|
Privat tannlege til barn
|
Privat tannlege til barn
22/11/2010 11:05
|
KjellMa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vi trenger en privat tannlege som tar imot barn. Den offentlige vi er tildelt har gjentatte ganger kansellert timer pga sykdom, og nå kan vi ikke vente lengre. Noen som har tips til en dyktig tannlege som kan dope ned en 6-åring og reparere noen hull?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
Re: Privat tannlege til barn
[Re: KjellMa]
22/11/2010 11:24
|
gare
More than words
|
More than words
Det spørs jo litt hvor neddopet barnet må være? Snakker vi bare om streit bedøvelse kan vel alle tannleger fungere. Hva som er bra i såpass usentrale strøk som Oslo vet jeg desverre intet om.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
22/11/2010 11:54
|
KjellMa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vanlig lokalbedøvelse har vi prøvd, og sirkuset starter allerede når tannlegen skal smøre på den kremen som bedøver slik at han ikke skal kjenne stikket. Da er det lange runder med snakking, overtalelser, gråt og trøst, før vi kanskje kan få borret ett hull. Vi fikk med et skriv fra tannlegen tidligere med info om neddoping, og ifølge dette blir han groggy resten av dagen. Må være hjemme, må passes på hele tiden osv.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
22/11/2010 12:02
|
gare
More than words
|
More than words
Det høres litt mer omfattende ut ja, dette er kanskje noe som Volvat, Colloseumklinikken eller Ring(finnes de ennå?)holder på med? Her bør det gå an å få til noe.
Redigert av gare; 22/11/2010 12:04.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
22/11/2010 12:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg skulle ta en vanskelig visdomstann og slet med fobi. Tannlegehøyskolen tok jobben og dopet meg ned med noe beroligende(Tror det var rohypnol eller noe i den duren). Ikke koma, men nok til å gjøre meg ekstremt medgjørlig. Her var det nesten ferdig utdannede kirurger med professorassistanse, ikke ferske studenter på borrekurs.
Ironisk nok til en femtedel av prisen for en enkel operasjon hos en privat tannlege. Jeg ville hørt med dem.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
22/11/2010 13:09
|
KjellMa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for tips. Nå har vi fått time på Fornebu allerede i morgen, og den tannlegen skal visstnok være dyktig med unger. Krysser fingrene, og gråter hele veien til banken....
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
22/11/2010 14:30
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
En god tannlege (dem er det en hel del av hos den yngre garde) bør kunne unngå hele bedøvelsen. Det skal ikke være nødvendig å bedøve for å borre/plombere.. ofte er bedøvelsen det mest problematiske.
Om den offentlige tannhelsetjenesten ikke klarer jobben (som blant annet går ut på å være tillitvekkende og trygge for barna ved å forklare og berolige, gjerne i samarbeid med foresatte som er tilstede, og ved særlige behov ellers) har du anledning til å søke refusjon av utlegg, det skal være fri tannhelsetjeneste for barn i skolealder i norge.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
22/11/2010 15:04
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
En god tannlege (dem er det en hel del av hos den yngre garde) bør kunne unngå hele bedøvelsen. Det skal ikke være nødvendig å bedøve for å borre/plombere.. ofte er bedøvelsen det mest problematiske. Kanskje jeg er ekstra vár eller har spesielt sensitive tenner, men hvis noen skal sette et trykkluftbor i nerveendene mine så skal det bedøves! Litt det samme om noen har tenkt å skjære i meg med kniv også egenlig. Når det er sagt, så er det veldig stor forskjell på hvor flinke tannleger er til å sette bedøvelse. Var store skrekken i skolealderen, men ikke noe stress i det hele tatt med tannlegen jeg har nå.
|
|
|
[Re: jørgm]
22/11/2010 15:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje jeg er ekstra vár eller har spesielt sensitive tenner, men hvis noen skal sette et trykkluftbor i nerveendene mine så skal det bedøves! Ditto! Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart bedøvelse. Kona mi mener jeg er en pyse, men jeg har fått støtte fra en tannlege som sier at det er stor forskjell på hvordan man opplever boring og at noen har mer sensitive tenner enn andre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: jørgm]
22/11/2010 15:32
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
En god tannlege (dem er det en hel del av hos den yngre garde) bør kunne unngå hele bedøvelsen. Det skal ikke være nødvendig å bedøve for å borre/plombere.. ofte er bedøvelsen det mest problematiske. Kanskje jeg er ekstra vár eller har spesielt sensitive tenner, men hvis noen skal sette et trykkluftbor i nerveendene mine så skal det bedøves! Litt det samme om noen har tenkt å skjære i meg med kniv også egenlig. Når det er sagt, så er det veldig stor forskjell på hvor flinke tannleger er til å sette bedøvelse. Var store skrekken i skolealderen, men ikke noe stress i det hele tatt med tannlegen jeg har nå. For meg er bedøvelsen det ubehagelige. Har hatt ett hull, da tannlegen satte bedvelse ble jeg så dårlig at jeg holdt på å svime av. Etter 20 minutter i tannlegestolen med våt klut i pannen, uten å ha fått borret, sjanglet jeg ut av bygningen. Det verste var at jeg måtte avlyse den planlagte sykkelturen over Vettakollen samme kveld. Da jeg kom tilbake etter en uke sa jeg bestemt at jeg ikke ville ha bedøvelse. Etter å ha borret skjønte jeg ikke hvorfor det i det hele tatt var nødvendig å ha det i første omgang. Antaglig tålte jeg ikke adrenalinet i bedøvelsen.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
22/11/2010 19:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Antaglig tålte jeg ikke adrenalinet i bedøvelsen. ...men adrenalinet etter å ha dundret ned en feit sti, det tåler du? Du lurer ikke oss... 
