|
Trening og alkohol
|
Trening og alkohol
07/12/2010 22:35
|
Blackhawk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har begynt ordentlig med systematisk trening og satser fram mot min første sesong som aktiv syklist og deltager i ritt.
Ved siden av treningen prøver jeg å ha et sosialt liv som student. Dette innebærer jo at det blir en fest i ny og ned. Har trappet veldig ned på alkohol i det siste. Hender såklart at jeg tar et glass vin og et par pils på lørdagskvelden, men anser det som normalt. Det blir jo en fest i ny og ned, men sjeldent mer enn en hver tredje måned. Blir vel da det man kaller for overstadig beruset, men aldri så mye at jeg ikke vet hva jeg gjør eller glemmer alt til dagen etter. I tillegg passer jeg på å spise bra og mye mat dagen derpa.
Jeg lurer på hvor mye dette har å si på formen? Og hvor lang tid tar det før jeg er tilbake der jeg var?
Litt info om mitt opplegg ut året + januar: Nå om dagen legger jeg grunnlaget for neste år, med 5-6 økter i uka. En dag med ballspill, 1-2 intervalløkter avhengig av form. Resten rolige turer i sone 1.
Vegard
Ser det er noe prat om alkohol på siden her, så håper på svar.
|
|
|
Re: Trening og alkohol
[Re: Blackhawk]
07/12/2010 23:01
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Kan si noe hvordan det har å si på formen innen styrketrening (har ikke syklet så volsomt lenge). Det skal veldig mye alkohol til før du taper så veldig mye på dette. Har ofte hatt veldige gode økter med framgang dager etter jeg har vært på fest, å da mener jeg drukket så mye at jeg så vitt husker alt  . Så lenge jeg legger meg nogså edru, og orker å spise når jeg våkner så går det meget bra. Har også syklet morgenen etter og dette går også fint. 1 øl og 1 glass vin innimellom har 0 og si , mens en fest har veldig lite å si, så langt at du ikke er veldig fullesjuk dagen derpå.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Mortens]
08/12/2010 06:28
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Dette er svært individuelt. Selv heller jeg mot overfølsomhet for alkohol, etter en fest mister jeg overskuddet i 3-4 dager. Føler du deg ikke spesielt sliten dagene etter å ha vært på fest så tror meg ikke studentlivets gleder ødelegger for oppkjøring til sesongen så lenge du tar det så moderat sommel beskriver.
|
|
|
[Re: kolli]
08/12/2010 06:52
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
spørsmålet er jo også hvordan alkohol påvirker treningen du har utført. En god intervall eller styrkeøkt og så et par glass vin en time etterpå (etter et lite måltid pga energiuttaket)
|
|
|
08/12/2010 06:53
|
Oddepila
Fersking
|
Fersking
Sjekk denne: http://www.trening.no/treningstips/5609.o2.htmlDette er på prestasjon, men treningseffekten har jo klar sammenheng med prestasjonen i den enkelte økte. For ordens skyld: Jeg har ikke lest originalartikkelen, så jeg forutsetter at journalisten har greid å dra essensen ut av en forskningsartikkel. Det er jo ikke alltid det går bra....
Who dies with the most toys wins!
|
|
|
08/12/2010 06:55
|
stosu
Besatt
|
Besatt
noen glass vin og litt øl en lørdagskveld er ikke noe problem (tror nesten det er positivt).
Studentfylla derimot er ganske uheldig. Jeg mener å ha lest et sted at dersom man tar en skikkelig tur på fylla "mister" man de siste 2 ukers trening. Riktignok har jeg hatt 2 av mine beste testløp 2-3 dager etter kanonfyll.
