Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Slyngetrening, er dette noe å satse på?

Slyngetrening, er dette noe å satse på? #1079446 01/12/2010 16:44
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vi har hatt slynge her hjemme i snart 1 år, men aldri blitt brukt. Det har bare blitt at man tar turen ned til treningssenteret og trener med vekter. Det er også mer sosialt.

Men har kommet over artikkel etter artikkel som omhandler slyngetrening, og nå, den siste om Pølsa som anbefaler slyngetrening, da for langrennsutøvere.

Men er denne slags trening bedre enn styrketrening for syklister? Eller er det snakk om å supplere, med litt styrke, og litt slynge?

Hva er deres erfaringer med slyngetrening?

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Dloh] #1079452 01/12/2010 17:00
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg hadde min første økt med slynge forrige uke. Skal jeg dømme etter hvor mange steder jeg var støl så er dette den mest effektive treningen av overkroppen jeg noensinne har prøvd.

Så jeg er egentlig på utkikk etter slynge til å ha her hjemme men har ikke råd. TRX-en koster vel et par-tre tusen så vidt jeg vet.

Men det bør kanskje gå an å mekke til et eller annet selv?

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Raskall] #1079453 01/12/2010 17:04
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
XXL har slyngesett for ein god tusenlapp.

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimappa...archWord=slynge

el_mundo her på forumet har kjøpt, og anbefaler til bruk for styrking av kjernemuskelatur..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: NjalVM] #1079568 01/12/2010 20:34
wicken Offline
Medlem
Medlem
Som langrennsløper har jeg hatt stor nytte av slyngetrening, da jeg slipper å bruke mye energi på å holde kroppen i riktig "utgangsposisjon".

Jeg vil tro det samme gjelder på sykkel, spesielt terrengsykkel.

20-30 minutter 3 ganger i uka vil hjelpe veldig på.

BMC Pro Machine SLC01
Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0
Rondo Ruut ST
Giant Anthem 1 27.5
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: wicken] #1079590 01/12/2010 21:37
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Har noen noe erfaring med den her:
http://kortlink.dk/8ed7

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: pinnedyret] #1082036 07/12/2010 11:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Burde man ikke klare å mekke en Rocky-variant av noen av disse produktene? Slynge til under hundrelappen hadde ikke gjort noe:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Laststrammer/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Spennband-for-styre/

Noen behagelige håndtak kan man vel fikse med et gammelt styre, gamle holker og ei baufil?

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Raskall] #1082037 07/12/2010 11:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Raskall] #1082209 07/12/2010 18:09
rbmx Offline
Entusiast
Entusiast
Kan anbefales på det sterkeste.
Begynte med slyngetrening(Ropes,Trx eller Red-cord) for ca 1-2år siden,og har blitt mye bedre i alt jeg gjør innen trening og idrett.
Fungerer bedre i hverdagen og+blitt mye sterkere i vanlig styrketrening m.m...
Bruker og dette masse i min jobbsammenheng på kunder som Personlig Trener med veldig Gode tilbakemeldinger...

Billig er:
http://www.trxsell.com/

Scott Scale 900
Scott Spark 900
Scott Foil Premium

www.rbmx.com
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: rbmx] #1082284 07/12/2010 20:23
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Slyngetrening er definitivt noe å satse på. Har veldig god erfaring med Redcord. Lett å ha med i kofferten på reise er den også.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Thomasen] #1082415 08/12/2010 07:30
S
Slyngemannen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Har selv prøvd slyngetrenig ganske mye. Med bra kjernetrening så får man overført mye mer kraft fra senter av kroppen og ut i tråkket. Også skadeforebyggende og har fungert bra for meg for å motvirke ryggproblemer. Finnes mange modeller. Personlig liker jeg Redcord best da den gir flest muligheter. Akkurat kjøpt en i julegave til en venn av meg. Superpris akkurat nå:
http://shop.doorway.no/G170001/main.aspx

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Dloh] #1082420 08/12/2010 07:35
T
tonjer Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Selvfølgelig er slyngetrening genialt for terrengsykling - og sykling generellt - både Thor Hushovd og Linda Lrsen trener med Redcord. Tenk deg hvor mye stabilitet man trenger og hvor avhengig man er av kjernemuskulatur for å få kraft i hvert eneste tråkk. Slyngetrening må være den absolutt beste (eneste?) måten å trene denne kjernemukulaturen på - man trener muskler det er vanskelig å få tak i på annen måte, og hvertfall ikke med vekter. Det er kjempe-effektivt! Man kan selvfølgelig kombinere vekter og slynge, men hvis jeg skulle valgt en av variantene ville jeg klart valgt Redcord.

