Skulle sette på nytt kjede på jobbsykkelen min her om dagen, kjører single-speed på den og etter anbefalinger fra gutta på BAB så endte jeg opp med 8-delt kjede på den. De to foregående gangene jeg har bytta kjede så har jeg kjøpt det der, og da har det om jeg ikke erindrer feil vært 8-delt kjede fra KMC.
Så kom dagen da jeg måtte bytte igjen, stakk innom XXL og fikk med meg det som i ettertid viser seg å være et 6-7-8-kjede HG Shimano-kjede. Da jeg, til tross for mye banning, ikke klarte å få på hurtiglåsen, mangla null-komma ett eller annet millimeter for at det skulle gå, så gav jeg opp og "stifta" det med pinnen som følger med.
I etterkant har jeg forsøkt å lese meg opp for å få bekreftet om det er jeg som bare ikke klarte å få på plass låsen, eller om det faktisk er slik at jeg hadde feil kombinasjon av kjede og lås. Ut fra papiret som fulgte med kjedet så står det vitterligen 7,1 mm for det HG-kjedet, og det skal det jo også være for Shimano IG-kjeder...og da skulle jo også den gamle låsen min passe som hånd i hanske, prøvde til og med en splitter ny en som på eska bekrefter at den går både for KMC og Shimano og noen til...
Lang historie dette, men til syvende og sist: Tar jeg feil når jeg trur at et 8-delt kjede er et 8-delt kjede uansett? Er det et KMC-kjede jeg trenger for å få på låsen min?
R.