|
|
Vi blir færre, ikke flere
|
Re: Vi blir færre, ikke flere
[Re: fredriks]
05/01/2011 14:21
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
...eller rettere sagt fra SLF. Så det er der dere har det fra, ja. Takk! Jeg skal være veldig forsiktig med å undervurdere Trond Bergets kunnskaper om dette, men jeg synes fortsatt svaret hans virker som en litt udokumentert synsing. Men jeg får vel kanskje gi meg da... Jeg er likevel fortsatt ikke overbevist om at man kan forlange at en alminnelig fotgjenger skal kjenne til disse spissfindighetene.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
05/01/2011 15:24
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man skal anta at opplysningene fra SLF er riktige, så har vi nå en instruks om hvor vi skal sykle på en gang- og sykkelvei. Det finnes derimot ingen instrukser vedrørende hvor på gang- og sykkelveien fotgjengere skal oppholde seg, men det sies uttrykkelig at fotgjengere og syklister har like stor rett til å bruke veien.
Jeg vil påstå at dette er enda et argument for å holde seg unna gang- og sykkelveier, siden en trafikantgruppe som er likestilt med andre med hensyn til rettigheter, men ikke til plassering, vil være vanskelig å forholde seg til.
Fotgjengerne trenger jo ikke engang å kjenne til spissfindighetene, siden de kan gå hvor de vil.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
05/01/2011 17:06
|
Yei:)
Fersking
|
Fersking
Jeg er en del av den nedadgående statistikken. Akkurat nå sykler jeg ikke til og fra jobb. I midten av november gikk jeg skikkelig i bakken. Jeg kom syklende i sykkelfeltet mellom fortau og kjørebane. Det var en bil i min kjøreretning som var "snill" og slapp gjennom en i motsatt retning som blinket til venstre. Vips krysset han min kjørebane og hadde da vikeplikt for meg. Resultat: Kompresjonsbrudd i ryggen, brudd på kraniet og hjerneblødning. Jeg er fremdeles delvis sykemeldt, og har for første gang i mitt snart 40-årige liv kjøpt månedskort  Men jeg er sabla glad for at det har gått såpass bra. Blir sanndynligvis 100% restituert. Men jeg opplever daglig farlige situasjoner fra biler når jeg sykler til jobb. Sykler fra Grefsen til sentrum hver dag. Selv om jeg stort sett følger trafikkens hastighet, eller sykler fortere, skal bilene liksom på død og liv kjøre forbi. Og det uten at det er tilstrekkelig plass. Hvorpå jeg straks etter tar igjen bilen. Der hvor det er sykkelfelt mellom fortau og kjørefelt er det som oftest parkerte biler med nødblink. Der hvor disse sykkelfeltene går gjennom rundkjøringer (f.eks på Storo) er det direkte livsfarlig å benytte disse feltene. Om jeg skla sykle rett fram, har jeg en bil på min venstre side som skla til høyre og krysse min kjørebane. Vedkommende har dermed vikeplikt for meg, men det er garantert at denne ikke blir overholdt. Og det verste er at DE tuter på MEG! Jeg mener likevel at disse sykkelfeltene er beste løsning. Men de må forbedres. Jeg kunne tenke meg 3 tiltak: 1. Bruke rød asfalt på sykkelfeltene, også gjennomgående der hvor de går gjennom kryss 2. Egen lysregulering der hvor det er lyskryss 3. Nye varselskilt eller vikepliktskilt for å advare bilister der hvor bilistene må krysse syklistenes kjørebane Det er dog en fare ved dette, og det er at syklistene kan få en litt for stor trygghetsfølelse og derfor sykle lite varsomt. Men jeg må jo si at jeg forstår at bilister har lite til overs for syklister. Det er altfor mye idiotsykling på rødt lys.
Ut i skogen, opp i trærne, av med klærne, sprik med tærne.
|
|
|
05/01/2011 17:22
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
...eller rettere sagt fra SLF. Så det er der dere har det fra, ja. Takk! Jeg skal være veldig forsiktig med å undervurdere Trond Bergets kunnskaper om dette, men jeg synes fortsatt svaret hans virker som en litt udokumentert synsing. Men jeg får vel kanskje gi meg da... Jeg er likevel fortsatt ikke overbevist om at man kan forlange at en alminnelig fotgjenger skal kjenne til disse spissfindighetene. Vel... at en fra Syklistenes Landsforbund kommer med en slik uttalelse betyr ikke at det hverken er en lov eller en trafikkregel av den grunn! Det er knapt nok et forsøk på tolkning.. Faktum er at Trafikkreglene ikke nevner "Gang- og sykkelveg" med et ord. Dermed har man ikke noe annet å basere seg på enn Trygg Trafikk og eventuelt andre enkeltpersoners forsøk på å komme med et synspunkt eller en tolkning.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
05/01/2011 19:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja
"Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."
