Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Julemiddagstips?

Julemiddagstips? #1083595 10/12/2010 14:36
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Julaften nærmer seg med stormskritt.
Selv om ting og tang ikke alltid har vært på plass før i siste time.
Så har i alle fall menyen på selveste julaften alltid vært spikret i god tid.
Å rokke ved pinnekjøttets status på selveste julaften har vært tabu i vårt hjem.
Bortsett fra et fryktelig feilskjær med torsk på midten av 80 tallet har vi alltid hatt pinnekjøtt denne viktige dagen.
Hjemmelaget kålrabistappe, mandelpotet og surkål i skjønn forening med disse nydelige pinnene. Halvparten røkt og andre halvparten urøkt.
Duftene fra pinnekjøttmiddagen har alltid fyllt oss med glede og forventning og er en reminder om vår egen barndomsjul.

Så til poenget! Min kjære kom plutselig med en forespørsel her en kveld. "Er det mulig å spise noe annet på julaften enn pinnekjøtt?" Først trodde jeg at jeg hørte feil, så trodde jeg hun tøyset. Etter å ha spurt en gang til for å forsikre meg om at jeg hørte riktig og at det ikke var en spøk. Gikk det opp for meg at hun hadde et poeng.

Vi har allerede spist pinnekjøtt tre ganger i november/desember og vi skal bort i morgen i middag hvor vi også får servert pinnekjøtt. Magien er borte...Jeg mentalliserte og fikk kjenne på at jeg faktisk heller ikke hadde særlig lyst på pinnekjøtt som julemiddag.
En kjapp telefon til mitt opphav som skal være gjester hos oss forsikret oss om at de ikke ville bryte sammen dersom de ikke fikk pinnekjøtt. Det var opp til oss som vertskap og servere det vi måtte ønske, dessuten, når min far også fikk tenkt seg om så var faktisk han også lei pinnekjøtt etter utallige inntak i førjulstiden.

Hva skal vi så servere på denne dag? Jeg er åpen for alle forslag.
Hilsen en som angrer på at han ikke klarte å holde seg selv og sine nærmeste borte fra pinnekjøttet i juleoppkjøringen.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083596 10/12/2010 14:41
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det er visst noe som kalles "ribbe". Det er det en del som spiser. Kommer fra grisen.

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083597 10/12/2010 14:43
gare Offline
More than words
More than words
Det riktigste svaret på dette er selvsagt ribbe ... men siden jeg har gått på en lei smell som har noen berøringspunkter i forhold til det du gjennomgår, så blir det sursteik på juleaften, ribben tar vi på 1. dag.

Ellers er det jo bare fantasien som setter grenser når du først er frikoblet fra det uhyrlige pinnekjøttet(ja, jeg er naturalisert Rogalending). Lammelår kanskje?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Julemiddagstips? [Re: Tex] #1083600 10/12/2010 14:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Tex
Det er visst noe som kalles "ribbe". Det er det en del som spiser. Kommer fra grisen.

Jeg har alltid blitt tvangsforet med ribbe. Jeg kan ikke fordra ribbe.

Så jeg sørget for å finne meg ei kone som spiser kalkun til jul. ICON_SMILE

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083603 10/12/2010 14:52
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ribbe,medisterkaker,julepølse,rødkål,surkål,poteter er en tradisjon her i gården...
Man lager seff en god saus av litt stekesjy,og man kan faktisk ha en del grønnsaker sammen med ribbe når den steker(se hvordan i linken nederst).

Sliter du med å få spør svor sier du?
Fortvil ikke,her får du ett tips fra meg:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=154346972

jul med hellstrøm

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Julemiddagstips? [Re: SimonS] #1083607 10/12/2010 15:03
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Hos meg er det ribbe på julaften og sursteik på 1. dag som gjelder så jeg anbefaler jo selvsagt det.

Jeg synes i det minste at dere bør gå for noe tradisjonelt. Blir ikke helt jul hvis du serverer Tapas.

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083609 10/12/2010 15:08
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Reinsdyrstek! Prøvde det sist jul etter (for min del) over 20 år med ribbe. I følge muttern krevde det litt for mye forberedelser til at hun orker hvert år, men det er virkelig god mat! Om du er lei av å gulpe fett resten av kvelden kan det også meldes at retten er meget mager! Her er et eksempel på hvordan den kan tilbredes.

