Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++

Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ #1092337 05/01/2011 21:12
P
PAI Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Hei!

Jeg har ett prosjekt som jeg håper skal ende i en sprek Morewood Zula (http://www.morewoodbikes.com/bikes/xc-marathon/zula/#)til sommeren.

Til nå så har jeg hjul (Hope pro 2 med crest felg) og en demper (RockShox SID World Cup) på vei. Så noe er i boks.

Kikket litt på crc og der har de en sram xx 156 og 166. Har skjønt at det har med qfaktoren å gjør. Hva vil passe på en Zula? I tillegg så er det BB30 eller GPX kranklager. BB30 presses inn i krankhuset og GPX ligger utenpå, mener det er riktig. Er det sånn at de begge to passer på Zulaen? og hva er best og hvorfor.

Så er det styrelager det står at det er
Semi-integrated 130mm headtube vil det si at det her passer? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24984?

Så ett siste spørsmål. Bør jeg velge lang eller kort bakskifter? Og hvorfor passer det ene bedre en det andre?

Håper at noen tar seg tid til å hjelpe meg.

Per Anders

Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092348 05/01/2011 21:23
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
kranklageret så skal du nok ha gpx hvis du vil ha xx. shimanos vil også passe, men da til shimanokrank f.eks.

kort eller lang bakskifter er avhengig av hva du skal ha foran. ett eller to eller tre drev.

styrelageret står jeg over siden jeg ikke kan slikt.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092351 05/01/2011 21:28
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres jo ut som dette blir et ganske morsomt og raskt bygg... ICON_SMILE

Q-faktor skal jeg ikke si noe om.. Men så vidt jeg kan se skal det vel GPX eller evt annet lager med gjenger på denne rammen, altså ikke BB30. Hva som er best skal jeg heller ikke synse så veldig om, men det som passer på rammen er et godt utgangspunkt. skull

styrelageret du har funnet passer nok ikke.. Men f eks Dette semi integrerte fra Hope vil gjøre en glimrende jobb.

Hvorvidt du bør velge kort, medium eller lang bakskifter avhenger i hovedsak av hvor mange drev du planlegger å kjøre foran.. Hvis du skal ha XX krank regner jeg med at du skal kjøre 2 drev foran, og da er medium cage et godt utgangspunkt. Lang er da for 3 drev, og kort/supershort er for enkeltdrev, det er i hvert fall utgangspunktet. ICON_SMILE

Håper dette kan hjelpe litt på vei i hvert fall! Grattis med bygget forresten! ICON_SMILE

//Raymond

Redigert av Raymond; 05/01/2011 21:28. Rediger grunn: Ser at jeg var litt sent ute der ja.... :)
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092370 05/01/2011 21:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du skal nok ha GPX. BB30 krever spesielt krankhus der du presser inn. Vanlige rammer har gjenger, og der passer de fleste "standard" kranklager som ikke skal presses inn. For deg er det nok GXP som er det eneste hvis du skal ha en slik krank.

Styrelageret du referer er ikke passende. Du skal ha et som er semi-integrated, eller zero stack. Det har 44mm ytterdiameter på koppene. For å være helt ærlig, så ser jeg at det bør være helt ok og kjøpe et styrelager hos BaB når du får rammen (regner med du kjøper hos dem) og få dem til å montere det. De selger Hope, som har svært godt rykte.

Ellers kan du jo sjekke http://canecreek.com/headset-fit-finder for å finne Cane Creek. De lager SVÆRT gode lagre. Og når du har fått forslag derfra, kan du også kjøpe tilsvarende fra andre leverandører.

Skal du ha 1, 2 eller 3 klinger foran? Det bestemmer lengde på girarm.
1 klinge -> kort arm (Shimano-betegnelse SS)
2 klinger -> medium arm (Shimano GS)
3 klinger -> lang arm (Shimano SGS)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: baronKanon] #1092375 05/01/2011 22:07
P
PAI Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Tusen takk for bra respons. Jeg kommer til å handle på BAB. Så det blir nok en god del med Hope produkter på sykkelen. Tipper på bremser, stem, styrelager, evt kranklager.

Jeg kommer nok til å ha to kranser. Hva med qfaktoren på 166 eller 156 som xx har. Har noen av dere peiling på det?

Per A

Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092385 05/01/2011 22:31
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Gutta på BaB bør kunne sjekke hva som passer av Q156 og Q166. Jeg tipper du trenger Q166 slik at krankarmene går klar av kjedestagene (som fremdeles er veldig smalt og fint, samtidig som du står stødig i sykkelen).

Hope styrelager er fint, nye King er enda mer holdbart.

Kranklager blir det samme. King sitt er helt rått! Kjør på med det nye GutterSeal Truvative lageret (som skal være mye bedre enn de andre), og kjøp King når det ryker er mitt råd.

Hope stem gjør jobben det, selv om jeg syns det er andre ting som er hakket vassere, evnt. rimeligere og like bra. Men for all del :), jeg vet jeg er pirkete.

Hope-bremser hadde jeg ikke kjøpt. Flotte flotte ting (jeg har lyst til å like det!), men mangler litt på funksjon kontra Avid og Formula (kvalifisert synsing, vil jeg mene).