3-4 studentfester i året og lett kos en lørdagskveld mener jeg er null problem så lenge du shaver beina
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
08/12/2010 08:50
|
Ørnen
Medlem
|
Medlem
Betimelig spørsmål stillt lørdag midnatt, og med svar tidlig på morgenen! Noen som har vært ute og som sover like dårlig som meg etter fylla? Mitt problem er alltid at jeg sover altfor lett, og våkner altfor tidlig etter å ha drukket. Jeg misunner dem som kan ligge og snorke til 14-15-tiden. Riktignok har jeg hatt 2 av mine beste testløp 2-3 dager etter kanonfyll. Jeg opplever det samme - både løping og sykling så er det helt utrolig hvor god kroppen og blåsen kjennes etter en kule. Godfølelsen inntreffer etter å ha varmet opp 40-50 minutter. Deretter føles det som jeg kan kjøre på terskel i det uendelige - har hatt godturer på sadelen på 5-6 timer med promille i blodet. Det kan innvendes at godfølelsen er subjektiv, men stosu har tydeligvis klokket løpene, og jeg selv ser klart på dataene på slike langturer at jeg presterer bedre enn normalt. MEN: Jeg er desto mer sliten dagen derpå derpå, altså mandagen dersom festen var på en lørdag. Det kan virke som man utsetter restitusjonen, både "alkoholsrestitusjonen" og treningsrestitusjonen. OG: Noe av grunnen til at det går så fort dagen derpå kan forklares med høyere smerteterskel, altså at man "tør" kjøre hardere, og kjører seg mer ned. Det er forenelig både med trening.no-artikkelen over, og resultatene til testløpene mine og til stosu. MEN 2: Selv om man skulle presterer bedre, så er det ikke sikkert treningseffekten på kort og lang sikt er positiv. Treningseffekten er jo bestemt av evnen til restitusjon, og dersom man ligger på etterskudd vil kanskje effekten av mine 6-timers langturer være 0 allikevel. Det er "nettoeffekten" av treningen man er ute etter. Jeg har en tendens til å ta meg en god-økt både når jeg er forkjølet og etter noen enheter for mye. Det er deilig, og man glemmer at man er påvirket av basiller eller alkohol. Men spørsmålet er om det gir gevinst på lang sikt. Og selv om det skulle gi gevinst i forhold til å ikke trene i det hele tatt den dagen; er gevinsten større eller mindre enn om man hadde ventet i sengen og kjørt på like hardt fullt uthvilt dagen etter? Akkurat det spørsmålet finner jeg aldri svar på i de mange artiklene som er skrevet om trening under mild sykdom. (La oss fortsette om alkohol og ikke sykdom, men jeg TROR kanskje det er litt parallellt.) PS Jeg vet ikke hvor representativt det er for resten av proffsirkuset, men Hincapie tar seg daglig et glass: http://www.amgentourofcalifornia.com/Peloton/TNT-corner/life-of-a-pro.html
|
|
|
[Re: thomasengen]
08/12/2010 09:00
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
spørsmålet er jo også hvordan alkohol påvirker treningen du har utført. En god intervall eller styrkeøkt og så et par glass vin en time etterpå (etter et lite måltid pga energiuttaket) Tror det er den problemstillingen som er mest aktuell, ja. Alkohol er gift, så har du fått det i deg er kroppens førsteprioritet i få det ut fort som f..., og det går på bekostning av restitusjon etter trening. Går du på fylla etter en hardøkt kan du fort få et restitusjonsproblem som gjør at du må ta det roligere i noen dager etterpå i forhold til hva du vanligvis må etter en tilsvarende økt. Min erfaring er at jeg (så sant jeg ikke er virkelig fyllesyk) kan bruke dagen derpå til styrke eller rolig langtur med bra utbytte. Deler erfaringene til mannen bak et av de tidligere innleggene i forhold til at jeg kan ha helt fantastisk bra styrkeøkter etter en fyllekule. Så lenge alkoholen er ute av kroppen og inntaket ikke gikk ut over resititusjonen etter forrige økt føler ikke jeg at det er noe problem prestsjonsmessig. En heeeeelt annen ting er at jeg med alderen har begynt å bli så fyllesjuk etter en rangel at dagen derpå inntreffer ganske sjelden og stort sett er viet sofa, Cola og NRK sportslørdag/søndag (så sant jeg er heldig nok til at det er vinter...)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/12/2010 09:08
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
En fest i ny og ne har ingenting å si for langsiktig formutvikling. Ei heller et glass rødvin eller en øl med jevne mellomrom.
