Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 20 1 2 3 4 5 6 19 20

global warming

Re: global warming [Re: ] #1092148 05/01/2011 14:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp
Været rundt om kring på kloden og meitemark har vært observert i lang tid og kan observeres idag og i morra og sikkert også til neste år. Man har rikelig med observasjoner å teste modellene sine på.

Problemene med å teste klimamodeller, i motsetning til meitemark, er at man fort må ha mange tiår med erfaring og justeringer for å få modeller som fungerer. Man har brukt tiår på meteoroligimodellene og klimamodeller vil jeg tro vi trenger minst like lang tid på?

Skal man vente med å gjøre noe med miljøet til man har funnet en modell som er god nok kan vi risikere at det er for sent, sånn i verste fall. Er det noe vi skal ta sjansen på?

Re: global warming [Re: FuzzyLogic] #1092151 05/01/2011 14:04
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: FuzzyLogic
[

Beklager har null tro på agw i den skala som klimalobbyen vil ha det til. Spesielt når de som er ledende manipulerer(hide the decline) data og ikke vil gi ut forskningsdata.

Akkurat her har jeg en følelse (ja, det er min følelse, som jeg er ansvarlig for) av at du snakker om din egen, personlige overbevisning.

Bare for å være helt tydelig: Om du personlig ikke bekymrer deg for menneskeskapte klimaendringer, er jo det en helt streit sak. At du velger å være engasjert i andre saker, er jo bare bra. Selvsagt trengs debatten omkring kilmakrisa fremdeles, og selvsagt har du rett i at mange blir mer følelsesmessig engasjert enn bra er i møte med kritiske spørsmål. Samtidig opplever jeg at det blir vanskelig å henge med på argumentene dine fordi de er så spissformulerte, og fordi jeg noen ganger får en følelse av at du strengt tatt argumenterer mot bedre vitende. Eksempelvis er vel ikke et par kalde vintre argument verken for eller imot hovedbudskapet til Klimapanelet.

Re: global warming [Re: progres] #1092160 05/01/2011 14:18
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: progres

Et såpass oppegående menneske som lektoren må tåle å se og høre andre oppfatninger enn de han selv målbærer - uten å antyde at folk som ikke er eninge dermed ikke har kapasitet eller evne til å forstå forskning / kunnskapsbygning.

Jeg beklager at jeg ble stille så lenge etter å ha skrevet krasse innlegg. Formen har vært dårlig, og jeg har ikke klart nettdebatt på en stund.

Jeg skal prøve å være tydeligere: Klimadebatt kan være interessant. Kritikk av klimamodellene kan være svært interessant, og dessuten nødvendig. Det jeg får problemer med, er innlegg som ser ut til å være så opptatt av å avvise klimamodellene, at det blir helt urimelig. Vitenskap handler selvsagt om eksakt viten, men også om en erkjennelse av at noe sånt ikke finnes. Teoriene og modellene som finnes for klimaet er mangelfulle, blant annet på grunn av manglende data. Det gjør at vi får feil forutsigelser på detaljnivå. Det kan være en ripe i lakken for den enkelte forsker, men jeg synes det blir usaklig å påstå at det rokker ved den grunnleggende antakelsen om at CO2-utslipp vil føre til global oppvarming.

Kort sagt: Jeg liker uenighet, men har problemer med noen måter å argumentere på.

Takk for karakteristikken av meg, forresten. ICON_SMILE

Re: global warming [Re: ] #1092163 05/01/2011 14:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

Da er vi enige. De plukker de forskningsresultatene de vil fra politisk utvalgte forfattere.

Politiskt utvalgda førfattare? De sammanfattar forskningsresultat från velkjenda tidskrifter.

Quote:

Det er ikke forskning, men meta-analyse med et litt møkkete bakteppe.

Det er en sammanfattning av forskning.

Quote:

Men de må slutt å si de ikke driver forsking men har 2500 forskere i ryggen, hvis de ønsker å ikke opptre så forvirrende.