Lykke til, Zula er en fin ramme!

/Are Nicolai
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: nicolai] #1092833 06/01/2011 19:53
P
PAI Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Takk igjen for nye tips. Hva slag stem vil du ha som ett alternativ til Hope sin?? Ny innspill tas i mot med takk.

Hva med strømper og vaiere er det noe som er bedre enn andre der??

Hva er det som er bedre med avid og formula framfor Hope sine? Har ikke kjøpt inn noe på bremsefronten så alt vurderes.

Per A

Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092842 06/01/2011 20:17
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg holder meg så og si uten unntak til Syntace eller Thompson når det gjelder stem. De funker, veier ikke aller mest så vidt jeg vet, og de ser bra ut ICON_SMILE

Wire og strømper, Gore Rideon. Erfaring tilsier at det er ingen over og nesten ingen ved siden! ICON_WINK Hehe.. sikkert mye annet som funker bra, men Gore Rideon funker svært bra og holder svært lenge! ICON_SMILE De koster, men på lenger sikt tror jeg regnestykket går opp i opp.. ICON_SMILE

Når det kommer til Hope vs. Avid og Formula så skal ikke jeg si så mye... Jeg har stort sett kjørt Avid og Shimano og i skrivende stund Formula(hvite k24 med matchmakere som forøvrig er til salgs mot fornuftige bud..kjørt 3 mnd, følger med ekstra klosser.. ICON_WINK ), men jeg kunne godt tenkt meg å prøve Hope.. X2 Race på grusraceren kanskje, siden en ikke trenger like mye/følsomme bremser på den... Sikkert noen som kan si MYE mer om bremser! ICON_SMILE

//Raymond

Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: Raymond] #1092953 07/01/2011 07:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Goodridge til både bremserslanger og vaierstrømper. Gode som fy. Ellers har man jo også Jagwire som også lager gode saker.

Når det gjelder stem, så er det litt avhengig av mål. Vil du ha stiv og ikke nødvendigvis lett, eller vil du ha litt av begge, eller er lettest mulig målet? Thomson er ingen typisk lettvekter, og Syntace er dyr. KCNC er billig og lett, men stivhet er ikke nødvendigvis topp.

Hope er gode bremser de, men for å få samme bremsekraft som tilsvarende bremser, må man opp på Tech X2, og de veier en del. Formula R1 er veldig gode, med god bremsekraft, modulasjon og vekt (noen tester antyder at de kan være "best"). Hope Race X2 (lettvekteren til Hope) har gode hendler, men lider litt av svakere bremsekraft enn andre. Om dette har noe å si i praksis er ikke lett å si. Hvis det er typisk rundbane og ikke nødvendigvis lange nedkjøringer, kan jo disse sikkert være nok. Lette er de, og du har lokal support over disk hvis du skulle ha noen problemer. Avid lager veldig gode bremser, men må se seg slått på vekt av Formula.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: baronKanon] #1092966 07/01/2011 08:39
P
PAI Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Hva er det som gjør at Goodridge er bedre enn f.eks. Gore? Er det levetid eller funksjonalitet?

Når det gjelder stem så har jo vekten noe å si. Men jeg tror det ikke blir lange stumpen. Prøvde en Zula i riktig størrelse i fjor og den korte stemmen som den hadde da funket bra. Så jeg tenker at vekten blir ikke stor uansett. Kikket på Crank Brothers sin nye carbon sak. Men den fikk jo slakt i ett sykkelmagasin så den hopper jeg glatt over.

Har kjørt på Avid til nå og det er driftsikkert og bra. Har prøvd R1 bremsene til fruen og de funker veldig bra. Prøvde X2 i fjor på demosykkelen(zula), likte de veldig godt på grunn av hendlene og litt utsende(ikke at det er viktigste). Synes de "tok" litt dårlig, men de på BAB sa at de var satt opp sånn på grunn av de hardeste rittkjørene likte det sånn. Men hvis det er flere som sier det samme så er det greit å vurdere noe annet. Så nå ble jeg litt usikker. Men det er lenge igjen til våren. :-)

Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: PAI] #1092978 07/01/2011 09:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Var bremsekraften tilstrekkelig på testsykkelen og du kan vende deg til den? Det går jo an å kjøre 180mm foran for litt mer bitt.

Gore er tette og glir lett (har jeg hørt). Goodridge er stive og flekser lite (har jeg erfart). Kanskje Gore fungerer bedre lenger!?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spørsmål rundt kranklager, styrelager++++ [Re: baronKanon] #1092990 07/01/2011 09:22
P
PAI Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Jeg tror nok at jeg havner på Hope bremser. Hvis jeg ikke husker feil så satt det 160mm og 140mm på testsykkelen. Så som du sier så en 180 foran vil gjøre at det blir litt mer trøkk i sakene. Så synes jeg det er bedre å bruke kroner på en lokal butikk som gir super service.

Når det gjelder vaiere og strømper så blir det å teste ut noe annet enn shimano sine som jeg har prøvd før.

Per A

Moderator  support