Julaften nærmer seg med stormskritt. Selv om ting og tang ikke alltid har vært på plass før i siste time. Så har i alle fall menyen på selveste julaften alltid vært spikret i god tid. Å rokke ved pinnekjøttets status på selveste julaften har vært tabu i vårt hjem. Bortsett fra et fryktelig feilskjær med torsk på midten av 80 tallet har vi alltid hatt pinnekjøtt denne viktige dagen. Hjemmelaget kålrabistappe, mandelpotet og surkål i skjønn forening med disse nydelige pinnene. Halvparten røkt og andre halvparten urøkt. Duftene fra pinnekjøttmiddagen har alltid fyllt oss med glede og forventning og er en reminder om vår egen barndomsjul.
Så til poenget! Min kjære kom plutselig med en forespørsel her en kveld. "Er det mulig å spise noe annet på julaften enn pinnekjøtt?" Først trodde jeg at jeg hørte feil, så trodde jeg hun tøyset. Etter å ha spurt en gang til for å forsikre meg om at jeg hørte riktig og at det ikke var en spøk. Gikk det opp for meg at hun hadde et poeng.
Vi har allerede spist pinnekjøtt tre ganger i november/desember og vi skal bort i morgen i middag hvor vi også får servert pinnekjøtt. Magien er borte...Jeg mentalliserte og fikk kjenne på at jeg faktisk heller ikke hadde særlig lyst på pinnekjøtt som julemiddag. En kjapp telefon til mitt opphav som skal være gjester hos oss forsikret oss om at de ikke ville bryte sammen dersom de ikke fikk pinnekjøtt. Det var opp til oss som vertskap og servere det vi måtte ønske, dessuten, når min far også fikk tenkt seg om så var faktisk han også lei pinnekjøtt etter utallige inntak i førjulstiden.
Hva skal vi så servere på denne dag? Jeg er åpen for alle forslag. Hilsen en som angrer på at han ikke klarte å holde seg selv og sine nærmeste borte fra pinnekjøttet i juleoppkjøringen.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Det riktigste svaret på dette er selvsagt ribbe ... men siden jeg har gått på en lei smell som har noen berøringspunkter i forhold til det du gjennomgår, så blir det sursteik på juleaften, ribben tar vi på 1. dag.
Ellers er det jo bare fantasien som setter grenser når du først er frikoblet fra det uhyrlige pinnekjøttet(ja, jeg er naturalisert Rogalending). Lammelår kanskje?
Ribbe,medisterkaker,julepølse,rødkål,surkål,poteter er en tradisjon her i gården... Man lager seff en god saus av litt stekesjy,og man kan faktisk ha en del grønnsaker sammen med ribbe når den steker(se hvordan i linken nederst).
Reinsdyrstek! Prøvde det sist jul etter (for min del) over 20 år med ribbe. I følge muttern krevde det litt for mye forberedelser til at hun orker hvert år, men det er virkelig god mat! Om du er lei av å gulpe fett resten av kvelden kan det også meldes at retten er meget mager! Her er et eksempel på hvordan den kan tilbredes.
Reinsdyrfilèt med pæretårn og rødvinsaus er sinnsykt deilig og garantert en suksess!! Raskt å tilberede uten at du trenger å være på kjøkkenet hele tiden. Denne retten har jeg hatt noen ganger. Det blir jo litt spesielt når voksne menn får tårer i øynene av mat ;-)
Reinsdyrstek! Prøvde det sist jul etter (for min del) over 20 år med ribbe. I følge muttern krevde det litt for mye forberedelser til at hun orker hvert år, men det er virkelig god mat! Om du er lei av å gulpe fett resten av kvelden kan det også meldes at retten er meget mager! Her er et eksempel på hvordan den kan tilbredes.
Støttes! Ikke ribbe, ikke pinnekjøtt, ikke kalkun og heller ikke gelefisk. Det er jeg som skal lage maten så det blir nok en 3-4 gangers med litt av hvert for alle. Reinsdyr er alt kjøpt inn og det blir vel laks/ørret og. Resten bestemmes nok ikke før dagen før når jeg skal handle resten. Hmmmm, litt synd egentlig, fredag er pannekakedag hos oss.
Støttes! Ikke ribbe, ikke pinnekjøtt, ikke kalkun og heller ikke gelefisk. Det er jeg som skal lage maten så det blir nok en 3-4 gangers med litt av hvert for alle. Reinsdyr er alt kjøpt inn og det blir vel laks/ørret og. Resten bestemmes nok ikke før dagen før når jeg skal handle resten. Hmmmm, litt synd egentlig, fredag er pannekakedag hos oss.
