|
Posten er ond!
|
Posten er ond!
03/12/2010 11:21
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Posten.no har holdt pakken min til fortolling i over en uke. Jeg har ikke fått beskjed om dette, og måtte selv snoke opp og spore via nettet. Chainreaction-leveranse. Jeg måtte levere inn pers.nr og kopi av innholdet til sendingen.
Nå har jeg endelig fått den. Det første jeg ser er en stor og fin innholdsdeklarasjon/regning. Det andre jeg så, var at jeg fikk hentelapp i postkassa.
Så nå har jeg to spm.
Det første er: hvordan fortolle privat, jeg vil ha minst mulig med posten å gjøre, og jeg vil ikke at de skal få kronasjer av meg. Det andre er: fins det muligheter for å rette noen krav mot posten, eller lage vanskeligheter for dem? (Beware: det er 5 min siden jeg kom inn døra, og jeg er litt pissed. Dette har kostet meg to uker sykling ute.)
|
|
|
Re: Posten er ond!
[Re: Wheeeee!]
03/12/2010 11:31
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ventetid må påregnes ved netthandel.
|
|
|
[Re: kjerts]
03/12/2010 11:34
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Bruk UPS fra CRC. Alltid smooth levering og faktura på MVA i posten en stund etterpå.
Redigert av Pett_er; 03/12/2010 11:35.
|
|
|
[Re: Pett_er]
03/12/2010 11:42
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er surt å måtte betale mye ekstra for å få varene med ups, når parcelforce har begynt å levere kjapt. Ellers vet jeg ikke hvordan det er med resten av dere, men jeg er som oftest ikke hjemme på dagtid, og kan da ikke motta fra ups. Jeg vet ikke hvor pop det er å få sendt store pakker til ekspedisjonen på jobben, hvordan gjør resten av folket her dette?
Er det ingen mulighet til å reservere seg mot at posten fortoller pakken min, og gjøre det selv?
|
|
|
[Re: Pett_er]
03/12/2010 11:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Å vente to uker på en pakke sendt på billigste måte er ikke akkurat grunn til å bli grinete. Spesielt ikke når det nærmer seg den tiden av året hvor påtrykket på transportørene er størst.
|
|
|
03/12/2010 11:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg henter pakkene på det lokale postkontoret vanligvis. Helt kurant.
|
|
|
03/12/2010 11:47
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Det er ingen problem å få pakker sendt med Parcel Force nå man har lært seg triksene. PF har fått opp farten fra UK til Norge, siden ikke lenger sender via GLS (forbanna sinker) i DK. Følg med på sporinga og ring Posten med en gang du ser at den ligger på tollager, spør om de trenger informasjon/dokumenter, og fiks det med det samme - vips, så er pakka på postkontoret en dag, eller to, senere.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
[Re: EgilS]
03/12/2010 11:49
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Å vente to uker på en pakke sendt på billigste måte er ikke akkurat grunn til å bli grinete. Spesielt ikke når det nærmer seg den tiden av året hvor påtrykket på transportørene er størst. Når pakken ankommer etter et par dager, og grunnen til at pakken blir holdt, er at posten ber meg om informasjon som står utenpå pakken i et stort deklarasjonsskriv, og attpåtil ikke gir meg beskjed om at de ønsker mer informasjon, uten at jeg må spørre/etterforske, da blir jeg grinete, så får du mene hva du vil om det. Jeg skulle gjerne fortollet selv, og har hørt rykter om at dette er mulig?
|
|
|
03/12/2010 11:49
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er surt å måtte betale mye ekstra for å få varene med ups, når parcelforce har begynt å levere kjapt. Ellers vet jeg ikke hvordan det er med resten av dere, men jeg er som oftest ikke hjemme på dagtid, og kan da ikke motta fra ups. Jeg vet ikke hvor pop det er å få sendt store pakker til ekspedisjonen på jobben, hvordan gjør resten av folket her dette?