Redcord sendte akkurat ut et nyhetsbrev med juletilbud på hjemmevarianten (Mini) til under 1000,- nettsiden er www.redcord.no

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Raskall] #1082424 08/12/2010 07:43
T
tonjer Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Man kan sikkert mekke noe selv for en billig penge. Har testet ut flere varianter og jeg foretrekker Redcord - TRX har bare ett opphengspunkt og blir ikke like utfordrende. Ropes er ikke like lett å justere tauene på. Det blir det heller ikke hvis du lager noe selv. Med Redcord kan du justere tauene med en hånd liggende på gulvet, med de andre må man opp og fikle med taulåsen. Så vidt jeg skjønner er det også Redcord som står bak utviklingen av metoden og er blant de som sitter på met kunnskap.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: tonjer] #1082875 08/12/2010 20:14
F
Fredhol Offline
Medlem
Medlem
F
Hmmm, du er ikke tilfeldigvis Tonje Ruud Camacho - "Marketing Manager" hos Redcord AS?

http://www.redcord.no/ArticleFull.aspx?m=190&amid=186

og:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1003948

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Fredhol] #1083402 10/12/2010 08:09
H
huhilda Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Jeg melder meg med i RedCord fanklubben over - og har ingenting med RedCord å gjøre. Vet ikke om innleggene over er "kjøpt og betalt", men jeg må uansett si meg helt enig i det de sier - slyngetrening er nesten et "must" for all type idrett som trenger god kjernemuskulatur (og hvilken type idrett trenger ikke det?)

Det går sikkert fint å lage noe selv på biltema e.l. for en billig penge. Øvelsene blir like effektive, men Redcord er hvertfall lett å regulere, også liggende.

Jeg har ikke trengt å kjøpe noe enda siden de har det hengede på treningssenteret mitt, men skal absolutt sjekke ut juletilbudet det er tipset om over...

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: huhilda] #1085139 15/12/2010 07:18
S
Slyngemannen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Etter å ha trent intensivt coremusklene en periode nå så testet jeg "styrken" på en spinningtime. Med fokus på opptrekket i denne timen så er det mye mer power å hente med sterk kjernemuskulatur. Morsomt å kjenne at treningen hjelper på opptrekket. Garantert at kjernetrening gir god kjernestabilitet og kjernestyrke som totalt gir meg mer kraftfullt tråkk. Skal legge inn enda mer øvelser med Redcorden min fremover - 2011 kommer til å bli en bra sesong:)

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Dloh] #1085257 15/12/2010 11:41
bah Offline
Entusiast
Entusiast
Dere som bruker slynge:
hva slags øvelser tar dere?

Hva er spesielt bra for langrenn?
Hva er spesielt bra for sykkel?

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: bah] #1085285 15/12/2010 12:25
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: bah
Dere som bruker slynge:
hva slags øvelser tar dere?

Hva er spesielt bra for langrenn?
Hva er spesielt bra for sykkel?

De viktige core-øvelsene som mange nevner her (og som en utmerket også kan trene på andre måter) er IKKE øvelses-spesifikke - en sterk kjernemuskulatur er viktig uansett hva en gjør.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: alfred] #1085417 15/12/2010 20:11
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvis du trener mye med slynge blir du jævli god i slynge. Hvis du trener mye med ball så blir du skikkelig god med ball. Uten at dette overføres nevnverdig for syklinga.

Det siste jeg har hørt er at det er et beins knebøy, beinpress og markløft som gir best core trening for sykling. Dette er forøvrig testet på banesprintere som er MYE mer avhengig av corestyrke en landeveissyklister.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Marius-H] #1085432 15/12/2010 20:47
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Beinpress? Ikke knebøy?

Slynge er funksjonell styrketrening. Anbefaler alle å kjøpe DVDen til Ola Eriksrud som går på mage- og ryggtrening. Han er antakeligvis en av de i Norge som besitter størst kunnskap rundt temaet CORE-styrke.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Rask] #1085448 15/12/2010 21:19
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Finn noen forsking som viser at slynge og balltrening faktisk gir positiv utslag for en syklist i målbare resultater. Skrev både knebøy og beinspress. ICON_SMILE

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Marius-H] #1085473 15/12/2010 23:06
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ved slyngetrening så bruker man jo så si hele kroppen, og det som er av isolasjon/støttemusklatur. Så det burde jo være det desidert beste treningen.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Dloh] #1085504 16/12/2010 07:46
S
Slyngemannen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Det er mye trening som skal til for å prestere bra på sykkel. Slyngetrening er en treningsmetode av mange. All trening må jo ha overføringsverdi hvis den skal øke prestasjonen. Slyngtrening synes jeg er bra fordi jeg kan trene styrke, men også muskelkontroll og muskesamspill. En sterk kjernemuskulatur er viktig for å kunne overføre kraft eller sikre stabilitet. I tillegg til baseøvelser for core (planke, et bens seteløft mm) så integrerer jeg også core i øvelser sammen med beinøvelser, se disse øvelsene:
Opptrekk/core - http://www.youtube.com/watch?v=9-dAsYwpxvs
Baseøvelser sykkel - http://www.redcord.no/Video.aspx?m=45

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Dloh] #1085505 16/12/2010 07:55
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Det hersker en viss enighet her om at slyngetrening har god effekt som generell styrketrening, og at fordelen er at en får aktivert et stort spekter av muskelgrupper.

