Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: SindreØ] #1095456 12/01/2011 12:14
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
174cm

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: femte_gir] #1095519 12/01/2011 14:04
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: femte_gir
Mener du at man skal helt kutte ut brød eller bare delvis? Jeg vet bare at jeg ikke kan bli mett uten å spise brød. Jeg har prøvd å spise masse kjøtt eller masse grønnsaker og frukt men jeg blir bare kvalm. Det er når jeg har spist litt brød at jeg blir mett.

Ellers enig med deg olechr.

Selv har jeg nesten kuttet det helt ut. Men veldig grovt brød, knekkebrød o.l spiser jeg nå og da.

Hvis jeg skal velge mellom å få i meg 500 kcal i form av smør/fløte eller en salat med kylling, nøtter osv så er jeg ganske sikker på hva som er best. Forskning eller ei..

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: olechr] #1095590 12/01/2011 17:00
F
Frk. Løvset Offline
Fersking
Fersking
F
Det ble feil post gitt..

Redigert av Frk. Løvset; 12/01/2011 17:00.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Frk. Løvset] #1095593 12/01/2011 17:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg spiser lite for tiden og veldig lite fett.. Det går helt fint og har den energien jeg trenger.
Skulle jeg puttet i meg samme antall kcal med fokus på lite karbo og mye fett tror jeg ikke jeg ville hatt samme energien.
I dag spiser jeg dette:
Frokost: shake
Lunch: 2 knekkebrød med ost og skinke.
Etter 3.20 på ski: en bar
Middag: 1 fjordlandsporsjon. Laks/gulrøtter/poteter. sausen utgikk.
Kveld: shake og litt druer
Drikke: Mye vann og 4-5 kopper kaffe.
Ikke akkurat stappmett hele døgnet, men det trenger jeg jo heller ikke være.
Planen er å kjøre på litt nå kommende måned og havne på riktig vekt som jeg kan holde gjennom sesongen.
Kan jo ikke være feit hvis jeg skal sykle fort opp Geiranger.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095595 12/01/2011 17:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kriss, du nevnte at du brukte bare shake over ett par dager tidligere her for å gå kjapt ned i vekt, hvor mange ganger tok du shake pr dag da?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tommygutt] #1095600 12/01/2011 17:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Da ble det 4. Frokost, før trening, etter trening, kveld.
Nr 1 og 3 med ekstra protein.
Men 2 dager var nok det og neppe noe å anbefale..

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095602 12/01/2011 17:24
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Okey. Det var kona som lurte, jeg var så dum at jeg nevnte at jeg hadde lest dette på forumet, hun fikk blod på tann med en gang da hun vistnok skal ned 2 kg. Nå ligger hun å psyker seg opp på sofaen til i morgen tidlig, det da det starter ICON_SMILE

Hvordan funket det å trene?

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tommygutt] #1095605 12/01/2011 17:29
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Med shake en time eller to før og etter så var det null problem..
Igjen vil ikke jeg anbefale noe som helst om dette, og hos meg var sikkert kroppen full av vann i tillegg etter at jeg hadde vært et matvrak hele jula og det forklarer vel mye hvorfor 3 kg forsvant. 3 nye kg forsvinner nok ikke om jeg kjører 2 dager til nå.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095606 12/01/2011 17:39
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sier ingen ting om vann i kroppen til kona ICON_WINK Dette må hun finne ut av selv ICON_SMILE

Blir vel magert med matlaging de neste 48 timene, så jeg blir sikkert med i dragsuget. Trenger å ta bort ett par kilo selv

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tommygutt] #1095635 12/01/2011 18:53
Z
ziggi Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Hvilke shake anbefales?

reiser til GC til helgen og lurer på å prøve det. Nutrilett bar samme funksjon?

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: ziggi] #1095643 12/01/2011 19:09
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Blir Herbalife her i huset

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tommygutt] #1095657 12/01/2011 19:33
B
BEE Offline
Fersking
Fersking
B
Må si jeg syns mange gjør det vanskelig når det kommer til slanking med diverse kurer osv.Jeg følger den enkleste av alle og det er.....INNTA mindre kalorier enn du forbruker,og vips så forsvinner kiloene etterhvert.Har selv gått ned 11kg etter å ha drevet med styrketrening i 5 år og har igjen 5 kg til matchvekt til sommeren.Eneste jeg har gjort er å kutte alt dritet og spist vanlig mat(til og med brødskiver).Når det begynner å bli vitenskapelig åssen man skal kjøre intervaller og åssen gå ned i vekt så begynner alt for mange og undre seg over åssen man skal gjøre det.Jeg sier bare en ting..TREN hardt og spis vanlig mat men litt mindre av det.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: BEE] #1095659 12/01/2011 19:43
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: BEE
Må si jeg syns mange gjør det vanskelig når det kommer til slanking med diverse kurer osv.INNTA mindre kalorier enn du forbruker,og vips så forsvinner kiloene etterhvert.

