Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
|
Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
#1091151
03/01/2011 16:42
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210
BigBab
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210 |
Hei,
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men da jeg ikke er så kjent med importør - garanti - land osv må jeg spørre.
Vurderer å kjøpe en Ibis Mojo ramme fra Cyclecomponents og få den sendt til Norge. Da sparer man en 1-lapp i forhold til å kjøpe fra Probike som er importør av Ibis i Norge.
Hvis så, vil man kunne kjøre garanti saker via Probike som importør eller låser man seg til Cyclecomponents som tross alt ligger i Sverige?
Mulig det er verd en tusenlapp å ha butikken 5-minutter unna istedet for i et annet land...
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091178
03/01/2011 17:17
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Garanti er ikke lovfestet eller standardisert på noen måte. Hvilke garantier du kan kreve er helt avhengig av hva Cyclecomponents vil gi deg.
Jeg er usikker på hva forbrukerkjøpsloven sier om varer kjøpt i utlandet når samme vare har en norsk importør. På varer kjøpt i norsk butikk kan du reklamere både til butikk og til importør.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091185
03/01/2011 17:27
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Jeg tror jeg hadde ofret den 1000-lappen....  Probike er knallhyggelige å ha med å gjøre og har generelt veldig god service, så å støtte dem med et rammekjøp uten å tape nevneverdig økonomisk på det, og samtidig sikre egne interesser i form av rettigheter gjennom norsk kjøpslov osv er jo dette en enkel avgjørelse... 
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Vanilla Ninja]
#1091186
03/01/2011 17:29
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210
BigBab
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210 |
Hei, ja det glemte jeg å skrive. Selvfølgelig vil ikke den norske kjøpslove tre i kraft, men Ibis sier på sin nettside at de har 3 år garanti på alle rammer.
LIMITED WARRANTY Ibis Cycles warrants Ibis frames to be free from defects in materials and workmanship for a period of 3 years from date of sale. This limited warranty applies to the original owner and is nontransferable. Ibis will, at its sole discretion, repair or replace any frame or component that it determines to be defective.
Vil det være mulig å ta denne garanti saken via Probike (norsk importør)? var vel egentlig det jeg lurte på.
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Raymond]
#1091188
03/01/2011 17:31
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210
BigBab
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210 |
Jeg tror jeg hadde ofret den 1000-lappen....  Probike er knallhyggelige å ha med å gjøre og har generelt veldig god service, så å støtte dem med et rammekjøp uten å tape nevneverdig økonomisk på det, og samtidig sikre egne interesser i form av rettigheter gjennom norsk kjøpslov osv er jo dette en enkel avgjørelse...  Ja, jeg tenker litt i de baner selv  blir ikke blakk av en tusen-lapp akkurat
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091200
03/01/2011 17:53
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Alle reklamasjoner må gjøres via den butikken du kjøpte varen hos, eller videre opp til deres leverandør.
Om du importerer rammen selv har du ingen rett til hjelp hos den norske importøren.
Er Probike rimelige tilbyr de seg å hjelpe mot vederlag, men de er ikke pliktige til å gjøre dette i.h.t. norsk lov.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091204
03/01/2011 18:00
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210
BigBab
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210 |
Alle reklamasjoner må gjøres via den butikken du kjøpte varen hos, eller videre opp til deres leverandør.
Om du importerer rammen selv har du ingen rett til hjelp hos den norske importøren.
Er Probike rimelige tilbyr de seg å hjelpe mot vederlag, men de er ikke pliktige til å gjøre dette i.h.t. norsk lov. takk for svar.
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091205
03/01/2011 18:04
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Jeg har hatt med Cyclecomponents å gjøre i et par-tre reklamasjonssaker, og jeg kan bare si at det har gått 100% smertefritt alle gangene. Generelt har cyclecomponents en utrolig bra kundeservice.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091206
03/01/2011 18:04
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Kjøper du i Norge vil du uansett få beskyttelse av den lovfestede reklamasjonsretten på 5 år. Denne reklamasjonsretten er vel 2 eller 3 år i Sverige. Så i teorien kjøper du deg to år ekstra reklamasjonsrett ved å bruke en Munch ekstra på en hyggelig og serviceinnstilt norsk bedrift. Og bare for å ha det på det rene - jeg har ingenting med Probike å gjøre, verken økonomisk eller på andre måter. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Hæ?]
