Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort

Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort #1086953 20/12/2010 13:26
StåKis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei, har installert denne SW på min "gamle" bærbare PC.. Det er en Dell Inspirion 1520, Intel Core Duo T7250 2 GHz med 2 GB RAM.. Hva slags skjermkort aner jeg ikke.. Den er reinstallert med W7.

Når jeg sykler RLV så klarer ikke PC`n å vise filmen, den kan til nød vise den når jeg sykler i 3-4 km/t, men så fort jeg kommer opp i hastighet så stopper filmen..

Regner med at denne ikke er bra nok, og har tittet litt på Finn.no, men er usikker på hva jeg egentlig trenger..
Det finnes råe "GamerPC", men spørsmålet er jo om det er det jeg trenger.. Noe gode råd ?

Jon

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: StåKis] #1086958 20/12/2010 13:41
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjører Fortius på en 3 år gammel HP bærbar med tilsvarende prosessor, litt mindre RAM og dårlig grafikkort uten å ha hatt det problemet du viser til over. Maskinen er vel og merke nyinstallert med XP.

Prøv å spill av RLV-videofilen direkte i mediaplayer, VLC eller liknende.
Får du sett filmen normalt da, eller hakker den tilsvarende?

Prøv å deaktiver antivirus og evt. andre oppgaver som kjører på maskinen også.

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: el_mundo] #1086960 20/12/2010 13:45
StåKis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei, den funker utmerket når jeg kjører bare filmen.. da går den som normalt..

Det er installert W7 Ultimate, MS Office 2010, kjører Norton Antivirus program (den ligger nok og overvåker PC hele tiden)
Samt at det er installert Torrent og iTunes..
Kanskje jeg burde installert Win XP, og kun det.. ?

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: StåKis] #1086988 20/12/2010 14:39
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Hmmm.

Det vil si at du har codec til å spille av videoen ihvertfall. Og i motsetning til i XP der Fortius bruker ffdshow, så brukes Windows egne codecer for å spille av RLV i Win7 (såvidt jeg har forstått ihvertfall).

Jeg ville ha prøvd å deaktivere det som måtte kjøre av antivirus, torrents og slikt (det kan stort sett gjøres på ikonenene nede i systemfeltet på oppgavelinjen).
Deretter ville jeg deaktivert eventuelle AERO-funksjoner som er aktiv på maskinen, da de har rykte på seg for å lage problemer med RLV.

Du kan sikkert også finne flere tips på tacx sine forum-sider HER

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: el_mundo] #1087152 20/12/2010 21:29
StåKis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Perfekt tips..
Aero avslått, og det går så det griner.. Tusen takk for hjelpen.. der sparte du meg antagligvis for noen tusenlapper.. :-)

Eller sparte og sparte.. de blir nok brukt på noe sykkelrelatert.. eller som kona sier, noe helt verdiløst..

Jeg var inne på dette forumet og lest, og der stusser jeg over at man ikke trenger disse "adapterene" når man sykler med 700x23C hjul..? (De som man må bruke hvis man velger mellom 26" og 28" etc..) Kan det stemme..?

Jon

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: StåKis] #1087222 21/12/2010 07:47
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Bare hyggelig å kunne hjelpe :-)

Adaptere behøves normalt ikke på racer nei, men hvis du monterer sykkel med mindre hjul så trenger du disse for å få strammet rullen skikkelig mot bakhjulet.

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: el_mundo] #1087280 21/12/2010 10:01
StåKis Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Akkurat..
Jeg prøvde det først, men det ville seg ikke, så jeg endte opp med å montere "Assemble extension piece Z" for wheeldiameter 690 - 720 mm.. (Det er den som flytter bremsen lengst bakover)

Og dette funker det, men om det blir helt riktig vites jo ikke. Når bremseenheten er koblet av, så får jeg to fingre immellom hjulet og bremsen, og den har godt trykk mot dekket, så jeg er i grunn fornøyd.. Sykler som sagt med "vanlige" 28" hjul, med 700x23c dekk.

Da jeg monterte denne opp første gangen så leste jeg ikke brukerveiledningen skikkelig (men hvem gjør det) og da fikke jeg rett og slett ikke plass til hjulet..

Men jeg skal sjekke litt rundt på nettet for å finne ut om det er gjort riktig..

Jon

Re: Tacx Trainer/Fortius - krav til PC/Skjermkort [Re: StåKis] #1088647 25/12/2010 14:00
aksel2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Akkurat kjøpt multiplayer TTS 3.0, men laptop'en holder ikke mål.
Vurderer og kjøpe denne:
http://www1.euro.dell.com/content/topics...;l=no&s=dhs
som kun skal brukes med rulla.

Noen kommentarer eller tips? Er det godt nok?

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå