|
|
Styrketråkk vs Terskelwatt trening
|
Styrketråkk vs Terskelwatt trening
09/12/2010 11:36
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er best? Vet dette er snakket mye om på forumet og spesielt på det med terskelwatt nå i det siste. Men er det satt opp mot hverandre med fordeler og ulemper? Hva får man på den ene øvelsen kontra den andre? For man får jo ikke gjort begge.... Styrketråkk (eller egentlig teknikktråkk): Det er ikke kondistrening for det skal jo være i rundt sone 2 og med 40-50 rpm. Hovedfokus er vel riktig tråkk/rundtråkk, teknikk og styrke (god nok styrke?). Ser jo at Atle Kvålsvoll også nevner styrketråkk som trening som grunntrening: http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Nyheter/Vintertrening-for-syklister/ Terskelwatt: Her skal man sykle i stort sett sone 2+ til 4- i puls, men viktigst er i forhold til sin terskelwatt. Sykler i intervaller på 5, 10, 20, 30 minutters intervaller. Her får man trent både styrke i bein, vo2 og det å holde jevnt trykk i lengre tid som er viktig i ritt. For å både ha styrketråkk, basisstyrketrening, intervall (som f.eks løping/ski til avveksling) og terskelwatt-trening blir for mye.
|
|
|
Re: Styrketråkk vs Terskelwatt trening
[Re: thomasengen]
09/12/2010 11:41
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For man får jo ikke gjort begge.... Jo. Her får man trent både styrke i bein, vo2 og det å holde jevnt trykk i lengre tid som er viktig i ritt. Tviler på at du blir så mye sterkere av å sykle terskelintervaller.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
09/12/2010 12:25
|
MadDoc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For man får jo ikke gjort begge.... Jo. Her får man trent både styrke i bein, vo2 og det å holde jevnt trykk i lengre tid som er viktig i ritt. Tviler på at du blir så mye sterkere av å sykle terskelintervaller. Jag tror inte på styrketråkk. Tror att man ska träna på det man ska bli bra på. I tempo är det Vo2max och terskel. Har märkt att jag kan köra sone 4 ökter flera dagar i rad om jag håller hög kadens (runt 100). Detta skulle aldrig gå med låg kadens och tung belastning. Terskelträning är ju också bra träning för arbetsekonomin.
|
|
|
[Re: MadDoc]
09/12/2010 12:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Har märkt att jag kan köra sone 4 ökter flera dagar i rad om jag håller hög kadens (runt 100). Detta skulle aldrig gå med låg kadens och tung belastning. Styrketråkk kjøres ikke i sone 4. Jeg har aldri gjort det, men jeg tipper det ikke er noe problem å kjøre styrketråkkøkter flere dager på rad om man holder seg innenfor anbefalt sone.
Anonym5
|
|
|
09/12/2010 12:59
|
MadDoc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har märkt att jag kan köra sone 4 ökter flera dagar i rad om jag håller hög kadens (runt 100). Detta skulle aldrig gå med låg kadens och tung belastning. Styrketråkk kjøres ikke i sone 4. Jeg har aldri gjort det, men jeg tipper det ikke er noe problem å kjøre styrketråkkøkter flere dager på rad om man holder seg innenfor anbefalt sone. Jo, men blir du bättre av att köra mycket styrketråkk? Jag skulle hellre satsa tid och kraft på terskel och Vo2max träning. Antar att det kanske beror på hur mycket tid man har att träna. Själv hinner jag sällan mer än ca 5 timmar i uka.
|
|
|
09/12/2010 13:01
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Med en normal definisjon på styrke, maksimal kraft i 1 rep så trener man ikke beinstyrke verken med styrketråkk eller terskelintervaller.
Rundtråkket eksisterer ikke så det trenes definitivt ikke med styrketråkk. I den grad det finnes god og dårlig tråkkteknikk (som ikke er relatert til wattytelser med meningsfull varighet på sannsynlig rittkadens) har jeg også vanskeligheter med å se at man skal få en bedre tråkkteknikk på 80 - 100 i kadens ved å tråkke sakte i 40 - 50 kadens. I den grad tråkkteknikk har noe å si i det hele tatt (noe jeg ikke tror)ville jeg isåfall fokusert på å trene tråkkteknikk i den frekvensen du vil holde i rittsituasjon.
