Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere

Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere #1071772 17/11/2010 10:52
D
Donald Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Jeg bruker briller og har lett etter sykkelbriller som jeg
kan bruke på utsiden av mine egne briller.
Er det noen som vet om noe slikt?

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: Donald] #1071796 17/11/2010 11:21
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kommer jo veldig an på hva slags briller du bruker til vanlig. Det finnes modeller fra blandt annet Rudy project som har vanlig brilleglass inni, og solbrilleglass utenpå. Kansje det er noe å sjekke ut?

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: Donald] #1071810 17/11/2010 11:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har du tenkt på noe så enkelt som dugg? Ville ikke anbefalt dette i det hele tatt.

Du har to-tre reelle alternativer:
Linser under - samme funksjon som vanlige solbriller
Sportsbriller med spesialinnsatts - slipper linser og du kan bytte styrke eller solglass uten at du trenger å bytte den andre.
Sportsbriller med styrke. Du har kun ett glass å forholde deg til, men du mister muligheten til å bytte uten at det koster en arm og litt til.

Ved bruk av linser slipper du problemstillingen med at du blir "blind" (alt etter hvor mongo man ser) når du må ta av briller p.g.a. dugg/for mye møkk/knust. Der er linser supert. Med brilleinnsatser er det også begrenset hvor stort synsfelt du får med korreksjon.

Briller innenfor briller vil jeg se på som et problemområde ift. dugg. Er det noen grunn til at du ikke skal kunne bruke linser? Dagslinser er ikke halvgalt i pris så man ikke trenger månedslinser for bruk 10 ganger i måneden.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: engekri] #1071811 17/11/2010 11:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oakley har flere modeller de sliper linser til, da kan du også bestille flere forskjellige glass.

Dyr løsning, men forhåpentligvis blir du nøgd...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: Garpen] #1071863 17/11/2010 12:37
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeids.../Vernebriller1/
Billig og funksjonelt...men kanskje litt 'goofy'

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: ELO73] #1072238 18/11/2010 06:43
D
Donald Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Sitat: ELO73
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeids.../Vernebriller1/
Billig og funksjonelt...men kanskje litt 'goofy'

Denne varianten har jeg prøvd, og det fungerte dårlig.
Skranglete og ubehagelig.

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: baronKanon] #1072239 18/11/2010 06:48
D
Donald Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Sitat: baronKanon
Har du tenkt på noe så enkelt som dugg? Ville ikke anbefalt dette i det hele tatt.

Du har to-tre reelle alternativer:
Linser under - samme funksjon som vanlige solbriller
Sportsbriller med spesialinnsatts - slipper linser og du kan bytte styrke eller solglass uten at du trenger å bytte den andre.
Sportsbriller med styrke. Du har kun ett glass å forholde deg til, men du mister muligheten til å bytte uten at det koster en arm og litt til.

Ved bruk av linser slipper du problemstillingen med at du blir "blind" (alt etter hvor mongo man ser) når du må ta av briller p.g.a. dugg/for mye møkk/knust. Der er linser supert. Med brilleinnsatser er det også begrenset hvor stort synsfelt du får med korreksjon.

Briller innenfor briller vil jeg se på som et problemområde ift. dugg. Er det noen grunn til at du ikke skal kunne bruke linser? Dagslinser er ikke halvgalt i pris så man ikke trenger månedslinser for bruk 10 ganger i måneden.

Jeg kan sikkert fint bruke linser, har bare aldri prøvd.
Er forholdsvis fersk brilleslange.
Briller er dyre, så jeg tenkte på en forholdsvis billig måte
å beskytte dem på når jeg går på trynet ut av stien:-)

Men dugg er nok et problem ja...

Redigert av Donald; 18/11/2010 06:49.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: Donald] #1072250 18/11/2010 07:16
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Som både linse- og brille bruker.
Få deg et par linser.
Dugg er et problem du må forholde deg til dersom du bruker et sett briller, gud skal vite hva som skjer med to. Funker ikke.

Linser er mye billigere enn et par briller. Selv brukte jeg kun linser i en langt periode, men har nå gått mer og mer over til briller på vinterstid. Fint å "hvile" øynene, selv om linser har blitt utrolig mye bedre enn for noen år siden.

Uansett bruker jeg kun linser når jeg driver med en eller annen form for fysisk aktivitet.

Dersom spørmålet ditt er grunnet kun i beskyttelse av brillene. Så vil jeg påstå at faren for å ødelegge disse blir hakke vassere dersom du skal bruke to par samtidigt.
Nettopp på grunn av duggproblematikken.

Ser ikke en dritt og faren for å tryne øker...!

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: paalbn] #1072254 18/11/2010 07:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det bornoekl sa.

