Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Tips til hydraulisk setepinne

Tips til hydraulisk setepinne #1091783 04/01/2011 20:29
aLmO Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Noen som har tips til hydraulisk setepinne?
Gode og dårlige erfaringer med ulike typer?
Med eller uten remote, anbefalinger?

Alf

Redigert av aLmO; 04/01/2011 20:30.
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: aLmO] #1091867 05/01/2011 07:04
Wiberg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Specialized Command Post, den senaste versionen.

Har den gamla varianten som funkar riktigt bra men har specialwire som kan vara lite jobbig att få tag på.

Tittade på den nya hos BaB och den har vanlig girwire som man får tag på överallt.

Wirestrumpan sitter lite öppet till på sadelstolpefästet så den bör skyddas mot smuts/ lera som åker in i strumpan och kan göra höjning/ sänkning lite kärvare. Tror det var Tmork som hade löst det med en bit cykelslang? Har " fyllt " strumpan med teflonolja nu och nu är den hur smutt som helst, även i riktigt kalla minusgrader.

Remote, oavsett märke, är ett måste. Du kommer inte att använda den lika effektivt annars. När det där bratta partiet plötsligt dyker upp kommer du inte att sänka pinnen om det inte är remote.

Mvh

Wiberg

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Wiberg] #1091869 05/01/2011 07:12
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rock Shox Reverb. Fungerer perfekt, alltid!! Det ligger et par tråder om dette temaet fra før...som inneholder svar på det meste du lurer på!!

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Raymond] #1091876 05/01/2011 07:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tror de eneste som virker knirkefritt er Reverb (trenger dog mer erfaringsgrunnlag fra folk) og Gravity Dropper.

Jopin er håpløst dårlig på møkk og slites ut.
KSi950 er kjempefin til strømpen fylles med møkk, og har litt svak returfjær, som gjør systemet ømfientlig for treig vaier.

Remote er selvsagt!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: baronKanon] #1091938 05/01/2011 09:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Reverb har vært på markedet et par måneder, så den er i praksis ikke testa ennå :-)

GD har vært på markedet lenge, og funker, og er særdeles rimelig å fikse på og skaffe deler til. Den er dog ikke hydraulisk, noe jeg ser på som en stor fordel.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092081 05/01/2011 12:14
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor ser du på det som en fordel at GD ikke er hydraulisk?

Jeg har hatt Reverb i bruk i ganske nøyaktig 3 måneder, og den har vel ikke sett en solskinnsdag ennå, men søle, vann, møkk og kulde har den sett nok av, og så langt bærer den i hvert fall ingen form for preg av det. Funksjonsmessig er det akkurat som eller om mulig, bedre enn forventet. Jeg ser ikke helt hva som skal være så dyre deler eller vanskelig å fikse på den heller.. Det medfølger luftesett og olje, nødvendige koblinger og duppeditter til evt kapping/bytting av slange... Servicekit og de fleste andre "smådeler" fåes kjøpt forholdsvis billig fra f eks Universal Cycles

Jeg er i hvert fall storfornøyd, og kan så langt anbefale den på det sterkeste. På turer hvor jeg har mer eller mindre bare trøbbel med pushlock'en til gaffelen grunnet møkk, søle og frost, så fungerer xloc'en helt prima! ICON_SMILE Jeg skal ikke si at GD er noe dårligere på noen måte, for den har jeg ikke prøvd.. ICON_SMILE

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092091 05/01/2011 12:24
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Den er dog ikke hydraulisk, noe jeg ser på som en stor fordel.

Mekaniske bremser enyone?

GD brekker jo, og det er verre enn at pinnen ikke går opp/ned.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092138 05/01/2011 13:39
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Knegg...

Mekaniske bremser, nei takk.... ICON_SMILE

Pinne som brekker, NEI TAKK!!!!! ICON_SMILE

Hydraulisk pinne (Reverb) som ikke går opp eller ned....hmm...det har ikke skjedd meg ennå... skull

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Raymond] #1092142 05/01/2011 13:53
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg ihvertfall veldig fornøyd med min GD. Ekstremt enkel å rengjøre, og veldig bra funksjon. Godt forseglet er remote-mekanismen også.
Heldigvis ikke opplevd brekkasje enda...