Synes ialle fall jeg bland annet handler om gang og sykkelvei.
Vilka regler som derimot gjelder på en gang og sykkelvei verker ikke stå noenstans men jeg kan ikke se hvorfor det som står om gang vei også ska gjelda gang og sykkelveier.
Men vi kan sjelvklart synsa om vad som står i lov teksten och ignorera allt annet som skrives om reglerna.
|
|
|
[Re: Yei:)]
05/01/2011 20:13
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
God bedring, håper du snart er tilbake på sykkelen! Der hvor disse sykkelfeltene går gjennom rundkjøringer (f.eks på Storo) er det direkte livsfarlig å benytte disse feltene. Om jeg skla sykle rett fram, har jeg en bil på min venstre side som skla til høyre og krysse min kjørebane. Vedkommende har dermed vikeplikt for meg, men det er garantert at denne ikke blir overholdt. Og det verste er at DE tuter på MEG! Enig! Ble en gang selv kjørt ned av motorsyklist på den måten i rundkjøringen Vitaminveien-Sandakerveien. Kom ned Vitaminveien og skulle rett fram i Kristoffer Aamots gate. Motorsyklisten svingte ut av rundkjøringen (Sandakerveien opp mot Nydalen), og mosa dermed rett i bakhjulet mitt. Heldigvis bare materiell skade, og mest på motorsykkelen  Etter dette holder jeg alltid venstre felt selv om jeg skal rett fram i rundkjøringen. Storo er i det hele tatt et grusomt trafikkområde. Turveien langs Akerselva har heldigvis blitt bra brøyta i det siste, og er et godt alternativ for mange på Grefsen/Kjelsås.
|
|
|
05/01/2011 21:48
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
P_Dalen, angående skrekkscenarioet ditt med påkjørsel av gående i 25 km/t på gang- og sykkelveg:
Vegvesenet svarte i sin tid på spørsmål om fartsgrenser på gang- og sykkelveg (altså definert kombinert gang- og sykkelveg, ikke gangveg separat og sykkelveg separat, men den type vei som skiltes med blått firkantet skilt med piktogram av både fotgjenger og sykkel). Det finnes ikke definert fartsgrense for syklende på gang- og sykkelveg (altså veg skiltet med skilt 522; som angir veg som er anlagt for gående og syklende hvor trafikkreglenes bestemmelser om bruk av slik veg [merk entall] gjelder) . . Derimot er de fleste gang- og sykkelveger (se definisjon over) dimensjonert for at syklister skal kunne holde marsjfart på godt over 35 km/t. Indirekte bør det derfor være trygt å passere fotgjengere i lusefarten 25 km/t. Om en makter å gjøre dette eller ikke er opp til en selv. Fotgjengere og syklister har delt vikeplikt (på gang- og sykkelveg). Syklister skal altså vise hensyn, men må over hodet ikke sakke ned til gangfart for å passere fotgjengere. Den regelen gjelder kun på gangveger, fortau, gågater og andre arenaer hvor de ående har rangen. Det har de ikke på gang- og sykkelveg. Der råder nemlig delt vikeplikt (beklager gjentagelsen). Fotgjengere skal altså også vise hensyn ovenfor syklister på gang- og sykkelveg (merk bindestreken), noe de ikke plikter på fortau eller gangveg etc. Om fotgjengere makter å tyde/lese skilt eller har satt seg inn i gjeldende trafikkregler er opp til den enkelte. De fleste jeg møter på min vei gjør det, og jeg makter å sakke ned og vise hensyn dersom situasjonen tilsier det også.
