Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjede: Bruk av hurtigkobling på 8-delt kjede

Kjede: Bruk av hurtigkobling på 8-delt kjede #1085297 15/12/2010 12:52
RHellem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Skulle sette på nytt kjede på jobbsykkelen min her om dagen, kjører single-speed på den og etter anbefalinger fra gutta på BAB så endte jeg opp med 8-delt kjede på den. De to foregående gangene jeg har bytta kjede så har jeg kjøpt det der, og da har det om jeg ikke erindrer feil vært 8-delt kjede fra KMC.

Så kom dagen da jeg måtte bytte igjen, stakk innom XXL og fikk med meg det som i ettertid viser seg å være et 6-7-8-kjede HG Shimano-kjede. Da jeg, til tross for mye banning, ikke klarte å få på hurtiglåsen, mangla null-komma ett eller annet millimeter for at det skulle gå, så gav jeg opp og "stifta" det med pinnen som følger med.

I etterkant har jeg forsøkt å lese meg opp for å få bekreftet om det er jeg som bare ikke klarte å få på plass låsen, eller om det faktisk er slik at jeg hadde feil kombinasjon av kjede og lås. Ut fra papiret som fulgte med kjedet så står det vitterligen 7,1 mm for det HG-kjedet, og det skal det jo også være for Shimano IG-kjeder...og da skulle jo også den gamle låsen min passe som hånd i hanske, prøvde til og med en splitter ny en som på eska bekrefter at den går både for KMC og Shimano og noen til...

Lang historie dette, men til syvende og sist: Tar jeg feil når jeg trur at et 8-delt kjede er et 8-delt kjede uansett? Er det et KMC-kjede jeg trenger for å få på låsen min?

R.

Re: Kjede: Bruk av hurtigkobling på 8-delt kjede [Re: RHellem] #1085315 15/12/2010 14:08
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter min erfaring er et åttedelt kjede et åttedelt kjede uansett, uansett hvem som har laget det.
Jeg mener å ha brukt kjedelås både fra KMC, Wipperman og Sram på Shimano, Sram, KMC og Wippermann-kjeder om hverandre, både på åtte-, ni- og tidelte kjeder.

Re: Kjede: Bruk av hurtigkobling på 8-delt kjede [Re: RHellem] #1085333 15/12/2010 14:38
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Skulle gå greit.

Jeg har konvertert til 8 spd (litt sein til å adoptere nye ting..-), og bruker 8-spd sram-link på et shimanokjede i alle fall, men det var litt snaut, husker jeg. Hva heter kjedet du bruker? Eller evt, hva står det på det?

Ved nærmere ettertanke og sjekk: Ellers kan det jo være at det er 7-spesifikt.. det finnes visst en 7-spd variant..: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

Redigert av ingeplinge; 15/12/2010 14:50.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Kjede: Bruk av hurtigkobling på 8-delt kjede [Re: ingeplinge] #1085433 15/12/2010 20:50
RHellem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hmmm, alltid like kjedelig å få bekreftet at det er egen inkompetanse som skaper problemer og ikke teknikken som jeg hadde håpet på monkey

Uansett, takker og bukker for svar! Kjedet sitter nå på det uten hurtigkoblinga, håper på vel utført arbeid av meg sjøl og at det ikke ryker langs Frognerstranda til uka når det er meldt ned mot -20, da sliter jeg...

Moderator  support