Er det ingen mulighet til å reservere seg mot at posten fortoller pakken min, og gjøre det selv? Jo. Men da må du hente pakkene på Alnabru, og du må stoppe hver enkelt forsendelse for videre levering. Les om det på toll.no. Med mindre du bor så nært at det er uproblematisk å tasse innom tollbehandlingsavdelinge på Alnabru er det bare å slå det fra seg. Eller velge annen befrakter som ikke går via Posten.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
03/12/2010 11:52
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er ingen problem å få pakker sendt med Parcel Force nå man har lært seg triksene. PF har fått opp farten fra UK til Norge, siden ikke lenger sender via GLS (forbanna sinker) i DK. Følg med på sporinga og ring Posten med en gang du ser at den ligger på tollager, spør om de trenger informasjon/dokumenter, og fiks det med det samme - vips, så er pakka på postkontoret en dag, eller to, senere. Bra tips, men privatfortolling@posten.no har flere dagers ventetid på behandling av mail... huff.
|
|
|
[Re: Hæ?]
03/12/2010 11:54
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jo. Men da må du hente pakkene på Alnabru, og du må stoppe hver enkelt forsendelse for videre levering. Les om det på toll.no. Med mindre du bor så nært at det er uproblematisk å tasse innom tollbehandlingsavdelinge på Alnabru er det bare å slå det fra seg. Eller velge annen befrakter som ikke går via Posten. Takk!  Sparer en da mye i fortollingsgebyrer?
|
|
|
03/12/2010 12:02
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Du sparer Postens gebyr så fremt pakken ikke skal innom Postens lagersystem. Skal den dit, blir det gebyr uansett. Og tollsatsene er det samme åkke som. Så nei, du sparer ikke mye på det. Jeg har tenkt samme tanke som deg, men slått det fra meg. Men så bor jeg en del mil unna Alnabru også. Det enkleste er å bruke annen befrakter som fortoller selv, f.eks. DHL eller UPS. DHL leverer vel sine pakker til nærmeste postkontor/PiB hvis du ikke er hjemme og kan ta i mot. UPS leverer på døren eller du henter på deres distributørs lager.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
03/12/2010 12:04
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Bra tips, men privatfortolling@posten.no har flere dagers ventetid på behandling av mail... huff. Ring dem. Må de ha dokumentasjon sender du det på e-post eller faks. Ofte trenger de bare et telefonisk spark bak.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
03/12/2010 12:12
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Er det ingen mulighet til å reservere seg mot at posten fortoller pakken min, og gjøre det selv? Det koster litt mer med UPS, men du får til gjengjeld en bedre tjeneste. Jeg har mulighet til hjemmekontor, så pleier å jobbe hjemme dagen jeg vet pakken kommer. Ellers har jeg fått de levert på jobben, de i resepsonen vet ikke at det en en dempegaffel i pappesken som kommer. Det de ikke vet har de heller ikke vondt av.
|
|
|
03/12/2010 12:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
[quote=EgilS] Når pakken ankommer etter et par dager, og grunnen til at pakken blir holdt, er at posten ber meg om informasjon som står utenpå pakken i et stort deklarasjonsskriv, og attpåtil ikke gir meg beskjed om at de ønsker mer informasjon, uten at jeg må spørre/etterforske, da blir jeg grinete, så får du mene hva du vil om det. Jeg skulle gjerne fortollet selv, og har hørt rykter om at dette er mulig? Problemet er hvis ditt navn og adresse ikke er skrevet NØYAKTIG på samme måte som forrige gang posten fortollet noe for deg, så kjenner ikke systemet deg igjen, og det blir automatisk sendt brev (siden de må ha det skriftlig) til deg der de ber om tillatelse for å fortolle for deg. Hvis du passer på litt selv og ringer dem opp og fortelelr dem at de har denne tillatelsen fra før, og at personnummeret ditt er sånn og sånn, sender de den videre neste dag, stort sett. Synes ikke posten egentlig kan klandres for dette. Første gang de skal fortolle noe for deg, må du uansett akseptere ventetiden.
