|
Kona Hei-Hei 2-9 2011
|
Kona Hei-Hei 2-9 2011
#1074565
22/11/2010 21:57
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Noen som har prøvd en sånn av en eller annen årgang? Lurer egentlig litt på om demperopphenget er noe å snakke om, og hvor tung ramma med demper er, klarer ikke finne noen tall... Det er jo noen som har gjort det ganske bra på en slik, selv om det sannsynligvis finnes mer sofistikerte løsninger  Raw Alu: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=hei_hei_2-9Oransje: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=hei_hei_2-9_se
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1074622
23/11/2010 07:38
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 437
adrenaline
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 437 |
Kan dessverre ikke si noe om Konas fulldempede sykler, men har eid og mekket mye Kona og det er mye sykkel for pengene og de har alltid hatt meget gode egenskaper. Angrer som en hund på at jeg solgte min gode gamle Explosif i Reynolds 853 stål selv om den var 12 år gammel. Tror jeg må be pent om å få kjøpt den tilbake.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: adrenaline]
#1074628
23/11/2010 07:50
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Nå har jo Kona gjort noe med dempersystemet for 2011, så det er nok ikke sikkert tidligere erfaringer nødvendigvis er gjeldende. men når det er sagt, så skal det vel ikke stikkes under en stol at Kona har mye spennende, og mye for pengene. Sikker ikke halvgalt kjøp, nei 
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: baronKanon]
#1074705
23/11/2010 09:45
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Kona mener selv at deres "Walking Beam 4-bar" oppheng er veldig bra. Det er basert på et svingpunkt på setestaget (seat stay pivot eller faux bar som Scott, Merida, Lenz og tidligere Gary Fisher har), og det har sine begrensninger (stivner ved bremsing, setter seg over hindere, mindre stivt sideveis), men også sine fordeler (følsomt og enkelt).
Om Kona har klart å få sitt system veldig bra er det helt klart en videreutvikling av et velprøvd system, men selv er jeg avventende til jeg har sett noen tilbakemeldinger fra noen som faktisk har prøvd det og kan sammenlikne med andre oppheng. Det finnes mer moderne oppheng, selv om dette ikke i seg selv behøver å bety at sykkelen er noe dårligere av den grunn. Bare viktig å få klarhet i om opphenget er en begrensning eller ikke.
Min GF har dette opphenget.
Redigert av simenf; 23/11/2010 10:07. Rediger grunn: leif
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: simenf]
#1074721
23/11/2010 10:13
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Å kommijenna. Ser dere ikke hva som står på siden til Kona? It's the ultimate dual suspension 29er Da er det ikke noe å drive å spekulere på i det hele tatt. De burde jo vite hvordan det henger sammen siden de tross alt lager denne sykkelen. LarsB
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: larsb]
#1074735
23/11/2010 10:26
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Pøh...ingen vil vel ha den ulitmate sykkelen - da kan man vel aldri kjøpe ny igjen?  Mulig det også burde være et argument å kunne plassere "Kona" i garasjen etter endt bruk - for ikke å snakke om det å kunne tune "opphenget" helt etter eget ønske  Og på den annen side.."sag" skal man vel ikke diskutere når det gjelder "Kona"...hehe.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1074737
23/11/2010 10:28
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Og siden jeg ikke har en kone, kunne jeg sikkert hatt behov for en Kona - som substitutt enn så lenge 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: simenf]
#1074743
23/11/2010 10:32
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Kona mener selv at deres "Walking Beam 4-bar" oppheng er veldig bra. Det er basert på et svingpunkt på setestaget (seat stay pivot eller faux bar som Scott, Merida, Lenz og tidligere Gary Fisher har), og det har sine begrensninger (stivner ved bremsing, setter seg over hindere, mindre stivt sideveis), men også sine fordeler (følsomt og enkelt). Og ja, det er dette jeg også har i bakhodet. Men så er det det med teori og praksis da - når alt kommer til alt så er det vel følelsen i praktisk bruk som egentlig teller, og alle typer oppheng har jo både fordeler og ulemper. I teorien er de temmelig konkrete, men i praksis er de veldig subjektive. Og med null praktisk erfaring med annet enn HT, er jeg passe usikker på hva som er optimalt for meg og mitt bruk 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1074744
23/11/2010 10:34
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det er så mange Faux-bar-løsninger der ute som fungerer så innmari bra, at jeg ikke er bekymret over slikt. Yeti har sverget til det i 10 år, ca.
