Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt

Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt #1084211 12/12/2010 20:59
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Liten forhistorie:
Mars 2009 flyttet jeg til ny jobb på Nesodden.
For å slippe å gå eller bruke bil til jobb og butikk kjøpte jeg meg en DBS Edge på sykkelauksjon.
Tok meg også noen turer i skauen og etterhvert ble det veldig mange turer i skogen kombinert med mye mekking og skifting av deler.
Endte tilslutt opp med en Commencal Meta 55.3 som dedikert stisykkel.
I høst solgte jeg bilen fordi jeg brukte den veldig lite og den var i ferd med å ramle sammen der den stod.
Fant samtidig ut at jeg skulle finne meg en mer egnet transport/frakt sykkel enn en terrengsykkel kombinert med en 65l tursekk.

Bilde av nåværende transportsykkel:
Trykk for å se...

Opprettet derfor en tråd her og ble anbefalt mange forskjellige sykler, men tilslutt falt valget på en Big Dummy.
For å få den sånn som jeg ville ha den måtte det bli selvbygg.

På Lørdag ble den første pakken hentet på postkontoret, og det var på tide å sparke igang byggetråden.
Det var dessverre ikke rammen som jeg egentlig skulle ha først.
2010 rammer ser ut til å være utsolgt globalt og 2011 rammene blir først tilgjengelige i januar.
Så da måtte jeg nøye meg med å kjøpe bagasjebrettet først.

Bilder:
Trykk for å se...

[spoiler]

Planlagte specs (Ønskeliste)
Gaffel: Big Dummy Fork
Girsystem: Navgir Alfine 8
Krank: Surly Mr Whirly Singlespeed
Pedaler: Plattform
Bakhjul: Selvbygg
Framhjul: Uvisst, må være solid, gjerne et brukt et hvis noen har.
Dekk: Schwalbe Big Apple 2.35 eller lignende.
Bremser: Skivebrems 180mm foran og bak. Hydraulisk eller mekanisk?
Styre: Uvisst, kan tenke meg opprett sittestilling, blir vel litt eksperimentering
Sadel: SDG Bel Air (Samme som jeg har på stisykkelen, why change a winning team?)
Sadelpinne: BBB 400mm
Stem: Ukjent
Skjermer: "Heldekkende" i alu, hvis det er mulig å få tak i.
Frontmontert bagasjebrett: Muligens Surly Rack

Neste på innkjøpslisten er enten navgiret, rammen eller et framhjul.

Redigert av ErrorLars; 12/12/2010 21:52.
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1114865 15/02/2011 19:30
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
En stund siden jeg har oppdatert noe her, men nå har det begynt å komme litt flere deler.
Allerede vært å hentet Alfine navet og et framhjul.
Kranken er bestilt og burde være på vei i posten. Rammen er forsinket, og ankommer plutselig.

Her er noen bilder

Framhjulet ble kjøpt brukt her på forumet til 400kr, stor takk til Rage

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1115003 15/02/2011 22:08
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Kult! Big Dummy er en av mine drømmesykler - gleder meg til å følge med på byggingen! Har du funnet lange nok aluskjermer?

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: geiranders] #1115580 16/02/2011 17:16
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sliter med å finne skikkelige aluskjermer i norske butikker.
De norske nettbutikkene har kun skjermer i plastikk.
Jeg gjør det nok ikke lettere for meg selv siden jeg har planer om å montere skikkelig feite Big Apples.

Kansje jeg kan sende inn en mail til Det fikser P1! og se om de klarer og ordne aluskjermer til meg
Eller så går jeg for plastikkskjermer istedenfor, vet ikke om jeg gidder å bestille skjermer fra utlandet, bare for å ha alu istedenfor plastikk.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1115596 16/02/2011 17:43
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Fat Frank er også en kult dekk på denne type bygg.

Finnes i assorterte farge også.

#Pedalenkrs
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1115831 17/02/2011 00:18
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: ErrorLars
Sliter med å finne skikkelige aluskjermer i norske butikker.
De norske nettbutikkene har kun skjermer i plastikk.
Jeg gjør det nok ikke lettere for meg selv siden jeg har planer om å montere skikkelig feite Big Apples.

Kansje jeg kan sende inn en mail til Det fikser P1! og se om de klarer og ordne aluskjermer til meg
Eller så går jeg for plastikkskjermer istedenfor, vet ikke om jeg gidder å bestille skjermer fra utlandet, bare for å ha alu istedenfor plastikk.