Kan anbefale Dailies AquaComfort Plus linser. Koster 450-ish for 90 linser, og varer noen måneder med sykling noen ganger i uken.

Kan ikke bruke linser til vanlig grunnet rart syn, men til fysisk aktivitet er det like greit å venne seg til linser. Tar tid (har fortsatt ikke helt vent meg til å få dem på) å bli vant med, men du har et mye større synsfelt enn med briller, noe som er viktig ute.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: baronKanon] #1072270 18/11/2010 07:46
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon

Kan anbefale Dailies AquaComfort Plus linser.

Det er en av de mest brukte linsene i verden, men det kan sammenlignes med hjelm kjøp. Giro Xen er en kanon hjelm, men passer ikke knotten min. Feil linse på feil øye er skadelig. Linser selges derfor ikke over disk i Norge og må tilpasses den enkelte hos optiker. Få tilpasset rett linse til rett øye, så er linser suverent å foretrekke til fysisk aktivitet. Daglinser koster ca samme som en avis for et par og er dermed billigste og beste løsning. (Etter tilpassingen er betalt, vel og merke)

Andreas.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: klean] #1072272 18/11/2010 07:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: klean
Det er en av de mest brukte linsene i verden, men det kan sammenlignes med hjelm kjøp. Giro Xen er en kanon hjelm, men passer ikke knotten min. Feil linse på feil øye er skadelig. Linser selges derfor ikke over disk i Norge og må tilpasses den enkelte hos optiker. Få tilpasset rett linse til rett øye, så er linser suverent å foretrekke til fysisk aktivitet. Daglinser koster ca samme som en avis for et par og er dermed billigste og beste løsning. (Etter tilpassingen er betalt, vel og merke)

Godt poeng. Men av de jeg har prøvd, er det de som ikke tørker ut øynene mine. Derfor anbefaler jeg disse - sett at de passer øyet ditt ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: baronKanon] #1072299 18/11/2010 08:17
klean Offline
Besatt
Besatt
Dailies AQ Pluss er identisk linse som den vanlige Dailies, som har vært på markedet siden starten på daglinser. Det er kun et tilsetningsstoff i oppbevaringsvesken som er ulikt, men ja den funker bedre for noen. Min erfaring er at de fleste ikke merker forskjell fra originalen. Om du plages med tørre øyne, spør optikeren din om å få prøve i-wish som ligger i ca samme prisleiet, eller J&J´s Acuvue True Eye (dyrere). Disse er laget av ca. samme material som døgnlinser og slipper gjennom betydelig mer oksygen.

Andreas.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: klean] #1072462 18/11/2010 12:56
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Kanskje ikke akkurat det du spør etter, men for meg dekket dette her behovet. En slags bifokal brille beregnet på o-løp.
http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=86

Den har ingen styrke på den vanlige delen av brilleglasset, men på den lille nedre delen kan få den med styrke fra 1 - 4.

Denne løsningen forutsetter at ditt vanlige blikk er godt til vanlig sykling, men trenger ekstra fokus for å kunne se småting. Jeg bruker den kun til sykling, og da gjør den at jeg kan lese på speedometer, pulsklokke, gps o.l. Jeg synes den fungerer veldig bra, med overraskende få problemer pga overgangen mellom de to "områdene". Antagelig man på sykkel får et slags tunnelsyn, og fordi overgangen ligger et sted man likevel ikke har blikket når man sykler.

Og så er den ganske billig.

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: oslogutt] #1072466 18/11/2010 13:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Den så jeg ikke veldig mye nytteverdi av! Heller progressive linser da..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: oslogutt] #1072471 18/11/2010 13:08
klean Offline
Besatt
Besatt
Du er, med behov for de brillene, trolig over 45 år (eller ukorrigert langsynt). Jeg tipper trådstarter er yngre.

Redigert av klean; 18/11/2010 13:21. Rediger grunn: et par komma

Andreas.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: klean] #1072505 18/11/2010 13:52
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Du er, med behov for de brillene, trolig over 45 år (eller ukorrigert langsynt). Jeg tipper trådstarter er yngre.

Busted!
Men jeg var vel klar på at det ikke nødvendigvis var det han var ute etter? Og siden vi på dette forumet dekker topics i både dybden og bredden, så synes jeg det burde være med.

Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: oslogutt] #1072535 18/11/2010 14:38
klean Offline
Besatt
Besatt
Helt klart ICON_WINK

Andreas.
Re: Sykkel / beskyttelsesbriller for brillebrukere [Re: klean] #1072651 18/11/2010 19:42
D
Donald Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Jeg tipper trådstarter er yngre.

Joda. 10 år yngre....
Det er nok linser som er tingen.
Nå som jeg er tilvendt å bruke briller blir det halvsvimmelt
å ta dem av. Pluss vondt i hue :-)