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: baronKanon]
#1074765
23/11/2010 11:09
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Ja, og Yeti burde jaggu fått til en 29'er med slikt også snart 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1074766
23/11/2010 11:12
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Men jeg ser også at det er stor forskjell på størrelse/lengde på rocker/"vippearm" på de ulike løsningene. Må vel ha en årsak...
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1074785
23/11/2010 11:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Vippearm er bare en av mange måter å justere momentet som påføres demperen fra bakhjulsopphenget. Kona og Ellsworth (4-bar) har begge vært klare i lange vippearmer, noe jeg personlig synes ser helt JÆVLIG ut. Heldigvis har Kona moderert seg. Yeti og andre har brukt en føring rett fra ramme til demper for å kunne kontrollere progressiviteten på en annen måte.
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: baronKanon]
#1074850
23/11/2010 12:55
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Specialized er jo helt i andre enden av skalaen, med ekstremt små / korte. Dog har vel de et bitte litt annet design også...
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: baronKanon]
#1074851
23/11/2010 12:56
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Vippearm er bare en av mange måter å justere momentet som påføres demperen fra bakhjulsopphenget. Kona og Ellsworth (4-bar) har begge vært klare i lange vippearmer, noe jeg personlig synes ser helt JÆVLIG ut. Heldigvis har Kona moderert seg. Yeti og andre har brukt en føring rett fra ramme til demper for å kunne kontrollere progressiviteten på en annen måte. Nå er vi ganske langt inn i teorien, men mitt innspill på dette er: Vippearmen brukes til å sette en "leverage ratio" (vandringsforhold eller noe slikt), dvs hvor mye demperen beveger seg i forhold til vandringen på hjulet. Dette endrer seg også gjennom vandringen, fra mye til mindre mot slutten av vandringen. Demperen vil bevege seg mindre enn bakhjulet, men om forholdet mellom bevegelsene blir for stort eller lite vil det komme inn endel negative effekter (mindre følsom for små bevegelser, friksjon, varmgang, svak demping, for progressiv demping osv). Dette avhenger naturligvis også av lengden på demperen. Lengre dempere gir ofte bedre dempeegenskaper fordi det er mer plass til mer olje og luft/fjær, og fordi det er lettere å tilpasse dempingen til ønsket oppførsel med lengre vandring. Generelt sett ansees et passe lavt forhold (rundt 1:2.8) som bra nå om dagen (mandag), men dette avhenger av designet på sykkelen. Og dagen i uken. Mer om dette her og her. Nå skal det huskes at Specialized sitt patent på Horst-link påvirker hvordan veldig mange sykler (fra USA) blir designet. For å slippe unna lisensiering bruker man andre prinsipper, enten bedre eller dårligere. Dette kan jo også skape nye og bedre design (nød lærer naken kvinne å spinne osv...). I teorien er svingpunkt på setestaget en svakere løsning rent dempingsmessig enn en Horst-link (som har svingpunktet på kjedestaget under akselen) etter min mening.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: simenf]
#1075010
23/11/2010 16:29
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Ulempen med singlepivot er at man må ha mer lowspeed-demping for å hindre uønsket bevegelse pga. kjedestrekk.
Dette fører igjen til mindre følsomt oppheng.
Det er også sårbart for hvilket drev man bruker fram.
Alle som har en singlepivot og som har fått skreddersydd bakdemper (feks PUSH) merker kjapt at forbedringene er formidable.
Dette er en fin måte å temme sakene på, men også et greit bevis på at disse fenomenene eksisterer.
Alle systemer har sine sterke og svake sider. Singlepivots sterkeste side, er at det er billig og er ikke bundet opp av lisenser.