Og som nevnt over: Remote er et must!

-Magnus
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Raymond] #1092143 05/01/2011 13:54
aLmO Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Mange gode innspill her, men et oppfølgingsspørsmål:
Eksistere Reverb med diameter 27,2 mm?
Etter et raskt nettsøk finner jeg kun 30,9 mm og 31,6 mm.

Alf

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092146 05/01/2011 13:57
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Quote:
Den er dog ikke hydraulisk, noe jeg ser på som en stor fordel.

Mekaniske bremser enyone?
GD brekker jo, og det er verre enn at pinnen ikke går opp/ned.

e

"brekker jo"?
Skjer det ofte? Min har ikke brukket... ergo tolker jeg det som at de ikke brekker.

Er vel ikke no flere som brekker der enn av andre pinner. Jeg har bøyd Thomson, og disse bøyer seg jo ikke, sies det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Raymond] #1092152 05/01/2011 14:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Raymond
Hvorfor ser du på det som en fordel at GD ikke er hydraulisk?

Jeg har hatt Reverb i bruk i ganske nøyaktig 3 måneder, og den har vel ikke sett en solskinnsdag ennå, men søle, vann, møkk og kulde har den sett nok av, og så langt bærer den i hvert fall ingen form for preg av det. Funksjonsmessig er det akkurat som eller om mulig, bedre enn forventet. Jeg ser ikke helt hva som skal være så dyre deler eller vanskelig å fikse på den heller.. Det medfølger luftesett og olje, nødvendige koblinger og duppeditter til evt kapping/bytting av slange... Servicekit og de fleste andre "smådeler" fåes kjøpt forholdsvis billig fra f eks Universal Cycles

Jeg er i hvert fall storfornøyd, og kan så langt anbefale den på det sterkeste. På turer hvor jeg har mer eller mindre bare trøbbel med pushlock'en til gaffelen grunnet møkk, søle og frost, så fungerer xloc'en helt prima! ICON_SMILE Jeg skal ikke si at GD er noe dårligere på noen måte, for den har jeg ikke prøvd.. ICON_SMILE

3mnd er jo egentlig ingenting, det er knapt innkjørt. :-)
Jeg sier ikke at Reverb er dårlig, jeg har heller ikke prøvd den, men den blir foreløpig uaktuell som alle andre hydrauliske fordi den har wire/kabel-festene på den bevegelige delen.

Min GD kjøpte jeg brukt, den var visst greit smurt og rengjort og jeg har på 2 hele sessonger byttet foringer en gang. Dette kosta meg ca 70 kroner(ferdig frakta og tolla) i deler og tok meg ca 5 minutter, da monterte jeg en del feil og måtte egentlig gjøre det to ganger.

Jeg ser egentlig heller ingen fordeler meg å ha justerbar vandring, kun opp eller ned.

Jeg har xloc på gaffel, og dette funker flott, så jeg ser fint for meg at det er bra på setepinne også... men inntil en gang så er GD bra :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: aLmO] #1092154 05/01/2011 14:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: aLmO
Mange gode innspill her, men et oppfølgingsspørsmål:
Eksistere Reverb med diameter 27,2 mm?
Etter et raskt nettsøk finner jeg kun 30,9 mm og 31,6 mm.

Alf

Det er såvidt jeg vet kun GD som leveres i 27.2 ennå, dessverre.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092172 05/01/2011 14:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
KS har en som heter i7 for 27,2mm, men den ser litt klumpete ut. Denne kommer som standard uten styremontert hendel, men det finnes fjernstyringssett til denne.

Når det gjelder Reverb som ikke er innkjørt, så er jo det for så vidt et ok argument. Min KS viste tegn til å ikke takle møkk allerede første par måneder, og SRAM har en bedre løsning på Reverb ift. fjernoperasjon som eliminerer følsomhet for møkk i utløsermekanismen. Når SRAM/RS også har lang erfaring med pakninger for teleskopprodukter, så regner jeg med at Reverb ikke står tilbake.