Du er ialle fall førvirrande. Det er klart at en sammanfattning av forskning kan ha en masse forskare i ryggen men at det endå ikke behøver anses som forskning.

Re: global warming [Re: Lektoren] #1092181 05/01/2011 14:53
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Ai, ser denne tråden ble aktiv igjen.

Sitat: Lektoren

Bare for å være helt tydelig: Om du personlig ikke bekymrer deg for menneskeskapte klimaendringer, er jo det en helt streit sak. At du velger å være engasjert i andre saker, er jo bare bra. Selvsagt trengs debatten omkring kilmakrisa fremdeles, og selvsagt har du rett i at mange blir mer følelsesmessig engasjert enn bra er i møte med kritiske spørsmål. Samtidig opplever jeg at det blir vanskelig å henge med på argumentene dine fordi de er så spissformulerte, og fordi jeg noen ganger får en følelse av at du strengt tatt argumenterer mot bedre vitende. Eksempelvis er vel ikke et par kalde vintre argument verken for eller imot hovedbudskapet til Klimapanelet.

Som anonymous13 påpeker: når blir vær klima? Noen av de største/profilerte sannhetsvitnene for agw er jo meteorologer. Siri Kalvig er en slik.

Tidligere har det varme været blitt brukt som bevis på agw. Så når det plutselig snur så er det ikke godt nok?
Jeg vet at klima != vær . Jeg bare noterer meg den forskjellsbehandlingen i argumentasjonen.

Re: global warming [Re: ] #1092185 05/01/2011 14:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Med IPCCs definerende rolle i både forskningen og politikken, lar det seg skille?

Det er helt klart et mulig skjæringspunkt, men jeg mener IPCC har løst det på en troverdig måte.

Du vet godt om skranglete håndtering av data ang Himalayas isbreer, afrikansk jordbruk, Nederland og arealer, beregning av skadeomfang ifbm klimaendringer.

Alle disse er små detaljer som skeptikerne og media har blåst ut av proporsjoner. Alle feilene, untatt isbreene, ligger innenfor slingringsmonnet som IPCC har antydet i lang tid. Himalaya er en feil som panelet etter hvert beklaget. Det betyr ikke at det ikke foregår, blant annet er CICERO med i et prosjekt for å avdekke omfanget.

Men de må slutt å si de ikke driver forsking men har 2500 forskere i ryggen, hvis de ønsker å ikke opptre så forvirrende.

Beklager, men jeg ser ikke problemet.

Sporty av de å dumpe flesteparten av forfatterene til neste rapport i hvertfall, selv om de som står for koordineringen og utvelgelse fortsatt er de samme.

Dette har vært IPCC-praksis i alle årene. Fullstendig uproblematisk. Dessuten skiftes vel politikerne ut også med jevne mellomrom?

Anonym5
Re: global warming [Re: FuzzyLogic] #1092189 05/01/2011 15:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: FuzzyLogic

Jeg vet at klima != vær .

Klima inneholder værdata over en lengre periode, men er ikke begrenset til det.

Vær begrenser seg gjerne lokalt og mye mer i tid.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092190 05/01/2011 15:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Idealet må jo være å komme fram til modeller man mener er gode for et gitt datasett og gi andre tilgang til modellene og datasettene for teste robustheten.

Og dette har IPCC gjort. De mottok 90 000 kommentarer gjennom 4 redigeringsrunder av 2007-rapporten. Alt ligger åpent. For ikke å snakke om at flesteparten av de 10 000 vitenskapelige artiklene som IPCC la til grunn allerede hadde gått gjennom en lignende prosess.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092193 05/01/2011 15:15
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
De plukker de forskningsresultatene de vil fra politisk utvalgte forfattere. Det er ikke forskning, men meta-analyse med et litt møkkete bakteppe.

