Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid

Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid #1087663 22/12/2010 07:25
M
Marius-H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Du bør heller bruke den på terskel trening og o2 intervaller.

Jeg lagde den overskriften mest for oppmerksomhet, men det er vært fall hva dette konkluderer med.

http://www.aboc.com.au/tips-and-hints/why-we-dont-use-strength-endurance-anymore/

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Marius-H] #1087681 22/12/2010 08:23
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tiden jeg bruker på styrketrening går veldig lite utover terskeltrening og VO2max-trening, men styrketråkkene tar plassen til et intervall i treningsuka.

Synes likevel det er veldig interessant lesning, siden ikke er ekstremt overbevist om at styrke og styrketråkk er nødvendig.

Kan noen med peiling forklare effekten av spurttrening på lengre sikt? Er dette langvarig forbedring, eller kan det vente nærmere sesongen?
Hvis noen kan si det har langvarig effekt med spurttrening, starter jeg gjerne midt på vinteren. "Formtoppende" er jeg ikke redd for at det er, siden det er så mange andre faktorer som spiller inn for å få det på plass.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Marius-H] #1087691 22/12/2010 08:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Marius-H

Jeg lagde den overskriften mest for oppmerksomhet, men det er vært fall hva dette konkluderer med.

http://www.aboc.com.au/tips-and-hints/why-we-dont-use-strength-endurance-anymore/

Og med det så sluttet du med knebøy, eller?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: sykkeloyvind] #1087703 22/12/2010 09:16
M
Marius-H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: sykkeloyvind

Og med det så sluttet du med knebøy, eller?

Nei jeg er sprinter jeg ICON_LAUGH Jeg har slutta med utholdenhetstrening isteden.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Marius-H] #1087708 22/12/2010 09:32
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Nei det er ikke konklusjonen. Konklusjonen er at atholdende styrketrening som styrketråkk er lite effektivt for styrke.
Den konklusjonen er trukket for mange år siden i andre utholdenhetsidretter.
Skal du bruke sykkelen for styrke så er korte maksimale spurter fra stillestående bedre.
Den mest effektive formen er selvsagt med vekter, men alt etter behov.

iq
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Gammelogdesperat] #1087731 22/12/2010 10:54
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Apropos treningseffekt av korte maksimale spurter:
http://www.aboc.com.au/tips-and-hints/how-to-boost-vo2max/

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Kaffelars] #1087754 22/12/2010 11:30
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kaffelars

Dette beviser at man må være i nærheten av VO2max for å kunne øke VO2max, noe man ikke oppnår med korte spurter med lange pauser.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: kjerts] #1087762 22/12/2010 11:39
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: kjerts

Kan noen med peiling forklare effekten av spurttrening på lengre sikt? Er dette langvarig forbedring, eller kan det vente nærmere sesongen?
Hvis noen kan si det har langvarig effekt med spurttrening, starter jeg gjerne midt på vinteren. "Formtoppende" er jeg ikke redd for at det er, siden det er så mange andre faktorer som spiller inn for å få det på plass.

Uten at jeg er noen ekspert.. :
Utifra det jeg har lest så er sone 4-trening det mest effektive for å utvikle VO2max, sone 5 økter er isolert sett enda mer effektive men koster såpass i restitusjonstid at totaleffekten av treningen blir dårligere.

Sone 4 er derfor greie for å utvikle VO2max, mens sone 5 benyttes nærmere rittene for å toppe formen . Ren spurttrening (sone 6-8) gir rask effekt og kan derfor spares til nærmere sesongen for ikke å gå ut over VO2max-treningen og terskeltreningen.

Redigert av Kruser; 22/12/2010 11:40.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Kruser] #1087824 22/12/2010 13:37
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kruser
Ren spurttrening (sone 6-8) gir rask effekt og kan derfor spares til nærmere sesongen for ikke å gå ut over VO2max-treningen og terskeltreningen.

Det er dette jeg lurer på. Selv om effekten er rask, er det ikke sikkert den er kortvarig. Er effekten langvarig, ville jeg tenkt motsatt for å ikke la spurttreningen gå utover de viktigste intervallene nærmere sesongen..

