hva gjør man når mann ikke får festet v-bremsen i slik at fjøra får mothold. fins ingen hull å stikke pinnen på v-bremsen nedi. mangler jeg noen del mon tro ?
håper på Svar
- Ole
”Det vanskelige er en bagatell, det umulige er en utfordring
Her ser du jo hullene ganske godt. Kanskje du kan poste et bilde for sammenligningsgrunnlag?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Dette er mitt prosjekt og min gaffel, så jeg kan svare på denne. Her er et par dårlige mobilbilder, men det er relativt tydelig at det ikke er noe hull. Der hullene er på bildene over er det egentlig ingen ting på min gaffel. Det ser ut som om flata der hulla skal være er mindre.
Det ser rett og slett ut som om noen har røska av platene med hull til V-bremsene. Jeg ville tatt en telefon til Sportpartner etter jul og spurt om de har noe liggende som du kan bruke.
Da har jeg snakka med Sportpartner, og de forhandla kun gaffel uten V-bremsfeste, og hadde ikke noe godt svar. Er det noen der ute som har Ritchey-gaffel med feste både for V- og skivebrems som kan sjekke hvordan det ser ut på deres gaffel?
Har forøvrig sett bilder av V-bremsboss med integrert plate for låsing av fjæra. Noen som har vært borti dette, og vet hvor det kan kjøpes?
Det er mulig den plata skal stå innenfor V-bremsbosset, men at noen har kødda det til. Går det an å skru ut V-bremsbosset på gaffelen? I så fall kan du kanskje i verste fall lage et par plater selv, med passe stort hull til både boss og bremsefjær.
Går det an å skru ut V-bremsbosset på gaffelen? I så fall kan du kanskje i verste fall lage et par plater selv, med passe stort hull til både boss og bremsefjær.
Jeg har en tilsvarende Trigon-gaffel med feste for både V- og skivebrems, og kan bekrefte at V-bremsbosset kan skrues ut. Det sitter riktignok godt fast, så bruk skikkelig verktøy.
Går det an å skru ut V-bremsbosset på gaffelen? I så fall kan du kanskje i verste fall lage et par plater selv, med passe stort hull til både boss og bremsefjær.
Jeg har en tilsvarende Trigon-gaffel med feste for både V- og skivebrems, og kan bekrefte at V-bremsbosset kan skrues ut. Det sitter riktignok godt fast, så bruk skikkelig verktøy.
-- Gunnar
Bosset har jeg skrudd i, så det går greit.
Gunnar: Ser det ut som om hullet til låsing av fjæra sitter i en del av gaffelen eller er det en "plate" som kan fjernes hvis man bruker litt for mye makt?
Hullet til låsing av fjæra er i en metallplate som er festet av bosset, og kan dermed lett fjernes. På en ny gaffel er platen dekket av lakk, men den er lett å løsne.
Hullet til låsing av fjæra er i en metallplate som er festet av bosset, og kan dermed lett fjernes. På en ny gaffel er platen dekket av lakk, men den er lett å løsne.
-- Gunnar
Gull! Takk skal du ha. Da finnes det i alle fall en løs del som jeg trenger. Hvis det er noen som bare bruker skivebrems og vil lette gaffelen sin med 1 gram eller to så er det bare å gi beskjed.