Forfatterne er ikke politisk utvalgte, men panelmedlemmene er. Blant annet for å reflektere globale forhold. Hadde man valgt etter siteringskriteriet eller noe annet forskningsmessig holdbart, hadde det blitt fryktelig mange medlemmer fra deler av verden hvor konsekvensene av klimaendringene er mindre alvorlige.

Igjen, helt uproblematisk.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092194 05/01/2011 15:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Der er vi tydeligvis helt uenige. Å blande politikk inn i forskning passer seg svært dårlig. Det blir litt som å ha lovgivende og dømmende makt i samme institusjon.

Det blandes ikke politikk i forskningen, det blandes politikk i rådgivningen.

Anonym5
Re: global warming [Re: Lektoren] #1092237 05/01/2011 17:17
progres Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Lektoren
Teoriene og modellene som finnes for klimaet er mangelfulle
Det er vel nettopp litt av poenget her , og jeg synes at anonymous13 på en aldeles forbilledlig måte i denne tråden redegjør for de begrensninger og reservasjoner man da følgelig må ha lov å gjøre seg i fortolkningene.

Re: global warming [Re: progres] #1092249 05/01/2011 17:38
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Når vitenskap blir politikk blir vitenskapen selv det første offeret.
Måten klimavitenskapen drives fram på via IPCCs samrøre av vitenskap og politikk, og måten dette presenteres på av klimageddonalarmistene i avisene bidrar til å bringe både miljøsaken og vitenskapen i miskreditt i befolkningens øyne. Det er ingen tjent med, uavhengig av hva et fremtidig klima måtte bringe med seg.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: global warming [Re: Ynot] #1092270 05/01/2011 18:49
progres Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Perfekt ! knapt mulig å formulere det bedre.

Re: global warming [Re: ] #1092279 05/01/2011 19:14
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Nå prater du om ting du ikke har greie på. Det er helt klart at forskere (eller forfattere som de velger å kalle det) nomineres av regjeringer(governments). Er du ute av linje med hva gjeldene regjering mener, blir det vanskelig å få bidra direkte.

Ærlig talt. Nå må du skjerpe deg. Panelmedlemmene velges av regjeringer og organisasjoner. 2007-rapporten ble laget på grunnlag av bidrag fra over 2500 forskere.

Klarer du ikke å se at jeg skiller mellom panelmedlemmene - som ikke bedriver forskning selv, overvåker forskningen eller holder øye med jordas klima i lys av at de er medlemmer av IPCC - og forskerne som kommer med bidrag til rapporten? Forskere som igjen baserte sine bidrag på bidrag fra andre forskere, osv?

Hvis du prøver å antyde at det er en direkte kobling mellom regjeringer/organisasjoner og forskerne som driver med klimaforskning, og at denne kobleingen går gjennom IPCC, begynner du å nærme deg noe som i mine øyne godt kan kalles konspirasjonsteori. I så fall kan du i samme åndedrag kritisere ansettelsesprosessene i samtlige av landets universitet.

Siden du er så opptatt med disse protokollene, kan du ikke komme med noen utdrag som understøtte dine påstander, i det minste. Jeg klarer nemlig ikke å finne noe.

Redigert av anonymous5; 05/01/2011 19:43.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092282 05/01/2011 19:21
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ja, vi vet at du synes det er uproblematisk å blande inn politikk. Jeg er kraftig uenig, og det vil jeg si vitenskapshistorien også er.

Ja, jeg synes det er uproblematisk å blande politikk inn i rådgivning, spesielt av denne art. Nei, jeg synes ikke det er uproblematisk å blande politikk inn i vitenskap.

Jeg gjentar meg selv. IPCC driver ikke med forskning, de bestemmer ikke hva som er ledende forskning på et område. IPCC driver ikke med finansiering eller med ansettelsesprosesser i forskningsinstitusjoner

IPCC gir råd på grunnlag av hva som gjeldende forskningsresultater. Disse rådende er blitt til gjennom en prosess som er åpen, klar og vitenskapelig.