|
|
|
[Re: yoeddy]
22/11/2010 19:15
|
progres
Besatt
|
Besatt
..Har hatt ett hull, da tannlegen satte bedvelse ble jeg så dårlig at jeg holdt på å svime av. Etter 20 minutter i tannlegestolen med våt klut i pannen, uten å ha fått borret, sjanglet jeg ut av bygningen. Det verste var at ... det du beskriver heter idiosynkrasi og det bør du få registrert som en opplysning i din journal hos legen din. kan bli temmelig besværlig ja --
Redigert av progres; 22/11/2010 19:18.
|
|
|
[Re: progres]
23/11/2010 09:05
|
noffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om det gjør vondt å borre kommer ikke an på tannlegen, men på dybden på kaviteten, smerteterskel hos pasient, hvor sensitiv tannen er osv.
Når det gjelder private vs offentlige tannleger så har disse akkurat samme utdannelse, og den ene skal i praksis kunne gjøre det samme som den andre. Når det kommer til behandling av barn har den offentlige et fortrinn i form av å være vant til denne type behandling. Men her, som i alle andre yrker, kommer det også an på person.
Om man ikke får til å behandle et barn kan man, som nevnt over, forsøke med sedasjon i form av et beroligende medikament. Neste skritt kan være å få barnet henvist til behandling under lystgass.
|
|
|
23/11/2010 09:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi trenger en privat tannlege som tar imot barn. Den offentlige vi er tildelt har gjentatte ganger kansellert timer pga sykdom, og nå kan vi ikke vente lengre. Noen som har tips til en dyktig tannlege som kan dope ned en 6-åring og reparere noen hull? Nå er jeg ikke noen tannlege, heller ikke ekspert på området. Men hvis dette gjelder melketenner så kan det hende du kan finne en tannlege som ikke borer men etser. Er litt usikker på hvordan det funker, men en av våre som hadde et lite hull som skulle fikses i en melketann og fikk skrapa og etset litt før tannlegen fylte hullet. Ikke en holdbar løsning men veldig fint i tilfelle melketenner.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/11/2010 10:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ditto! Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart bedøvelse. Kona mi mener jeg er en pyse, men jeg har fått støtte fra en tannlege som sier at det er stor forskjell på hvordan man opplever boring og at noen har mer sensitive tenner enn andre. Det er flere der ute...Borret mye uten før, men etter at jeg utviklet noe som må betegnes som sprøyteskrekk har jeg valgt bedøvelse hver eneste gang for å motarbeide skrekken. Det fungerer veldig fint. Dessuten er det en fryd å betale noen hundrelapper for sprøyter for å slippe at det gjør vondt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
23/11/2010 10:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ditto! Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart bedøvelse. Kona mi mener jeg er en pyse, men jeg har fått støtte fra en tannlege som sier at det er stor forskjell på hvordan man opplever boring og at noen har mer sensitive tenner enn andre. Det er flere der ute...Borret mye uten før, men etter at jeg utviklet noe som må betegnes som sprøyteskrekk har jeg valgt bedøvelse hver eneste gang for å motarbeide skrekken. Det fungerer veldig fint. Dessuten er det en fryd å betale noen hundrelapper for sprøyter for å slippe at det gjør vondt. Hmmmmmm  Masokist?
|
|
|
[Re: Tange]
23/11/2010 10:46
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha....Jeg burde sett den komme....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
23/11/2010 14:33
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Ang. bedøvelse slet jeg med at jeg aldri ble skikkelig bedøvet. Resultatet var at jeg ikke akkurat gledet meg til å gå til tannlegen. Til slutt kom jeg til en tannlege som visste at nervens plassering i kjeven ikke er todimmensjonal. Det viste seg at nerven min ligger litt til siden for normen, men riktig i høyden. Dermed ser den riktig ut på bilder, men tannlegene bommet hver gang de skulle bedøve de nedre tennene.
Det samme skjedde da jeg to den ene visdomstannen, DET var vondt, det. Etter at jeg har en tannlege som vet hvor nerven ligger er det ikke vondt å borre, men skrekken sitter fortsatt...
Jeg kjører også en masokistløsning og går til tannlegen ofte, men med flour, puss og tanntråd har jeg ikke hatt hull på flere år.
|
|
|
|
|