E
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Espen]
#1075343
24/11/2010 08:44
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
OT: Espen, kan du ta en analyse av fordeler og ulemper på de forskjellige opphengene i bloggen din her på forumet? Jeg kunne godt tenke meg en objektiv sammenlikning siden diskusjonene gjerne blir til en religionskrig.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: simenf]
#1075377
24/11/2010 09:24
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,617
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,617 |
OT: Espen, kan du ta en analyse av fordeler og ulemper på de forskjellige opphengene i bloggen din her på forumet? Jeg kunne godt tenke meg en objektiv sammenlikning siden diskusjonene gjerne blir til en religionskrig. Stiv i ny-nynorsk? I såfall har BikeRadar slått bloggen til Espen. Her kan du lese om de forskjellige opphengene og mye annet til du blir blå eller lei. Kjøpsguide til heldempa - del 1 Kjøpsguide til heldempa - del 2 Kjøpsguide til heldempa - del 3
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: perpedal]
#1075475
24/11/2010 11:47
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 162
Ruslebiffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 162 |
Sakset fra mtbr :
I am 6'1" and I bought a 20" frame fits like a glove. It weighs about 6.1 lbs.
Det skulle vel bli 2.76 kg.
Gir vel ikke noe eksakt vekt og vi vet jo ikke om det er med eller uten shock.. men det skulle vel gi en pekepinn...
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: perpedal]
#1075605
24/11/2010 14:10
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Takk for linkene - nynorsk går bra! Ganske overraskende å se at akselbanen er så lik på de fleste systemene. Kunne godt ha stått litt mer utfyllende på fordeler og ulemper, men likevel veldig nyttig. At HL er mer utsatt for bob en faux bar var overaskende å se på trykk.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Ruslebiffen]
#1075694
24/11/2010 16:30
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Sakset fra mtbr: I am 6'1" and I bought a 20" frame fits like a glove. It weighs about 6.1 lbs. Det skulle vel bli 2.76 kg
Ser den, men siden den ble kjøpt tidlig i 2010, er det nok ikke 2011-modell, som er betydeling endret. Men pekepinn gir det vel, siden ny modell forhåpentlig vis betyr lavere vekt 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1076829
26/11/2010 12:19
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Hmmm...kanskje vi trenger en tråd om opphengstyper av sorten "Den store opphengstråden" for å samle synsingen på ett sted?
Tenke...
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: simenf]
#1077249
27/11/2010 11:32
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Det er meget mulig...og den burde vært sticky  Sitter nettopp og leser tyske Bike, det var et eget bilag om setup av oppheng i siste nr... Ser også at det er mye sammenlikninger mellom 26'er pg 29'er HT. Og delvis også 26'er FS vs 29'er HT. Men hva med 26'er og 29'er FS? Der har jeg ikke sett en konkret sammenlikning. Hva vinner man evt. ved å velge Trek Top Fuel i stedet for Kona Hei-Hei eller RM Altitude - annet enn vekt og "letthåndterlighet"?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: Diablito]
#1079655
02/12/2010 07:05
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 437
adrenaline
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 437 |
Litt avsporing av topic kanskje,men synes at Kona også har sporet litt av i navnevalget på syklene sine. Mulig det bare er jeg som er old school. I "gamle dager" så var Hei Hei en ekslusiv titan sykkel og kun som ramme og Explosif var en komplett sykkel og ikke bare som ramme. Finner faktisk ikke Explosif i 2011 utvalget en gang. Kun på 2010 hjemmesiden. Heldigvis så har de fremdeles Humuhumunukunukuapua :-)
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
|
|
|
Re: Kona Hei-Hei 2-9 2011
[Re: adrenaline]
#1080059
02/12/2010 14:57
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Navnet skjemmer ingen, heter det... hehe. Men synes den ser fin ut, både i form og fasong. Kanskje ikke verdens beste oppheng, men sikkert bra nok med riktig justering / tuning. Og fargen gir jo muligheter til å få til bra match når det gjelder komponeneter også  Må nok til RÅ Sport og akkudere pris - det betyr jo også litt c",)
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
|
|