Skeptikerne har, etter IPCCs syn, ikke kommet med resultater som motsier hva som er konsensus på område. Det er også lite som på en objektiv måte skulle tilsi at noen er blitt tiet ihjel, oversett på feilaktig grunnlag eller resultater er blitt manipulerte. At skeptikerne selv og media gir et annet bilde er ikke objektivt og rett og slett feilaktig.

Hvis du ønsker å motsi dette, foreslår jeg at du kommer med eksempler på at IPCC styrer forskning eller forskningsresultater. Så langt har du ikke argumentert godt nok for dette.

Redigert av anonymous5; 05/01/2011 19:45.

Anonym5
Re: global warming [Re: progres] #1092285 05/01/2011 19:26
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
jeg synes at anonymous13 på en aldeles forbilledlig måte i denne tråden redegjør for de begrensninger og reservasjoner man da følgelig må ha lov å gjøre seg i fortolkningene.

Ja, teoriene er mangelfulle, ingen benekter det. Men hvem skal få lov å gjøre disse reservasjonene og hevde at de har tyngde? Journalister, forskere på helt andre områder enn klima (i ordets bredeste forstand)? Menigmann?

Av alle skeptikerne som har en mening om temaet, er det etter hva jeg har skjønt kun Lindzén som faktisk har publisert resultater - i et anerkjent vitenskapelig tidsskrift - som i første omgang motsa noe som IPCC mente det var konsensus om. Hans artikkel er det i etterkant blitt stilt spørsmålstegn ved. Alt annet bærer preg av slett forskningspraksis og noe faktisk ren svindel.

Ja, man kan ha en mening. Men å komme med beskyldninger om forskningsjuks og korrupsjon er litt drøyt, hvis man ikke har eksempler å legge til grunn.

Redigert av anonymous5; 05/01/2011 19:31.

Anonym5
Re: global warming [Re: Ynot] #1092287 05/01/2011 19:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Ynot
Når vitenskap blir politikk blir vitenskapen selv det første offeret.

Takk for at du hiver deg på. Kan du forklare hvordan vitenskapen er blitt politikk? Hvorfor er klimavitenskapen så spesiell i dette tilfellet?

Kanskje du kan komme med konkrete eksempler?

Anonym5
Re: global warming [Re: anonym5] #1092288 05/01/2011 19:31
progres Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
hvis du googler "fraudulence ipcc" så får du 305 tusen treff.
ett av disse er
http://www.climategate.com/glaciergate-another-scientist-rats-on-the-ipcc-fraudulent-ways

Jeg *tror* det er ganske illustrerende for hva som skjer. Og er betenkt over det

Re: global warming [Re: progres] #1092289 05/01/2011 19:35
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
hvis du googler "fraudulence ipcc" så får du 305 tusen treff.
ett av disse er
http://www.climategate.com/glaciergate-another-scientist-rats-on-the-ipcc-fraudulent-ways

Jeg *tror* det er ganske illustrerende for hva som skjer. Og er betenkt over det

Ærlig talt mann. Hvor mange treff får du hvis du googler "creationism"? Betyr det at det er en seriøs påstand?

Litt av et objektivt nettsted du lenker til forresten.

I mine øyne betyr dette at det finnes forskere som er villige til å gå litt lengre enn hva som er god praksis for å få gjennomslag for sitt budskap. Jeg synes ikke IPCC i sin helhet kan klandres for ett feilaktig bidrag. Det er fanget opp av systemet og tatt hånd om. At kritikerne melker det for hva det er verdt og media hiver seg på viser bare hvor desperate de er og hvor lite de egentlig har å fare med.

Jeg tror også det er ganske illustrerende for hva som skjer. Og er like betenkt...

Redigert av anonymous5; 05/01/2011 19:53.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092307 05/01/2011 20:05
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Det trenger ikke være en direkte kobling for at det skal være tvilsomt. Det holder med at protokollen i strek grad åpner for at forskning av god kvalitet ikke blir tatt med, mens firmapresentasjoner og liknende taes med.

