Blir forvirret av dette her, men leser med interesse.
* Geoman har altså tilbakekalt sine lykter i US * Det er mye snakk om batteriene, men konkrete bilder/innlegg forteller om laderen som tar fyr. * Lithium batterier er ustabile greier og alle anbefales å være forsiktige og aldri lade utstyr med slike batterier /laptopper, mobiler, DX lykter osv) uten tilsyn og helst på en brannsikker måte. * Noe av problemet skyldes at battericellene ikke tåler å bli fullstendig utladet. Da kan skumle ting skje. (kanskje i andre situasjoner også, men det er det jeg har funnet mest info om) * Lithium batterier skal derfor ha en "sikring" som kutter ved en minimum/maksimum Volt. DX har levert batterier med alt for risikabel range. * Noen elektronerder anbefaler å skifte sikringen ("protection IC") andre anbefaler å bytte hele batteripakka. Til sist anbefaler andre å bare ta nok sikkerhetsforanstaltninger og bytte batteriet dersom det skjer noe..
Finnes det noen batter og lader comboer som har bedre sikring som man kan bytte med? Noen som vet? Å bytte sikringen på selve batteriet virker noe komplisert/nerdete..
Eller er hele saken "blown out of proportions"?
Kan dette være et US problem mht ulik Volt og dermed ulike typer ladere??
We have received three reports of the original Magicshine MJ-808/MJ-818 battery pack (i.e., the one that is shrink-wrapped and enclosed in a nylon-velcro sleeve) overheating and causing fires. The fires have resulted in some property damage, but thankfully none of the reported incidents involved any personal injuries.
Da skal i hvertfall ikke dette gjelde C4-batteriene fra G-sport. Disse kommer i en solid svart sylinder.
Re: Magicshine i Norge: Batterisaken
[Re: Mmar]
#108382011/12/201008:06
"Det er dog ikke rapportert om noen konkrete tilfeller med Magicshine-batterier,"
Sitat: Raindog
Helt riktig er ikke det du skriver. På Geomans sider står det:
Sitat: Geomangear recall
We have received three reports of the original Magicshine MJ-808/MJ-818 battery pack (i.e., the one that is shrink-wrapped and enclosed in a nylon-velcro sleeve) overheating and causing fires. The fires have resulted in some property damage, but thankfully none of the reported incidents involved any personal injuries.
Den testen ble publisert før Geomangear offentliggjorde bakgrunnen for sikkerhetsadvarselen.
Men Marley, jeg kommenterer hverken simenf eller lyktetesten. Jeg svarer JB som skriver at det ikke er noen rapporterte tilfeller.
LiPo batterier brukes bl.a. i radiostyrt fly/bil osv. Her brukes en brannsikker pose ved lading. Batteriene bør ikke utlades under 3,0volt per celle. Li-Po liker ikke vann. Batteriene bør lades før lagring. ALL lading av batterier bør gjøres under tilsyn.
LiPo batterier brukes radiostyrt fly/bil osv. Her brukes en brannsikker pose ved lading. Batteriene bør ikke utlades mer enn 3,0volt per celle. Batteriene bør lades før lagring. All lading av batterier bør gjøres under tilsyn.
Tillater meg å rette litt på deg. :-)
Du skal ikke lade ut med 3v pr celle men batterispenning bør ikke synke under ca 3v (egentlig 2.7v) pr celle ved utlading. Syntes det du skrev kunne misforståes :-)
Hilsen RC entusiast.
[Re: A.M]
#108397811/12/201021:51
Skal vi se...sa han som ble blind da lip...nei den var for dårlig.
Jeg sendte i retur til XXL da de etter gjentatte forespørsler ikke svarte på forespørslene mine angående batteriet og laderen. Alt jeg fikk til svar var "dette skal vi sjekke" og så svarte de ikke noe emr. Da benyttet jeg meg av 14 dagers returretten.
Jeg valgte deretter å bestille Magicshine fra Nova Lights (EBAY) som har utviklet lykten videre/flere funksjoner og den kommer med ett nytt batteri fra en bedre leverandør. Batteriet kommer også i en "vanntett" silikonkondom. Både laderen og batteriet er sertifisert etter UL og CE krav.
Teorien min er at de nå har ordnet opp og at jeg får en lykt som er mer tilfredstillende med hensyn til funksjoner:
Improvements from the previous version:
* Plug the light in and it starts in the off position.
*Mode sequence –Push the button for less than 1 second for Hi, Med, Low, Hi, Med, Low
* To turn the light off, push and hold the switch for 1 - 2 seconds (from any setting)
* To reach the strobe function, push and hold the switch for 3 seconds (from any setting)
* Never more than 2 button pushes to reach the mode you want.