Nettopp her komer forøvrig den eneste pay offen fra styrketråkk, etter min oppfatning. Den fins konkurranser hvor man vil ønske å tråkke høy watt med lav frekvens (unntaksvis i terrenget, starten på bane, Paris - Roubaix, Flandern Rundt). Det må selvfølgelig trenes på. Med andre ord, skal du vinne RVV eller PR bør du kjøre på med styrketråkk, det kan også være en marginal forbedring å hente for en og annen terrengsykllist. For alle oss andre bør det fokuseres på det du har nytte av i ritt.
|
|
|
09/12/2010 13:04
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har aldri gjort det, men jeg tipper det ikke er noe problem å kjøre styrketråkkøkter flere dager på rad om man holder seg innenfor anbefalt sone. Dette er jeg ikke helt enig, selv om jeg selv heller aldri har kjørt styrketråkk to dager på rad. Min erfaring etter å ha kjørt styrketråkk på vinteren ifjor (har droppet det i år) er at melkesyre-opphopningen var formidabel, samt at belastningen på sener/muskulatur opplevdes annerledes (hardere) enn terskeltrening. Beina opplevdes surere etter en styrketråkk-økt, og dagen derpå hadde jeg enten restitusjonsøkt eller helt hvile. EDIT : Jeg kjørte mine økter i Olympiatoppens sone 2 med en kadense på +/- 40.
Redigert av Clotho_NOR; 09/12/2010 13:06.
|
|
|
[Re: sigmund1]
09/12/2010 21:00
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Med en normal definisjon på styrke, maksimal kraft i 1 rep så trener man ikke beinstyrke verken med styrketråkk eller terskelintervaller.
Rundtråkket eksisterer ikke så det trenes definitivt ikke med styrketråkk. I den grad det finnes god og dårlig tråkkteknikk (som ikke er relatert til wattytelser med meningsfull varighet på sannsynlig rittkadens) har jeg også vanskeligheter med å se at man skal få en bedre tråkkteknikk på 80 - 100 i kadens ved å tråkke sakte i 40 - 50 kadens. I den grad tråkkteknikk har noe å si i det hele tatt (noe jeg ikke tror)ville jeg isåfall fokusert på å trene tråkkteknikk i den frekvensen du vil holde i rittsituasjon.
Nettopp her komer forøvrig den eneste pay offen fra styrketråkk, etter min oppfatning. Den fins konkurranser hvor man vil ønske å tråkke høy watt med lav frekvens (unntaksvis i terrenget, starten på bane, Paris - Roubaix, Flandern Rundt). Det må selvfølgelig trenes på. Med andre ord, skal du vinne RVV eller PR bør du kjøre på med styrketråkk, det kan også være en marginal forbedring å hente for en og annen terrengsykllist. For alle oss andre bør det fokuseres på det du har nytte av i ritt. Her kan jeg i hvert fall arrestere deg litt. Trening av teknikk er trening av motorikk/muskelminne. Musklene blir gode på bevegelser du gjentar. I hvilken hastighet bevegelsen skjer, betyr veldig lite. Fordelen med å gjøre det sakte, er at da har du muligheten til i sikre at bevegelsen er mest mulig riktig hele tiden. Du rekker å faktisk løfte knærne opp og frem for hvert tråkk. Trener du dette mye, vil tråkket på 90-100 også bli bedre. Dette skjer automatisk, men vil bli dårligere hvis du ikke repeterer riktig bevegelse innemellom. Så en må nok tenke tråkk hele tiden. Hvor viktig det er med et så rundt tråkk som mulig, skal jeg ikke påstå så mye om. Men du vil kunne bruke flere muskler og det må påvirke noe. effekten av et kneløft, vil jo aldri kunne bli i nærheten av nedtråkk. Dette kan vel dere med wattmeter i kranken finne ut av tenker jeg.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
09/12/2010 21:14
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvilke watt kjører dere på når dere kjører styrketråkk? Prøvde meg i kveld på en 4x5 styrketråkk på 350 watt og 40-50 rpm. Det gikk ikke (men skal sies at jeg hadde en 50 minutt terskelwatt-trening i går). Jeg sykler greit med 270 watt med rpm = 90 når jeg har kjørt terskelwatt-trening? Jeg måtte ned på 260 watt med rpm 40 for at det var greit i sone 2+ (har en tacx bushido).