Jeg unnskylder meg derimot ikke for å være syklist, jeg undergraver heller ikke de få rettigheter jeg har som syklist. Å fare frem med silkehansker og pipestemme underbygger kun fåtallets misoppfatning om at syklister har vikeplikt over alt, i verste fall vil det føre til farlige situasjoner og ulykker grunnet falsk trygghet fra fotgjengerenes side. På gang- og sykkelveg er det lov å bruke ringeklokke, folkeskikk, og hodet.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
06/01/2011 09:04
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Derimot er de fleste gang- og sykkelveger (se definisjon over) dimensjonert for at syklister skal kunne holde marsjfart på godt over 35 km/t. At g/s-veier er dimensjonert for en marsjfart på godt over 35 km/t? I så fall tør jeg ikke sende ungene ut der. Har du en kilde for dette? Fotgjengere og syklister har delt vikeplikt (på gang- og sykkelveg). Der råder nemlig delt vikeplikt (beklager gjentagelsen). "Delt vikeplikt"? Beklager, det gir meg bare tre treff på Google. Mener du gjensidig vikeplikt på samme måte som ved fletting? Det er så mange påstander og synsing om dette. Å fare frem med silkehansker og pipestemme underbygger kun fåtallets misoppfatning om at syklister har vikeplikt over alt, i verste fall vil det føre til farlige situasjoner og ulykker grunnet falsk trygghet fra fotgjengerenes side. Jeg foretrekker pipestemme og silkehansker når jeg sykler på g/s-vei, så kan jeg helle heve stemmen (og ta fram slåsshansken hvis det trengs) når jeg ferdes blant hardere trafikanter...
|
|
|
06/01/2011 16:53
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Kilden på fartsdimensjoneringen var altså en representant fra Vegvesenet. Det kom et lite avsnittsmellomrom inn i det jeg skrev, kan ha virket forvirrende. Jeg skal redigere det vekk. Kan hende definisjonen ikke er "delt vikeplikt" helt ordrett, det jeg skal frem til er at fotgjengere og syklister er likestilt på gang- og sykkelvei, begge deler likt ansvar og plikter å vise likt hensyn, noe jeg ordla som "delt vikeplikt". Jeg forstår at du kan bli forvirret av nyordet mitt. Spesielt om du ikke vil forstå forskjellen mellom gangveg, gang- og sykkelveg, og sykkelveg. For å sette det i dét perspektivet så har syklist all vikeplikt på gangveg, fotgjenger og syklist har "delt vikeplikt" på gang- og sykkelveg, fotgjengere har all vikeplikt på sykkelveg. Du må altså ikke sykle på gang- og sykkelveg som om du syklet på gangveg, og på sykkelveg er det bare å gi gass. I stedet for Google, foreslår jeg forresten Lovdata, TT, Vegvesenet, og SLF som nettsider til å oppdatere seg på trafikkreglene. En syklist plikter over hodet ikke å sakke ned til gangfart for passering gående på gang- og sykkelveg, alt etter forholdende kan det holde med å varsle med ringeklokke at en nærmer seg (slik det foreslås i denne trykksaken: http://prospekt.reeltime.no/7/index.asp?o=123 ). Noen ganger trenger en hverken varsle eller sakke ned, helt uten å være bølle. Min lokale pendlerrute/gang- og sykkelveg er en omgjort jernbanetrasé. Lange, oversiktlige, strekk hvor toget i sin tid holdt høy fart. Som ellers gjelder det likevel å avpasse fart etter føre og forhold, og å vise generelt hensyn. Skolebarn og eldre varsler jeg kanskje litt mer enn strengt nødvendig, øyner jeg en trygg passering plinger jeg kanskje lett med klokken innen jeg farer forbi. Men jeg sakker ytterst sjeldent heeelt ned til gangfart, og det med god samvittighet. Møter jeg en større gruppe på tur som sperrer hele gang- og sykkelvegen, så holder det å markere at jeg kommer for at de viker til siden for å slippe forbi. Jeg har ennå ikke møtt én eneste gående som sperrer på trass og i feil tro at jeg skal stoppe/sakke helt ned (på gang- og sykkelveg). Synes du syklistfart på 25 km/t er håreisende farlig fort burde du faktisk holde deg og barna på fortau, rene gangveger, gågater, etc. Dér er dere helt trygge for fartsfantomer i kondomdress (TM). Beklager ironien, men 25 km/t er ca. snittfarten for rekordholder i halvmaraton, mao burde en svett jogger i høyt tempo utgjøre en like stor fare/trussel, noe jeg ser som urimelig. 25 km/t er ikke uforsvarlig høy hastighet, En gang- og sykkelveg er ingen lekeplass, men per definisjon en veg. Pip i vei og unnskyld at du er til når du sykler på gang- og sykkelveg, jeg og de andre som sier i fra kan gjøre det med god samvittighet og trafikkreglene i ryggen, akkurat slik trafikkmyndighetene ønsker det. Edit: Får ikke redigert det forrige inlegget, det er for gammelt. I det minste har jeg presisert det i dette.
