Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kranklagertyper

Kranklagertyper #1092605 06/01/2011 11:53
S
SkyViper Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hvordan har det gått med kranklagerene. Før var det square-shaped som var det eneste alternativet på en måte.

Men jeg fikk kraftig bakoversveis, da jeg la merke til at lageret bare er festet til krankhuset på den ene sida. På andre siden er det en liten pynte-suspekt gjengekopp. Likevel blir square-shaped sett på som veldig pålitelig med tanke på slitasje i selve lageret. Nå kan lageret kjøpes for samme pris som en liten pizza.

Så kom andre typer, fra shimano, som egentlig prøver å overgå vinmonopolet i popularitet, er det hollowtech type 2 som er resultatet av endel forandringer. 'Bottom-bracket included' går det an å glede seg over....

Så da er det altså ikke nødvendig å måle bredden på krankhuset lengre?

Er det nye 'hollow' lageret stivere og festet på begge sidene, enn square shaped?

Om noen gidder å svare.....

Re: Kranklagertyper [Re: ] #1092618 06/01/2011 12:06
S
SkyViper Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Sitat: staikeinthahood
Firkantlager spiser krankarmer til frokost... takk gud for Hollowtech og flere andre pålitelige lagertyper.

Ja, det kreves mye kraft for å skru inn krankarma, og det presser endel på metallet, så det kan vel bli slark etterhvert. Kanskje en square-shaped krankarm tåler 20 demonteringer, for alt jeg vet.

Re: Kranklagertyper [Re: SkyViper] #1092622 06/01/2011 12:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: SkyViper
Så da er det altså ikke nødvendig å måle bredden på krankhuset lengre?

Jo, for å bestemme riktig antall spacere.

Er det nye 'hollow' lageret stivere og festet på begge sidene, enn square shaped?

Ja, men om det egentlig har noe å si strides de lærde om.

Re: Kranklagertyper [Re: Arne_And] #1092662 06/01/2011 13:33
S
SkyViper Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
En grei test ville vært å stå på høyre pedal med ramma vippa mot venstre, med to like sykler, og en ene med square-shaped, og den andre et hollow lager. Da burde det være mulig å legge merke til fleks eller ikke.

Re: Kranklagertyper [Re: SkyViper] #1092679 06/01/2011 14:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Men jeg fikk kraftig bakoversveis, da jeg la merke til at lageret bare er festet til krankhuset på den ene sida. På andre siden er det en liten pynte-suspekt gjengekopp. Likevel blir square-shaped sett på som veldig pålitelig med tanke på slitasje i selve lageret. Nå kan lageret kjøpes for samme pris som en liten pizza.

Hva mener du med at lageret bare er festet til krankhuset på den ene siden? Tenker du på at lageret ikke ligger innenfor krankhuset? Det har fint lite å si, med mindre koppen er laget av aluminiumsfolie. Det som derimot er veldig fint er at lagrene er plassert lenger fra hverandre, som gir bedre støtte til akselen. Samtidig blir det plass til større diameter på aksling og dermed større lager, som igjen medfører bedre støtte og stivhet. Og lageret er støttet fra siden av krankhuset, samt fra andre siden av krankarm og aksel holder alt på plass med litt trykk. Og så enkelt, da!

Aldri mer firkantlager! ALDRI!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kranklagertyper [Re: baronKanon] #1092682 06/01/2011 14:37
S
SkyViper Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Square shaped blir så langt jeg har forstått skruvd inn på høyre side på krankhuset. På venstre side er det en gjengekopp eller noe som forhindrer skitt i å komme inn til lageret og inni ramma. Hele square-shaped lageret ligger inne i krankhuset.

Re: Kranklagertyper [Re: baronKanon] #1092685 06/01/2011 14:43
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: baronKanon

Aldri mer firkantlager! ALDRI!

Du må ha samlet mye erfaring med sånne og andre kranklagertyper for å kunne komme med slike bombastiske uttalelser.

Jeg synes at firkantlagre kan fungere veldig bra og er i hvert fall meget fornøyd med det som er montert i singlespeeden min mht. både funksjon og varighet, det har overlevd flere XT HTII-lagre på mine andre sykler. Mye penere enn disse er det også.

Martin

Re: Kranklagertyper [Re: M@rtin] #1092913 07/01/2011 00:30
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
XTR firkant på bysykkelen.

Det er rett og slett overlegent!

/Are Nicolai

Moderator  support