#1091210
03/01/2011 18:11
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Husk at reklamasjon bare gjelder produksjonsfeil. Hvis skaden skydes overbelastning eller normal slitasje kan du ikke bruke reklamasjonsrett for å få erstatning. En leverandørs garanti kan gjelde men det kommer ann på nøyaktig hva denne garantien dekker. I.h.t. kjøpsloven står leverandøren forhandleren fritt til å gi garantier så lenge de gir ytterligere dekning enn kjøpsloven (I.e. en leverandør kan ikke hevde han gir garanti om han bare forholder seg til kjøpsloven)
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091213
03/01/2011 18:19
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jepp, klar over det. Men skulle en muffe åpne seg eller et oppheng løsne etter 4 år, så sitter man med fule "Skjegg med postkasse" (akryl på lerret, Mongstad 2011) på CC, men med gulle gode "Elg i solnedgang" (olje på lerret, div. artister 1870-2011) hos Probike. Så fremt det kan forklares med produksjonsfeil eller svaket fra fabrikk av. Jeg hadde gladelig betalt en Munch ekstra for dette. Men det er nå meg. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091214
03/01/2011 18:19
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Forbrukerkjøpsloven! (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. Om en skal sitere lover er det greit om en siterer riktig lov.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Vanilla Ninja]
#1091226
03/01/2011 18:56
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
[quote=sverreb] Om en skal sitere lover er det greit om en siterer riktig lov. Greit, greit, men hvis du er i kveruleringslage så siterte jeg ikke, jeg refererte til. Og gitt ditt sitat, så er jo referansen riktig om men indirekte. (Siden kjøpsloven igjen refererer til forbrukerkjøpsloven) ;-)
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Hæ?]
#1091227
03/01/2011 18:58
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Jeg hadde gladelig betalt en Munch ekstra for dette. Men det er nå meg.  For all del. På en ramme for over 20 laken er ikke en lapp ekstra noe å oppgi lokal service for.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091231
03/01/2011 19:01
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Riktig. Det var visse unøyaktigheter i min innvending, ser jeg. Du kommer imidlertid ikke unna det du selv skriver: I.h.t. kjøpsloven står leverandøren forhandleren fritt til å gi garantier så lenge de gir ytterligere dekning enn kjøpsloven Du refererer her til ikke-eksisterende rettigheter gitt av en lov som ikke er relevant for saken. Det er et utfall av kveruleringshumøret mitt. 
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Vanilla Ninja]
#1091253
03/01/2011 19:51
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859 |
CC er helt supre ved reklamasjoner, men dersom du bor i umiddelbar nærhet av Probike skulle valget likevel være meget enkelt.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091261
03/01/2011 20:06
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210
BigBab
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 210 |
For all del. På en ramme for over 20 laken er ikke en lapp ekstra noe å oppgi lokal service for.
Ja og den koster ikke 20 engang vet, nærmere 18 og mulig de dropper prisen noe (1000-1500 ?)i løpet av vinter'n. De sier ihvertfall Ibis selv. Så gjelder det å få Probike til å inrømme at de også vil sette ned prisen bare man venter til mars 
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091313
03/01/2011 21:58
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664 |
Hvis så, vil man kunne kjøre garanti saker via Probike som importør eller låser man seg til Cyclecomponents som tross alt ligger i Sverige? Et lite søk i Brønnøysundregistrene gir følgende resultat: ------------------- Organisasjonsnummer: 984 409 745 Navn/foretaksnavn: CYCLECOMPONENTS SCANDINAVIA AB Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Dronningens gate 17 c/o AccountOnIt Tax AS 0154 OSLO Kommune: OSLO Postadresse: Postboks 1020 Sentrum c/o AccountOnIt Tax AS 0104 OSLO ------------------- CC er altså registrert som firma i Norge. Dette gjør det blant annet endel enklere når de skal selge til norske forbrukere. Men selvom det er et proforma selskap i Norge (slik jeg nok tror det er), burde det være nok til å kalle det norsk, og dermed burde alle rettigheter for oss forbrukere være enkle å håndheve. Det kan tyde på at CC allerede vet dette, siden det er gode erfaringer med reklamasjonssaker her. Harald
NOTS
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: rasmusic]
#1091317
03/01/2011 22:26
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Generelt har cyclecomponents en utrolig bra kundeservice. +1
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: HaraldW]
#1091354
04/01/2011 07:43
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384
tygster
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384 |
CC er altså registrert som firma i Norge. Dette gjør det blant annet endel enklere når de skal selge til norske forbrukere. Men selvom det er et proforma selskap i Norge (slik jeg nok tror det er), burde det være nok til å kalle det norsk, og dermed burde alle rettigheter for oss forbrukere være enkle å håndheve.