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: kjerts] #1087888 22/12/2010 16:00
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig

Dette beviser at man må være i nærheten av VO2max for å kunne øke VO2max, noe man ikke oppnår med korte spurter med lange pauser.

Tja.. bevis og bevis... Man skal være litt forsiktig med å bruke det begrepet. Det beviser hvertfall at de omskrevne forsøkspersonene som gruppe hadde bedre effekt av lang hard trening på VO2max.

Men som du ser er de ikke spesielt godt trent kapasitetsmessig til å begynne med. Gjelder disse resultatene også for eliteutøvere med VO2max rundt 80?

Det er ikke sikkert, så bevis og bevis, fru Blom.

Når det er sagt så har jeg erketro på at man blir bedre på det man trener på. Og er målet å ligge på veldig høy intensitet nokså lenge (opp mot VO2max intensitet), tror jeg man må trene på det, og ikke styrketråkk på lav VO2, beinpress, superspurter eller drikke Ringer. Men det er ikke bevist, altså.

Så egentlig ser det ut som vi er enig yes

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: kjerts] #1088064 23/12/2010 06:29
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Kruser
Ren spurttrening (sone 6-8) gir rask effekt og kan derfor spares til nærmere sesongen for ikke å gå ut over VO2max-treningen og terskeltreningen.

Det er dette jeg lurer på. Selv om effekten er rask, er det ikke sikkert den er kortvarig. Er effekten langvarig, ville jeg tenkt motsatt for å ikke la spurttreningen gå utover de viktigste intervallene nærmere sesongen..

Du kombinerer den. Kjører ikke spurtintervaller før de 4 siste ukene. Så blir toppformen ca. 4 uker, om du har gjort ting riktig i forkant.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Kaffelars] #1088067 23/12/2010 06:35
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N

Når det er sagt så har jeg erketro på at man blir bedre på det man trener på. Og er målet å ligge på veldig høy intensitet nokså lenge (opp mot VO2max intensitet), tror jeg man må trene på det, og ikke styrketråkk på lav VO2, beinpress, superspurter eller drikke Ringer. Men det er ikke bevist, altså.

Finn din svakhet og tren på det. Sliter du med beinstyrke, så er det styrketråkk og styrketrening som bør være i fokus frem til du har hevet ditt eget nivå. Så kan du tenke mer på vo2´en igjen.

Kombiner det, og du kan forbedre begge på likt. (Fungerer på meg nå.) Så beinstyrke eller tråkkstyrke er alfa omega i mine tanker.

Gode eksempler er f.eks fotballspillere. Mange av dem har bra styrke. Når de får gjennomført noen seriøse intervaller på sykkel, så skal du se at de blir veldig raskt habile turryttere.

Redigert av NeDD; 23/12/2010 06:36.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088172 23/12/2010 10:45
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Dårlig eksempel. Alle kan bli gode turryttere, hvis man har tid nok til å trene (fotballspillere er profesjonelle). Beinstyrke er heller ikke alfa omega, det finnes langt viktigere faktorer å trene på. Thor Hushovd har ikke trent med vekter en gang, men har vunnet en og annen spurt opp igjennom årene.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088174 23/12/2010 10:54
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: NeDD
[quote=Kaffelars]

Finn din svakhet og tren på det. Sliter du med beinstyrke, så er det styrketråkk og styrketrening som bør være i fokus frem til du har hevet ditt eget nivå. Så kan du tenke mer på vo2´en igjen.

Kombiner det, og du kan forbedre begge på likt. (Fungerer på meg nå.) Så beinstyrke eller tråkkstyrke er alfa omega i mine tanker.

Gode eksempler er f.eks fotballspillere. Mange av dem har bra styrke. Når de får gjennomført noen seriøse intervaller på sykkel, så skal du se at de blir veldig raskt habile turryttere.

Dette er direkte feil, faktisk alt! Enten har du ikke lest artikkelen eller så velger du å se elegant bort fra alt som sies der.

Beinstyrke er ALDRI en svakhet for landeveissyklister eller terrengsyklister. Det kan tenkes at banesyklister trenger dette men verken terrengsyklister eller landeveissyklsiter har noensinne beinstyrke som begrensende faktor.