På hvilken måte åpner protokollen for at forskning av god kvalitet ikke tas med? Hvorfor tas denne forskningen ikke med av andre grunner enn at den faktisk ikke er av så god kvalitet som noen påstår?

Ja, jeg mener også at de som kommer med sterke og betydningsfulle bidrag har større sjanse for å få finansiering og dermed produsere flere resultater og få mer innflytelse. Men jeg stoler på at forskningens system tar seg av dette, som det gjør i alle andre grener av vitenskapen.

Redigert av anonymous5; 05/01/2011 20:07.

Anonym5
Re: global warming [Re: ] #1092412 06/01/2011 02:23
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jo ikke tvil om at vi har økt drivhuseffekt.

Og at økte Co2 utslipp forårsaker økt drivhuseffekt som gir globale økte oppvarmingen. Samt og andre sterke drivhusgasser, som ofte er sterkere drivhusgasser Co2 og overhode ikke opptrer naturlig i den øver atmosfæren.

At Co2 utslippa siden den industrielle revolusjon og stadig eskalerende utslipp fram til i dag påvirker atmosfærens sammensetting er heller ikke vrient å forstå.
Og at det fører til sterkere drivhuseffekt ekke altfor vanskelig å forstå, da drivhuseffekten er godt forklart mange steder, om man kikker litt på det sjøl, om man ikke fulgte så nøye med i akkurat den timen og husker det fra videregående eller ungdomskolen da det, da det kanskje også blei rota til og ikke så godt og pedagogisk forklart.
Det er vel anerkjent, og derfor tilogmed blitt skolelærdom for lengesiden.

Når det gjelder å slutte å forverre drivhuseffekten og å redusere utslipp og å stoppe klimaendringene nytter det ikke å være etter snar.
Vi er allerede alt alt forsent ute, så jo mer og før vi redusere utslippa jo bedre. Og det er jo uforholdsmessig dyrt å være ettersnar eller sent ute.
Men selv å stoppe økningen av utslipp i dag og bare å holde det på dagens nivå, som jo ikke vil minske den globale oppvarmingen, er jo såklart en monumental utfordring bare det. Særlig når man tenker på utviklingen i Kina og India, samt Afrika som ikke engang har kommet igang med å komme til der Kina og India allerede er i dag. Altså må vi finne måter a lage mer energi uten utslipp eller med sterkt reduserte utslipp, samt bruke den energien på en mye mer effektiv måte bare for å holde oss på dagens nivå.

Det er klart man ikke ivrer etter å senke levestandarden, det trenger man heller nødvendigvis ikke. Men man må i det minste satse på den rette teknologien. Velge det miljøvennlige alternativet når man kan personlig (så å låse inn sykkelen ekke lurt), men det er jo det statlige som må satse og legge tilrette for det, ikke gå for mellomalternativet når dem selv skal velge.
Samt tilrettelegge så næringslivet velger rett og vil være med å drive utviklingen i rett retning raskere enn man i dag kunne forvente.

Alle artene som forsvinner raskere enn før får man heller ikke tilbake.
Å uten videre gjenoppbygge regnskogen eller stoppe forørkningen ekke bare lett uten videre.
Og alle som i allerede i dag lider under klimaforandringene, mister livsgrunnlag, leveområde og samfunn og dem som vil lide samme skjebne om det forsetter i samme tempo, kan man heller ikke bare gjøre ugjort om man venter med å handle.

Man må gjøre så mye som mulig så fort som mulig på alle plan.

