Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Gående!

Re: Gående! [Re: akvilas] #1084535 13/12/2010 14:58
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sognsvann-Ullevålsseter (jeg tenker da på veien) er en strekning som hensynsfulle syklister holder seg unna i den snøfrie sesongen. Eventuelt tar vi det veldig rolig der. Gående har liksom en uskreven, spesiell fortrinnsrett til denne veien.

Da er det litt rart at de som spaserer, plutselig skal bli uønskede elementer (som til og med utgjør en fare for andre) så snart skiføret kommer.

Eksakt når er det denne veien går over fra å være en prioritert ferdselsåre for turgåere til å bli en eksklusiv arena bare for folk med ski på beina?

Re: Gående! [Re: P_Dalen] #1084536 13/12/2010 15:03
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: P_Dalen

Eksakt når er det denne veien går over fra å være en prioritert ferdselsåre for turgåere til å bli en eksklusiv arena bare for folk med ski på beina?

I det det på mirakuløst vis dukker opp preparerte skispor.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084542 13/12/2010 15:14
Fetter Anton Offline
Fersking
Fersking
La oss bare anta at mengden snø i marka, gjør det er vrient å gå fra Sognsvann til Ullevålsseter midtvinters.
Eneste grunnen til at det går ann å gå, er jo at Skiforeningen har kjørt spor. Skispor, vel å merke.

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084547 13/12/2010 15:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det finnes sikkert fine flotte skiløyper andre steder i marka hvor det går færre folk til fots, slik at du kan løpe på ski uten å bli plaget, eller plage andre, for den saks skyld?

Ofte er det også slik at selve skisporet bare til en liten del av veien, kan man da ikke gå til fots i den delen som ikke har skispor?

Det blir det samme når jeg sykler søndag mellom 10 og 1500, da velger jeg løyper hvor det er færre folk, slik at jeg ikke plager noen, og at andre ikke plager meg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gående! [Re: sverreb] #1084548 13/12/2010 15:20
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sverreb
Sitat: Oddi
Må man ha høyere utdannelse for å skjønne at hvis de gående tar hensyn til skiløperne, og skiløperne tar hensyn til de gående, så er hele problemet løst.

Dette er jo naturligvis fin teori og kan helt klart forstås uten høyskoleutdannelse. Det jeg av og til lurer på er hvor mange som forstår at denne typen idealiserte situasjoner ikke vil eksistere reellt sett. Det er litt som å si at om bare alle ville slutte med å stjele sykler så hadde hele problemet med låser og forsikringer vært løst. Fin tanke men ikke noe særlig å planlegge med.

I praksis er det nok håpløst ja. Det virker som om den empatiske sansen har blitt et offer for naturlig seleksjon, og vi klarer ikke å sette oss inn i noe fra en annens synspunkt. Folk har en tendens til å fyre av med kanon i glasshus hele tiden, og det er den argumentasjonsrekke jeg har blitt dritlei av.
Ja, folk som går i skiSPORET er noen løkruller. Men de skiløperne som blir skikkelig forbanna på grunn av "de egoistiske gående" er akkurat like store løkruller (sett at de ikke ødelegger sporet selvfølgelig).

Det skulle ikke vært så lett å få unger.. ICON_TONGUE

Ta deg en bolle.
Re: Gående! [Re: oyvin] #1084550 13/12/2010 15:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Jeg siterte fra ditt innlegg 14:08 der du svarte ordrett tilbake akvilas' avsnitt. Jeg tolket det som en påstand om at hans argumentasjon (som jeg i det store og hele er enig i) gjør han til en ekstrem egoist. Påstanden "ekstrem" moderert for at du ønsket å sitere ordrett, men du valgte på den annen side ikke å knytte noen modererende kommetar til avsnittet.

OK, da skjønner jeg.

Jeg svarte vel ikke akkurat ordrett. Påstanden var også ment som et tilsvar på det han skrev, og som jeg mener er illustrerende for en ganske hyppig forekomst av manglende vilje til å dele på goder/ressurser/(fyll inn det som passer). Jeg hører akkurat samme argumentasjon fra ihuga bilister for hvorfor man ikke skal sykle i veien, og har lite til overs for denne typen holdninger.

