Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister?

To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? #1077365 27/11/2010 15:43
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Inspirert at Elisabeth Sveums flotte treningsreferater har jeg begynt å tenke på om det er lurt/mulig for oss vanlige mosjonister å legge inn to treningsøkter noen dager. Med 100 % jobb, tre barn, hus og to bikkjer er det ikke noe enkelt regnestykke tidsmessig, men jeg regner med at jeg ikke er alene om å ha travle dager og at andre kanskje får det til.

Det jeg lurer på er:
- hvilke type økter kan man kombinere på samme dag?
- er det noen av dere andre som får til dette og har dere i så fall tips og erfaring å dele i forhold til dette?

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: Stine L] #1077366 27/11/2010 15:43
Dan Offline
More than words
More than words
Selvfølgelig har man to økter per dag. En morosyklingsøkt med innlagt sti til jobben, en styrketråkk- og intervalløkt hjem fra jobben. ICON_SMILE

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: Dan] #1077367 27/11/2010 15:45
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
og legg inn en styrkeøkt på 30 minutt etter at ungene har lagt seg. Følg videoen laget av Elisabeth ICON_LAUGH

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: thomasengen] #1077370 27/11/2010 15:50
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Styrkeøkt med Elisabeth er selvsagt på programmet ICON_SMILE
Ellers er det ikke så lett med jobbsykling selv om det høres glimrende ut, Dan. Passer dårlig med AS heimen og det som foregår der morra og ettermiddag.

Stine
(x-MTBea)
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Stine L] #1077375 27/11/2010 15:53
olechr Offline
More than words
More than words
2 økter mener jeg i utgangspunktet ikke er noe poeng for mosjonister.. Såklart litt utifra hvordan dagen din er. Hvis man feks kan trene en hard økt på morgenen for så en lett vispetur etter jobb med litt basis så kan det være fin fint.. Men kommer litt ann på dagen som sagt..

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: thomasengen] #1077376 27/11/2010 15:55
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Prøde meg med 2 økter pr dag når jeg var arbeidsledig. For min del sa det stopp etter ca 5 dager, mitt treningsgrunnlag i forkant var da ca 3 treningsøkter i uka. Jeg trente i toøkterprdag-perioden en time styrke (mest overkropp) mellom 8 og 9 om morran, dro hjem for å spise og sove, sykkeløkter fra ca 1800 og utover, varierte mellom intervall og langkjøring.

Siste dagen gikk jeg hjem fra styrketreninga i halvsvime, noe jeg tok som et dårlig tegn.

Vil tro det spørs på hvilken kapasitet du har fra før av. trener du jevnt mer enn det jeg gjorde kan det gå, med mitt grunnlag (og min kropp) gikk det ikke.

Trønder osv
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Espen J] #1077379 27/11/2010 16:02
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er sykepleier og har av og til fridag midt i uka og jobber en dag i uka fra 14 -20. Det er først og fremst disse dagene jeg tenkte å bruke til dette. Hvor mye verdi har en lett vispetur, Ole Christian? En time rolig på rulla eller 30 min rolig løping på tredemølle på kvelden etter å ha trent intervall på morgenen?

Stine
(x-MTBea)
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: Espen J] #1077380 27/11/2010 16:03
EgilS Offline
More than words
More than words
For min del har to økter per dag gått greit i de periodene jeg har prøvd (å padle rolig knappe to mil til jobb er ikke en økt). Etter hvert som treningsmengden har økt har jeg funnet ut at jeg har bedre utbytte av å kjøre kun en økt per dag.

En grei regel synes jeg er:
Mer trening = mer hvile

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Stine L] #1077381 27/11/2010 16:05
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På fridager kjører jeg heller en ekstra lang økt. Enten bare langt eller kombinert intervall og langtur.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: Stine L] #1077397 27/11/2010 16:38
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Min umiddelbare tanke er også at dette er litt vel i overkant. Når skal du få tid til å hvile? Så vidt jeg vet så bruker profesjonelle idrettsutøvere mye tid på å bare å ligge og restituere mellom slagene. Jeg kan ikke helt se at du skal få tid til skikkelig restitusjon. Jeg har vært inne på tanken selv, og jeg har ikke barn. Fant fort ut at jeg ikke får noe ut av det. Å jobbe 8 timer + 2 timer reise hver dag tar på selv om det ikke er trening.

Bedre med kvalitet fremfor kvantitet. Du kommer langt med 5-6 økter i uka vil jeg tro (der har jeg også lagt meg).

Det som du kan gjøre er å legge inn core-styrke flere ganger i uka som en økt nr to. Kan aldri bli for sterk i korsettmuskelaturen!

