Har fått forståelse for at det blir for spinkelt til agressiv stisykling. Liker tanken på vekta men liker ikke tanken på at de KAN gå til helvete hvis e er uheldig med sporvalg eller lander smådropp litt hardt osv..
Så er vel crest felgen en del smalere også.
Re: Notubes Flow felger til konkurranse bruk?
[Re: chriz]
#108385511/12/201011:26
E har en Giant Trance med 120mm forran og bak å sykler primært sti men skal også delta i blant anna Ultraen og lignende så vil derfor ikke feite opp syklen med bytte av hjul. Grunnen for bytte av hjul er at e skal kjøre den nye Hope kransen og må derfor ha Hope nav Står XT hjul fra før og er kjempefornøyd med de, de har tålt mye juling i sommer.
Fine bilder!! Det er kanskje rundbane men er absoutt STI
FUX: sykling i bymarka og jegersberget osv anser e som skikkelig bra sti
#108387411/12/201012:44
Enig med Fux. Byggekvliteten på hjula har mye å si for holdbarheten. Ev hvis man kjøper ferdigbygde hjul så er min erfaring at litt massasje og oppstramming har mye å si for egenskaper og holdbarhet på et hjul. la proffene gå over hjula så er man sikret mange lykkelige turer.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Jeg vil si at Flow har mer for seg enn jeg trodde. Jeg har tre år på Arch/Supercomp som jeg har laget selv, og tre uker på ett sett Flow med skikkelig stramme Comp eiker. Det viste seg i praksis at Flow var vesentlig stivere, og at dette var følbart i bruk som sikrere styring og sporing.
Dette var på en 29" fulldemper, selv veier jeg 80 netto, og kjøringen var typisk XC med enkelte partier med grus og enkelte partier med grov oppbrutt stein.
Jeg har alltid betraktet Flow som overkill om man ikke er en tung bomber, men nå er jeg ikke sikker lengre. Så veier du nitti og kjører hardt eller klumsete på grov sti, og i tillegg ikke prioriterer grus kjempehardt ville jeg sett på Flow en gang til.
Du går ikke feil med noen av dem.
LarsB
[Re: larsb]
#108402412/12/201009:10
Takk, nyttig info! Nå som e nesten hadde bestemt meg for å gamble på Arch Veier nok nærmere 85 og har aldri ødelagt et hjul før så vet lissom ikke hva som er greit og eventuelt overkill..
E har ikke erfaring med hjul sånn teknisk men vektforskjellen på Arch og FLow er vel 50gram. Personlig så klarer e ikke fatte at e skal kunne kjenne den forskjellen men det går vel mer på stivhet enn på følbar vektforskjell.
E sykler nesten bare sti og terreng generelt men alle marathon ritta inneholder jo en alt for stor porsjon grus så er jo greit at hjulet kan rulle på flatt landskap også;)
I praksis burde e vel heller slanka meg de 50gramma å kjøre flow ?!
#108410012/12/201015:15
Hvis det er riktig at 1 kg på sykkelen er lik 4 kg på kroppen, så må du slanke deg 200gram om du går for Flow. Jeg personlig skal aldri kjøre på noe annet, men jeg er vesentlig tyngre enn deg og hater konkurranser.
Siden det høres ut som du stort sett holder til i skogen med brede dekk, ville ihvertfall jeg anbefalt deg å bruke Flow. Arch er nok sterk nok, men Flow er ganske mye bredere. Et annet alternativ er å bruke Flow bak og Arch foran, da får du den økte dekkstabiliteten jeg tror du vil sette pris på bak samtidig som du sparer litt vekt foran.
Frode N
[Re: FNS]
#108414012/12/201018:11
Jeg vil si at Flow har mer for seg enn jeg trodde. Jeg har tre år på Arch/Supercomp som jeg har laget selv, og tre uker på ett sett Flow med skikkelig stramme Comp eiker. Det viste seg i praksis at Flow var vesentlig stivere, og at dette var følbart i bruk som sikrere styring og sporing.
LarsB
Interessante betraktninger. Jeg har gjort lignende erfaringer med Crest kontra Arch, der Arch ga mer av den samme følelsen du nevner.
En byggeteknisk avsporing: Selv om mange av oss går noe over Notubes anbefalinger i forhold til eikespenn, så mener Notubes tydeligvis at Flow ikke tåler mer spenn enn Arch selv om Flow er en tyngre felg. Jeg tenker at jeg, dersom som jeg i det hele tatt skal bruke comp-eiker, så vil jeg ihvertfall bruke DT Prolock alu nipler. Dermed skulle jeg ikke å behøve stramme til så mye som ellers kanskje er nødvendig for så tykke eiker, uten å risikere at de skrur seg ut.
Det handler jo vel så mye om hvordan hjulet oppleves i bruk, som om eikene skrur seg ut (når eikene går i null på den siden med lavest spenn og felgen dermed blir dratt til den siden med høyest spenn).
/Are Nicolai
[Re: nicolai]
#108422712/12/201021:26
e er ingen ekspert men breiere felg skulle iallefall gi breiere fotavtrykk.. er jo litt delte meininger angående om hva som ruller best av smale/breie lite/mye luft trykk.
Personlig så er det ikke vekttillegget som er hovedpoenget for min del, det er mer at e ikke går fra et hjul til et dårligere et
#108431713/12/201008:16
e er ingen ekspert men breiere felg skulle iallefall gi breiere fotavtrykk.. er jo litt delte meininger angående om hva som ruller best av smale/breie lite/mye luft trykk.
Brede felger er definitivt med på å gi støtte til sideveggene. Smale felger gir ikke så mye støtte til sideveggene, og du får mer vinglete følelse med lavt trykk, og du må pumpe opp for å få stabiliteten du ønsker i svinger. Crest er noe bredere enn Arch, og vil gi litt mer støtte, med også det faktum at det er lettere. Til stibombing kan Crest være litt veikt for noen, men andre kan ha det fint lenge med dem. Har nå selv Crest foran og Arch bak, og begge holder seg fint. Crest har jeg dog bare fra august til nå på.
Kjør supercomp og alu-nipler, så får du ok hjul. Tror ikke nødvendigvis Comp er riktig på Flow, selv om det er kraftigere.
Crest er noe bredere enn Arch, og vil gi litt mer støtte, med også det faktum at det er lettere.
Begge er 24,4 mm brede i felgen, mens Crest er litt bredere hva innermål angår (3 mm), og således gir litt bedre sidestøtte for dekket. Men Arch er stivere radialt og i enda større grad lateralt.
Merk også at Arch og Flow har veldig brede kanter, som gir mye større kontaktflate ved gjennomslag. Jeg har opplevd å klippe hull i både dekk og slange med Podium MMX (samme, syltynne kanter som Crest), mens på Flow har jeg slått igjennom så det kunne føles nede i sentrum, uten å engang punge slangen. bare av denn grunn ville jeg heller valgt Arch enn Crest til stibruk.
Ole.
[Re: Ole]
#109686414/01/201118:04