Redigert av Rednax; 06/01/2011 17:06.
|
|
|
06/01/2011 17:41
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Synes du syklistfart på 25 km/t er håreisende farlig fort burde du faktisk holde deg og barna på fortau, rene gangveger, gågater, etc. Du modererer deg kraftig nå. marsjfart på godt over 35 km/t var det jeg kommmenterte... Når jeg tenker etter, tror jeg vel egentlig dette temaet ble godt nok belyst i forumet etter den politikontrollepsidoden i Bergen for en tid tilbake. Jeg tilhørte ikke den gruppa av selvrettferdige som anklaget 22 km/t-syklisten for å være et råskinn den gangen, langt ifra.
|
|
|
06/01/2011 19:55
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Bestemmelser om kjørefart i trafikkreglene, gjelder også for syklister på g/s-vei. Man skal alltid vurdere sin hastighet opp mot situasjoner og forhold på stedet, akkurat slik som vi gjør når vi kjører bil. Det er ikke krav til å passere fotgjengere i gangfart, men man gjør selvsagt det når man bør (f.eks når uoppmerksomme fotgjengere skal passeres). Å sykle i 30 km/t er på/over grensen til uansvarlig med mindre man samspiller med de gående - altså: f.eks når de har sett deg. Dersom en fotgjenger tar et steg til siden, skal du som syklist klare å stoppe. Fotgjengere på sin side, har ingen grunn til å hindre sykling over gangfart...mange av dem tror det. Det er i slike tilfeller vi som sykler har anledning til å gjøre fotgjengerne oppmerksomme på at de må tåle at det sykles, ikke gåes.
|
|
|
06/01/2011 20:11
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Skal vi se, hvorledes var det jeg innledet min første kommentar? P_Dalen, angående skrekkscenarioet ditt med påkjørsel av gående i 25 km/t på gang- og sykkelveg Og det var med henblikk på? den dagen jeg sykler på g/s-vei i --- la oss si 25 km/t, passerer en gående med OK avstand, den gående skvetter og hopper til side, og vi kræsjer Ingen moderasjon fra min side, kun viderformidling av hvilke sykkelhastigheter konstruktørene av gang- og sykkelveger selv har uttalt at gang- og sykkelveger er dimensjonert for. Pluss litt sarkasme og noen spissformuleringer.. Om temaet var godt nok belyst på forumet etter politikontrollepisoden i Bergen, så burde det heller ikke herske den miste tvil om vikeplikter/hensynsforhold for gående og syklister på henholdsvis fortau, gangveg, gang- og sykkelveg, og sykkelveg. Mal apropos er det nettopp utgitt og distribuert et "Sykkelkart for Bergen"hefte på 44 sider. Utgiver er Statens Vegvesen, Bergen Kommune, og Hordaland Fylkeskommune. I heftet kan en lese seg opp på trafikkregler for syklister (hvor det bla står at -"På gang- og sykkelveg har syklister og fotgjengere like rettigheter"), skilting, og selvsagt få oversikt over sykkelruter, sykkelveg gjennom grøntanlegg, sykkelveg ikke tilrettelagt, og sykkelveg tilrettelagt. Strekningen Politiet foretok kontroll på, og i rette satte syklister på bakgrunn av vikepliktsregler for fortau, er deri nedtegnet som ren tilrettelagt sykkelveg. Skiltforklaringen i heftet viser hvit sykkel på blå bakgrunnn som skilt for ren sykkelveg, men i heftet defineres derimot ikke sykkelveg, eller hvilke regler som gjelder på sykkelveg. Stor disclaimer; jeg turer ikke frem på gang- og sykkelveg og tror at alle skal vike for meg. Jeg viser hensyn. Uansett arena. Jeg foretrekker og bruker alltid veibanen om det er moderat til stor gangtrafikk på gang- og sykkelvegen. Jeg treningsykler ytterst sjelden på gang og sykkelveg, jeg unngår det om jeg kan. Jeg sykler ytterst sjelden på fortau, annet enn i enveiskjørte sentrumsgater. Og da oftetst på en ettgirs veteransykkel med kurv, i svært moderat fart, i "sivil", og uten hjelm. Jeg stiger også da av sykkelen om gangtrafikken er stor. Jeg har ringeklokke på raceren, vinterpendlehardtailen, og bysykkelen. Jeg har ikke gul jakke.
|
|
|
[Re: HeidiF]
06/01/2011 20:24
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har aldri påstått at en skal passere gående i 35 km/t. Jeg har derimot skrevet at en skal vise hensyn. Konstruktørene uttaler at en trygt kan holde 35 km/t på sykkel på en gang- og sykkelveg. Trafikkreglene sier at en skal vise hensyn ovenfor gående/andre syklister/føre/forhold/sikt etc. Det ene utelukker ikke det andre. Å sykle i 30 km/t på gang- og sykkelveg er ikke uansvarlig per se, å foreta en ukontrollert forbisykling i 30 km/t kan være uansvarlig.