Trønder osv
Re: Julemiddagstips? [Re: Espen J] #1083612 10/12/2010 15:09
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du, ska vi itte heller ta en slik en pizza...Grandiosa?

Vedlegg 3_1609_0.jpg
Re: Julemiddagstips? [Re: SimonS] #1083613 10/12/2010 15:09
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med andebryst? Nydelig mat, gjerne med hasselbackpoteter som en del av tilbehøret.

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083614 10/12/2010 15:20
S
sykkelthor44 Offline
Medlem
Medlem
S
Kalkun er tradisjonsmat i julen for noen.

Hummer er fin julemat i øvre samfunnslag.

Rype er vanlig i nordligere strøk på selve dagen.

Matprat.no har mange fine oppskrifter.

Reinsdyrfilèt med pæretårn og rødvinsaus er sinnsykt deilig og garantert en suksess!! Raskt å tilberede uten at du trenger å være på kjøkkenet hele tiden. Denne retten har jeg hatt noen ganger. Det blir jo litt spesielt når voksne menn får tårer i øynene av mat ;-)

God jul!

Re: Julemiddagstips? [Re: Espen J] #1083624 10/12/2010 15:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: dopapiret
Reinsdyrstek! Prøvde det sist jul etter (for min del) over 20 år med ribbe. I følge muttern krevde det litt for mye forberedelser til at hun orker hvert år, men det er virkelig god mat! Om du er lei av å gulpe fett resten av kvelden kan det også meldes at retten er meget mager! Her er et eksempel på hvordan den kan tilbredes.

Støttes! Ikke ribbe, ikke pinnekjøtt, ikke kalkun og heller ikke gelefisk.
Det er jeg som skal lage maten så det blir nok en 3-4 gangers med litt av hvert for alle. Reinsdyr er alt kjøpt inn og det blir vel laks/ørret og. Resten bestemmes nok ikke før dagen før når jeg skal handle resten.
Hmmmm, litt synd egentlig, fredag er pannekakedag hos oss.

Re: Julemiddagstips? [Re: Tange] #1083627 10/12/2010 15:51
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: Tange

Støttes! Ikke ribbe, ikke pinnekjøtt, ikke kalkun og heller ikke gelefisk.
Det er jeg som skal lage maten så det blir nok en 3-4 gangers med litt av hvert for alle. Reinsdyr er alt kjøpt inn og det blir vel laks/ørret og. Resten bestemmes nok ikke før dagen før når jeg skal handle resten.
Hmmmm, litt synd egentlig, fredag er pannekakedag hos oss.

Fikk skikkelig vann i munnen. Hvor finner man de beste råvarene i Oslo og hvor stor må steken være for å mette seks voksne? Regner med at multekrem vil være et naturlig desert valg til en reinsdyrstek.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083639 10/12/2010 16:34
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Min tradisjon i barndomsheimen var Kveite, denne har jeg også videreført hos oss. Finnes ikke nydeligere fiskemat enn det hvite kveitekjøttet. Er lett å tilberede med 10-15 minutter trekning i vannet, tilbehør med agurk, rømme og kanskje litt saus/sandefjordssmør. Med fisk på bordet blir man ikke så stappa mett heller, og kan nyte kvelden med snacks og kaker.

Skal prøve en vri i år med en liten ribbebit til forrett, marinert i asiaiatisk
Hoisin saus.

Kjenner jeg gleder meg til julaften bare ved å skrive dette!

Re: Julemiddagstips? [Re: kolli] #1083680 10/12/2010 18:33
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Er det nå Pete, Dan og undertegnede skal komme med våre beste veggisjulemiddager? Her var det mye carnivorefôr, gitt ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Julemiddagstips? [Re: Hæ?] #1083685 10/12/2010 18:44
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...vi bytta ut grisen med lutefisk for etpar år siden. Kommer aldri til å gå tilbake.

Re: Julemiddagstips? [Re: DagRS] #1083707 10/12/2010 19:46
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: DagRS

Hva skal vi så servere på denne dag? Jeg er åpen for alle forslag.
Hilsen en som angrer på at han ikke klarte å holde seg selv og sine nærmeste borte fra pinnekjøttet i juleoppkjøringen.

Pinnekjøtt bør forbeholdes julaften og maksimalt en annen middag i forveien, ellers er "magien" borte som du selv sier.