Grisefylla etter en hardtreningsøkt er derimot ikke å anbefale, restitusjonstida blir svært lang, opptil en hel uke med redusert ytelse, og dermed en tapt teningsuke. Gott at man har ca 25 uker med grunntrening betyr det 4% tapt treningstid, det er selvfølgelig mye.
Grisfylla generelt, særlig hvis den kombineres med søvnmangel, (som for meg selv) tar fort en halv uke med restitusjon, i bloggen min har jeg beskrevet en 20 min test kjørt tre dager etter et julebord. Den gikk ikke så bra, for å si det sånn.
Konklusjonen blir for min del: Fest og morro et par ganger i måneden fra oktober til februar. En eller to øl/glass vin når jeg føler for det året rundt (kanskje et par dager i uka).
|
|
|
[Re: sigmund1]
08/12/2010 09:19
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
En fest i ny og ne har ingenting å si for langsiktig formutvikling. Ei heller et glass rødvin eller en øl med jevne mellomrom.
Grisefylla etter en hardtreningsøkt er derimot ikke å anbefale, restitusjonstida blir svært lang, opptil en hel uke med redusert ytelse, og dermed en tapt teningsuke. Gott at man har ca 25 uker med grunntrening betyr det 4% tapt treningstid, det er selvfølgelig mye.
Grisfylla generelt, særlig hvis den kombineres med søvnmangel, (som for meg selv) tar fort en halv uke med restitusjon, i bloggen min har jeg beskrevet en 20 min test kjørt tre dager etter et julebord. Den gikk ikke så bra, for å si det sånn.
Konklusjonen blir for min del: Fest og morro et par ganger i måneden fra oktober til februar. En eller to øl/glass vin når jeg føler for det året rundt (kanskje et par dager i uka). Glømte å si det i første post, Som sigmund sier her ALDRI ALDRI ALDRI tren hardt samme dag du skal ut på fest, det er dette du taper mest på, siden du bryter ned kroppen, drikker deg skitas og klarer ikke å bygge deg opp igjen før langt uti uka. Ville anbefalt å droppe trening den dagen du skal drikke. Å heller sørge for å være så nær edru du kan når går til sengs, spise bra dagen etter å ta en god økt da.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: sigmund1]
08/12/2010 09:22
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Kos deg med øl og vin nå i treningsesongen! Unngå hard trening dagen etter hvis du føler det på kroppen etter litt mere alkohol.
Og vær avholds de siste ukene mot konkuranse.
Dette er det jeg gjør.
|
|
|
[Re: Mortens]
08/12/2010 14:38
|
Birkebeinern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
da er det MANGE som synder på en viss lørdag på lillehammer
Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
|
|
|
[Re: Birkebeinern]
08/12/2010 14:56
|
sykkelthor44
Medlem
|
Medlem
Hahahaha! Ler meg i hel her jeg sitter!! "Grisefylla"!!! 
|
|
|
[Re: sykkelthor44]
08/12/2010 15:06
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Tror ikke en fest iblant har så mye å si. Det som virkelig er ødeleggende er fylleturer hvor en drikker hele dagen, flere dager på rad, og spiser dårlig. Min personlige erfaring, etter en firedagers fylletur i høst, er at den ødela tre uker; turuka og de to påfølgende ukene. Først to uker etter var jeg i stand til å prestere noenlunde på samme nivå som før turen. Don't do it...