Den eneste kritikken som virkelig er litt sviende for IPCC er at dem ikke, selv med de minst konservative anslagene, anslo at isen på Grønnland og Nordpolen kunne smelte så raskt og i så stort omfang, og at isen som ligger er av så dårlig kvalitet at den ikke er bærende og god nok i store områder. Noe som igjen eskalerer og forverrer situasjon da den hvite havisen reflekterer varmen mens svart hav opptar solvarmen.
Noe som ikke er bare spesielt er IPCC sin skyld men det kom overraskende på store deler av hele forskningsmiljøet, enda dem etter beste evne forsket på jakt etter sannheten innen sitt eget kompetanseområde og spesialfelt.
Mange slike forsterkende effekter gjør bilde mer komplisert og gjør så nøyaktige estimater som mulig enda mer komplisert å lage selv om det selvsagt hadde gjort det enda letter for politikerne å bruke det som verktøy til beslutningstaging.
Spesielt da gjerne politikerne selv nettopp er dem som ikke fulgte best med på skolen, og hvertfall ikke har valgt utdannelse som gir dem mer innsikt i miljøet og økologien.
Men siden all natur i dag direkte er underlagt menneskelig samhandling og økonomiske interesser er det ikke dumt om dem har best greie på det og gjør den jobben godt nok til å gjøre en forskjell.
Mens forskere på sin side har plikt til å varsel om dem ser utviklingen går i en farlig retning i eksponentiell økende hastighet, med mang opplagte og farlige effekter, og mange man ikke hadde tenkt på i første omgang og innsett omfanget av.

Redigert av KristianStr; 06/01/2011 02:28.
Re: global warming [Re: KristianStr] #1092440 06/01/2011 08:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: global warming [Re: ErrorLars] #1092453 06/01/2011 08:48
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Etter flere dagers diskusjon er det etter mitt syn bare kommet ett interessant innlegg, nemlig det under.

Det ville være synd å la det drukne i all støyen.

Sitat: ErrorLars
En ting som virker å være fullstendig borte fra debatten er hva som skjer med havet pga av våre Co2 utslipp.
Havene har absorbert omtrent en tredjedel av alt Co2 vi har sluppet ut. Og når Co2 blir løst opp i vann reduserers PH'en
Forskning viser at havet har blitt omtrent 30% surere pga våre utslipp av Co2
Organismer med ytre skjellett av kalk vil være de som sliter mest.
Quote:
Studies on a number of marine organisms have shown that lowering seawater pH with CO2 affects biological processes, such as photosynthesis, nutrient acquisition, growth, reproduction, and individual survival depending upon the amount of acidification and the species tested, the committee found. For example, some of the strongest evidence of the potential effects of ocean acidification on marine ecosystems comes from experiments on organisms with calcium carbonate shells and skeletons.

The results showed decreases in shell and skeletal growth in a range of marine organisms, including reef-building corals, commercially important mollusks such as oysters and mussels, and several types of plankton at the base of marine food webs.

The ability of various marine organisms to acclimate or adapt to ocean acidification is unknown, but existing data suggest that there will be ecological winners and losers, leading to shifts in the composition and functioning of many marine ecosystems, the committee said. Such ecosystem changes could threaten coral reefs, fisheries, protected species, and other natural resources.

Although changes in ocean chemistry caused by increasing atmospheric CO2 can be determined, not enough information exists to assess the social or economic effects of ocean acidification, much less develop plans to mitigate or adapt to them, the committee noted.

La oss håpe at evulosjon kan gå mye mye fortere enn det vi hittil har trodd, eller at det går bra om vi kan gjøre 70% av planetens overflate om til en dødsone.
Vi er uansett på god vei til å velge det siste alternativet.

The "other" carbon problem

How we wrecked the ocean

Redigert av Lenny; 06/01/2011 08:58. Rediger grunn: et/ett

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: global warming [Re: -Jan] #1092460 06/01/2011 08:55
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Hvorfor mener FRP-velgeren "alltid" at menneskeskapt global oppvarming er tull, mens Sv-velgeren "alltid" mener det motsatte? For meg så ser det ut til at det er politisk overbevisning er bestemmende for standpunktet i forhold til klimasaken og ikke forskningen.

