M@rtin er ikke gudløs, han skriver bare at han er uten gudstro. I den gamle kirkebønnen brukes uttrykket "faderløse" om dem som har mistet sin far. Dersom faderløs betyr at far er død, så må gudløs bety at Gud er død.
Men det er han jo ikke.
[pompøsitet]Joda Nick,Gud er død men han lot oss arve nåden.[/pompøsitet](haha den rappa jeg fra Göran Tunström).
Noen som husker biskop Stenseth?
Jeg tror de fleste Oslo-boere har et sterkere forhold til Stenseth enn til Kvarme,fordi Stenseth gjorde seg gjeldende utenfor selve bispegjerningen.
Jeg mener,til & med jeg som stiller meg revnende likegyldig til kristenfolkets gjøren & laden her i byen,har en oppfatning av Stenseth som en som utstrålte noe mer enn kun å være en biskop.
Humanitet og empati med de svakeste og mest utstøtte blandt oss feks.
Kvarme har ikke gitt meg noe lignende inntrykk.Han er ikke en fyr jeg har lagt merke til,bortsett fra endel skriverier da han ble innsatt som handlet om et ganske konservativt syn i endel saker hvor majoriteten av oslofolket er tilsynelatende ganske uenig.
Ellers har han vært ganske usynlig utenfor kirkeveggene.Kun biskop.Mulig han skjøtter sin bispegjerning på en utmerket måte,hva vet jeg?
Jeg syns bare det er påtagelig at Stenseth har gjort et slikt inntrykk på en ukristelig faan som meg,mens etterfølgern ikke har gjort det.
Det sier meg et eller annet om Kvarmes engasjement i byen hvor han er biskop.
Jeg tror det er derfor folk skriker opp om avgangen til Gelius.
Pga. engasjementet hans,høster han større sympati enn Kvarme,og dette har i folks øyne blitt en konflikt mellom Gelius og Kvarme.Mellom rockepresten fra Vålenga av folket og den konservative biskopen som ble tredd nedover hodene deres.
Hvis Stenseth hadde klart og sparke Gelius da de hadde en konflikt,tror jeg det hadde blitt mindre gnell generelt.
Hva gjelder Gelius driter jeg i om han fikk sparken eller ikke jfr. mitt forhold til kirken og dens tjenere.
Særlig etter den blaute offerrolle-opptredenen han presterte i diverse fora igår.
Jeg bare håper den nye vålerengapresten blir en sånn moderne litt-darwin-men-æ-trur-at-gud-er-i-alt-og-overalt-som-en-usynlig-kraft-i-menneskan-og-man-kan-ikkje-ta-alt-som-står-i-bibelen-bokstavelig.
Da får jeg ihvertfall noe og le av.