Er det noen som slanker seg på en annen måte?

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095661 12/01/2011 19:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Må si jeg syns mange gjør det vanskelig når det kommer til slanking med diverse kurer osv.INNTA mindre kalorier enn du forbruker,og vips så forsvinner kiloene etterhvert.

Er det noen som slanker seg på en annen måte?

Trur ikke det. Det er i såfall operasjon..

Ambassadør for Scott.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095662 12/01/2011 19:48
B
BEE Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg mente vanskliggjøringen av det,er så alt for mange som lurer på om en kan spise det eller det,derfor jeg mener at en kan gjøre det enkelt med å spise vanlig mat men litt mindre.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: BEE] #1095664 12/01/2011 19:54
olechr Offline
More than words
More than words
Men spørsmålet hva folk kan spise er nok mere reelt en det du trur. (for er ikke uenig med deg i utgangspunktet). Problemet er at det som er vanlig mat for veldig mange er langt unna det som er bra. Pizza går som sunn middagsrett i flere og lfere hjem. Pølse med brød på bensinstasjonen er det også mange som faktisk mener er ok mat.

Ambassadør for Scott.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: olechr] #1095668 12/01/2011 20:01
B
BEE Offline
Fersking
Fersking
B
Joda sant som du sier der,men skulle no tru at de som satser litt på sykkel har en viss peiling på vanlig mat og ikke spiser pølser annen hver dag.Men det er nok som du sier,det er mange som ikke har peiling på hva maten de spiser innholder.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: BEE] #1095670 12/01/2011 20:05
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er som sagt veldig enig med deg, men når jeg ser hva folk dytter i seg så kan man lure. Også folk som sykler mye og trener bra. For mange er faktisk potetgull bra å bruke som restutisjon..

Men ellers er jeg enig at har man et ganske sundt syn på mat i utgangspunket så er det ikke så vanskelig. Bare spise litt mindre.

Ambassadør for Scott.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Kriss] #1095687 12/01/2011 20:30
R
roffen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Sitat: Kriss
Med shake en time eller to før og etter så var det null problem..
Igjen vil ikke jeg anbefale noe som helst om dette, og hos meg var sikkert kroppen full av vann i tillegg etter at jeg hadde vært et matvrak hele jula og det forklarer vel mye hvorfor 3 kg forsvant. 3 nye kg forsvinner nok ikke om jeg kjører 2 dager til nå.

Tvilsomt at det var kun fett ja. En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kcal. Å gå så mye i minus pr. dag skal vel godt gjøres.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: BEE] #1095754 12/01/2011 21:56
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Må si jeg syns mange gjør det vanskelig når det kommer til slanking med diverse kurer osv.Jeg følger den enkleste av alle og det er.....INNTA mindre kalorier enn du forbruker,og vips så forsvinner kiloene etterhvert.Har selv gått ned 11kg etter å ha drevet med styrketrening i 5 år og har igjen 5 kg til matchvekt til sommeren.Eneste jeg har gjort er å kutte alt dritet og spist vanlig mat(til og med brødskiver).Når det begynner å bli vitenskapelig åssen man skal kjøre intervaller og åssen gå ned i vekt så begynner alt for mange og undre seg over åssen man skal gjøre det.Jeg sier bare en ting..TREN hardt og spis vanlig mat men litt mindre av det.

Det er ingen som bestrider dette. Nå er ikke jeg noen ekspert, men likevel bestrider jeg at det er den enkleste og mest behaglige måten å gå ned i vekt på. Å slanke seg er ikke spesielt gøy. Derfor er det greit at det går rimelig fort og smertefritt. Ved å "bare" spise litt mindre og dermed gå rundt å være sulten hele tiden fører til at du går ned treigt og er ikke smertefritt.

Hvis du derimot kutter store karbohydratkilder og i tillegg passer på å få i deg nok proteiner og endel sunt fett, slipper du unna den værste sultfølelsen. Legg till trening før frokost og trekk fra spising etter kl 18:00 og fettet renner av. Musklene får du beholde, i motsetning til på sultekuren du anbefaller ;-)

Hverken trening eller vektreduksjon er noe hokus-pokus. Få opp pulsen og spis mindre. Så enkelt er det. Men å ha en noe mer reflektert tilnærming gir bedre og raskere resultater. I tillegg til at det blir mer morro. Men det er nå bare min mening da :-)

Redigert av tobiast; 12/01/2011 22:12.
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tommygutt] #1095904 13/01/2011 09:08
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: tommygutt
Sier ingen ting om vann i kroppen til kona ICON_WINK Dette må hun finne ut av selv ICON_SMILE

Blir vel magert med matlaging de neste 48 timene, så jeg blir sikkert med i dragsuget. Trenger å ta bort ett par kilo selv

Først: jeg har ingen erfaring og kan ingenting om dette. Forholder meg bare logisk til saken.