Kalkun er svært vanlig som alternativ til ribbe/pinnekjøtt, så selv ville jeg droppet denne pip-pipen til fordel for en annen, nemlig and. Andebryst kan være en smaksopplevelse av de helt store, så for min del ville jeg i ditt sted satset på and.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Julemiddagstips? [Re: Hæ?] #1083715 10/12/2010 20:01
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hæ?
Er det nå Pete, Dan og undertegnede skal komme med våre beste veggisjulemiddager? Her var det mye carnivorefôr, gitt ... ICON_WINK

Det hadde faktisk vært svært interessant.
kanskje ikke til julemiddagen, men det kommer vel måltider også etter dette ICON_SMILE

Re: Julemiddagstips? [Re: xscream] #1083730 10/12/2010 20:49
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Lammelår eller reinsdyrfilèt, kanskje?
Vi gikk over til lammelår for et par år siden, etter initiativ fra meei. Far i huset får trøsteribbe og pinnekjøtt i romjulen ICON_SMILE
Hører mange fruer rundt omkring som endrer på julemattradisjonene. Er ikke det egentlig helt greit? Kunsten er å finne noe familien faktisk liker, og som man kanskje ikke spiser så mange ganger i året.

Re: Julemiddagstips? [Re: HeidiF] #1083734 10/12/2010 20:56
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Hvis pinnekjøttet er blitt for 'ordinært' er et strengt tatt mye bedre alternativ å ta et fenalår, kutte det i skiver (Frys det først og bruk en god sag), og ellers vanne og dampe det som pinnekjøtt. Mye høyere kjøtt/bein ratio minst like god smak. Hiv det i grillen til det får en lett brunet skorpe rett før servering.

Re: Julemiddagstips? [Re: sverreb] #1083742 10/12/2010 21:01
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: sverreb
Hvis pinnekjøttet er blitt for 'ordinært' er et strengt tatt mye bedre alternativ å ta et fenalår, kutte det i skiver (Frys det først og bruk en god sag), og ellers vanne og dampe det som pinnekjøtt. Mye høyere kjøtt/bein ratio minst like god smak. Hiv det i grillen til det får en lett brunet skorpe rett før servering.

Det der har du helt rett i! Det er fantastisk godt!

Re: Julemiddagstips? [Re: Espen J] #1083750 10/12/2010 21:26
front biker Offline
Besatt
Besatt
Reinsdyrstek!
Are you really EATING Rudolph??

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Julemiddagstips? [Re: front biker] #1083834 11/12/2010 09:53
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Anbefaler pinnekjøtt ala Hellstrøm. Fikk den servert hos en italiener - smaker fantastisk.

Re: Julemiddagstips? [Re: femte_gir] #1083843 11/12/2010 10:45
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Min samboer og jeg skal feire jul aleine for første gang i år, og da kan vi fri oss fra alle juletradisjoner. Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor man skal ta de kjipeste delene av et dyr på julaften, evt spise fisk som har ligget i lut?
Misforstå meg rett, både ribbe og pinnekjøtt kan være veldig godt, men etter å ha spist begge deler flere ganger før jul så synes jeg det er greit å velge noe annet på julaften. Har mye selvskutt vilt i fryseboksen så problemet er å velge hva jeg skal lage. Hjortefilet? Rådyrfilet? Orrfugl? Rype? Gås? Har også lurt på om jeg skal kjøpe andebryst fra Stange gård. Da kan man jo greit ta en dansk vri med rødkål med "julete krydder" og både ha snaddermat og julesmak. Vanskelige valg man må gjennom gitt.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Julemiddagstips? [Re: OveR] #1083852 11/12/2010 11:12
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: OveR
Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor man skal ta de kjipeste delene av et dyr på julaften, evt spise fisk som har ligget i lut?

Det har nok noe med tradisjoner, og mulighetene man hadde til å oppbevare kjøtt i flere måneder uten fryser etc. ICON_SMILE

Her på sunnmøre er det veldig vanlig med både pinnekjøtt og svineribbe. I tillegg må man ha minst 3 sorter pølse/svinemør/fåremør, surkål,rødkål, kålrotstappe og potet, med en dæsj ribbefett på toppen!

Da snakker vi julemiddag yes

Men selvfølgelig skal man ikke overdrive ribbespisingen før jul. De siste årene har jeg bevart en pakke pinnekjøtt og spist dette i juni. Selvfølgelig med en flaske julebrus til ICON_SMILE

Redigert av Brusdalen; 11/12/2010 11:12.

Moderator  support