Nå presiserte akvilas i etterkant at han i det store og hele mente et begrenset område, og da er jeg mer enig med ham.

Jeg har hatt to sykkelturer og 3 joggeturer i skiløypene i Bymarka så langt i vinter, og har hverken ødelagt løyper eller vært til fare for folk (i den grad jeg faktisk har møtt folk).

Det er lov å tenkte selv. Man må ikke labbe i løypa opp til Rønningen en solfylt søndag klokken 14.00 i mars, samtidig som ingen har noen grunn til ergrelse om man gjør det 4-5 timer senere.

Redigert av EgilS; 13/12/2010 15:27.
Re: Gående! [Re: EgilS] #1084552 13/12/2010 15:26
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
What he said! ICON_WINK

Ta deg en bolle.
Re: Gående! [Re: Oddi] #1084553 13/12/2010 15:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Løkruller uten plasseringsevner finnes over alt, det setter seg ned for å fikse binding på snowboardet midt i et heng, de kjører forbi biler over bakketopper, de stopper mitt i løypa "bak" et hopp for å se på landinga(gjelder både på sykkel og i skibakken)...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gående! [Re: front biker] #1084558 13/12/2010 15:38
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker, innlegg nr. 3 i denne tråden
[Nå kommer det vel en lang debatt om at "joda, gående har rett til å gå i skiløypene.... friluftsloven...." etc. Hvor ble det av det sunne folkevettet?]

Right. Forumet er veldig forutsigbart, det skal dere ha alle sammen.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Gående! [Re: RazeFaze] #1084559 13/12/2010 15:40
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: RazeFaze
Det finnes sikkert fine flotte skiløyper andre steder i marka hvor det går færre folk til fots, slik at du kan løpe på ski uten å bli plaget, eller plage andre, for den saks skyld?

Ofte er det også slik at selve skisporet bare til en liten del av veien, kan man da ikke gå til fots i den delen som ikke har skispor?

Det blir det samme når jeg sykler søndag mellom 10 og 1500, da velger jeg løyper hvor det er færre folk, slik at jeg ikke plager noen, og at andre ikke plager meg.

Ja, du har helt rett i at det langt inne i marka er lite fotgjengere. Når man derimot er så heldig å bo rett i nærheten av skiløypene, er det fint å kunne ta en kort tur i nærområdet uten å måtte gå langt inn i marka, evt kjøre avgårde til et sted uten fotgjengere.

Av diskusjonen får jeg bestemt inntrykk av at det er skiløperne som skal ta hensyn, ikke omvendt.

Jeg synes det er lite Kardemommelov blant fotgjengerne i den delen av Østmarka jeg vanligvis går på ski. Løypene er ikke bredere enn at hvis flere fotgjengere ved siden av hverandre (og det gjør de, det er vel opplest og vedtatt), hender det rett som det er at de tråkker i selve sporet. Legg til litt løst føre, og nypreppede nærløyper ser ut som et teppebombet landskap etter bare noen dager. Dessuten kan det være svært utrivelig å skulle passere fotgjengere (som går mellom sporene) når noen kommer på ski imot, men akkurat den biten har blitt diskutert mange ganger allerede.

Hvorfor kan ikke fotgjengerne velge andre steder å gå søndag mellom 10 og 15, der de ikke plager andre, og andre ikke plager dem?

Redigert av Lenny; 13/12/2010 15:43.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084731 13/12/2010 22:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det finnes ingen realitet, bare persepsjon.

EgilS sier "gå i skiløypene" og mener snike seg til en gåtur alene når ingen andre ser.
akvilas leser "gå i skiløypene" og mener gå på tur ti i bredden og sperre hele løypa.

Jeg TROR dere har samme kommunikasjonsgap som når jeg argumenterer med at det noen ganger er tryggest for alle parter å velge bort gang- og sykkelsti og ta veibanen - og en vogntogsjåfør leser det som en oppfordring til å trene så mye en kan langs E6, helst i 80-sone for å hevde sin rett.

Disconnects happen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gående! [Re: GeirK] #1084884 14/12/2010 12:29
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Bålet er iferd med å brenne ned, og vi trenger å puste liv i det...