1 gram fett = 9kcal. 2kg = 2000 gram = 18000 kcal. Skal man altså fjerne 18000 kcal på 2 dager så skal man vel bevege seg realtivt mye, i tillegg til å drikke shake?

Som sagt, jeg er ingen ekspert så korriger meg gjerne. Men tror på Kriss som sier at mye av dette trolig var vann. 2 liter vann ut av kroppen er fort gjort å fjerne. Det er 2 timer intensiv trening uten drikke.

Del stien, skru av Strava
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: tobiast] #1095923 13/01/2011 09:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: tobiast

Det er ingen som bestrider dette. Nå er ikke jeg noen ekspert, men likevel bestrider jeg at det er den enkleste og mest behaglige måten å gå ned i vekt på. Å slanke seg er ikke spesielt gøy. Derfor er det greit at det går rimelig fort og smertefritt. Ved å "bare" spise litt mindre og dermed gå rundt å være sulten hele tiden fører til at du går ned treigt og er ikke smertefritt.

Hvis du derimot kutter store karbohydratkilder og i tillegg passer på å få i deg nok proteiner og endel sunt fett, slipper du unna den værste sultfølelsen. Legg till trening før frokost og trekk fra spising etter kl 18:00 og fettet renner av. Musklene får du beholde, i motsetning til på sultekuren du anbefaller ;-)

Hverken trening eller vektreduksjon er noe hokus-pokus. Få opp pulsen og spis mindre. Så enkelt er det. Men å ha en noe mer reflektert tilnærming gir bedre og raskere resultater. I tillegg til at det blir mer morro. Men det er nå bare min mening da :-)

Her synes jeg det ble mye rart. Alt du skisserer innebærer jo sulting i minst like stor grad som det å gå i et lite minus pr dag.
Å ikke spise etter 18.00 fremstår for meg som en viljestyrketest av en annen verden. I tillegg kommer dette med mer fett i kosten inn. Med et kaloriforbruk på 2500-3000 kcal om dagen skal det ikke store mengdene fett til før man er i balanse. Da vil selv magert protein havne på pluss-siden og i beste fall forhindre nedgang.
Med 7000 kcal pr kilo fett er det ikke enorme mengdene smør/olje som skal til før man er oppe i et dags behov.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: sykkeloyvind] #1095933 13/01/2011 09:35
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen mener tydeligvis at vektnedgang kun er et regnestykke med antall kalorier inn og antall kalorier forbrent. ALtså ikke så nøye hva man spiser, når man spiser eller hvor mange måltider man fordeler disse kaloriene på.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Fordeling av kaloriene på mange middels og små måltider tror jeg er en forutsetning for å oppnå en velykket vektnedgang. Dynger man i seg alle disse kaloriene på ett eller to måltider tror jeg det blir vanskelig å gå ned i vekt. Og grunn til dette mener jeg handler om et stabilt blodsukker. Spiser du ofte og lite, samt rett mat vil man holde et jevnt blodsukker gjennom dagen. Med et blodsukker som fyker opp og ned vil kroppen pumpe ut insulin for å holde blodsukkeret nede. Overskudd av insulin medfører at kroppen lettere lagrer fett.

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: erling] #1096036 13/01/2011 11:06
bullet Offline
Besatt
Besatt
Enig med sykkologen. Blodsukker er et nøkkelord. Og så kan man tenke på å spise litt mindre de dagene man ikke trener.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: bullet] #1096050 13/01/2011 11:28
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Den største myten i ernæringslæren er Vektendring = kalori:inn - kalori:ut.

En ting er helt klart. Kroppen er IKKE en forbrenningsovn. Vi har en metabolsk prosess som behandler ulike typer energi forskjellig. Dvs, sukker, øker raskt blodsukkeret som stimulerer bukspyttkjertlene til å utskille insulin. Insulin setter kroppen i fettlagringsmodus. Det er en helt annen situasjon med fett og proteiner, der bruker kroppen mer energi for å lage ATP også. Forskning viser at kroppstemperaturen stiger når man går på fettforbrenning...og økt temperatur bruker mer energi osv...

Menneskekroppen holdes igang av en biokjemisk prosess med mange faktorer som påvirker energiomsetningen. Så en kalori er ikke en kalori....det er 70' tallets måte å tenke på.

