en vanlig, vil jeg anta:-)
Jeg prøver ikke å overtale alle som skal ned å gå over til lavkarbo, jeg bare forteller om at jeg har prøvd både lavkalori og lavkarbo. Begge fungerer for meg, men oppleves forskjellig. Hva som er best for den enkelte, må være opp til de å vurdere ut i fra sine forutsetninger.
|
|
|
16/01/2011 11:46
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Jeg har også tenkt å tusle nedover på vektskalaen. Problemet mitt er, som du nevner, matglede. Jeg har lest litt rundt at trening før måltid forbrenner lagret fett, så derfor spiser jeg ikke før jeg sykler til jobb, men tar heller med meg maten og spiser når jeg kommer frem. Jeg har også muligheten til å trene før middag. Jeg har lagt inn mellommåltider i form av frukt. Jeg har ikke lyst til å legge om helt totalt så har funnet en middelvei som gjør at jeg kommet til å krype sakte nedover. Jeg orker ikke tanken på å ikke spise meg mett, men har sluttet å ta den ekstraporsjonen.
Følgende har jeg gjort: - byttet ut brus og øl med fun saft. De har godt utvalg og smaken er ok - ei grovbrødskive til frokost uten smør og med grønt og kjøttpålegg med lite fett - ei frukt mellom frokost og lunch - to brødskiver i samme stil som over. Og ei skål med salat - ei frukt igjen - middag med mindre saus, mindre potet, mer kjøtt og mer salat. - gulerot/kålrabi som knask - en yogurt til kvelds
Er 186 og har vært oppe i nesten 100 kg. I jula var jeg på 90. Og nå etter 14 dager tilbake i min "diett" har jeg ruslet ned til 88. Tar sikte på ca 78-82kg til sesongen. Det burde være oppnåelig.
|
|
|
[Re: nyzeta]
16/01/2011 15:30
|
roffen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dietten din likner på min ser jeg. Alt på lista di høres helt greit ut, frem til kvelds. Jeg hadde ikke klart å overleve på kun gulrot og youghurt etter middag. Jeg må ha et par skiver til kvelds også.
|
|
|
[Re: roffen]
16/01/2011 16:26
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må ha et par skiver til kvelds også. Enig med siste taler! Har selv prøvd å spise ingenting/veldig lite på kvelden, og resultatet er at jeg skjelver og kaldsvetter etter en time i senga uten sjans til å sove. Det hele ender med at jeg må stå opp for å ta et glass melk og en skive eller to. Og da er man like langt.
Redigert av Tråkk'n roll; 16/01/2011 16:27.
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
16/01/2011 17:14
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Kommer vel litt ann på forbrenning osv. Men er da ikke noe galt i ei skive brød og to. Pass på at du ikke slenger i deg masse mat og stuper rett til sengs. La det gå en time og litt slik at kroppen får brukt opp energien. Ellers blir det bare lagret rett på sideflesket.
|
|
|
[Re: nyzeta]
16/01/2011 20:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt mat om kvelden er bra og sørger for å holde oppe forbrenningen gjennom natta. At man ikke skal spise etter kl 18 om kvelden er det største tøv jeg hører.
|
|
|
[Re: erling]
17/01/2011 13:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig. 18.00 er jo ca lunsj tider.. :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: ruteress]
18/01/2011 12:04
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ok, så ruteress, du mener at om du spiser rent sukker tilsvarende 2000 kalorier om dagen gjør deg like slank som om kaloriene kommer fra naturlig mat som fisk, kjøtt, nøtter og grønsaker ? Jeg mener helt enkelt og greit at for å holde stabil vekt må energi inn være lik energi ut. Energi ut inkluderer varme, dritt, piss og alt annet som energi-inn er brukt til å produsere. Om man velger sukker som sin eneste energi kilde, så gjelder fremdeles regnestykket. Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
18/01/2011 12:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-) Är det verkligen folk som tror det? Att all förbrenning kommer utifrån aktivitet eller menar du något annat?
|
|
|
[Re: fredriks]
18/01/2011 14:04
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-) Är det verkligen folk som tror det? Att all förbrenning kommer utifrån aktivitet eller menar du något annat? De tror at man må forbrenne det man spiser ja...det sier til og med Dr Drevon, vg's "ekspert" og han PT'n på puls på nrk. Ingen nyanseringer og 70'talls oppfattning av hvordan kroppen fungerer. Men her inne har jeg inntrykk av at folk har lest seg bra opp på emnet :-)
|
|
|
[Re: Frode RJ]
18/01/2011 14:44
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-) Är det verkligen folk som tror det? Att all förbrenning kommer utifrån aktivitet eller menar du något annat? De tror at man må forbrenne det man spiser ja...det sier til og med Dr Drevon, vg's "ekspert" og han PT'n på puls på nrk. Ingen nyanseringer og 70'talls oppfattning av hvordan kroppen fungerer. Men her inne har jeg inntrykk av at folk har lest seg bra opp på emnet :-) Det er jo forbrenning uansett hvordan du ser på det. Kroppen bruker det som energi på ett eller annet vis. om det er organene som bruker det eller musklene så blir det jo forbrent.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
18/01/2011 14:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-) Är det verkligen folk som tror det? Att all förbrenning kommer utifrån aktivitet eller menar du något annat? De tror at man må forbrenne det man spiser ja...det sier til og med Dr Drevon, vg's "ekspert" og han PT'n på puls på nrk. Ingen nyanseringer og 70'talls oppfattning av hvordan kroppen fungerer. Men her inne har jeg inntrykk av at folk har lest seg bra opp på emnet :-) Det er jo forbrenning uansett hvordan du ser på det. Kroppen bruker det som energi på ett eller annet vis. om det er organene som bruker det eller musklene så blir det jo forbrent. Evt brukt til vekst - fett, muskler, eller generell vekst. Altså det som ikke forbrennes (varme/energi) eller utsondres i form av svette, urin, avføring osv går da til vekst og/eller lagring.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: særp]
18/01/2011 18:07
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ja, da er vi enige. Mange som ikke forstår den ligningen og tror det betyr at vi må forbrenne med aktivitet de vi spiser, for det er ikke tilfelle :-) Är det verkligen folk som tror det? Att all förbrenning kommer utifrån aktivitet eller menar du något annat? De tror at man må forbrenne det man spiser ja...det sier til og med Dr Drevon, vg's "ekspert" og han PT'n på puls på nrk. Ingen nyanseringer og 70'talls oppfattning av hvordan kroppen fungerer. Men her inne har jeg inntrykk av at folk har lest seg bra opp på emnet :-) Det er jo forbrenning uansett hvordan du ser på det. Kroppen bruker det som energi på ett eller annet vis. om det er organene som bruker det eller musklene så blir det jo forbrent. Har forklart hva jeg mener tidligere, så nå avlutter jeg denne tråden for min del :-)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/01/2011 18:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Noen her sier de er 190 høy og 77-82 KG....
Selv er jeg 190 og 92kg og får til stadighet kommentarer på hvor tynn jeg er... Er dere på 80 kg helt rangel, med ribbeina stikkende ut og innhule kinn? Er hjernen min unormalt tung i forhold til resten? Spørs jo helt ann på muskler. Jeg er 189 og rundt 72 nå, 69 når jeg er i form og på 66 da er jeg skikkelig tynn. Så enten har du mye muskler eller så har du tung hjerne ja. Shleck gutta er vel ca 186 og 65-66 kg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|