Jeg tenkte, helt sånn hypotetisk, at hvis jeg skulle en tur til Hafjell til sommeren. En dag jeg er der vil jeg gå en fottur og tar heisen opp til Gaiastova, går derfra til Pellestova og snur. På vei hjem finner jeg ut at jeg vil gå ned slalombakken, og et stykke ned i lia kommer jeg plutselig over en fin, opparbeidet sti som går nedover.
Den vil jeg gå!
At det kommer en syklist eller to med hockeyhjelm, solbriller og rare stuttbukser er vel greit. Jeg ser jo at de har noen kolossale bremser så de kan fint stoppe når de tar meg igjen. Og så har jeg jo rett til å gå her, det sørger friluftsloven for. Ikke var det gjerdet inn heller.
Sånn helt hypotetisk - dette er greit det, ikke sant?
Og finnes det noen forsikring som dekker skadene syklisten evt. hadde påført meg hvis han ikke fikk stoppet?

Re: Gående! [Re: Kjesk] #1084889 14/12/2010 12:39
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nutte
Bålet er iferd med å brenne ned, og vi trenger å puste liv i det...

Jeg tenkte, helt sånn hypotetisk, at hvis jeg skulle en tur til Hafjell til sommeren. En dag jeg er der vil jeg gå en fottur og tar heisen opp til Gaiastova, går derfra til Pellestova og snur. På vei hjem finner jeg ut at jeg vil gå ned slalombakken, og et stykke ned i lia kommer jeg plutselig over en fin, opparbeidet sti som går nedover.
Den vil jeg gå!
At det kommer en syklist eller to med hockeyhjelm, solbriller og rare stuttbukser er vel greit. Jeg ser jo at de har noen kolossale bremser så de kan fint stoppe når de tar meg igjen. Og så har jeg jo rett til å gå her, det sørger friluftsloven for. Ikke var det gjerdet inn heller.
Sånn helt hypotetisk - dette er greit det, ikke sant?
Og finnes det noen forsikring som dekker skadene syklisten evt. hadde påført meg hvis han ikke fikk stoppet?

Jeg synes ikke det er noe nytt her. Fotgjengeren er opptrer uaktsomt, men syklisten må uansett beregne å kunne stoppe på oversiktlig strekning. Så lenge det ikke er et arrangement hvor vakter passer på at løypa er klar, kan du ikke bare anta at stien er klar der du ikke kan se. Det er ikke bare slike hypotetiske fotgjengere man skal ta hensyn til, men også kanskje litt mindre hypotetiske veltede syklister.

Re: Gående! [Re: Kjesk] #1084893 14/12/2010 12:46
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil si at problemstillingen din trenger noen tilleggsopplysninger.
Er det skikkelig skilting i området om at de raringene med hockeyhjelm og kortbukser driver og sykler ned bakkene?
Er det eventuelt noen informasjon om dette hvor man går på heisen?

Hvem som får regningen dersom en syklist treffer deg tror jeg er litt avhengig av hvor godt du ble informert om syklingen på forhånd, men så lenge ikke området er inngjerdet vil jeg anta syklisten får det meste av den finansielle smellen.
Det er en god sjanse for at en av forsikringene som syklisten har, som for eksempel innboforsikring, omfatter en ansvarsforsikring på noen hundre tusen, om ikke mer.

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084896 14/12/2010 13:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Lenny

Av diskusjonen får jeg bestemt inntrykk av at det er skiløperne som skal ta hensyn, ikke omvendt.

Hvorfor kan ikke fotgjengerne velge andre steder å gå søndag mellom 10 og 15, der de ikke plager andre, og andre ikke plager dem?

Jeg er av den klare oppfatning av man som fotgjenger beveger seg i skiløypene skal man ta hensyn, enkelt å greit.
Fotturgjengere er som alle andre, de bestemmer selv når de skal ut å gå tur. Hva andre gjør betyr nada...tilpasse seg betyr ikke noe, det er meg og mitt som betyr noe. Folk flest slår meg å være sånn, enten de går, sykler eller går på ski. (jada, dette er en antagelse og observasjon, ingen faktabasert påstand).