|
|
|
06/01/2011 20:31
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ser at mitt innlegg kan leses som om det var ment til deg. Det er det ikke - jeg er i bunn og grunn enig i det du skriver. Jeg ville bare nevne noe generelt om hastighet. Jeg har forøvrig gul jakke 
|
|
|
06/01/2011 21:09
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
At g/s-veier er dimensjonert for en marsjfart på godt over 35 km/t? I så fall tør jeg ikke sende ungene ut der. Har du en kilde for dette?
Hva g/s-veien rent teknisk er dimensjonert og hva som til en hver tid er forsvarlig hastighet er jo to forskjellige ting. En bilvei kan godt være dimensjonert for 80 km/t og ha 70 km/t fartsgrense, men det er ikke nødvendigvis forsvarlig å holde over 50 km/t av ulike grunner.
|
|
|
[Re: Cerberus]
20/01/2011 07:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Færre barn sykler Ikke bra for motoriske evner og gode vaner. Martin
|
|
|
20/01/2011 08:59
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
fredriks og heidi: Opplever problemet størst på sommers tid - verst rundt Byneset i grunn. Strekningene Ila-Flak og Klett-Heimdal. Alltid like forfriskende med en dusj vindusspylerveske i flott solskinn, eller oppmuntrende (not) ord fra passasjerer som henger ut vinduet og kjefter en huden full for at man er så frekk å benytte deres (bilistenes) vei.
Bruker å sykle i gangveien opp Bjørndalen de gangene jeg kjører den veien, men jeg skjønner meg ikke på de som durer på nedover gangveien i 40km/t så fotgjengere og andre syklister skvetter til rundt neste sving.
Redigert av Gaga; 20/01/2011 09:00.
|
|
|
[Re: Gaga]
20/01/2011 09:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klett-heimdal är ju ett bra eksempel på en vei där det skulle vara väldigt bra med en gang og sykkel vei i närheten. Ganska oöversikligt, många syklister och ganska många bilar.
Jag använder ofta g/s vegen i björndalen på sykkel, som gående och på inlines och jag tycker faktiskt inte det är något problem med folk som syklar för raskt (men de flesta som syklar väldigt raskt nedför syklar på vegen).
|
|
|
20/01/2011 16:55
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Nå kommer oljeprisen til å gå langt over 100 USD, så da blir det nok flere syklister igjen. Flere syklister = mindre ulykker fordi bilistene blir vant til at det er syklister på vegen.
|
|
|
[Re: Ketle]
20/01/2011 17:01
|
dunndunn
Medlem
|
Medlem
Liker at det er mindre syklister langs vegen jeg=) _terreng_sykkel.no 
Leker i skogene/terrenget rundt hamar området=)
|
|
|
[Re: dunndunn]
20/01/2011 17:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Liker at det er mindre syklister langs vegen jeg=) _terreng_sykkel.no  Litt begrenset altså? Liker å sette grenser og ikke passere dem? 
|
|
|
[Re: Dan]
20/01/2011 18:00
|
dunndunn
Medlem
|
Medlem
Liker at det er mindre syklister langs vegen jeg=) _terreng_sykkel.no  Litt begrenset altså? Liker å sette grenser og ikke passere dem?  hehe, neida=) liker å krysse grenser jeg. Kjører lastebil på jobben så liker at det blir mindre sykliter pga det:P Og sykkelen min holder jeg i skogen og på g/s veien=) (også er jeg litt kverulant av meg:P)
Redigert av dunndunn; 20/01/2011 18:29.
Leker i skogene/terrenget rundt hamar området=)
|
|
|
20/01/2011 18:19
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke skjønne at redusert størrelse på syklistene skal ha noe å si...(for å kontrakverulere litt)
|
|
|
20/01/2011 19:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Liker at det er mindre syklister langs vegen jeg=) _terreng_sykkel.no  Litt begrenset altså? Liker å sette grenser og ikke passere dem?  hehe, neida=) liker å krysse grenser jeg. Kjører lastebil på jobben så liker at det blir mindre sykliter pga det:P Og sykkelen min holder jeg i skogen og på g/s veien=) (også er jeg litt kverulant av meg:P) Som bilist er jeg glad for hver eneste person som tar sykkelen i stedet for bilen. Det betyr at jeg kommer fortere frem.
|
|
|
|
|