Jeg vil derfor tru at effekten er større jo mindre allsidig aktivitet en er i. Driver du med både ballspill, klatring, skogsarbeid, svømming, løping utafor vei/sti, terrengsykling, bortover- og nedoverski, er nok forbedringspotensialet mindre enn hos en landveisyklist som tilbringer vinteren inne på en fastspent sykkel.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: pinnedyret] #1085518 16/12/2010 08:25
S
Sverreandre Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Til tonjer(Miss REdocord)og huhilda.

At slyngetrening er den beste funksjonelle treningsformen er det ingen tvil om. Kan Anbefales på det STERKESTE til alle. I forhold til hvilket utstyr som er beste er det heller ingen tvil i mine øyne. En ny aktør på slyngetreningsmarkedet med navn Jungle Sports ( www.jungle-sports.com ) mener jeg uten tvil setter konkurrentene til side. Jeg har selv vært på både redcordkurs og Jungle Sports kurs. Synes redcord mer går mot terapeuter mens Jungle Sports retter seg mot frisk trening, og sportspesifikk trening. Kursene til Jungle Sports er helt rå, og jeg vil helt klart anbefale dette til alle som er interessert i slyngetrening. I tillegg er kursene deres for alle,man trenger bare være interessert i trening for å delta. Når det kommer til utstyrsbiten som sådan så synes jeg det herkser liten tvil om hvilket produkt som er best. Jeg har vært borti de fleste slyngeproduktene på markedet(TRX,redcord, ropes mm),men ingen kan matche Jungle Sports når det kommer til kvalitet og brukervennlighet. Håndtakene er helt optimale for hender og føtter,samt at utstyret er det beste når det kommer til å regulere høyde og innstille. I tillegg kan man enkelt ta med utstyret overalt, på reiise,hytten etc.

De har i tillegg ekstra utstyr som gjør øvelsene helt rå for de som krever ekstra utfordringer. Prøvde noe som heter BAT på kurset deres og det var en helt ny verden for mitt vedkommende, og jeg er i relativ god form. Etter det jeg forstod på kurset skulle de også komme med egne kurs spesifikt for sykling.

Fra et objektivt ståsted vil jeg anbefale alle som er interessert i slyngetrening og sportspesifikk trening å delta på et Jungle Sports kurs, og når det kommer til utstyr synes jeg helt klart de har det beste i form av kvalitet og brukervennlighet, på tross av at prisene er det samme som mange av konkurrentene. Man melder seg enkelt på kurs via deres hjemmeside. Her er en kul video som jeg fant på youtube siden dems http://www.youtube.com/user/JungleSportsMTC

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: Sverreandre] #1085538 16/12/2010 09:29
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Dette ble jo en skikkelig bra tråd for "anonymiserte" markedsføringsfolk som ønsker å levere tekstreklame for produktene sine rett inn i terrengsykkelmarkedet! :-D

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: ØyNe] #1085587 16/12/2010 11:15
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Noen som har noen øvelser å anbefale

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: ØyNe] #1085667 16/12/2010 13:36
S
Sverreandre Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Må vel heller si at jeg ble provosert over at man fremhever redcord hele tiden når det finnes så mange andre aktører på markedet som virkelig har videreutviklet slyngetrening. Personlig synes jeg Jungle Sports sitt konsept er det beste i forhold til frisktrening og sportspesifikk trening,men at redcord dekker mer terapeut området. Uansett,slyngetrening er fantastisk bra og jeg er bare blitt giret og inspirert etter siste deltakelse på Jungle Sports sitt kurs og synes utstyret var utrolig bra å trene i.

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: ] #1085697 16/12/2010 14:22
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Må si jeg gikk fra "heeeey" til "haha" når jeg så på alt dette. Ikke fristet, det måtte eventuelt blitt med Raskalls løsning ICON_WINK

Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: ] #1085699 16/12/2010 14:30
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sandsto
Terskelen for slyngetrening er mye høyere enn ved "gamle" metoden. Pushups, situps og ryggøvelser på gulvet har den fordelen at det er enkelt. JUST DO IT :-)

Nødvendigheten av å ha tau hengene i stua setter jeg spørsmålstegn ved.

+1 og tommel opp.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Slyngetrening, er dette noe å satse på? [Re: bullet] #1085748 16/12/2010 16:48
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt slynger vis vi ikke hadde det hjemme, måtte evt bli noe ala redcord mini til tusenlappen. Men her har vi det også på treningssenteret, noe som også er et alternativ for folk flest.

Fordelen med slyngetrening er at det er nok med 20-30min 2-3 ganger i uken. Noe som er lett å gjøre før eller etter en økt på sykkelen ute, eller på rulla/spinning.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support