|
|
|
[Re: Torp]
08/12/2010 16:35
|
Blackhawk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for mange bra og fornuftige svar Virker som de fleste her har et ganske normalt forholdt til alkohol og vet å kose seg med det i ny og ned. Trener aldri hardt samme dag eller dagen derpå jeg har vært på fylla. Men kan bli en kosetur bare for å komme seg ut. Det syns jeg er godt. Pluss at det virker litt oppkvikkende og. Men kommer nok til å droppe alkohol de den siste måneden før rittene starter. Det kommer til å bli hardt, da det er klassetur til Mallorca to uker før Kanalrittet! Men er jo nydelig å sykle der nede på den tida, så tenkte å ta med sykkelen ned!
|
|
|
[Re: Blackhawk]
08/12/2010 16:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har prøvd både det ene og andre.
Jeg trur dette er veldig forsjellig fra person til person. Hvis man er en som har et sug av å ta en fest i ny og ne så gjør netopp dette. Selv tar jeg meg en fest av og til men jeg prøver å gjøre mest mulig av festingen i oktober/november når det er pause/lite trening.
Å dra skikkelig på fylla når man trener hardt er verken bra eller lurt. Treningen både et par dager før og etter blir nesten bortkastet samt at man blir lett syk.
Et glass vin eller 3 til middag osv har ingen ting å si. Selv kan jeg ta vin dagen før viktige ritt da jeg syntes dette hører med hvis man har god mat. Men da er det også 1 glass.
Skal man så i værste fall ta en fest når man ikke bør så drikk tidelig på kvelden så gå over til vann.
Sprit syntes jeg man bør holde seg unna uansett når det er trening/ritt sesong.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Torp]
08/12/2010 16:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det som virkelig er ødeleggende er fylleturer hvor en drikker hele dagen, flere dager på rad, og spiser dårlig.
Negative konsekvenser for treningen er kanskje noe av det mindre problematiske etterhvert ... Martin
|
|
|
[Re: olechr]
10/12/2010 21:09
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hender det blir forskjell på liv og lære gitt...
3 x 20 min tett fulgt av en flaske prosecco med kona. Sikkert ikke gunstig restitusjonsmessig, men akk så trivelig :-)
Redigert av Torshov-Simen; 10/12/2010 21:10.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/12/2010 21:46
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Trur det er bra for hue med ei lita fyll nå og da. 1*60 idag, bryllupsfeiring på Gol imorra. Skål 
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
11/12/2010 10:46
|
Raskall
More than words
|
More than words
Trur det er bra for hue med ei lita fyll nå og da. 1*60 idag, bryllupsfeiring på Gol imorra. Skål Selv om man ikke har behov for ei fyll? Jeg hadde mitt morsomste julebord noensinne forrige helg og var for første gang klinkende edru.  På de to døgnene julebordet (Kiel-cruise) fikk jeg til og med inn 3 treningsøkter pluss noen timer på dansegulvet. Men jeg er i utgangspunktet enig. Som med absolutt alt så er det måtehold som gjelder. Koser man seg med en krampefyll i ny og ne så er ikke dette skadelig med mindre man bare unntaksvis er edru. Man skal jo leve også, ikke bare trene.
|
|
|
[Re: Raskall]
12/12/2010 16:45
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Og denne gangen unngikk jeg krampefylla. Eller dvs, krampedrikking fram til midnatt, vann resten av kvelden. Greit når man må kjøre hjem på formiddagen dagen derpå.
Og formen er slettes ikke verst idag.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
12/12/2010 17:03
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Etter Birken har har vi alltid fest, enten det er ski eller sykkel. Er aldri så lite fyllesjuk som etter disse festene og restitusjonen føles heller ikke særlig lengre enn normalt.
Alkohol og trening er veldig motsetningsfyllt. Men alt etter ambisjonsnivået og tiden på året kan man jo ta noen glass.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
13/12/2010 21:34
|
Blackhawk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg drikker alltid minst en liter vann før jeg legger meg. Og spiser noe, hvis jeg har noe digg liggende!
|
|
|
|
|