Det som avgjør om en utenlandsk nettbutikk må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov er i all hovedsak hvordan de fremstår på sine nettsider. Det typiske eksempelet å dra frem er Pixmania. Dette er et firma som holder til i Frankrike, men hvis du går inn på deres nettsider så blir du møtt av en ”norsk” nettbutikk. Går du inn på nettsidene til Cyclecomponents derimot så blir du møtt av en svensk nettbutikk. Det springende punktet er altså om nettbutikken forholder seg direkte til det norske markedet. Husk at reklamasjon bare gjelder produksjonsfeil. Hvis skaden skydes overbelastning eller normal slitasje kan du ikke bruke reklamasjonsrett for å få erstatning. Dette er i beste fall meget unøyaktig. Her er det snakk om en sykkelramme, altså en gjenstand som ikke er definert som en slitedel. Normal slitasje er da per definisjon noe den skal tåle ut sin minimum forventede levetid. Med tanke på at en sykkelramme har en forventet levetid som er vesentlig lengre enn to år så er det her snakk om fem års reklamasjonsrett og du vil kunne reklamere på mangler som skyldes normal slitasje i hele denne perioden.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: Øyvind V]
#1091359
04/01/2011 07:59
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Garantier Vi säljer alla produkter med ett års garanti samt 3 års reklamationsrätt, enligt Konsumentköplagen. (...)
Övrigt (...) Internetbutiken Cyclecomponents.com drivs av: Cyclecomponents Scandinavia AB Org.nummer: 556411-1614 Dagvindsgatan 10 652 21 KARLSTAD Telefon +46 (0)54-688 690
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091530
04/01/2011 13:08
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
For all del. På en ramme for over 20 laken er ikke en lapp ekstra noe å oppgi lokal service for.
Ja og den koster ikke 20 engang vet, nærmere 18 og mulig de dropper prisen noe (1000-1500 ?)i løpet av vinter'n. De sier ihvertfall Ibis selv. Så gjelder det å få Probike til å inrømme at de også vil sette ned prisen bare man venter til mars For 1000 spenn på en ramme til rundt 20, hvor butikken ligger i nabolaget hadde valget vært særdeles enkelt for meg: kjøp lokalt! Du kan tilogmed ta deg en prat med Probike, kanskje de møter deg på pris? Kanskje trenger du noe mer utstyr de kan gi ok pris på? Syntace etc...?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: tygster]
#1091551
04/01/2011 13:35
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Det som avgjør om en utenlandsk nettbutikk må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov er i all hovedsak hvordan de fremstår på sine nettsider.
I praksis må de imidlertid ha tilstedeværelse i norge for at du skal kunne forfølge et krav rettslig. Er de greie er ikke det nødvendig men er de vrange er det neppe mye du kan gjøre selv om du prinsippielt sett har rett. Husk at reklamasjon bare gjelder produksjonsfeil. Hvis skaden skydes overbelastning eller normal slitasje kan du ikke bruke reklamasjonsrett for å få erstatning. Dette er i beste fall meget unøyaktig. Her er det snakk om en sykkelramme, altså en gjenstand som ikke er definert som en slitedel. Normal slitasje er da per definisjon noe den skal tåle ut sin minimum forventede levetid. Med tanke på at en sykkelramme har en forventet levetid som er vesentlig lengre enn to år så er det her snakk om fem års reklamasjonsrett og du vil kunne reklamere på mangler som skyldes normal slitasje i hele denne perioden. Jeg ser ikke at jeg har sagt noe misvisende her. Jeg forstår 'normal slitasje' som at det er innforstått av kjøperen at normal bruk av tingen vil medføre at den etter hvert vil bli få redusert funksjon. Du hevder at dette ikke gjelder sykkelrammer (kommer tilbake til det), i så fall finnes ikke normal slitasje for sykkelrammer, skader kan da bare skyldes mangel eller overbelastning. Det betyr ikke at regelen om at normal slitasje ikke er reklamasjonsgrunn på noe vis ikke gjelder. Nå var vel rammen det var snakk om her en Ibis Mojo som er en fulldempet ramme. Denne har mange bevegelige deler som i normal bruk vil bli utsatt for betydelig belastning. Man må ha forventning til at disse har en viss holdbarhet, men at disse ikke normalt ikke skal kunne slites stiller jeg meg tvilende til. Jeg er vel heller ikke enig i at rammer generellt sett ikke kan degraderes av normal slitasje innenfor sin forventede levetid. Kabelføringer kan skade lakk, steinsprut kan gi riper etc. Denne typen slitasje mener jeg er normal og kan ikke dekkes av reklamasjonsrett.
