Hei
Er det noen som har noen siste råd nå som det nærmer seg transalp.
Tar gjerne i mot tips angående ting som bør pakkes med og ting som bør ordnes på forhånd.
Hilsen
Thorbjørn
Ikke syklet Transalp før men syklet TransGermany i fjor og med samme arrangørgruppe er det lite forskjell mellom de to rittene sies det. Et par erfaringer jeg bruker når jeg pakker i år;
Så lenge man har sykkel fra en av de store produsentene, som f.eks Scott, så trenger man ikke dra med seg annet av ekstra deler m.m enn det man trenger for å reparere underveis i etappene, slik som kjedelås, girøre, evnt stubby for de med fixed setepinne o.l. Alt annet tyngre vedlikehold står det store service team klare til å hjelpe til med i målområdene.
Stort sett lett å få vasket klær men vil likevel ta med 3-4 skift. Ta også med noe som tørker skoene over natten i tilfelle fuktig vær.
Selv om det er sommer; pakk med ett sett tøy for bruk i kaldere vær. Det har blitt avlyst etapper pga snøvær før og i fjor syklet jeg under TransGermany fra +10 grader og regn ved start til 0 grader og sludd på høyeste punkt i juni.
Få med dere pasta partyene - både pga næringen og det sosiale men vel så mye pga nyttig info som gis der om kommende dags etappe.
Sikkert individuelt og avhengig av nivå/målsetting men vi, som mosjonister, kommer ikke til å kjøre på slik man f.eks gjør under endags ritt a la Birken - for mye syre kan etterhvert gi tunge bein og vi vil til mål. Vær også forberedt på at pulsen går 5-10 slag høyere der nede pga høyden over havet. Har man høye ambisjoner bør man kanskje kjøre på første dagen da resultatet der legger grunnlag for videre puljeinndeling mener jeg huske.
Tror også det er greit å ha strategi klar for hva man gjør dersom man mister makker i mengden. Og vær forberedt på kamikazekjørere utfor - var mye ulykker under TGi fjor og hørte fra de som syklet der i år at det var samme greia - luftambulanse utrykninger og folk uten styring i utfor partiene....(fikk syklister på høyre side som skulle ta innersving en rekke ganger)
Håper noe av det over er til nytte. Det siste er vel å skru hode i modus som sier at veien opp til Tryvann er flat - for det er det den virker som etter man har fullført første lengre klatringen der nede.