|
|
|
03/12/2010 13:15
|
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Å vente to uker på en pakke sendt på billigste måte er ikke akkurat grunn til å bli grinete. Spesielt ikke når det nærmer seg den tiden av året hvor påtrykket på transportørene er størst. Når pakken ankommer etter et par dager, og grunnen til at pakken blir holdt, er at posten ber meg om informasjon som står utenpå pakken i et stort deklarasjonsskriv, og attpåtil ikke gir meg beskjed om at de ønsker mer informasjon, uten at jeg må spørre/etterforske, da blir jeg grinete, så får du mene hva du vil om det. Jeg skulle gjerne fortollet selv, og har hørt rykter om at dette er mulig? Helt enig med sistnevnte. Dette er bare langt fra godt nok. Selv har jeg ringt posten for å spørre om proformafaktura i forbindelse med retur til England, jeg har fylt ut som foreskrevet med lovnad om at jeg skulle få høre fra mitt tollsted for å få tilbake moms, men nei. Hører ingenting fra dem. Man skulle ikke behøve å engasjere en etterforsker for å få tilbake penger man har krav på, når man har gjort det de har bedt om.
|
|
|
[Re: jerik]
03/12/2010 13:35
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
@jerik: det er helt håpløst tungvint å skulle få tilbake noe mva fra toll.no. Du må sende en mailforespørsel til ditt lokale tollkontor, med bevis på at du har fått refundert pengene i tillegg til proformaskjema og regning. Jeg fikk hjelp til dette på forumet i sommer. Det tok sin tid gitt, og da jeg etter 7 uker fikk beskjed om at saksbehandler skulle ha papirer som jeg allerede hadde sendt inn, og som de bare hadde oversett i vedleggene, da klikka det for meg: Saken har fått ref xxxxxxxd
Jeg ble bedt i brev datert 27.09.10 om å vedlegge kontoutskrift for at jeg har mottatt pengene for transaksjon på konto. Vedlegger denne, fil: Skandiabanken_-_Arkiv.pdf
Videre ble jeg bedt om å vedlegge dokumentasjon som viser at varene er utført.
Jeg vedla dokumentasjon på dette i form av mail fra selger, vedlagt som .pdf filer: - pi_landeveissko_red.pdf
- pi_landeveissko_white.pdf - pi_mtb_sko.pdf
Dvs en dokumentasjon per artikkel jeg søker refusjon for. Jeg har allerede sendt dere dokumentasjonen dere etterspør. Hva er det dere roter med?
Jeg kan se at dere sendte meg kopier av dokumentasjon jeg hadde innsendt i deres tilsvar datert 27.09. Dette inneholder ikke alle vedleggene. Sannsynligvis har dere da bare oversett alle mail vedleggene.
Det synes unødvendig når dere avkrever meg dobbeltarbeid, og ber om at jeg også skal ettersende kvitteringer og dokumentasjon dere allerede har sett på og tatt kopi av. Men fordi jeg har forståelse for at det er vanskelig å finne den gamle mailen med vedlegg (hint, se første mail i korrespondansen), så vedlegger jeg disse da også i en komprimert fil i et fritt og åpent format dere f.eks kan åpne i 7-zip til en windows-skrotversjon, eller i hvilken som helst pc med et linux-operativsystem.
Det hadde da vært hyggelig med en liten tilbakemelding på mottatte filer, og ny bearbeidingstid, mens jeg venter 8 nye uker på at dere også skal åpne fila, finne kontonummeret mitt og overføre til, samt et par ukers treneringspåslag med mulig ekstrakrav om å sende dokumentasjonen i skjønnskrift, med sløyfe på, eller pakket inn i plastomslag med forside av pene blomster.
Hyggelig og positiv hilsen Wheeee!
Vennligst vis til mitt referansenummer for videre behandling:#0¤&"WTF?#"&LMFAO"Tr@gisk"&789#%
2010/7/27 Tollregion Oslo og Akershus <oslo@toll.no> - Show quoted text -
|
|
|
03/12/2010 14:10
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Og Posten er ofte "tredjepart" her, hvor opprinnelige transportør ikke dokumenterer godt nok. Parcelforce var eledinge på dette tidligere - nå har de blitt bedre.
I tillegg må Posten forholde seg til norsk lov ang. fortolling og de formelle krav som foreligger. At UPS går mye kjappere her, ligger nok mye i at de hopper lett bukk over dette. Altså de "gidder" ikke fortolle i mange tilfeller, siden "kosntanden" sannsynligvis ofte er større enn det de får igjen. Det er i alle fall min tanke, etter å ha fått pakker der det aldri har kommet krav om mva. Noen ganger kommer den i etterkant også.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
[Re: Diablito]
03/12/2010 14:13
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
I tillegg må Posten forholde seg til norsk lov ang. fortolling og de formelle krav som foreligger. At UPS går mye kjappere her, ligger nok mye i at de hopper lett bukk over dette. Altså de "gidder" ikke fortolle i mange tilfeller, siden "kosntanden" sannsynligvis ofte er større enn det de får igjen. Det er i alle fall min tanke, etter å ha fått pakker der det aldri har kommet krav om mva. Noen ganger kommer den i etterkant også. Dette tviler jeg sterkt på. Dessuten har de forskjellige tjenester, der noen inkluderer fortollig i forkant og etterskuddsbetaling fra mottager, og andre der de krever fortolling fra mottager før utlevering av pakke. Alt er avhengig av fraktkjøpers valg av forsendelsestjeneste.
|
|
|
[Re: Stein]
03/12/2010 19:28
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=EgilS] Når pakken ankommer etter et par dager, og grunnen til at pakken blir holdt, er at posten ber meg om informasjon som står utenpå pakken i et stort deklarasjonsskriv, og attpåtil ikke gir meg beskjed om at de ønsker mer informasjon, uten at jeg må spørre/etterforske, da blir jeg grinete, så får du mene hva du vil om det. Jeg skulle gjerne fortollet selv, og har hørt rykter om at dette er mulig? Problemet er hvis ditt navn og adresse ikke er skrevet NØYAKTIG på samme måte som forrige gang posten fortollet noe for deg, så kjenner ikke systemet deg igjen, og det blir automatisk sendt brev (siden de må ha det skriftlig) til deg der de ber om tillatelse for å fortolle for deg. Hvis du passer på litt selv og ringer dem opp og fortelelr dem at de har denne tillatelsen fra før, og at personnummeret ditt er sånn og sånn, sender de den videre neste dag, stort sett. Synes ikke posten egentlig kan klandres for dette. Første gang de skal fortolle noe for deg, må du uansett akseptere ventetiden. Hvorfor har posten begynt med dette tullet med å sende ut brev for å få dill og dall av info? Jeg har kjøpt ting fra utlandet og ALDRI fått et eneste brev om fortolling.....MEN, sist jeg kjøpte noe fra CRC fanget jeg opp i sporingsinfoen at den ble holdt grunnet manglende info eller hva det stod.. Ringte inn, og traff en hyggelig fyr som tok opplysningene på direkten og så var pakken på vei videre... Det som så irriterte meg litt var at den ble forsøkt levert på døra her hjemme av Bring, mens jeg var på jobb.......SÅ da ble det en ventedag til, ikke noe stress, men litt kjipt.. hehe..  Normalt sett benytter jeg UPS og får ting levert på i vår døgnåpne resepsjon..  Men denne gangen gjorde jeg ikke det, da det ikke var noe som helst hast.. .)
|
|
|
04/12/2010 03:31
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dette har kostet meg to uker sykling ute Nei, det har dei ikke. Hadde du vært litt føre var, hadde du bestilt delene på et tidligere stadium. Det er ditt problem om du velger billigste alternativ. Da må du også regne med at ting tar tid. Slutt med sutringen!