Du kan/bør/vil/må bestille skjermer fra Velo Orange.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: gare] #1116100 17/02/2011 12:00
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Det er ingen tvil om at disse blanke stålvarene fra Velo Orange er Daddy King på skjermfronten!
http://store.velo-orange.com/index.php/accessories/fenders/vo-fenders-stainless-60mm-26-atb.html

Jeg har dog aluskjermer selv, og dét er ikke mye å stå etter. Tar du av forhjulet må du passe på som en smed så ikke skjermen havner i bakken og bøyer seg, der er kunststoff-skjermer mye mer brukervennlige. Stålskjermene fra VO har jeg ikke erfaring med, men var jeg deg hadde jeg like gjerne gått for SKS Chromoplastics: Robuste og lett tilgjengelige skjermer i fleksibelt plastmateriale med alukjerne. Et kremprodukt.

Importeres av Shimano Nordic Cycle, mulig å bestille fra enhver butikk - og med plass til Big Apple i bredeste versjon:
http://www.sks-germany.com/?l=en&a=product&r=mudguards&i=6409800121&CHROMOPLASTICS

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: geiranders] #1117380 19/02/2011 13:39
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ser jaggu ut til at jeg må skaffe meg kremfarga Fat Frank istedenfor Big Apple.
Tenker jeg dropper aluskjermer når de er såpass lette å bøye.
Skal jo lage en sykkel som tåler å bli brukt.

Redigert av ErrorLars; 19/02/2011 13:49.
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1117389 19/02/2011 14:23
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg har brukt Planet Bike sine skjærmer i noen år.

Det er veldig bra, og det ser ut som de har alu-skjærm limt opp på plast for holdbarhetens skyld.

Planet bike

#Pedalenkrs
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: RobG] #1135807 23/03/2011 18:24
flyingdutchman Offline
Entusiast
Entusiast
Er Dummy'n ferdig? Jeg har selv VELDIG lyst på en BD, må bare selge noen sykler eller bygge en garasje ICON_SMILE

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: flyingdutchman] #1135949 23/03/2011 20:47
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det går sakte men sikkert framover. Sånn som det ser ut nå vil jeg ha alt jeg trenger for å få en fungerende sykkel i starten av Mai.
Alt av bremser er bestilt, venter bare på at de skal komme. Så det som gjenstår av deler er:
-Resten av bakhjulet(Felg/Eiker) og få bygd det opp.
-Styre/stem/styrelager
-Skjermer
-Kjedestrammer
-Pedaler
-Dekk
-Surly Nicerack Front.

Rammen lar vente på seg, har en følelse at jeg er en latterlig tålmodig person. Den skulle ha ankommet i butikken i uke 3-4. Har sendt mail og sagt at hvis ikke noe drastiskt skjer innen en uke så bestiller jeg fra Cyclecomponents. Litt synd at det skal gå slik for servicen har vært meget bra på andre ting jeg har bestilt derfra. Og leveringen har vært rask.

Her er noen bilder av de siste pakkene som har ankommet min dør.
Krank

Sete

DIY hjulrettestativ

To sosekopper brukte omtrent en dag på å bygge det og prisen for alt av materialer kom på ca 800kr. Sikkert mulig å få det billigere hvis man har flere deler liggende.
Men uansett betydelig billigere enn et Park Tool Ts-2.2. Bare ikke regn timer på dette her får da lønner det seg ikke i det hele tatt.
Arbeidstegninger kommer fra wheelpro Hjulbyggeboken og kan kjøpes som PDF for ca 100 kroner.
Og begge beine kan legges ned for enkel lagring under senga eller i garderobeskapet.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1135966 23/03/2011 21:04
flyingdutchman Offline
Entusiast
Entusiast
Hvor bestillte du rammen fra? Var den betydelig billigere enn å bestille fra cyclecomponents? Og xtracycle delene? Vurderer selv en xtracycle freeloader til min Karate Monkey.
Fin tråd!!!

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1147530 09/04/2011 06:17
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Må nok innrømme at jeg er en litt slapp poster.
Snakket med butikken på telefon for omtrent 2 uker siden. Det som visstnok hadde skjedd med rammene var at importøren hadde pengeproblemer og solgte da unna hele containeren med alle Surly rammene for å få inn noe mer penger.
Han skulle få inn nye rammer i uke 15 hvis alt gikk bra. Så da får vi se hva som skjer til uka. Men nok om det

Tiden er kommet til å gjøre ferdig bakhjulet. Og da trengs det eiker, ja opptil 36 stykker i riktig lengde.
Noen mener at med 3x mønster kan vinkelen mellom eiker og felg bli i overkant mye på et 26 tommmers hjul med Alfine nav.
Noen som har formening om det?
Her er eikelengdene jeg har fått fra spokecalc