40 rpm føltes veldig mye tyngre å tråkke på samme watt enn 90 rpm.
Redigert av thomasengen; 09/12/2010 21:15.
|
|
|
09/12/2010 22:54
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Du må ikke opp på watt selv om du skal kjøre styrketråkk. Terskelwatten er jo den samme om du kjører 40 rpm eller 120 rpm  selv kjører jeg ca 30 watt under terskelwatt, og ca 50 rpm. Føler det blir veldig mye tramping om jeg skal kjøre med 40 rpm.
|
|
|
[Re: Neko]
10/12/2010 13:34
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du må ikke opp på watt selv om du skal kjøre styrketråkk. Terskelwatten er jo den samme om du kjører 40 rpm eller 120 rpm  selv kjører jeg ca 30 watt under terskelwatt, og ca 50 rpm. Føler det blir veldig mye tramping om jeg skal kjøre med 40 rpm. Da skjønner jeg enda litt mindre av styrketråkk-øvelsen hvis man skal tråkke samme eller litt lavere watt. Eneste måtte da være at i styrketråkk med sone 2 så trenger ikke kroppen å bruke ha så lang restitusjon av væske- og saltbalansen, samt gykogenlagrene i muskler og lever som trengs ved terskelwatt trening som er i sone 3+/4- Sykle i rpm 40 ble også litt "rykkete" og 50 rpm var bedre.
|
|
|
[Re: Neko]
10/12/2010 14:14
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med halvparten av tråkkfrekvensen på samme effekt, vil hvert tråkk ha dobbelt så høy kraft. Terskelwatten er jo den samme om du kjører 40 rpm eller 120 rpm Jaha? Jeg klarer i alle fall ikke å holde terskeleffekten min i en time om jeg er nødt til å trampe 40 rpm.
|
|
|
[Re: kjerts]
10/12/2010 22:24
|
stag
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg trener økter der jeg veksler mellom å sykle med høy frekvens 95 K og 45 k på på 85-80 % FTP. Pulsen går litt opp når K er lav.
Har også kjørt styrktråkk etter en litt kortere terskeløkt eks 2 x 20 min på terskel og deretter 3 x 6 min styrketråkk.
Fordelen med dette er at du da får mindre dager i uka med "harde" økter som krever restitusjon. To slike økter i uka i kombinasjon med basistrening og lange fine rolige skiturer gjør susen :-)
Har god erfaring med dette.
Redigert av stag; 10/12/2010 22:29.
Train, rest, sleep and repeat....
|
|
|
[Re: stag]
11/12/2010 18:51
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
en styrketråkk etter terskelwatt må jeg prøve. men hvis man har terskelwatt på 270: hva bør styrketråkket kjøres på?
|
|
|
[Re: stag]
11/12/2010 18:54
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Stag: hva betyr god erfaring? hva er resultat før og etter denne trening? (selv om flere faktorer har betydning selvfølgelig)
|
|
|
11/12/2010 21:48
|
Det er deg det
Fersking
|
Fersking
Styrketråkk skal kjøres med 30-40 rpm i sone 2, ikke over. Selv ville jeg aldri ha kjørt disse to øktene samme dag, men hvis du må burde du dele de inn i 2 økter.
|
|
|
[Re: Det er deg det]
12/12/2010 21:23
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Skal man produsere like mange watt på halvparten av frekvensen så må man vel doble motstanden på rulla/spinningsykkelen
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: Thomasx75]
13/12/2010 07:04
|
Fjellberta
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Interesant. Jeg er dame og ganske fersk med sykkelsporten. Kun syklet noen få ritt denne sesong. Det har blitt ritt me mye motbakke og det er der jeg mister tid og krefter. Jeg tenker litt styrketrening og styrketråkk er det som skal løfte meg opp til en litt bedre tid og prestasjon neste sesong. Men neimen ikke sikker på om det er rett. Jeg har lagt opp uken min med 1 dag - løpe bakkeintervall på mølle og styrketrening, 2 dager med styrketråkk i kombinasjon med en spinningøkt, 1 dag alternativt ballspill og 1 dag langkjør enten på spinning, langrenn el. annet Har jeg for mye fokus på styrke? Tips?