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: Raymond]
04/12/2010 09:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvorfor har posten begynt med dette tullet med å sende ut brev for å få dill og dall av info?
Det "begynte" de med for minst 10-12 år siden, da i alle fall jeg fikk dette brevet. Jeg antar at det er et eller annet i regelverket deres som sier at de som speditør må ha en skriftlig fullmakt fra kunden for å gjøre fortollingen for han.
|
|
|
04/12/2010 11:55
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Kort oppsummert:
Forenklet tollbehandling: Posten har laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger til privatpersoner. Det betyr at Posten har fått autorisasjon fra Tollvesenet til å fortolle sendinger med verdi mellom kr 200 - kr 1000 uten fullmakt fra mottaker (finnes dog noen unntak). Hadde Posten fått lov til å gjøre dette med sendinger over kr 1000 også, hadde du sluppet dette "papirstyret" - men slik er det dessverre ikke.
Når må man ha fullmakt i forbindelse med ordinær fortolling - altså ved verdi over kr 1000?
I noen tilfeller har avsender betalt fortollingskostnaden og derved gitt Posten fortollingsfullmakt. Når avsender ikke har betalt fortollingskostnaden overlates denne kostnaden helt og holdent til importør. Det innebærer at når Posten (eller andre) skal fortolle sendingen må de ha en fortollingsfullmakt fra importør siden de da opptrer på importørens vegne overfor Tollvesenet. Slik fullmakt fremgår av utleveringsbilaget du mottar og må normalt gis første gang du mottar en slik sending fra Posten (eller andre). For når du mottar pakke fra utlandet er det du selv som er importør - ikke Posten.
Så her avhenger det altså av hva den som opprinnelig sender/transporterer pakken gjør av forarbeid. Der har vel Parcelforce ikke vært helt stødige tidligere - derav lang tid og mye "papirstyr" (men man bør kanskje tenke seg om to ganger før man klager for mye, siden frakten er gratis??). UPS gjør det nok bedre (betaler fortollingskostnaden), slik at du slipper dette i etterkant. Husk at det vel aldri er Posten / Bring som er opprinnelig transportør /speditør for pakker fra utlandet utenfor Norden - de er bare den parten mange andre (deriblant Parcelforce) har avtale med for sluttdistribusjon, altså utlevering av pakken.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
13/12/2010 19:27
|
ducky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har havnet i smørja, er vist første pakken med "verdi" over 1000 NOK. Er det slik at det nytter for meg å ringe for å få litt fortgang i pakken nå? Eller må de sende brev og vente på skriftlig retur første gang?
Dersom jeg kan ringe, er det 04045 som er nummeret?
Anders by design.
"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
|
|
|
[Re: ducky]
13/12/2010 19:40
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan ringe og sende dokumentasjon på epost. At det dermed går veldig raskt er dog ikke sikkert.
30. oktober bestilte jeg noe småtteri fra Ibis i USA. 18. november fikk jeg brev i Posten om at jeg må gi skriftlig fullmakt (på tross av at jeg har bestilt ting fra Ibis tidligere med eksakt samme navn). 24. november sender jeg inn fullmakt via epost. 13. desember får jeg beskjed om at pakka ligger klar på Postkontoret til henting.
Det er godt det ikke er høysesong.
For øvrig har jeg prøvd med på å fortolle sjøl på Alnabru en gang tidligere. Hvis du ønsker en Kafka-opplevelse så kan det varmt anbefales.
|
|
|
[Re: runermm]
13/12/2010 21:10
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Hvis du ønsker en Kafka-opplevelse så kan det varmt anbefales. Han er visstnok opptatt andre plasser for tiden ... Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/12/2010 21:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han er antagelig svært fornøyd med arbeidet på Alnabru og er klar for nye oppgaver. Nav-direktøren er dog lite imponert: Fra sykesenga sier underdirektør Brandtzæg at hun nok hadde ventet seg mer av Franz Ks analyser:
– Dette er jo mer eller mindre slik vi driver i dag, påpeker hun.

|
|
|
|
|