Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opplevd intensitet/puls på sone3 drag

Opplevd intensitet/puls på sone3 drag #1081721 06/12/2010 21:05
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hvilke erfaringer har dere som trener mye sone 3 iht opplevd intensitet på sone3 økter?

Hvor "hardt" bør det egentligt føles?

Mine relativt få erfaringer tilsier at pulsen til tider kan bevege seg godt over i OLT sone4 puls, samtidig som den opplevde intensiteten på slutten av lange øktene (45-60 arbeidstid) kan være relativt høy.

Har hørt om prinsippet at all trening intervalltrening skal utføre med den intensiteten du klarer å holde jevnt på alle intervaller. Er det fornuftig å legge opp til et slikt prinsipp om en trener intervaller 3 ganger per uke? Har en mistanke om at det kan bli noe hardt i lengden...

Takker for innspill!

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: benn] #1081742 06/12/2010 21:34
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dine erfaringer høres ut som min egne og er som det skal være. Jeg syns det høres ut som et fornuftig opplegg med tre økter i uka, og ja det er hardt i lengden men det er det som må til!

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: benn] #1081755 06/12/2010 22:02
P
paalel Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: benn
Hvilke erfaringer har dere som trener mye sone 3 iht opplevd intensitet på sone3 økter?

Mine relativt få erfaringer tilsier at pulsen til tider kan bevege seg godt over i OLT sone4 puls, samtidig som den opplevde intensiteten på slutten av lange øktene (45-60 arbeidstid) kan være relativt høy.

Selv har jeg det faktisk annerledes. Hvis jeg kjører på Watt-sone3 (som regel 85-90% av FTP) kommer pulsen normalt ikke over 80% selv på lange drag (45min). Men jeg synes det er ganske tungt, spesielt i leggene.

-paalel

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: paalel] #1081764 06/12/2010 22:11
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: paalel

Selv har jeg det faktisk annerledes. Hvis jeg kjører på Watt-sone3 (som regel 85-90% av FTP) kommer pulsen normalt ikke over 80% selv på lange drag (45min). Men jeg synes det er ganske tungt, spesielt i leggene.

-paalel

Hvilken kadens tråkker du under disse intervallene?

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: hnastrup] #1081838 07/12/2010 07:40
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Min opplevde intensitet på f.eks 3*10min som jeg kjørte i går var:

1 drag: ganske lett (pulsen nådde nederst i sone 3 mot slutten av draget)

2.drag: Gikk også greit, men kjente det litt mot slutten (pulsen midt i sone 3 mot slutten av draget)

3. drag: Tungt de siste 5 minuttene - var fornøyd med å holde trøkket gjennom hele draget (pulsen i toppen av sone 3 mot slutten av draget).

Kunne kjørt et drag til etter økta, men sparer det til onsdag.

Ikke wattmåler, men kjørte på samme belastning på rulla og en kadens mellom 90-94 på alle dragene.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Joar71] #1081845 07/12/2010 07:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
jeg har lignende erfaring fra 3x20

Anonym5
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: anonym5] #1081890 07/12/2010 08:56
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: pontiff
jeg har lignende erfaring fra 3x20

Jeg har veldig lik erfaring.
Alle mine 3x20 minuttere kjennes slik ut: Med samme intensitet drifter pulsen opp fra intervall til intervall uten at jeg egentlig kjenner meg så mye mer sliten før mot slutten av det 3.

1. drag: Kommer opp i sone 3 (puls) halveis, kjennes litt trått/tungt første halvdel. Snittpuls rundt 84-85%

2. drag: Kommer med samme intensitet opp i sone 3 (puls) etter 3-4 minutter, hele draget kjennes bra. Kan fint holde lav sone 4 de sist 5 minuttene. Snittpuls rundt 87-88 %

3. drag: Kommer med samme intensitet opp i sone 3 (puls) etter
1-2 minutter, har alltid lyst til å gi meg halveis... Snittpuls rundt 88-90%

Redigert av Torshov-Simen; 07/12/2010 08:56.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Torshov-Simen] #1081892 07/12/2010 08:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Torshov-Simen
har alltid lyst til å gi meg halveis...

3x20: har lyst til å gi meg halvveis i sistedraget
4x4: har lyst til å gi meg halvveis i førstedraget

Anonym5
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: anonym5] #1081954 07/12/2010 09:59
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Til du som har vondt i leggene: da sitter du feil/ skoen sitter feil på pedalen. Jeg sliter med samme, men har ikke funnet oppskriften enda :-)

Skal man ikke komme opp i sone-puls så fort som mulig i draget da, og holde den så jevn som mulig.
Førstedraget tar jo som regel lenger tid, men de 2-3 neste kommer man jo raskt opp i puls.
Men kjører man kun på watt/motstand er jo puls mindre viktig...