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjonister? [Re: SiljeKH] #1077406 27/11/2010 16:52
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Som mosjonist så er det sjeldent problem å trene hardt nok, utfordringen er å hvile. Spedsiellt siden du nok har endel å gjøre med hus og barn og slikt.
Jeg ville heller periodisert treningen slik at du de ukene har mye fri kan kjøre hardere eller lengre og dermed restutuere deg bedre mellom slagene enn å trene flere økter om dagen.

facebook.com/secondhandsessions

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: ] #1077628 28/11/2010 11:04
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
1 eller 2 økter. Det er vel totalbelastningen som er poenget. Det er vel heller snakk om å få tid til nok hvile. Som EgilS skriver: mer trening = mer hvile. Min erfaring er at det ikke er problemet å få til nok trening (feks.dobbeltøkter med sykling til/fra jobb) men derimot at å få tid til nok hvile er en større utfordring. Tror trådstarter uten stor risiko, kan forsøke seg litt frem med noen dobbeløkter på fridager, og se hvordan kroppen responderer på dette.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Thomasen] #1077660 28/11/2010 12:56
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Thomasen
1 eller 2 økter. Det er vel totalbelastningen som er poenget.

Kommer an på hva man trener. Jeg hørte et sted at to økter er veldig bra hvis man skal slanke seg, fordi forbrenningen fortsetter i mange timer etter økten. Så ved å trene to ganger om dagen så får man dobbelt av denne ettertreningsforbrenningsbonusen.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Dan] #1077665 28/11/2010 13:29
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Dan
1 eller 2 økter. Det er vel totalbelastningen som er poenget.

Kommer an på hva man trener. Jeg hørte et sted at to økter er veldig bra hvis man skal slanke seg, fordi forbrenningen fortsetter i mange timer etter økten. Så ved å trene to ganger om dagen så får man dobbelt av denne ettertreningsforbrenningsbonusen.

Sikkert riktig det, men jeg tenkte mer på om totalbelastningen med jobb, event andre forpliktelser som barn etc gjør det hensiktsmessig å trene to økter pr dag, i forhold til treningsutbyttet ved å trene en gang pr dag. Spørsmålet er om en får hvilt nok i hverdagen til at dobbeltøkter gir ønsket utbytte, eller bare fører til at man overbelaster, slik at effekten uteblir, og kvaliteten blir dårlig.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Thomasen] #1077668 28/11/2010 13:44
Dan Offline
More than words
More than words
Spørsmålet er om en får hvilt nok i hverdagen til at dobbeltøkter gir ønsket utbytte

Jeg føler kanskje at den gåturen til og fra kaffemaskinen på jobben er litt tøff. ICON_SMILE

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Dan] #1077672 28/11/2010 14:01
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk for fine svar, alle sammen!

Jeg ser også at det er tid til hvile som er største utfordringen. Prøvde å legge inn 45 min hvile/søvn umiddelbart etter den ene intervalløkta denne uka og tror at det faktisk bidro til bedre og hurtigere restitusjon. Ser derfor at hvis jeg skal prøve dette så må jeg også ha en times tid til hvile umiddelbart etter første hardøkt og kjøre økt nr 2 rolig og ikke så lenge.

Med to fridager denne uka er det gode sjanser for å teste ut litt.

Stine
(x-MTBea)
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Stine L] #1077691 28/11/2010 15:07
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er vel lengden og intensiteten på øktene som avgjør.
Det er selvsagt hardere å trene oftere men da blir man jo også bedre dersom klarer å absorbere. Viktigste er nok å øke kontrollert.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Hekta-MTB] #1077711 28/11/2010 15:45
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Kommer jo an på hva øktene består av det. Om man har 1 - 2 ukentlige styrkeøkter for armer og overkropp, ser jeg ikke det store problemet med å doble opp disse dagene med en jogge-, ski- eller sykkeltur etter en del timer om man har overskudd til dette.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: ruteress] #1077758 28/11/2010 18:25
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
støtter siste taler, løpetur før jobb og styrkeøkt etter går helt fint.
vi som ikke bare sykler kan jo variere i det uendelige (smil) jobber turnus og planlegger trening basert på hviletid, ikke pr dag. ta teknisk økt først (svømme, yoga, osv) og slite økt senere (løp sykkel tung styrke) gir best effekt, men motsatt er psykisk lettest for min del.
90min sykkel til 60min svømming og sykkel hjem teller jeg da ikke som en økt på polar'en. Men hvile er viktigere en mange økter!!

