Drar opp en gammel tråd: I går hørte jeg en dame snakke om noe forskning de holdt på med på Olympiatoppen som handlet om å puste bare gjennom nesen. Litt av poenget var visst knyttet til hydrering, siden det visstnok forsvinner 40 % mer fukt ut fra kroppen om vi puster ut gjennom munnen. I tillegg var det dette med at luft som pustes inn gjennom nesen varmes opp og "renses" i snørr og nesehår før den finner veien ned i lungene.
Jeg får nesten pustebesvær bare ved tanken på å skulle puste bare gjennom nesa på trening, men mulig det funker. Noen som har testa?
Har hørt et par Downtime-podcaster med Ben fra The Strength Factory som sverger til nesepusting. Han mente det var noe med at luften som gikk gjennom bihuler eller noe trigget noe greier som fikk opp oksygenopptaket eller noe. Skeptisk som faen, da jeg ikke på langt nær får like mye luft gjennom nesen som gjennom munnen. Har prøvd opp en kjip bakke jeg alltid blir anpusten av.
Jeg leste noe lignende for mange år siden, men da var greia at du skulle puste inn igjennom nesen og ut igjennom munnen, var ett eller annet med noe i bihulene mener jeg, aner ikke hvor det ble lest, har ikke bestrebet å følge anbefalingen heller. Jeg har prøvd meg flere ganger å puste igjennom nesen ved trening ved lave temperaturer da jeg har slitt med luftveisinfeksjoner, men det går ikke mange pustene før jeg gir opp. Har testet med å ha relativ tett balaklava foran munn, men det går ikke lenge før jeg følet at jeg kveles!
Re: Fordel å puste inn gjennom nesen kontra munnen?
[Re: hJürg1]
#269001429/11/202123:26
Må kanskje trene mer på nesepusting? Når jeg trener minner jeg mest av alt om ei Brugde, og det har medført endel uappetittlige halspastiller i løpet av årene..
[Re: Øyvind V]
#269035402/12/202118:32
Drar opp en gammel tråd: I går hørte jeg en dame snakke om noe forskning de holdt på med på Olympiatoppen som handlet om å puste bare gjennom nesen. Litt av poenget var visst knyttet til hydrering, siden det visstnok forsvinner 40 % mer fukt ut fra kroppen om vi puster ut gjennom munnen. I tillegg var det dette med at luft som pustes inn gjennom nesen varmes opp og "renses" i snørr og nesehår før den finner veien ned i lungene.
Jeg får nesten pustebesvær bare ved tanken på å skulle puste bare gjennom nesa på trening, men mulig det funker. Noen som har testa?
Praktiserer nesepusting selv, senest når jeg løp 4x4-intervaller litt over evne på tirsdag. De eneste gangene jeg må ty til å puste med munn er "all out" sprinter. Selv 30/15-intervaller går bra med litt tilvenning (handler mye om å bygge co2-tåleranse). Dette med vesketap, temperering og rensing er allerede nevnt, i tillegg er pustefrekvens ganske sentralt. Ved å redusere frekvensen gir man bedre tid til gassutvekslingen i alveolene til å finne sted. I tillegg vil man med begrenset frekvens medføre noe forhøyet co2-nivå som i tur skal hjelpe til med transport og opptak av oksygenmolekylene i kroppen. Er du litt interessert kan jeg anbefale å lese boken Breath av james nestor. Er du villig til å nerde skikkelig er The breathing cure verdt å vurdere.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
[Re: Aleksander2]
#269048504/12/202107:26
Jeg prøvde nesepust i en aktiv pause på rulla forleden. Pulsen spratt opp 5-6 slag, og jeg følte jeg måtte "jobbe" mye med å holde nesen mest mulig åpen (altså aktivt prøve å åpne nesen mest mulig). Om jeg ikke gjorde noe klistret bare neseborene seg sammen. Sikkert mye tilvenning som må til om det skal fungere.
#269049204/12/202108:37
Anbefaler å starte tilvenningen med rolig trening og gradvis jobbe seg opp i puls når man får justert seg inn på kraft og frekvens. Puster man for hardt kollapser luftveiene, ikke ulikt søvnapne eller om du bruker for mye kraft i et sugerør.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
#269074107/12/202109:57
Spennende konsept, men under tung last benyttes nesepusting kun ved "ubesværet passering av andre syklister" før man etter passering sliter litt med en metning på 70% :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#269092408/12/202108:09
Mener dere seriøst at dere kan trene Vo2 max. intervaller og BARE bruke nesen til å puste med???
Da, tror jeg dere må revurdere om dere er oppe i rett sone... :-o
Ja. Har ikke gjort laktatmålinger, men er temmelig sikker på at min aerobe terskel ligger på 178-179bpm for tiden (basert på 20 års sykkelerfaring). Forrige 4x4 løpeøkt hadde max HR på 186bpm og lå jevnt over mye av tiden på 180-tallet. Fortsatt helt greit å puste med nesen. Som en muskel må dette trenes opp dersom man normalt sett puster med munn under trening og hvile. Er gjort flere forsøk på å blokkere nesen for å se hvordan, og hvor fort pusteevnen og den generelle helsen forfaller, med ganske sjokkerende resultater. En av forsøkene er beskrevet i boken "Breath" der forfatteren selv deltok på forsøket.
#269106108/12/202121:32
Jeg ble nysgjerrig og måtte prøve det ut på en rolig joggetur (godt under terskel) i går. det var interessant på flere måter. Temperaturen var rundt -5, så ikke voldsomt kaldt.
- Måtte konsentrere meg uvanlig mye om pustingen da det var veldig uvant. - Det ble _veldig_ tydelig når nesa begynte å renne og trengte en utblåsning - Merkbar nedgang i følelsen av kulde i hals og bryst som jeg vanligvis får. Nesa ble kald innvendig, men ikke noe særlig merkbart nedover. Og det er veldig bra. - Fikk flere ganger en følelse av at jeg ikke fikk trukket pusten skikkelig, som gikk over etter et par solide trekk med åpen munn. Det er vel kanskje c02-opphoping som gjør seg gjeldende der? Sikkert mye en treningssak, det der. Antar jeg løp ca 90% av en tur på 35 min med lukket munn, kanskje.
Men det hadde nok vært mye vanskeligere ved noe særlig høyere intensitet. Hvor lenge må man trene for å klare det på vo2 max liksom?
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
#269110209/12/202109:02
Er det noen toppidrettsutøvere innenfor utholdenhetssport som praktiserer dette?
Om dette er marginal gains så tipper jeg Storbritannia har sjekket det ut.
Ingen aning men neseplåstren som rätt många ända bruker er väl för att kunna pusta bättre med nesen. De har ofta kritiseras för att det är väl bara att öppna munnen lite mer men er möjligt att de har noe för sig.
[Re: Panda]
#269272923/12/202107:14
Mener dere seriøst at dere kan trene Vo2 max. intervaller og BARE bruke nesen til å puste med???
Da, tror jeg dere må revurdere om dere er oppe i rett sone... :-o
Det kommer litt an på nesen. Har du stor nese og vide nesebor er det en smal sak å puste gjennom nesen til langt over terskel. Har man liten nese er det tilleggstrening utenom som må til for å øke nesekapasieteten.