Dermed bør styrketråkk eller styrketrening ALDRI stå i fokus, det bør derimot alltid trening på sykkelen gjøre.

Å jobbe med en svakhet er også bare innimellom et godt råd. Oftest er det bedre å bli enda bedre på det man er god på enn å bli bedre på noe man er dårlig på. Uansett må svakheten vurderes konkret i forhold til de målsettingene man har.

I den grad fotballspillere blir habile syklister raskt skyldes dette ikke styrke men at de har ganske god kondisjon fordi det i moderne ballspill faktisk er ganske så mye løping. En god fotballspiller må ha et OK VO2max for å henge med, og dette hjelper på sykkelen.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: sigmund1] #1088215 23/12/2010 12:31
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: sigmund1

Dette er direkte feil, faktisk alt! Enten har du ikke lest artikkelen eller så velger du å se elegant bort fra alt som sies der.

Beinstyrke er ALDRI en svakhet for landeveissyklister eller terrengsyklister. Det kan tenkes at banesyklister trenger dette men verken terrengsyklister eller landeveissyklsiter har noensinne beinstyrke som begrensende faktor.

Dermed bør styrketråkk eller styrketrening ALDRI stå i fokus, det bør derimot alltid trening på sykkelen gjøre.

Å jobbe med en svakhet er også bare innimellom et godt råd. Oftest er det bedre å bli enda bedre på det man er god på enn å bli bedre på noe man er dårlig på. Uansett må svakheten vurderes konkret i forhold til de målsettingene man har.

I den grad fotballspillere blir habile syklister raskt skyldes dette ikke styrke men at de har ganske god kondisjon fordi det i moderne ballspill faktisk er ganske så mye løping. En god fotballspiller må ha et OK VO2max for å henge med, og dette hjelper på sykkelen.

Jeg samenligner med to konkrete eksempler på folk som faller av i bakker eller sliter i motvind, men holder ellers på flatene.
Kommer tilbake året etter med mer beinstyrke, og holder der de tidligere datt av. Antall treningstimer før rittene er ca. likt.

Styrketråkk og styrketrening er en viktig faktor i tillegg til syklingen for å bli god, JO.

Svakheter må terpes på om de ødelegger. Her må det vurderes hva som er mulig å oppnå.
Edit: Og hva det er som skal styrkes.

En elite fotballspiller har VO2-max på ca. 55-60 tror jeg snittet var. Vil ikke si at dette er veldig imponerende høyt?

Redigert av NeDD; 23/12/2010 12:32.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088216 23/12/2010 12:33
EgilS Offline
More than words
More than words
En elite fotballspiller har VO2-max på ca. 55-60 tror jeg snittet var. Vil ikke si at dette er veldig imponerende høyt?

Men så er det ikke sikkert det er gjennomsnittsspilleren som utmerker seg når han setter seg på sykkelen heller?

Beklager, men du driver litt vel mye ukvalifisete synsing her etter min mening.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: sigmund1] #1088224 23/12/2010 13:02
H
HugoKrutt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hushovd fikk nesten ikke trent på spurt i år, alikvel vant han spurten i VM. Konklusjon; Du blir bedre av å ikke trene på det du skal bli god til.
Hushovd fikk ødelagt vår-sesongen pga skade, alikevel vant han en etappe i TDF. Konklusjon; Det lønner seg å få en skade på våren og ikke få trent så mye sykkel.
Hushovd fikk trent mange rolige langturer tidlig på sommer, alikvel fikk han høy terskelwatt. Konklusjon; Terskelwatt trenes kun høyere ved rolige langturer.
Hushovd trente styrketråkk, men han vant alikevel ikke Sandefjord Grand Prix. Konklusjon; Man blir dårligere av å trene styrketråkk.

Redigert av HugoKrutt; 23/12/2010 13:03.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: HugoKrutt] #1088226 23/12/2010 13:06
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Haha ICON_SMILE

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088227 23/12/2010 13:09
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Det er mange syklister som fokuserer på styrke og styrketråkk.
Selv så fokuserte jeg på styrke og styrketråkk. Ente opp med 3.37.00 på Birken som førstegang sesong. Tipper jeg slo mange av forumbrukerne her som sverger til vo2-max, med like mye treningstimer.