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: sailman] #1077812 28/11/2010 20:10
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hva man jobber med må ha stor betydning her, selv sitter jeg foran PC hele dagen. Sykler i underkant av 60 km t/r jobb (ca 100x i året). Har aldri opplved det som noen voldsom belastning, det som er sliter er å "gnage" på problemmer som ikke ble løst på jobb. Hadde jeg jobbet fysisk hadde det nok vært annerledes. Til å fra jobb er sikkert ikke opptimal trening, men det gir et grunnlag.

keo
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: keo] #1077824 28/11/2010 20:27
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
For min del funker det best hvis jeg får trent mye. Da sover jeg mye bedre og slapper mye mere av når jeg har muligheten. Får jeg trent lite, blir jeg fort mye mere sliten mentalt av jobb, unger osv som gjør at kvaliten på hvile/søvn blir dårlig.

Jeg kombinrerer ofte løping, ski eller sykling og styrkeøkt. Men føler jeg meg sliten tar jeg meg heller en fri dag.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Red Devils] #1080569 03/12/2010 14:27
Stine L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, nå har jeg testet ut litt og gjort meg noen tanker om lurt og ulurt...
Uka startet med litt sliten kropp etter to timers stiturer torsdag , lørdag og søndag i forrige uke. Stitur kan være rolig trening, men jeg trener stort sett med gutta her. De er sterkere enn meg og da må jeg jobbe ganske hardt for å holde følge. (Mye høy puls over lang tid)
Mandag:
økt 1: Trente styrke: 45 min
økt 2: restitusjonssykling 30 min.
Tirsdag: Langdag på jobb: ikke trening
Onsdag: Intervall på rulle: 2x30 min
Torsdag:
1. økt: Løp på tredemølle + styrke: 70 min
2. økt: stitur med gutta: 90 min
Fredag: Stitur: 90 min
Har forsøkt å hvile ca 1 time etter all trening på dagtid. Arbeidsuken har sammenlignet med de fleste andre vært lite krevende. Har vanligvis tre rolige og to krevende/lange dager pr uke.
Likevel er jeg ganske så sliten etter denne uka og klarer neppe å gjennomføre de to siste intervalløktene på rulla som egentlig var planlagt. Føler meg skikkelig mørbanket. Om det er fordi jeg var sliten da uka startet, fordi jeg ble kjempestøl etter styrketreninga eller eller evt andre ting er jeg ikke sikker på. Blir det mer trening så blir det nok sti før det kommer mer snø ICON_LAUGH
Konklusjonen min blir derfor at jeg på det nåværende tidspunkt ikke tåler to harde økter pr dag. Jeg kan selvsagt gjøre det en gang i blant, men tror ikke det skal være så ofte. En økt restitusjonssykling går kanskje å legge til om jeg har tid.
Så jeg må nok innse at viljen nok en gang er sterkere enn evnen/muligheten og satse på kvalitet i en økt pr dag i stedet for to.

Stine
(x-MTBea)
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Stine L] #1080700 03/12/2010 20:16
J
Jens-Otto Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Vi er en gjeng som sykler Hønefoss-Oslo (4 mil hver vei) gjennom Nordmarka om sommeren. Det blir stort sett 2 ganger pr uke. Innover på morgenen, retur på ettermidagen. Ikke noe problem, det gjelder bare å passe på intensitet. Du må ikke nødvendigvis sette ny rekord på hver tur. Det er som flere antyder, det er total belastning som teller. Du kan ikke som mosjonist finregne til enhver tid hvor mye tid du skal bruke på de enkelte aktiviteter. Hvorvidt dette er den beste trening eller ei er ikke godt å si, men det holder til merket i Birken for alle.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: keo] #1082572 08/12/2010 11:04
Ørnen Offline
Medlem
Medlem
Sitat: keo
Hva man jobber med må ha stor betydning her, selv sitter jeg foran PC hele dagen. Sykler i underkant av 60 km t/r jobb (ca 100x i året). Har aldri opplved det som noen voldsom belastning, det som er sliter er å "gnage" på problemmer som ikke ble løst på jobb. Hadde jeg jobbet fysisk hadde det nok vært annerledes. Til å fra jobb er sikkert ikke opptimal trening, men det gir et grunnlag.

Jeg er ikke så sikker. Jobbet tidligere veldig fysisk, men uten stress. Nå sitter jeg stille foran PC'en hele dagen, men med vesentlig mer "tempojobbing", altså ikke stress men må bruke hodet hele tiden.

Jeg opplever at jeg er minst like sliten i kroppen ved endt arbeidsdag nå i forhold til forrige jobb. Har blitt noen år eldre, men restitusjonstiden er omtrent lik som for 5 år siden, og prestasjonene er fortsatt heldigvis stigende.

Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Ørnen] #1083085 09/12/2010 11:53
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Jeg har i noe over ett år syklet til og fra jobb nesten hver eneste dag. Fra mange varmegrader til 15 minus. I tillegg blir det selvsagt trent en del på kvelden. Som det sies her er utfordringen til en mosjonist å få kabalen til å gå opp. Samspillet mellom trening, hvile, søvn, jobb, unger, kone, andre aktiviteter er viktig å få til. En del av øktene mine er av svært kort karakter. Noen ville kanskje ikke en gang kalle dem treningsøkter. På sommerstid bruker jeg ved sykling raskeste vei ca halv time hver vei til jobb. Vinteren kan det gå opp mot 1 time pga sykling i snø og mer bruk av sykelsti i stede for bilvei.

På jobb har jeg en rolig hverdag rent fysisk. Jeg sitter ved mitt skrivebord og jobber i 8 timer mens jeg føler at jeg kan restituerer meg bra. Hadde ikke jeg kunnet benytte transporten til trening kunne jeg aldri trent mellom 10 og 15 timer i uken. Dette blir på mange måter å trene på en tid hvor jeg uansett ikke kan gjøre annet enn å komme meg til å fra jobb. Jeg får altså 5 til 10 timer "gratis" hver uke i transporttrening. Jeg synes ikke det er noe problem å variere både type trening og intensitet på denne jobb treningen. Ved å legge til noen langkjøringer eller intervaller utenom får jeg en uke som rent treningsmessig er bra sammensatt for meg. F.eks 1 spinningtime og 1 langkjøring, eller en styrke økt og en intevalltrening osv.

Som mange andre opplever jeg en rikholdig hverdag med unger, familie, aktiviteter og generelt aktiviteter i fleng. Føler likevel at ved å tenke litt lurt og prøve å være smidig går det ann å kombinere dette med betydelig trening. Jeg sover nok generelt noe mindre enn det som rent fysisk hadde vært ideelt, med et snitt på noe under 6 og en halv time, og frigjør dermed noe tid på kveld eller morning.

Så tilbake til poenget i denne tråden. Jeg har altså minst to treningsaktiviteter hver dag. Personlig synes jeg det var tungt i begynnelsen. Etter en periode på noen måneder følte jeg kroppen tilpasset seg. Nå kan en dag for meg være: Sykle rolig til jobb sone 1, 45 minutter. Sykle hjem igjen med noen lengre intervaller under terskel 35, minutter. Sykle til og fra fotbal trening, som oppvarming/nedsykling ca 30 minutter til sammen. Trene fotbal. God intensitet i 1 og en halv time. Slike dager har jeg selvsagt ikke hver dag, men kanskje 1 dag i uken.

En av grunnene til at jeg føler dette funker for meg med flere økter per dag, er at jeg er bevist på å trene mye av treningen rolig. Sannsynligvis mer enn det flesteparten her inne vil anbefale for en mosjonist. Til gjengjeld prøver jeg å virkelig trå til på hard øktene, og ha maksimal kvalitet på disse. Jeg prøver også å variere treningsformene. Sykling, styrke, fotbal, beachvolleyball, løping i terreng, langrenn, svømming osv, osv.

Uansett, vi er alle ulike og har ulik restitusjonstid, treningsbelastning, og annen energitappende aktivitet. Dette må den enkelte selv finne ut av. Hva passer for meg? Personlig kan det godt hende at det opplegget som virker fint i dag ikke kan brukes om noen år når alderen unektelig begynner å sette noen spor. For meg er smidighet, tilpassning, planlegging og fleksibilitet stikkord som må til for at treningsuken skal gå sammen.

Redigert av Eirik Me; 09/12/2010 11:54.
Re: To økter pr. dag - også for vanlige mosjoniste [Re: Eirik Me] #1086438 18/12/2010 18:50
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
To harde økter hver dag må man lytte på kroppen. Har hatt peroder med dette, men viktig med hvile. Eller overskudd. Like viktig som hvile tror jeg er riktig mat, jeg tar alltid maxims recovery drink med melk nesten umiddellbart etterpå . Innen 5-10min, før dusjen. Så spise. Mener fast at det hjelper meg med å beholde overskudd i intensive perioder.

Lytte til kropp. Trening, Mat, hvile. Variasjon.

Har selv 3kids. Og funnet ut hva som funker for oss. Mange økter går ut på kveldstid, etter sengetid. Går av tv titting kontoen.. Trener ikke på studio, det tar tid å reise til. 10min unna er 10min tapt.. Styrke i kjeller. Ski 5min unna, løping, vintersykling, rulle inne, alpint helger.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..

Moderator  support