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: sverreb]
#1091571
04/01/2011 13:55
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235 |
Er du 100% sikker på hvilken størrelse du skal ha?
Kanskje greit å grafse litt på sykkelen før du handler slik at alt blir rett. I tillegg så er jo ofte forhandlere greie med priser når du snakker med de direkte og du sier hva alternativene dine er.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: BigBab]
#1091899
05/01/2011 08:12
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Vurderer å kjøpe en Ibis Mojo ramme fra Cyclecomponents og få den sendt til Norge. Da sparer man en 1-lapp i forhold til å kjøpe fra Probike som er importør av Ibis i Norge. Jeg får tilslutte meg til koret som snakker om å handle i Norge. Bor du i Oslo/Akershus, er ikke dette engang en betraktning. Denne tusenlappen krymper før du får rammen i hånda og vil fordufte ved 1. reklamasjon (om det skulle bli aktuelt). probike er veldig serviceinnstilte og du får også en mulighet til å klå på sykkelen. Jeg har ikke noe negativt å si om service til CC heller (de gangene de gjorde noe galt, ryddet de i det vesentlige veldig raskt), men det er litt mer praktisk med en fysisk serviceinnstilt butikk og norsk forbrukervern bak seg. Mulig det er verd en tusenlapp å ha butikken 5-minutter unna istedet for i et annet land...
På en MagicShine? Neppe. På en ramme til hva, 18? 20? KNOK -- definitivt. Jeg kjøpte en Bosch GST135BCE i .uk og sparte rundt 1000NOK på det. Jeg ville nok ikke ha gjort det samme på en Ibis Mojo  (For ordens skyld -- nei, jeg jobber ikke for probike, men jeg har handlet hos dem, og det etterlot et veldig positivt inntrykk).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Handle hos Cyclecomponents - garanti i norge?
[Re: HaraldW]
#1093113
07/01/2011 13:19
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 800
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 800 |
Hvis så, vil man kunne kjøre garanti saker via Probike som importør eller låser man seg til Cyclecomponents som tross alt ligger i Sverige? Et lite søk i Brønnøysundregistrene gir følgende resultat: ------------------- Organisasjonsnummer: 984 409 745 Navn/foretaksnavn: CYCLECOMPONENTS SCANDINAVIA AB Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Dronningens gate 17 c/o AccountOnIt Tax AS 0154 OSLO Kommune: OSLO Postadresse: Postboks 1020 Sentrum c/o AccountOnIt Tax AS 0104 OSLO ------------------- CC er altså registrert som firma i Norge. Dette gjør det blant annet endel enklere når de skal selge til norske forbrukere. Men selvom det er et proforma selskap i Norge (slik jeg nok tror det er), burde det være nok til å kalle det norsk, og dermed burde alle rettigheter for oss forbrukere være enkle å håndheve. Det kan tyde på at CC allerede vet dette, siden det er gode erfaringer med reklamasjonssaker her. Harald Når utenlandsk selskapet er registrert i Norge på denne måten, fortoller de alle varene de selger fra Sverige til Norge inn på eget norsk org. nummer og betaler 25 % norsk importmoms. Den norske importmomsen fradragsfører CC i sine norske avgiftsregnskap. Videre fakturerer de norske kunder med 25 % norsk mva. Momsen betaler de igjen inn til kongen, som et hvert norsk selskap som selger avgiftsplikte varer. Det viste (de fleste av) dere ikke! ;-) Det er for øvrig kun et selskap, som er registrert i to (sikkert flere) land. Om du står på grensen med et bein i Sverige og et bein i Norge er du fremdeles kun en person.. Selv om du befinner deg i to land.
|
|
|
|
|