Quote:
Left Disc side:
- 2x: 237.1
- 3x: 250.6
Right Cassette side
- 2x: 236.3
- 3x: 249.8

Wheel type : Rear disc
Hub diameters : Left = 92 Right = 92
Flange distance : Left = 30.2 Right = 23.3
Rim diameter : 540
Felgmerke: Mavic XM 719 Svart 36 disc

Hvis jeg har klart å beregne alt dette riktig trenger jeg rimelig korte eiker med 2x mønster og jeg sliter litt med å finne noen nettbutikker som har det. Og de skal selvfølgelig være sorte og double butted og det gjør det ikke noe lettere.
Skal sjekke med Oslo sportslager og min lokale sportsbutikk i dag og høre med dem.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1182272 26/05/2011 16:57
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Var oppe på postkontoret i dag og jaggu hadde de ikke to pakker liggende til meg. Endelig kan byggingen starte. Hjula er klare, og ramma er sprøyta full av rustbeskyttelse. Flere bilder kommer.

Pakke!

Det obligatoriske bilde av rammen på pappeske liggende på grus, oppned.

Ardent dekka er midlertidige. DHL tar seg god tid med min forsendelse av Fat Frank dekka fra Amazone. Blir nok en telefon eller mail i morra.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1184365 29/05/2011 13:40
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Nå er sykkelen så og si ferdig.
Mangler fortsatt vesker til fronten og noen til å ha på rammen.
Og muligens det blir litt eksperimentering med forskjellige styrer og stem.
Vurderer også å male surfebrettet hvitt.
Men pedalene er jeg nødt til å bytte, de var rett å slett forferdelige.
Hadde håpet å unngå å kjøre DH pedaler, så hvis noen vet om noen bypedaler som funker, å ikke må sendes rundt halve jorden så hadde det vært fint.

Her er noen bilder jeg fikk tatt før kameraet gikk tom for strøm:

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1184379 29/05/2011 13:59
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
yes

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: DavidS] #1184402 29/05/2011 14:52
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Aiaiai... fine greier!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1184496 29/05/2011 16:41
lassis Offline
Entusiast
Entusiast
Knallbra!

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: lassis] #1185455 30/05/2011 18:25
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Dagen bilde!
Imponert over hva denne syklen klarer å svelge unna.

Selv med endel vind var det ikke noe problem cruise rundt med denne bagasjen.
Var mest bekymret for at noe skulle flagre avgårde siden jeg var litt sparsommelig med stroppene.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1186452 31/05/2011 20:11
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Fant ut hvorfor Fat Frank dekka har brukt så fryktelig lang tid.
De ble stoppet i tollen i England og sendt i retur til butikken.
Hva er det for noe talentløse greier?
Fikk beskjed om det fra butikken i dag. DHL skulle ta av seg frakten, trenger jeg å si noe mer?
Skal ikke forundre meg om det dukker opp en faktura på 469kr fra dem om noen uker.

Så hva gjør jeg nå montro. Skal jeg bestille noen svarte Big Apple fra CRC og få kortet svindlet (igjen) eller spørre min lokale sykkelbutikk om de kan skaffe det. CRC har et sykkelstativ jeg gjerne også skulle hatt.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1186471 31/05/2011 20:24
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1295364 10/11/2011 19:42
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
En sommer er over, så jeg tenkte skulle oppdatere tråden litt.
Siden jeg ble ferdig med Dummyen har den fått kjørt seg rimelig bra. Diverse langturer, et asfalt/grus/terrengritt på 20km, litt stisykling.
Er en veldig allsidig sykkel som takler det meste.

Og foreløpig henger den sammen sånn nogenlunde sammen.
Eneste er 4 giret på Alfine girnavet som ikke er så veldig happy for belasting. Men mitt første selvbygde hjul holder seg rett.
Planen er en oppgradering til Rohloff til sommern.

Har også erfart at en sykkel som kan brukes til å frakte ting er en veldig merkelig ting for nordmenn.

Her er litt ymse bilder, noen fra mobil, andre fra kamera

Snart framme ved Øyangen på Ringkollen

Frakte vann på hytta, 2x25 liter. Gikk bedre enn ventet

På ukes tur rundtomkring i Nordmarka

Godnatt

Helgetur Kikut-Tværrsjøstallen-Ringkollen
Tåkete ved Gjerdingen

Dummy'n på trillesti på vei mot Ringkollen

Etter fullført ritt, gjørmete avslutning. Big Apple bak var spennende.

Re: Surly Big Dummy Vinterbyggeprosjekt [Re: ErrorLars] #1295591 11/11/2011 09:10
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
tøft ICON_SMILE

Moderator  support