Har ikke gitt opp min KS enda. Skal finnen ROTEN til problemet og påpeke/repafikse. Tror jeg nærmer meg.

GD: Lengst fartstid, lite mikkmakk
Reverb: friskt pust som kan ha funnet løsningen alle har ventet på.

Fox kommer visstnok med et produkt i 2012 eller senere (vente til sommeren for å se om det kommer under lansering da ICON_SMILE )

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092210 05/01/2011 16:14
Espen Offline
More than words
More than words
Man får endel treff hvis man søker på dette.

Uansett, de tverste med GD, er at den er så stygg ICON_SMILE

e

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092214 05/01/2011 16:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Men det jeg lurer på er hvorfor (som Jørgen sier) alle disse smarte ingeniørene setter vaier/slangen på den bevegelige delen så man har en megasvær løkke å henge fast i ting. Det eneste lure må være å gå for Gravity Droppers variant, å ha den på den faste delen av pinnen.

LarsB

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: larsb] #1092221 05/01/2011 16:33
Espen Offline
More than words
More than words
Så langt er Reverbs klart svakeste side at slangen ikke sitter på den andre delen.

Kan godt tenkes det er vesentlig mer komplisert å lage en god og funksjonell hydraulisk pinne på den andre måten.

Syntace proto er helhydraulisk og har slangen festet "riktig". Tipper denne blir en hel del dyrere, men jeg kommer definitivt til å prøve den når den dukker opp.

...og Jørgen, grunnen til litt mobbing er at hydraulikkskepsisen kommer fra deg, som har hydraulisk gaffel-lockout på stisykkelen!

Uansett er det superdigg med hevesenkepinne.

e

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: larsb] #1092446 06/01/2011 08:30
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
Men det jeg lurer på er hvorfor (som Jørgen sier) alle disse smarte ingeniørene setter vaier/slangen på den bevegelige delen så man har en megasvær løkke å henge fast i ting. Det eneste lure må være å gå for Gravity Droppers variant, å ha den på den faste delen av pinnen.

LarsB

Det har vell med at det er enklere og billigere å lage en slik pinne med all mekanismen som gjør at den går opp og ned inni "innerbeinet" som går opp og ned...?

Det blir nok en mer komplisert routing av viren inne i pinnen hvis den skal festes til den faste delen. Det er jo ingen dempergafler som har lockouten festet til ytterbeina heller ICON_WINK Alle dempergafler har jo også all leamikken i innerbeinet, så kan jo hende at de som lager disse pinnene har kikket på/erfaring fra konstruksjon av dempergafler???

Men liker du det ikke, så er det jo tydeligvis ett hull i markedet her! Så da er det jo bare å stikke hemat og dra frem tegnebrettet i sykkelboden ICON_WINK

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: perpedal] #1092492 06/01/2011 09:45
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
..eller bare kjøpe en GD ICON_WINK

-Magnus
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: langen] #1092529 06/01/2011 10:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
BlackX har jo en annen variant med vaier hektet på statisk del av pinnen. polkaDOT har vel kjøpt en slik en.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: baronKanon] #1092533 06/01/2011 10:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Veldig spent på BlackX sin, men har ikke voldsom tiltro til Spanjolene her, dessverre, men jeg HÅPER de er bedre enn de første field-testene jeg har lest.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: langen] #1092545 06/01/2011 10:36
Espen Offline
More than words
More than words
Hvor stort dette problemet er i praksis er jeg usikker på.
Klart en fast løsning er finere og mer praktisk, men hvor mange har opplevet problemer med bremse eller girwirere som jo står i en bue ut forran på sykkelen?

Slangen former seg fint, og ligger helt paralellt/inntil røret. Slangen er i Polyurethan, som tåler mye, og det følger med en fin føring som kan stripses fast.

Det er en haug med andre ting som kan hekte seg fast før denne.