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Thomasx75] #1081956 07/12/2010 10:01
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Thomasx75
Til du som har vondt i leggene: da sitter du feil/ skoen sitter feil på pedalen. Jeg sliter med samme, men har ikke funnet oppskriften enda :-)

Skal man ikke komme opp i sone-puls så fort som mulig i draget da, og holde den så jevn som mulig.
Førstedraget tar jo som regel lenger tid, men de 2-3 neste kommer man jo raskt opp i puls.

Nei, men dette er en stor diskusjon som har vært oppe mange ganger her den siste tiden.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: anonym5] #1081957 07/12/2010 10:02
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: pontiff
Sitat: Torshov-Simen
har alltid lyst til å gi meg halveis...

3x20: har lyst til å gi meg halvveis i sistedraget
4x4: har lyst til å gi meg halvveis i førstedraget

Har ofte lyst til å ligge på sofaen i stedet... men føler meg flink når jeg har gjennomført.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Joar71] #1082076 07/12/2010 12:52
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Gitt at en går ut fra prinsippet om at intensiteten skal være såpass hard at klarer å holde jevn effekt på hele økten:

Bør en da øke intensiteten på det/de siste draget om man "har noe å gå på"?

Noen som har noen erfaring med dette? Vil det bare ødelegge økta og øke restitusjonstiden eller bidrar det til at du øker treningsutbyttet og fremtidig form?

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: hnastrup] #1082857 08/12/2010 19:32
P
paalel Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: ponka00

-paalel

Hvilken kadens tråkker du under disse intervallene?

90 i snitt, dog med noe variasjon.

-paalel

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Thomasx75] #1082862 08/12/2010 19:44
P
paalel Offline
Fersking
Fersking
P

Tror egentlig ikke jeg sitter feil, i hvert fall ikke nå lenger. Har nokså nylig fått tilpasset sykkel og sittestilling (hos Torshov Sport). Setet var litt langt bak, men opplevelsen av belastningen i leggene er ikke endret noe vesentlig etter at dette ble rettet opp. Tror kanskje bare leggene er en slags flaskehals hos meg.

Ellers har jeg forstått det slik at mange som sliter med leggsmerter har klossene litt langt foran på skoen. Men det gjelder altså ikke meg (tror jeg).

For meg som trener watt-basert er jeg opptatt av å trene med jevn belastning innenfor et intervall. Da vil pulsen stige jevnt og trutt gjennom intervallet. Typisk vil den gjennom et langt (45min) sone3-intervall stige opp mot 78-79% mens snittet ligger rundt 75%.

-paalel

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: paalel] #1082873 08/12/2010 20:07
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S

Tror egentlig ikke jeg sitter feil, i hvert fall ikke nå lenger. Har nokså nylig fått tilpasset sykkel og sittestilling (hos Torshov Sport). Setet var litt langt bak, men opplevelsen av belastningen i leggene er ikke endret noe vesentlig etter at dette ble rettet opp. Tror kanskje bare leggene er en slags flaskehals hos meg.

Ellers har jeg forstått det slik at mange som sliter med leggsmerter har klossene litt langt foran på skoen. Men det gjelder altså ikke meg (tror jeg).

For meg som trener watt-basert er jeg opptatt av å trene med jevn belastning innenfor et intervall. Da vil pulsen stige jevnt og trutt gjennom intervallet. Typisk vil den gjennom et langt (45min) sone3-intervall stige opp mot 78-79% mens snittet ligger rundt 75%.

-paalel
Skal du kjøre sone 3 intervall må du jo høyere enn 78-79% er jo ikke mer en sone 2 det.Må jo komme deg opp mellom 83-87%

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: paalel] #1082895 08/12/2010 20:42
bullet Offline
Besatt
Besatt

-paalel

Er ikke dette svært lavt pulsmessig? De fleste andre wattnissene, ligger innenfor S3, som særp påpeker...

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: bullet] #1082906 08/12/2010 20:53
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Ny opplevelse på dagens økt:

5 x 10 min intervaller:

3 første drag kjørtes på jevn watt etter wattmåler.
2 siste ble kjørt på "følelse" uten å følge med på watt,
det resulterte i 25watt høyere effekt, og puls over 90%, dog uten at opplevd intensitet føltes så mye hardere.

Ikkke så lett dette...

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: bullet] #1082934 08/12/2010 21:49
P
paalel Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: bullet

-paalel

Er ikke dette svært lavt pulsmessig? De fleste andre wattnissene, ligger innenfor S3, som særp påpeker...

