Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En bussjåfør

En bussjåfør #1084079 12/12/2010 13:22
O
ohels Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Jeg føler for å dele en liten historie fra en busstur med med AtB/Team Trafikk her i Trondheim på rute 66. På vei opp bakken ved Berg studentby henter bussen igjen en syklist (ja, han så ut som en virkelig syklist). Bussjåføren legger seg helt oppi bakhjulet til syklisten og etter noen få sekunder hiver han seg på hornet. Syklisten fomler seg opp på fortauet som ikke er brøytet, og dermed må han stoppe helt opp. Som passasjer i bussen kunne jeg gå frem til bussjåføren å spørre hvorfor han presset syklisten av veien. Da svarte han følgene: -Jeg kan jo ikke ligge bak han i 5km/t. Jeg svarer: -Hvilken lov er det som sier at du kan oppføre deg slik i trafikken? Bussjåfør: -det er ingen lov som sier det. Jeg: -Akkurat, derfor skal du bare drite i å gjøre det!

I ettertid tenker jeg at jeg kunne vært mer saklig, men jeg synes allikevel det var veldig godt å si ifra om at det ikke var greit. Vintersykling er noe som jeg synes kan være veldig ekkelt med tanke på føre og alle bilister som ikke viser hensyn.

Re: En bussjåfør [Re: ohels] #1084166 12/12/2010 19:22
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Verden trenger flere folk som sier fra, så jeg syns du kan gå frem neste gang også jeg ICON_SMILE

Men nå er jeg skrudd sammen slik at jeg egentlig ikke forstår hverken syklisten eller bussjåføren her. Med tanke på det føret og snødrevet som har vært i Trondheim og omegn i dag forstår jeg ikke hva som gjøre at han/hun syklisten velger å sykle oppover Dybdahlsvei akkurat på det føret. Det er etter min mening å utsette for veldig stor risiko, kanskje han var heldig som faktisk ble sett og ikke kvestet lenge før han rakk hjem.

At bussjåføren blir sinna forstår jeg godt, han har som jobb å kjøre buss og det kan godt være han ble mer sinna fordi syklisten faktisk var så dum at han syklet så sakte i det været (se risikovurdering over). MEN jeg forstår ikke helt reaksjonen hans. Burde vært mer riktig å gå ut å forklare syklisten hvor farlig det oppfattes av andre at han faktisk sykler på det føret

Nåh, min mening ute.

Bj

Re: En bussjåfør [Re: BjornS] #1084169 12/12/2010 19:27
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
er en helt vanlig reaksjon fra busssjåfører i bergen og kommunnene rundt. når jeg er ute med klubben å sykler så ligger vi 2 og 2. fordi vi er 10 stk for da blir det lettere å kjøre forbi. så er helt vanlig for meg å høre sånne episoder. lurer faktisk på om busssjåfører lærer slikt når de kjører opp? også det at de alltid skal ut forand bilister selv i 80 sonen... buss sjåfører er og blir hatet av meg.. ICON_SMILE

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: En bussjåfør [Re: Livestrong] #1084172 12/12/2010 19:34
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Livestrong
buss sjåfører er og blir hatet av meg.. ICON_SMILE

I likhet med store bokstaver? ICON_WINK

Flåsethet til side: "Hat" er et veldig sterkt ord. Får du lyst til å drepe eller lemleste bussjåfører du møter.

LJ

Re: En bussjåfør [Re: Livestrong] #1084175 12/12/2010 19:45
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det er nok sjelden at bussjåfører og syklister i Bergen er ute i sånt føre som det har vert i Trondheim de siste dagene.

Re: En bussjåfør [Re: BjornS] #1084176 12/12/2010 19:47
O
ohels Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: BjornS
Verden trenger flere folk som sier fra, så jeg syns du kan gå frem neste gang også jeg ICON_SMILE

Men nå er jeg skrudd sammen slik at jeg egentlig ikke forstår hverken syklisten eller bussjåføren her. Med tanke på det føret og snødrevet som har vært i Trondheim og omegn i dag forstår jeg ikke hva som gjøre at han/hun syklisten velger å sykle oppover Dybdahlsvei akkurat på det føret. Det er etter min mening å utsette for veldig stor risiko, kanskje han var heldig som faktisk ble sett og ikke kvestet lenge før han rakk hjem.

At bussjåføren blir sinna forstår jeg godt, han har som jobb å kjøre buss og det kan godt være han ble mer sinna fordi syklisten faktisk var så dum at han syklet så sakte i det været (se risikovurdering over). MEN jeg forstår ikke helt reaksjonen hans. Burde vært mer riktig å gå ut å forklare syklisten hvor farlig det oppfattes av andre at han faktisk sykler på det føret

Nåh, min mening ute.

Bj

Jeg har sendt en e-post til AtB om det som skjedde og at jeg ikke synes det er noe hyggelig å betale penger for å sitte på en buss som presser syklister av veien.

Jeg er ikke uenig i at det kanskje var dumt å sykle i Trondheim i dag. Men det forandrer ikke på min mening om at bussjåføren kjørt alt for nært syklisten. Med tanke på føret så tror jeg ikke han kunne stanset bussen hvis syklisten veltet. Dermed bryter bussjåføren §3 i veitrafikkloven som sier noe om aktsomhet.

Re: En bussjåfør [Re: -Jan] #1084177 12/12/2010 19:50
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Jan
Men det er nok sjelden at bussjåfører og syklister i Bergen er ute i sånt føre som det har vert i Trondheim de siste dagene.

sånt føre har sikkert ikke vært her de siste dagene men oppførselen til busssjåføren er helt vanlig i disse trakter. skulle av og til tro at de fikk lønnstilskudd for jo flere syklister de plager.. ICON_SMILE

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: En bussjåfør [Re: Livestrong] #1084303 13/12/2010 07:45
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan forsikre om at dette ikke bare gjelder i de traktene, men i store deler av landet.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: En bussjåfør [Re: ohels] #1084306 13/12/2010 07:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ohels
historie fra en busstur med med AtB/Team Trafikk

To ulike selskaper det der. Var det En TEAM-sjåffør, så hjelper det kanskje å klage da de står uten sikker jobb etter august 2011 og må søke seg til ATB som mest sansynlig tar over alle rutene :-)
"Rent rulleblad" hjelper sikkert i overgangsprosessen :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: En bussjåfør [Re: Knirkekne] #1084307 13/12/2010 07:52
O
ohels Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
OK. Jeg sendte i hvert fall klagen til AtB. Det er vel de som leier inn Team Trafikk?

Re: En bussjåfør [Re: ohels] #1084318 13/12/2010 08:20
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg er ikke uenig i at det kanskje var dumt å sykle i Trondheim i dag.

Det er aldri dumt å sykle.

Anonym5
Re: En bussjåfør [Re: Knirkekne] #1084322 13/12/2010 08:37
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
historie fra en busstur med med AtB/Team Trafikk

To ulike selskaper det der. Var det En TEAM-sjåffør, så hjelper det kanskje å klage da de står uten sikker jobb etter august 2011 og må søke seg til ATB som mest sansynlig tar over alle rutene :-)
"Rent rulleblad" hjelper sikkert i overgangsprosessen :-)
Sjåførene i Team må ikke søke seg til AtB; de ansetter ikke sjåfører. Tide og TrønderBilene derimot, DE trenger mye nytt personell når de overtar rutene som nå har vært på anbud.

Moderator  support