E

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092548 06/01/2011 10:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Men det ser jall ut og er stygt... :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092552 06/01/2011 10:42
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Har Reverb og er godt fornøyd med den. Men min må luftes relativt hyppig, så systemet er nok ikke pottetett. Jeg merker at over en 2-3 ukers periode blir returen tregere og tregere og lufting er kuren. Dette er kjapt og enkelt å gjøre, tar ikke mer enn fem minutter, men min er altså ikke _perfekt_ i dette henseendet.

Har fulgt en del med på Reverb tråden i AM forumet på mtbr, men kan ikke huske å ha sett andre som har rapportert det samme. Har kuttet kabelen og det kan tenkes jeg har slurvet litt ved montering til fjernkontrollen og at det lekker inn litt luft her, men har ikke undersøkt det så nøye.

Når det gjelder kommentarene om at det er en svakhet ved designet at kabelen festes til den bevegelige delen, så opplever jeg ikke dette i praksis. Kabelens festepunkt i pinnen (et stykke ut fra pinnen) gjør at disse beveger seg uavhengig av hverandre, og sammen med "stripsen" som monteres nederst på pinnen og som kabelen beveger seg fritt gjennom er dette faktisk en veldig bra løsning.

Redigert av jeth; 06/01/2011 10:49.

Jens
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092564 06/01/2011 10:53
Espen Offline
More than words
More than words
Estetikk er subjektivt.

e

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092576 06/01/2011 11:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Uansett, de tverste med GD, er at den er så stygg ICON_SMILE

e

Jepp :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: langen] #1092586 06/01/2011 11:26
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: langen
..eller bare kjøpe en GD ICON_WINK

Men var det ikke den som bare knakk da?? Ref tidligere post(er).

Fox kommer jo etter hvert med en slik pinne også, den også hadde utløsermekanismen i toppen.

Men, korriger meg om jeg tar feil!, GD har ikke den bare ett vist antall posisjoner man kan låse den i?? Men Reverb, KS, Joplin, osv kan låses hvorsom helst i vandringen??

Bare så på splittskjemaet på GD hjemmesiden og der ser det jo ut som at låsemekanismen er en pinne som går inn i ett hull i innerbeinet. Det er jo greit med ett par-3 posisjoner. Men skal du fritt kunne sette høyden er man vell med dagens patenter avhengig av å ha alt i innerbeinet. Hvis ikke så må man vell ha ett spor i yttersiden av innerbeinet der viren eller det som aktiverer løsen kan gå? Og det er jo ikke helt enkelt å få tettet med en pakning hvis man skal ha en hydraulisk patron.

Vireløs kontrol på strøm må jo være en god løsning, alà Shimano DIY (litt usikker på navnet til den batteridrevne landeveisgruppa deres)?

Men litt kjipt om batteriet går tomt i nedre possisjon når du er lengst unna døra heme ICON_SMILE Eller det er jo bare å lage den slik at den spretter til tops når batteriet er tomt...

Hmmm, kanskje je skulle bare drite i å tegne opp de gasskanalene og den dørken som hasta litt med i dag og heller konstruere meg en setepinne......... ICON_WINK

Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: RazeFaze] #1092589 06/01/2011 11:30
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Uansett, det verste med GD, er at den er så stygg ICON_SMILE

e

Jepp :-)

Absolutt, bare ikke bland estetikk med funksjon.

e

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: perpedal] #1092595 06/01/2011 11:33
Espen Offline
More than words
More than words
Jepp, sett i gang!

Tipper du vil møte de samme utfordringene de andre har møtt.

Dette er på ingen måte noe enkelt produkt, hvis man ønsker styrke, lav vekt, god funksjon og ikke minst god holdbarhet.

Syntace proto ser bra ut. Syntace lager mange supre produkter, og de har brukt 3-4 år på utviklingen.

E

post@espenwettre.no
Re: Tips til hydraulisk setepinne [Re: Espen] #1092598 06/01/2011 11:38
haavafje Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har Command posten og har brukt den hyppig i halvannen sesong nå. Den fungerer ypperlig. Noe jeg har merket er at man bør ta den snorkelen som følger med å kaste den i søpla. Fungerer mye bedre om man bare bruker strømpe og wire.

Det er også veldig lett å få tak i deler til den og det er lett å justere luftfjæren på den.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support