Other Improvements:
* Improved wire, better in cold weather
* A waterproof battery cover
* An improved padded battery pack with 2 secure Velcro straps
* A 5 stage battery power meter
Alt produseres i Kina i dag. Lykten som selges på XXL, er like mye laget i Kina som det du bestiller fra andre steder. Batteriet på laptopen min har "Made in China", det samme har mobiltelefonen min. Det var FLUST av batterier til HP laptopper som rett og slett eksploderte for ett år siden. Det var kommet jernspon i batteriene og de kortsluttet internt. Samme har skjedd med Apple.
Jeg ladet forresten min skikkelig for første gang siden jeg kjøpte den. La den i en kremikkskål, plugget i kontakten og løp og gjemte meg bak sofaen. Skjedde ingenting, gitt. Først blinket laderen litt, så lyste den rødt og til slutt grønt. Regnet med at det var "ferdig" på LED-språk, så jeg tok lykten en tur etterpå...
Regner med at jeg praktisere "safe charge" policy på både denne og mobiltelefoner ol. fremover... Du vet ikke når det poffer før du stør der med krutt i ansiktet.
Dette er hysteri. Den viktigste brannårsaken i norske hjem er fjernsynsapparatet.
Som ansatt i et firma som lager sikringskretser for Li-ION-batterier (sammen med Arne_And), kan jeg fortelle deg at dette IKKE er hysteri.
TV-er var en viktig brannårsak før flatskjermenes inntog. I tjukkas-TV-ens tid kunne man derimot slå at TV-en og koble den fra nettet når den ikke var i bruk. Dette ble man oppfordret til.
Du kan ikke slå av et Li-ION-batteri.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hallo?!? Hvor paranoide går det egentlig an å bli?
"Alt" du har som går på oppladbare batterier bruker Li Ion: Mobiler, laptoper, lommelykter, sykkellykter (ikke bare MS, selv de dyre merkene også), osv.
Har alt over og har aldri tatt ekstra forhåndsregler for oppbevaring av batterier annet enn at jeg prøver å legge dem i kjøleskapet når de ikke skal brukes på en stund, så de ikke lader seg ut (ja, det kan skje selv om batteriet ikke er koblet til).
Sjekket senest i dag morges, og da sto jammen meg leiligheten min fortsatt
Har du mobiltelefonen og laptopen under tilsyn til en hver tid - inkludert om natten?
Jeg regner med at du kan lese, så les gjerne om igjen. Jeg sier "ligge til lading uten tilsyn" og svaret på ditt spørsmål er "Nei: Jeg lar ingen av disse tingene ligge til lading om natten. De lades under tilsyn."
Sitat: GeirK
Med hvilken kunnskap konkluderer du at dette "like gjerne kan skje med en Tesla?"
Like ugjerne om du vil. Jeg baserer meg på alle de artiklene som er publisert om ulike typer utstyr som bruker denne typen batterier samt de advarslene som står blant annet på nettsteder som selger denne typer batterier. Så jeg gjør den antagelsen at dette også kan gjelde sammen lykten, Tesla.
[Re: magic]
#108556316/12/201010:23
Faren er absolutt størst ved lading, men dersom sikringskretsen er dårlig, kan en kortslutning få batteriet til å ta fyr.
Li-ION-celler produseres av en håndfull produsenter verden over, så den eneste måten å lage billige batterier på, er å spare på sikringkrets og mekanisk innpakning.
Seriøse pakkeprodusenter setter en spesialdesignet mikroprosessor inn i batterier. Denne overvåker temperatur, strømtrekk, ladenivå etc. kontinuerlig og kobler batteriet fra med en gang den oppdager noe unormalt. Dette koster litt penger, men man får den sikkerheten man betaler for.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg regner med at du kan lese, så les gjerne om igjen. Jeg sier "ligge til lading uten tilsyn"
Jeg kan lese og har lest om igjen. Det står nok ikke "ligge til lading uten tilsyn". Det står "ligge til lading om natten eller uten tilsyn". Jeg leste dette som "ligge til lading om natten eller ligge uten tilsyn", men skjønner nå at du mente "ligge til lading om natten eller ligge til lading uten tilsyn"
[Re: GeirK]
#108556716/12/201010:28
Temperaturmåling på denne type småbatterier? Fint om du oppklarer, for det eneste jeg har kommet over av info på slike sikringskort er cutoff range.
Denne ligger angivelig litt i grenseland for MagicShine batteriene (2 / 4.3V), men samtidig ligger det ute anbefalinger på batterier med samme cutoff...