Men når det er sagt. Man kan gå ned i vekt ved å redusere på kaloriene, men mange som har tendenser til insulinresistens vil aldri gå ned i vekt på en "normal" norsk kost med mye brød, paste og poteter...uansett kaloriregning. (Presser de ned kaloriene så går kroppens energiomsetning ned som den alltid gjør under en sultsituasjon)

Så ja...blodsukker er ett nøkkelord :-)

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: erling] #1096055 13/01/2011 11:33
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: erling
Noen mener tydeligvis at vektnedgang kun er et regnestykke med antall kalorier inn og antall kalorier forbrent. ALtså ikke så nøye hva man spiser, når man spiser eller hvor mange måltider man fordeler disse kaloriene på.

Helt enig! Hvordan i alle dager klarer folk å holde en stabil vekt over tid da?? Klarer de å treffe akkuret sitt eget behov på feks. 2348 kalorier pr dag ? Hvis de i snitt spiser 40 kalorier mer enn de forbruker over en 5 årsperiode så er de 10 kg opp. Over 20 år blir det 40 kg opp... 40 kalorier... SÅ gode er vi ikke til å beregne kalorier. Det trenger vi heller ikke være fordi det er en justering av forbruk i forhold til inntak når vi spiser naturlig mat. (i motsetning til moderne mat som pizza, brød, juice, brus, osv osv)

Spis det som selges som rene matvarer, kjøtt, fisk, nøtter, grønnsaker osv så justerer kroppen deg til idealvekt selv. (Hvis man ikke har spesielle sykdommer e.l)

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Frode RJ] #1096066 13/01/2011 11:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er overbevist om at kroppen til en viss grad evner å utjevne forskjeller i inntak og forbruk ved å øke forbrenningen, hemme matlyst m.m. i kortere perioder. Er man godt trent og spiser relativt fornuftig så vil dette fungere enda bedre.
Jeg teller ikke kalorier og spiser i perioder alt for mye både sunn mat, god mat og dårlig mat. Likevel har vekten vært stabil (innenfor 2-3 kilo) de siste 15 årene.
Jeg spiser i veldig liten grad mange små måltider og har en sterkt tendens til å spise en liten frokost, en middels lunsj og en stor middag. Ofte droppes lunsjen helt av tilfeldige grunner mer enn noe annet.

Blodsukkeret mitt skal i følge nyere, populære teorier derfor variere veldig, men dette føler jeg i veldig liten grad. Energinivået er jevnt og forutsigbart, samt at jeg er veldig sjelden gretten relatert til manglende næringsinntak.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: sykkeloyvind] #1096078 13/01/2011 12:06
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Dette vekker evolusjonisten i meg.

Menenskene ble aldri skapt for jevn tilførsel av utelukkende lavglykemisk mat. Menneskene var fysisk aktive, og vi spiste all tilgjengelig mat når vi kunne og lagret unna overflødig energi som kunne forbrukes når tilgangen var dårlig. Dette kunne variere fra dag til dag eller fra årstid til årstid.

I dag, for oss, er mattilgang aldri noe problem. Imidlertid er aktivitsnivået for mange problematisk.

Øyvinds egne observasjoner er selvsagt helt korrekte. En aktiv, frisk, person har ekstremt velfungerende fysiologiske mekanismer for å styre kroppens energitilgang.

Rent konkret så har utallig forskning vist at fysisk aktivitet er ekstremt effektivt i å kontrollere blodsukker. Hos broderline type-2 diabetikere, har regelmessig FA like god virkning på BS som insulin. Problemet oppstår når man prøver å introdusere regelmessig FA hos t2-diabetikere...

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: Frode RJ] #1096100 13/01/2011 12:43
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Frode RJ

Men er du uenig i at vektendring=kalori opptatt i kroppen - kalorier forbrukt av kroppen?

Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart? [Re: esv] #1096198 13/01/2011 14:55
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: esv
Sitat: Frode RJ

Men er du uenig i at vektendring=kalori opptatt i kroppen - kalorier forbrukt av kroppen?

Tja :-) Hvis forbrukt av kroppen er varme, bevegelse, ketoner ut av urinen osv osv så nærmer vi oss en formel som kan være nyttig. Men ser likevel den formelen som ganske meningsløs. Hva man spiser er mye viktigere enn hvor mye "mekanisk" energi det er i den.

Klart man går ned i vekt en periode hvis man sulter kroppen, men samtidig skrur den ned forbrenningen slik at man legger på seg kanskje mer enn utgangspunktet når man begynner å spise seg mett igjen (på det samme blodsukker-hevende kostholdet som før)

Er dagens kalorifattige slankekurer effektive i lengden ??

Redigert av Frode RJ; 13/01/2011 14:57.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support