CAAD9 BB30 2010 by
jo.bergum, on Flickr
Litt bakgrunn først. Har veldig lenge hatt lyst på ett caad9 rammesett. Har brukt en god del tid på å lete nettet rundt for å finne et rammesett med premium gaffel til ok pris, men uten hell. Ebay er den beste kilden, men enkelte nekter desverre å sende utenfor USA. I forbindelse med en USA tur i oktober bestemmte jeg meg for å prøve å kjøpe en hel sykkel istedet og selge unna deler jeg ikke hadde lyst på.
Fant etter litt leting en sykkelbutikk som førte Cannondale i nærheten av der vi skulle bo og ringte de opp for å høre om de kunne holde av en caad9-5 i størrelse 58; No problem sir, thank you very much. Da jeg ankom butikken 2 uker etter hadde de demontert den og pakket det hele i esker og gode greier, uten noe ekstra kostnad. Er det en ting de kan i USA så er det service!
Sendte så ramma med USPS hjemover mens jeg tok resten (minus hjulsettet) med meg på flyet hjem. Frakt med USPS kom på 83 dollar som jeg syntes var en helt grei pris, sett i forhold til at flyselskapet (delta) skulle ha 175 dollar for oversized baggage + 50 dollar for ekstra kolli. Største utfordringen var å få ramma ned i en eske som hadde lengde + (2*bredde + 2*høyde) mindre enn 108", men det gikk det også..
Så over til selve bygget. Har bestillt Sram Force girskiftere, og sram rival fram og bakgir. Håper dette fungerer tilstrekkelig, valgte rival p.g.a pris/vekt og at de er sorte. Skifterne mest fordi jeg fikk en god deal på ebay og at de hvite detaljene står godt til ramma (i teorien i allefall)..
Dette er delelista så langt:
Ramme 2010 Caad9 bb30 58 cm Team Blue
Gaffel Slice Premium, full carbon
Pedaler Speedplay zero stainless
Krank FSA Gossamer BB30 compact 50 - 34
Kassett Sram red 1090 11-26
Kjede ??
Forgir Sram Rival 34.9 clamp
Bakgir Sram Rival
Girhendler Sram Force
Styre ??
Stem Cannondale C2
Styrelager Tange integrated, 25mm alloy top cover
Bremser Sram Rival??
Sete ??
Setepinne Cannondale C3, Carbon-wrapped 27.2
Hjulsett Har ett sett Rol Volant i kjelleren jeg vurderer å bruke.
Noen sier at det er lurt å kjøre dura ace kjeder på sram kassett p.g.a lyd? Noen som har erfaringer med dette? Bør jeg velge Dura ace 7901 kjede eller Sram red 1091? Eller kanskje noe helt annet?
Tips til sete? Jeg er som nicket indikerer en kraftig kar på 100kg, antar det kan være lurt å styre unna carbon rails? Har mest lyst på helt hvitt sete til å matche styretapen fra fizik.
Har veldig lyst på Cannondale hollowgram SI kranken, men den er fryktelig dyr (type 900 usd). Er vel kanskje også vel teit for en gorund kar på 100kg å kjøre med ett av verdens letteste kranksett? Men den ser også helt rå ut desverre.
Må få lov til å understreke at jeg er klar over at det er totale vekten på ekvipasjen som teller, men det er jo morro med en lett sykkel uansett..