For de som er bekymret for sin Magicshine, er det en smal sak å kjøpe et ordentelig batteri og bytte ut, bare man vet hvilket batteri man bør bytte ut med for å få noe som er sikrere.
Hallo ja!
Et par spørsmål angående eventuell brannfare knyttet til Li-ion batterier er vel ikke så ille. Jeg vet ca ingenting om slike batterier, og siden Geir ser ut til å vite en hel del så syntes jeg det kunne være greit med et kontrollspørmål.
Jeg kommer nok ikke til å bli helt nevrotisk, men fortsetter praksisen min med å oppbevare batteriet i en boks under trappa, ta det frem en gang iblandt og lade det opp, og ellers ta livet med ro! Men det er sant som du sier, faren kan jo umulig være stor, huset hadde jo enda ikke brent ned da jeg gikk sykla på jobb i morges
Temperaturmåling på denne type småbatterier? Fint om du oppklarer, for det eneste jeg har kommet over av info på slike sikringskort er cutoff range.
Denne ligger angivelig litt i grenseland for MagicShine batteriene (2 / 4.3V), men samtidig ligger det ute anbefalinger på batterier med samme cutoff...
Det finnes overvåkingskretser som sjekker temperatur også ja, og ikke tillater opplading/utlading ved for høy eller lav temperatur. Disse overvåkingskretsene sitter på kretskortet utenfor cellene, men inne i batteripakken. Det er også innebygget en veldig enkel termisk svitsj i gode Li-Ion-celler (PTC), men ikke i alle.
4.3V cutoff er litt høyt, men laderen stopper vel før det får en håpe. 2V cutoff er litt vel lavt, da bør man være rask med å lade batteriet etterpå.
Det er bare snakk om at man må være sikker på at cellene har en god beskyttelseskrets, for lading ved feil spenning, eller til for høy eller (utlading til for) lav spenning, kan få fatale følger:
Faren er absolutt størst ved lading, men dersom sikringskretsen er dårlig, kan en kortslutning få batteriet til å ta fyr.
Det er korrekt. Dessuten kan en mild overlading utenfor spek etterfulgt av en hard utlading som er (såvidt) innenfor spek trigge en reaksjon, selv om det har gått lang tid mellom opplading og utlading (såvidt jeg har skjønt).
[Re: Stein]
#108567116/12/201013:50
Det er bare snakk om at man må være sikker på at cellene har en god beskyttelseskrets
Gode batterier har en rekke sikkerhetsmekanismer innebygget, beskyttelseskretsen er én av dem. For full sikkerhet må alle være på plass, og det er de ikke i alle batterier. Eksempler på mekanismer:
Cellekjemi Produksjonsnøyaktighet og -renhet Termisk svitsj (PTC) innebygget i selve cellen (ganske vanlig, men ikke i billige kopier, da den koster penger og reduserer kapasitet) Sikring som trigger på høyt trykk innebygget i selve cellen (relativt uvanlig) Tykkelse på separator inne i cellen: tynnere separator gir større kapasitet, men større fare for intern kortslutning.
Sitat: magic
Er det slik at Li-Ion batterier er mer eller mindre brannfarlige hele tiden, eller gjelder økt brannfare kun ved lading?
Hvordan burde man isåfall oppbevare dem for å minske risikoen?
Dårlig produksjonskvalitet eller for tynn separator kan gi latente feil som kan utvikle seg når batteriet hverken er i bruk eller under lading.
Oppbevaring: vet ikke. Som tidligere skrevet så vil en Li-Ion-brann vedlikeholde seg selv, og det blir veldig varmt. Det er mulig disse LiPo-posene hjelper, men det vet jeg ikke. Det dannes mye avgasser, klarer posene å holde tett? Tåler de de høye temperaturene?
"Alt" du har som går på oppladbare batterier bruker Li Ion: Mobiler, laptoper, lommelykter, sykkellykter (ikke bare MS, selv de dyre merkene også), osv.
Hvorfor tror så mange at Li-Ion er Li-Ion, uavhengig av produsent? Analogi: alle biler bruker samme grunnleggende teknologi, men hvis noen importerte veldig billige biler av ukjent type hvor det ikke eksisterte kollisjonstester osv så hadde jeg neppe kjøpt en slik bil.
Sitat: baronKanon
Sjekket senest i dag morges, og da sto jammen meg leiligheten min fortsatt
Hver dag kjører millioner av mennesker rundt uten å bruke sikkerhetsbelte, og for de aller fleste av dem går det helt fint. Jeg velger likevel å bruke det. Jeg ville faktisk ikke kjøpt en bil uten sikkerhetsbelter, selv om den var billigere enn andre biler.