Fikk skikkelig vann i munnen. Hvor finner man de beste råvarene i Oslo og hvor stor må steken være for å mette seks voksne? Regner med at multekrem vil være et naturlig desert valg til en reinsdyrstek.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Min tradisjon i barndomsheimen var Kveite, denne har jeg også videreført hos oss. Finnes ikke nydeligere fiskemat enn det hvite kveitekjøttet. Er lett å tilberede med 10-15 minutter trekning i vannet, tilbehør med agurk, rømme og kanskje litt saus/sandefjordssmør. Med fisk på bordet blir man ikke så stappa mett heller, og kan nyte kvelden med snacks og kaker.
Skal prøve en vri i år med en liten ribbebit til forrett, marinert i asiaiatisk Hoisin saus.
Kjenner jeg gleder meg til julaften bare ved å skrive dette!
Hva skal vi så servere på denne dag? Jeg er åpen for alle forslag. Hilsen en som angrer på at han ikke klarte å holde seg selv og sine nærmeste borte fra pinnekjøttet i juleoppkjøringen.
Pinnekjøtt bør forbeholdes julaften og maksimalt en annen middag i forveien, ellers er "magien" borte som du selv sier.
Kalkun er svært vanlig som alternativ til ribbe/pinnekjøtt, så selv ville jeg droppet denne pip-pipen til fordel for en annen, nemlig and. Andebryst kan være en smaksopplevelse av de helt store, så for min del ville jeg i ditt sted satset på and.
Lammelår eller reinsdyrfilèt, kanskje? Vi gikk over til lammelår for et par år siden, etter initiativ fra meei. Far i huset får trøsteribbe og pinnekjøtt i romjulen Hører mange fruer rundt omkring som endrer på julemattradisjonene. Er ikke det egentlig helt greit? Kunsten er å finne noe familien faktisk liker, og som man kanskje ikke spiser så mange ganger i året.
Hvis pinnekjøttet er blitt for 'ordinært' er et strengt tatt mye bedre alternativ å ta et fenalår, kutte det i skiver (Frys det først og bruk en god sag), og ellers vanne og dampe det som pinnekjøtt. Mye høyere kjøtt/bein ratio minst like god smak. Hiv det i grillen til det får en lett brunet skorpe rett før servering.
Hvis pinnekjøttet er blitt for 'ordinært' er et strengt tatt mye bedre alternativ å ta et fenalår, kutte det i skiver (Frys det først og bruk en god sag), og ellers vanne og dampe det som pinnekjøtt. Mye høyere kjøtt/bein ratio minst like god smak. Hiv det i grillen til det får en lett brunet skorpe rett før servering.
Det der har du helt rett i! Det er fantastisk godt!
Min samboer og jeg skal feire jul aleine for første gang i år, og da kan vi fri oss fra alle juletradisjoner. Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor man skal ta de kjipeste delene av et dyr på julaften, evt spise fisk som har ligget i lut? Misforstå meg rett, både ribbe og pinnekjøtt kan være veldig godt, men etter å ha spist begge deler flere ganger før jul så synes jeg det er greit å velge noe annet på julaften. Har mye selvskutt vilt i fryseboksen så problemet er å velge hva jeg skal lage. Hjortefilet? Rådyrfilet? Orrfugl? Rype? Gås? Har også lurt på om jeg skal kjøpe andebryst fra Stange gård. Da kan man jo greit ta en dansk vri med rødkål med "julete krydder" og både ha snaddermat og julesmak. Vanskelige valg man må gjennom gitt.
Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor man skal ta de kjipeste delene av et dyr på julaften, evt spise fisk som har ligget i lut?
Det har nok noe med tradisjoner, og mulighetene man hadde til å oppbevare kjøtt i flere måneder uten fryser etc.
Her på sunnmøre er det veldig vanlig med både pinnekjøtt og svineribbe. I tillegg må man ha minst 3 sorter pølse/svinemør/fåremør, surkål,rødkål, kålrotstappe og potet, med en dæsj ribbefett på toppen!
Da snakker vi julemiddag
Men selvfølgelig skal man ikke overdrive ribbespisingen før jul. De siste årene har jeg bevart en pakke pinnekjøtt og spist dette i juni. Selvfølgelig med en flaske julebrus til