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gående! [Re: Vanilla Ninja] #1084899 14/12/2010 13:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Vanilla Ninja
Jeg vil si at problemstillingen din trenger noen tilleggsopplysninger.
Er det skikkelig skilting i området om at de raringene med hockeyhjelm og kortbukser driver og sykler ned bakkene?
Er det eventuelt noen informasjon om dette hvor man går på heisen?

Hvem som får regningen dersom en syklist treffer deg tror jeg er litt avhengig av hvor godt du ble informert om syklingen på forhånd, men så lenge ikke området er inngjerdet vil jeg anta syklisten får det meste av den finansielle smellen.
Det er en god sjanse for at en av forsikringene som syklisten har, som for eksempel innboforsikring, omfatter en ansvarsforsikring på noen hundre tusen, om ikke mer.

Jeg mener løypene er merket rimelig godt på Hafjell, slik at en med bittelitt velvilje burde skjønne at man ikke beveger seg ned de stiene til fots.
Dette bør Snorre kunne svare bedre på, også hvordan Hafjell ser på slikt...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gående! [Re: RazeFaze] #1084901 14/12/2010 13:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Jeg er av den klare oppfatning av man som fotgjenger beveger seg i skiløypene skal man ta hensyn, enkelt å greit.
Fotturgjengere er som alle andre, de bestemmer selv når de skal ut å gå tur. Hva andre gjør betyr nada...tilpasse seg betyr ikke noe, det er meg og mitt som betyr noe. Folk flest slår meg å være sånn, enten de går, sykler eller går på ski. (jada, dette er en antagelse og observasjon, ingen faktabasert påstand).

Jeg er av den enkle oppfatning at ALLE skal ta hensyn, enten man går på ski og treffer gående i løypa, om man går i løypa og treffer skiløpere, sykler i veien, eller hva som måtte passe.

Jeg synes det er like mye tull å si at folk som går i løypa automatisk lar være å ta hensyn, som å si at folk som sykler i veien automatisk lar være å ta hensyn. Om man ikke tåler andre brukere eller brukergrupper på "sin" arena bør man kanskje vurdere om man skal finne på noe der man ikke treffer folk?

Re: Gående! [Re: EgilS] #1084902 14/12/2010 13:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Joda, jeg er helt enig med deg, i praksis prøver jeg å se det slik også, uansett hvilken arena jeg beveger meg.

Men jeg er jo et fantastisk medmenneske også :-)

Men det stiller seg slik andre beskriver her, litt annerledes også, i skiløyper. Disse er strengt tatt laget for å gå på ski, ergo føler jeg at jeg har et ekstra ansvar med å ta hensyn når jeg går til fots der. På den annen side, hadde jeg gått med pulk, eller en 3 åring på ski, så hadde jeg naturligvis forventet at de som går raskere tar hensyn i tilfelle de møter/tar oss igjen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Gående! [Re: EgilS] #1084903 14/12/2010 13:10
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: EgilS

Jeg synes det er like mye tull å si at folk som går i løypa automatisk lar være å ta hensyn, som å si at folk som sykler i veien automatisk lar være å ta hensyn. Om man ikke tåler andre brukere eller brukergrupper på "sin" arena bør man kanskje vurdere om man skal finne på noe der man ikke treffer folk?

Jeg synes at det å gå i skiløypene i utgangspunktet er å ikke ta hensyn, men vi blir ikke enige om dette uansett.

Her er et annet, lite dilemma vi kan lufte synspunkter om;

Noen måker snø og lager skøytebane på Sognsvann slik at man kan spille hockey.
Så kommer det en fyr og rigger seg til midt på banen med isfiskerutstyret sitt. Banen er nemlig måkt på hans faste fiskeplass.

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084907 14/12/2010 13:20
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil si det blir en litt annen sak, siden det er ganske avgjort hvor skiløyper og utforbakker skal gå, mens det kan være litt vilkårlig hvor noen velger å rydde snø og lage hockeybane.

I det siste tilfellet blir spørsmålet om en av aktørene har mer hevd på plassen enn den andre.