|
|
|
[Re: Fjellberta]
13/12/2010 07:42
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Interesant. Jeg er dame og ganske fersk med sykkelsporten. Kun syklet noen få ritt denne sesong. Det har blitt ritt me mye motbakke og det er der jeg mister tid og krefter. Jeg tenker litt styrketrening og styrketråkk er det som skal løfte meg opp til en litt bedre tid og prestasjon neste sesong. Men neimen ikke sikker på om det er rett. Jeg har lagt opp uken min med 1 dag - løpe bakkeintervall på mølle og styrketrening, 2 dager med styrketråkk i kombinasjon med en spinningøkt, 1 dag alternativt ballspill og 1 dag langkjør enten på spinning, langrenn el. annet Har jeg for mye fokus på styrke? Tips? Når du faller av i bakken er det fordi du har for dårlig kondisjon og ikke fordi du ikke er sterk nok (jeg sliter med samme problem..). Jeg ville fokusert på å utvikle kondisjonen og byttet ut styrketråkkøktene med sone 3/sone 4 intervaller.
Redigert av Kruser; 13/12/2010 07:42.
|
|
|
[Re: Kruser]
13/12/2010 09:21
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er mange grunner til å kjøre styrketrening for alle oss som *egentlig* har fysisk velvære og generell helse som to av målene med trening.
Jeg trener lite styrke fordi jeg synes det er kjeeeedelig og dessuten må jeg ha pinlig lette vekter i forhold til hun lille tynne flisa. Hun som det tydeligvis finnes mange av, for det er stadig nye av henne. Jeg tenker derfor stort sett at jeg kan utsette generell styrketrening til litt senere. Avhengig av årstid kan jeg enten utsette til vinteren når jeg også går på ski og trenger litt mer armstyrke eller til sommeren for å supplere sykkeltreninga. Men jeg digresjonerer.
Til saken: Hvis målet er bedre på sykkel er kondis begrensningen for nesten alle. Ganske fersk? Jeg støtter Kruser, bytt styrketråkk med intervall. Ellers virker det fornuftig, og man skal jo ha moro også.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: ]
13/12/2010 11:32
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg blir litt forvirret når jeg leser dette med styrketråkk og sone 2.
Da jeg startet med styrketråkk leste jeg et sted at dette skulle skje i sone 4 - noe jeg gjorde en vinter og med greit resultat. Da jeg nevnte dette for en litt mer erfaren syklist fikk jeg beskjed om at dette var feil - "styrketråkk er sone 2!!!" Prøvde dette neste vinter og merket egentlig ikke noe bedring.
Går nå på spinning hvor det kjøres styrketråkk en gang i uka og i følge instruktøren skal det kjøres på 80-85% av makspuls. Instruktøren er for øvrig er syklist på nasjonalt nivå og jeg må anta at han vet hva han snakker om...?
|
|
|
[Re: mojo]
13/12/2010 11:38
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
80-85% puls er sone 2/sone3.