Tja, jeg opplever at jeg blir sliten i beina selv om pulsen ikke er så høy; tror ikke intensiteten er mye for lav. Skal ikke utelukke at terskelwatt er litt høyere enn jeg legger til grunn i beregning av mine watt-soner, men tror ikke det er snakk om så mye. Hadde jeg lagt meg mye høyere watt-messig i sone3-øktene tror jeg at jeg faktisk hadde slitt med å kjøre 45min-drag.

-paalel

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: paalel] #1082991 09/12/2010 07:43
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta en ny FTP-test. Mulig det ikke er mange watt feil, men snittpuls på 75% får du ikke særlig terskeltrening av. 45 minutter s3 SKAL være tungt, ikke bare trøttende i beina.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: kjerts] #1083013 09/12/2010 08:48
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Ingen tvil om at det er store variasjoner fra person til person. En økt med 75% snittpuls er ca det jeg har på langturer på 4 timer. Utrolig at det kan være så store forskjeller!

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: paalel] #1083071 09/12/2010 11:31
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast

-paalel

Tja, jeg opplever at jeg blir sliten i beina selv om pulsen ikke er så høy; tror ikke intensiteten er mye for lav. Skal ikke utelukke at terskelwatt er litt høyere enn jeg legger til grunn i beregning av mine watt-soner, men tror ikke det er snakk om så mye. Hadde jeg lagt meg mye høyere watt-messig i sone3-øktene tror jeg at jeg faktisk hadde slitt med å kjøre 45min-drag.

-paalel

For å kalle det sone 3 trening så må du nok høyere på puls så da bør du kanskje øke frekvesen og mindre watt og heller kjøre spesifikke styrkeøkter? Du ligger langt under terskel med under 80%...

Det skal svi litt.
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Thomasx75] #1083075 09/12/2010 11:35
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Han har 90 rpm, så det er nok kun mer effekt som skal til for å kalle dette terskeltrening..

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: Thomasx75] #1083079 09/12/2010 11:41
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A

-paalel

-paalel

For å kalle det sone 3 trening så må du nok høyere på puls så da bør du kanskje øke frekvesen og mindre watt og heller kjøre spesifikke styrkeøkter? Du ligger langt under terskel med under 80%...

Feil.

Hvor terskelpulsen ligger er svært individuelt for de ulike øvelser, spesielt kan en som er allsidig trent (ski, løp, sykkel) med høy kondisjon ha ganske lav terskelpuls sittende på sykkel.
Det er dermed umulig å konkludere at "du ligger langt under terskel med under 80%" uten å ha sjekket opp den enkeltes terskel på øvelsen.

Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: alfred] #1083099 09/12/2010 12:15
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
synes bare det er stort avvik fra "normalen" men du har kanskje rett, Alfred. Jeg tenkte at hvis han blir sliten i beina før han får puls så kan det tyde på for hard belastning.
Det jeg "vet" er at man blir god på det man trener mye på. Så hvis han ligger så lavt på puls (under sone 3) så vil han kanskje bli sterkere, men forbedrer ikke sin terskel. Men jeg er laaaangt unna noen ekspert på trening

Det skal svi litt.
Re: Opplevd intensitet/puls på sone3 drag [Re: alfred] #1083192 09/12/2010 15:40
P
paalel Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: alfred

Feil.

Hvor terskelpulsen ligger er svært individuelt for de ulike øvelser, spesielt kan en som er allsidig trent (ski, løp, sykkel) med høy kondisjon ha ganske lav terskelpuls sittende på sykkel.
Det er dermed umulig å konkludere at "du ligger langt under terskel med under 80%" uten å ha sjekket opp den enkeltes terskel på øvelsen.

Jeg er nok ikke veldig allsidig trent, har syklet i 3 år, men ellers inntil svært nylig ikke bedrevet kondisjonsidrett. Men jeg tror likevel at terskelpulsen (som jeg forstår ikke nødvendigvis er en presist definert størrelse) er noe lav. Det har jeg i utgangspunktet tenkt på som negativt, men er nå mer usikker på om det spiller noen vesentlig rolle. Det viktigste er hvilken terskelwatt man har.

Oppfatter ellers at sone-inndelingen er litt forskjellig når man snakker watt-basert og pulsbasert trening. Se f. eks. linken under:

http://bikeracingandtraining.blogspot.com/2009/12/intensitetssoner-en-kort-guide.html

Ser at selv i forhold til denne inndelingen er min puls i watt-sone 3 lav. Må kanskje ta en ny test for å se om reell terskelwatt er høyere enn jeg har lagt til grunn, det hadde jo i så fall vært flott!

-paalel

Moderator  support