Re: global warming [Re: OveJ] #1092462 06/01/2011 09:03
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette lurer jeg også på, opplever også det motsatte, pirk litt borti en SV-ers klimatro og du blir tvert stemplet som FrP-er.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: global warming [Re: Loki] #1092466 06/01/2011 09:08
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: Loki
Dette lurer jeg også på, opplever også det motsatte, pirk litt borti en SV-ers klimatro og du blir tvert stemplet som FrP-er.

Hvordan får du det til å bli det motsatte?

Re: global warming [Re: OveJ] #1092467 06/01/2011 09:10
Loki Offline
Besatt
Besatt
FrP-er -> klimautro
SV-er -> klimatro

Dette går også motsatt vei:

klimautro -> FrP-er
klimatro -> SV-er

Re: global warming [Re: OveJ] #1092470 06/01/2011 09:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: OveJ
Hvorfor mener FRP-velgeren "alltid" at menneskeskapt global oppvarming er tull, mens Sv-velgeren "alltid" mener det motsatte? For meg så ser det ut til at det er politisk overbevisning er bestemmende for standpunktet i forhold til klimasaken og ikke forskningen.

Det kanskje blir lite rart at dra den slutsatsen når det klart mesta av forskningen* faktiskt står på en side i debatten.

Skulle vel vare mer relevant at spørre sig hvorfor FrP-er går imot vad forskningen* faktiskt har kommet frem til.

*Skjønner at dokk at jeg ikke får skrive sådant. Det er sjelvklart en konspiration som gjør at alle som er imot global oppverming ikke kan publisera, får inge pengar etc så vi må anta at det egentligen finnes eksakt lika mange argument før og mot global oppværmning.

ette lurer jeg også på, opplever også det motsatte, pirk litt borti en SV-ers klimatro og du blir tvert stemplet som FrP-er.

Sikker på at det bare beror på folks åsikter og ikke deras helt idiotiska argumentation som tex kan beskådas i dena tråden i form av Fuzzy logic** inlegg?

**Vet ikke og bryr mig ikke om Fuzzy logic stemmer FrP men hans inlegg viser ialle fall en total mangel på førståelse om emnet, forskning og logic som man altfør ofte ser hos FrP:ere.

Redigert av fredriks; 06/01/2011 09:14.
Re: global warming [Re: fredriks] #1092474 06/01/2011 09:23
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Vet ikke og bryr mig ikke om Fuzzy logic stemmer FrP men hans inlegg viser ialle fall en total mangel på førståelse om emnet, forskning og logic som man altfør ofte ser hos FrP:ere.

Du har nettopp stemplet 1/4 av Norges befolkning eller 1.25 millioner mennesker som idioter. Et godt grunnlag for en saklig debatt.

Re: global warming [Re: Loki] #1092483 06/01/2011 09:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Vet ikke og bryr mig ikke om Fuzzy logic stemmer FrP men hans inlegg viser ialle fall en total mangel på førståelse om emnet, forskning og logic som man altfør ofte ser hos FrP:ere.

Du har nettopp stemplet 1/4 av Norges befolkning eller 1.25 millioner mennesker som idioter. Et godt grunnlag for en saklig debatt.

Hur kan du dra den slutsatsen når jeg til og begynne med skrev "altfør ofte"? Før det andre er vel ikke det jeg skrev samme sak som en idiot? Før det tredje så er det ikke 5 miljoner som røstar i norska val. Før det fjerde så tror jeg faktiskt en veldigt stor del av verdens (og Norges) befolkning har veldig store mangler i forhold til forståelse av emnet, forskning og logik (i samband med forskning). Sen er det mange som skjønner vad de ikke har kunskap om og holder tyst.

Hur mange i Norge tror du egentligen har tilreklig kunskap og erfarenhet før at setta sig in i og se kritiskt på forskningen om global oppverming?

Side 4 av 20 1 2 3 4 5 6 19 20

Moderator  support