Ser ikke annet enn at de som topper resultatlistene kjører styrketråkk...

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088237 23/12/2010 13:36
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Selv så fokuserte jeg på styrke og styrketråkk. Ente opp med 3.37.00 på Birken som førstegang sesong. Tipper jeg slo mange av forumbrukerne her som sverger til vo2-max, med like mye treningstimer.

Hva med hundretallet av ryttere som slår deg uten styrketrening og styrketråkk da? Mange kjører styrketråkk, ja, men disse trener vel også 1000 timer? Prosentandelen styrketråkk er så liten at den ikke nødvendigvis gjør noe. Skal en mosjonist trene styrketråkk 2 ggr. i uka ender han opp med 20-25% styrketråkk i uka. Dessuten tror jeg det er like mange gode syklister som IKKE trener styrketråkk.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: HugoKrutt] #1088240 23/12/2010 13:44
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: HugoKrutt
Hushovd fikk nesten ikke trent på spurt i år, alikvel vant han spurten i VM. Konklusjon; Du blir bedre av å ikke trene på det du skal bli god til.
Hushovd fikk ødelagt vår-sesongen pga skade, alikevel vant han en etappe i TDF. Konklusjon; Det lønner seg å få en skade på våren og ikke få trent så mye sykkel.
Hushovd fikk trent mange rolige langturer tidlig på sommer, alikvel fikk han høy terskelwatt. Konklusjon; Terskelwatt trenes kun høyere ved rolige langturer.
Hushovd trente styrketråkk, men han vant alikevel ikke Sandefjord Grand Prix. Konklusjon; Man blir dårligere av å trene styrketråkk.

1. De han slo i VM er heller ikke spurtere. Ergo, han hadde ikke trent noe mindre på spurt enn de andre. En seier her ligger antakeligvis i genene (muskelfibersammensetning) og rutine.

2. Den etappen han vant i TdF i år var Paris-Roubaix light. Igjen, ingen andre spurtere var med. Dessuten så gjorde vel skaden til Hushovd at han faktisk fikk trent MER (fler rolige timer, mer fokus på terskeltrening og økning av kapasitet, og ikke fokus på spurt).

3. Hvis du tror Hushovd bare trente rolige langturer når han kom tilbake fra skaden, tror jeg du burde klype deg selv i armen og våkne opp, fordi drømmen din gjør at du får skylapper så store som fjell. Min (og mange andres teori) er at Hushovd fikk satt skikkelig fokus på terskeltrening på rulle, og langturer uavbrutt av spesifikk trening på spurt.

4. Så du på Sandefjord Grand Prix i år? Jeg syklet selv, og været der gjorde at proffene tok det bevisst roligere enn de kunne ha gjort. Dessuten hadde ingen slått Mats Lohne uansett, han tok svingene som om han skulle kjørt motorsykkel. Styrketråkk har da ingenting med dette å gjøre?

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Rask] #1088245 23/12/2010 14:04
H
HugoKrutt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
De fleste skjønte nok mitt poeng og min ironi, med de idiotiske konklusjoner som ble trukket.... nemlig at man kan lage argumentasjon for hva som helst...

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: HugoKrutt] #1088250 23/12/2010 14:12
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Problemet er vel bare det at trådstarter viser til konklusjoner basert på forskning, og du (og NeDD) konkluderer gjennom synsing basert på resultater.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Rask] #1088256 23/12/2010 14:33
H
HugoKrutt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Forskning kan vise generellt hva som blir forskjell på to grupper som trener forskjellig over en (ofte relativt kort) periode. Interressant nok.