|
|
|
[Re: Kruser]
13/12/2010 13:14
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man er vanlig mosjonist som vil forbedre seg litt er jo styrketråkk i sone 4 ( over 87%)utrolig belastende og man trenger lengre hvile etter en slik hardøkt. Det er derfor man anbelfaler sone 2 på styrke blandt annet. Da blir restitusjonstiden kortere og belastningen på kne og andre ledd blir også mindre. Jeg vil si styrketråkk ligger på en lavere kadens/frekvens enn terskelwatt trening og de blir jo 2 forskjellige treningsformer . eller? ( bare for å følge tråden litt ;:)
|
|
|
[Re: Thomasx75]
13/12/2010 14:38
|
Fjellberta
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Først må eg si - en god tråd og debatt fra trådstarter. Nyttig for oss som er nybegynner med sykkelsporten og lurer på slike ting  Gode tilbakespill og takker for det. Sandsto - takk for gode tips om ukesforandringer. Jeg glemte å si at ukesopplegget mitt her var sånn omtrent for desember. Fra Januar kommer jeg til å bytte den ene styrketråkken med en langintervall. Vil variere type intervaller så det ikke blir så ensporet og kjedelig. Når jeg kjører styrketråkk, har jeg ikke kun styrketråkk. Har først 45min spinningøkt og avslutter den med en 30-40min styrketråkk Når på nyåret bør jeg begynne opptrappingen for å toppe formen til slutten av mai - beg juni og vedlikeholde den til ut august
|
|
|
13/12/2010 15:36
|
Fjellberta
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er som sagt nybegynner med sporten. Begynte syklinga i sommer og då var det ingen plan, bare sykle mest mulig når jeg hadde anledning og helst på faste dager. Var ingen styrketråkk eller intervall trening då, bare masse sykling, lange turer og tempoturer med gutta. Var med på 2 ritt som ga mer smak og ønsker nå å driver mer planmessig trening, for å få en mer motiverende utvikling. Så styrketråkk har jeg lyst å prøve å holde på i alle fall en økt denne vinteren gjennom. Det er det som gir meg nærmest likhet til de ritt jeg har planer om. Lange motbakker over lengre tid (nibberittet 21km motbakke 0-1500moh), og då kunne holde det gående når det blir tung motstand i beina uten å gi opp, føles rett å trene på. Kan hende det finnes andre måter, men jeg har ikke noe å sammenligne meg med. Det får bli refleksjonen etter endt sesong i 2011. Jeg er kun på mosjonsnivå for min egen glede, men alle råd og tips er gull verdt. Har stor tro på variasjon. Nå sporet jeg kanskje av tråden her og skyvde fokus over på meg - det var ikke meningen 
|
|
|
13/12/2010 18:16
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke tro på styrketråkk selv. Skal du først drive med styrketråkk tror jeg det er veldig smart å trene mye av det over en kort periode. F. eks. 2-3 økter per uke i 4-5 uker. 1 økt per uke gjennom vinteren tror jeg ikke noe på. Men skal du bli sterk i beina har jeg mere tro på rein vektrening av beina. Glem det med rundtråkk som argument for å trene styrketråkk. Det tror jeg er bare tåkeprat.
|
|
|
[Re: erling]
13/12/2010 18:49
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
men hvorfor anbefaler da Atle Kvålsvoll, toppidrettstrener for sykkel, at man kjører styrketråkk? (se lenke øverst i tråden)
|
|
|
[Re: erling]
13/12/2010 19:04
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg er også grunnleggende skeptisk til styrketråkk, stort basert på samme argumentene som Sigmund legger fram. Men det er et men; i det siste året ca har jeg blitt "tvunget" til endel slike økter da jeg prøver å følge et fastsatt treningsprogram og jeg frykter at styretråkk "virker" på et eller annet vis. Men det er viktig å forstå at styrketråkk ikke har noen misjon som styrketrening. Styrketråkk er ren utholdenhetstrening, dette er helt åpenbart ut fra hvordan øvelsen utføres, sogar Kvålsvoll sier dette.
|
|
|
[Re: KenR]
14/12/2010 07:42
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Styrketråkk er jo for å bygge de spesifikke sykkelmusklene og i den samme bevegelsesmønsteret. Har ikke så mye med styrketrening å gjøre, som Thomasengen sier. Trener man mye med vekter blir man fort tung i beina og det kan sitte i lenge utover våren . Jeg vil tro styrketråkk er kjempefint for de som skal sykle mye motbakker og evt tempo. Der har man langvarig tung belastning.
Synset jeg...
|
|
|
14/12/2010 07:54
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
men hvorfor anbefaler da Atle Kvålsvoll, toppidrettstrener for sykkel, at man kjører styrketråkk? (se lenke øverst i tråden) Han er jo treneren til en rytter som nå satser utelukkende på brosteinsklassikerene. I ritt som Ronde van Vlaanderen og Paris-Roubaix tråkker man over brosteinspartiene på lav kadens. Der tror jeg styrketråkk kan ha en god innvirkning på resultatene. En annen ting er at jo mer utviklet som idrettsutøver du blir, jo vanskligere er det å bli bedre. Da kan det være fordelaktig å trene ting du er utrent på (styrketråkk, maksstyrke, osv.) siden man kan utvikle seg mye raskere enn hvis man fortsetter å trene utelukkende terskelintervaller og harde økter. Henrik
|
|
|
|
|