Re: Gående! [Re: Lenny] #1084908 14/12/2010 13:20
Dan Offline
More than words
More than words
Her er et annet, lite dilemma vi kan lufte synspunkter om;

Det begynner å bli mange morsomme analogier her, men de hjelper ikke diskusjonen fremover. Alle er jo enige i at man ikke viser tilstrekkelig hensyn hvis man går i løypen slik at man er direkte i veien for folk eller tråkker istykker sporene/skøyteflaten.

Det som er mer interessant er om det er riktig at jeg som fotgjenger, der jeg har stilt meg ved siden av løypen (som er hard nok til å gå i uten å ødelegge den) for å slippe forbi en skiløper jeg ser komme lengre frem, fortjener å få kjeft av nevnte skiløper fordi jeg går i løypa. Jeg er ikke i veien, jeg ødelegger ikke løypa, jeg er ikke til fare. Jeg er bare tydeligvis ute på gåtur i løypa.

Jeg mener at den skiløper som klager eller kjefter over noe slikt ikke er noe bedre enn en bilist som sneier en syklist selv om veien er oversiktlig og det ikke kommer trafikk imot. Da dreier det seg kun om et innbilt eierskap som skal forsvares på en svært usympatisk måte.

Re: Gående! [Re: Dan] #1084910 14/12/2010 13:30
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Det begynner å bli mange morsomme analogier her, men de hjelper ikke diskusjonen fremover.

Saken er vel at herrene først og fremst liker en krangel, pensle ut sine spissformuleringer, nesten-fornærmelser og retoriske kårdestikk. I slike situasjoner blir man gjerne så begeistret over egen formuleringsevne at man mister selve saken av syne. Og det er jo ikke noe nytt her på forumet!

Re: Gående! [Re: Dan] #1084913 14/12/2010 13:34
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Det som er mer interessant er om det er riktig at jeg som fotgjenger, der jeg har stilt meg ved siden av løypen (som er hard nok til å gå i uten å ødelegge den) for å slippe forbi en skiløper jeg ser komme lengre frem, fortjener å få kjeft av nevnte skiløper fordi jeg går i løypa. Jeg er ikke i veien, jeg ødelegger ikke løypa, jeg er ikke til fare. Jeg er bare tydeligvis ute på gåtur i løypa.

Jeg mener at den skiløper som klager eller kjefter over noe slikt ikke er noe bedre enn en bilist som sneier en syklist selv om veien er oversiktlig og det ikke kommer trafikk imot. Da dreier det seg kun om et innbilt eierskap som skal forsvares på en svært usympatisk måte.

Enig, det kunne ikke falle meg inn å kjefte på deg i en slik situasjon. Jeg klemmer istedet sinnet og irritasjonen sammen til en liten, hard ball, og plasserer den bak hjertet. Det har jeg lært av Atle Antonsen.

Jeg er bare tydeligvis ute på gåtur i løypa.
Løkrull! ICON_WINK

Re: Gående! [Re: Dan] #1084919 14/12/2010 13:53
EgilS Offline
More than words
More than words

Når man treffer folk som ikke gjør seg opp meninger etter å ha foretatt en vurdering av en situasjon, men som har synspunkter ut fra et mer ideologisk ståsted, vil man uansett være i veien.

Re: Gående! [Re: EgilS] #1085476 15/12/2010 23:34
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg er visst en løkrull.. Kommer visst til å bli værende det all tid jeg ikke kan gå på ski i særlig grad - og liker marka..

Take Care!
Re: Gående! [Re: RazeFaze] #1086785 20/12/2010 08:46
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vi har løyper/stier for gående og syklende merket 100% avskilt hos oss. Både i skauen og på kart/brosjyrer. Skillet går langs seterløypa. (Den som ligger på oversiden av Moe`town). Etter hvert så har det blitt noe nyskjerrige som har forvillet seg inn i Old/New school til fots.
Til sommeren kommer vi til å sette opp varselskilt i bunn og topp av de utsatte løypene om at det er rene sykkel løyper for heisbasert sykling hvor syklister kommer i stor fart. Annleggs "forbuds" skilt, slik vi har på vinteren. Må legge til at det ikke har vært noe stort problem hos oss men at vi ønsker å værer i forkant av problemene.

Snorre

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support