Vurdering av trening ut fra resultater, baserer seg på hva de beste faktisk har trent i lang tid. I de fleste tilfeller hadde nok ikke de samme resultatene kommet dersom det hadde blitt trent annerledes. Mange synes dette er bra å konkludere ut fra. Kall det hva du vil, men synsing basert på resultater høres helt fint ut.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: HugoKrutt] #1088317 23/12/2010 19:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: HugoKrutt
Vurdering av trening ut fra resultater, baserer seg på hva de beste faktisk har trent i lang tid. I de fleste tilfeller hadde nok ikke de samme resultatene kommet dersom det hadde blitt trent annerledes. Mange synes dette er bra å konkludere ut fra. Kall det hva du vil, men synsing basert på resultater høres helt fint ut.

Forskning er nok oftest alltid bedre hvis man skal trekke konklusjoner. Å ta en hvilken som helst idrettsutøver og si at denne ble god fordi han gjorde det han gjorde er kun et eksempel på akkurat dette; at han har gjort noe han ble god på. Man vet ikke hva som hadde skjedd om han gjorde noe annet; kanskje han ble bedre, dårligere, eller ikke merket noe forskjell. Alt man vet er egentlig at akkurat denne personen ble god på det han gjorde. Det er ikke dermed sagt at det virker like godt på en annen. Det er også i mange tilfeller lett å finne en annen som ble like god eller bedre på å gjøre noe helt annet.

Eksempler er derfor dårlige når man skal finne ut hva som er bra å gjøre på generelt grunnlag. Hvis ikke kan man for eksempel lett finne "beviser" på at røyking er bra for å nå høy alder.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: EgilS] #1088329 23/12/2010 20:02
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det kan sies mye og mangt om styrketråkk og det såkalte "runde" tråkket..
Om du tråkker rundt, firkanta, trekanta eller i trapes tror je spiller lite rolle.
Motoren som sitter lenger oppe i kroppen, den store pumpa med noen kammer og klaffer som skal transportere oksygen ut til beina, som igjen får sykkeln til å bevege seg framover i stor grad..
Tror mange bør fokusere på å bedre utholdenheten, i 90 % av tilfellene vil jeg tro at dette hindrer ønsket resultat framfor teknikk og styrke i bein..

Go jul.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: Birkebeinern] #1088419 24/12/2010 06:39
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Kanskje jeg har ordlagt meg som at jeg trener veldig mange timer styrke, men styrketrening og styrketråkk ligger på 20%, mens 80% er rolige turer med trening nå for tiden. Går mer over til intervallen senere. Har postet treningen min i mange tråder til nå.

Folk reagerer forskjellig og må trene forskjellig for å nå sine mål. Selv holder jeg meg til min treningsplan, og jeg vet den fungerer.

Når mine måter fungerer og jeg slår mange vo2-svergere så kan de bare glemme å si at det er JEG som har trent feil.
Si jeg ble nr. 995 på Birken, og hadde 15.000 bak meg, så viser det at jeg har gjort noen ting riktig. Deriblant det å ha prioritert styrke og styrketråkk.

Det dere kaller synsingtrening har vært gull for meg, så dropp all artikkellesning og kom dere i trening heller.

God jul ICON_SMILE

Redigert av NeDD; 24/12/2010 06:41.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088452 24/12/2010 10:13
olechr Offline
More than words
More than words

Slike eksempler blir jo bare dumt. Første året jeg syklet birken viste jeg ikke hva styrketråkk var å syklet på 3.23. Vil det si at de som ikke vet hva det er sykler 14 minutt bedre enn de som trener det?? :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: ] #1088492 24/12/2010 14:06
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sandsto
Siden temperaturen ser ut til å ha vært litt høy her i tråden de siste dagene får jeg vel slenge inn en artikkel om Greg. Greg kombinerer styrke og intervall, kanskje et tips til de med dårlig tid.

http://www.pf-ktm.no/wp-content/uploads/2010/12/pf.ktm_.pdf

Kanskje han slutter med det når sesongen ikke blir som forventet. Han har jo ikke kjørt dette tidligere sier han i artikkelen.

Re: Styrketrening og styrketråkk er bortkasta tid [Re: NeDD] #1088522 24/12/2010 16:12
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
så dropp all artikkellesning og kom dere i trening heller.

God jul ICON_SMILE

Du verden du sier mye rart, men akkurat dette var veldig fornuftig..

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support