Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Geomangear tilbakekaller batterier

Geomangear tilbakekaller batterier #1071100 16/11/2010 09:52
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg fikk en mail i dag fra GeoManGear der de skriver:
Sitat: GeoManGear
To Our Valued Geomangear Customers,

Geomangear temporarily has stopped selling Magicshine lightsets due to our concerns regarding the safety, quality, and performance of Magicshine's lithium-ion battery packs sold by Geomangear between July 2009 and November 2010. We have determined that these Magicshine battery packs do not meet Geomangear's high expectations regarding product safety, quality, and performance. We have notified both the manufacturer of Magicshine lightsets and the United States Consumer Product Safety Commission that Geomangear intends to voluntarily recall all Magicshine battery packs sold by Geomangear.

We are actively working with the Safety Commission, outside engineering consultants, and a new battery pack supplier to evaluate product recall options for our customers. Geomangear will provide recall information and instructions directly to our affected customers after our final corrective action plan has been approved by the Safety Commission.

If you bought a Magicshine lightset from us between June 2009 and November 2010, please discontinue using your lightset until we are able to provide you with an upgraded replacement battery pack. Despite our best efforts, this process will take some time, and we ask for your patience. You can rest assured that Geomangear has taken, and will continue to take, appropriate steps to protect the safety of our customers, and we will stand behind our products. We sincerely apologize for any inconvenience this may cause you and appreciate your continued loyalty and support during this unprecedented situation our company is facing.

Thanks!!
Geoman
This email address was given to us by you or by one of our customers. If you feel that you have received this email in error, please send an email to geoman@geomangear.com This e-mail is sent in accordance with the US CAN-SPAM Law in effect 01/01/2004. Removal requests can be sent to this address and will be honored and respected.

Vi er advart, men jeg skulle gjerne visst om det er et problem under lading eller bruk.
Jeg kommer nok til å bruke mine allikevel.

Redigert av Raindog; 16/11/2010 10:47.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1071115 16/11/2010 10:39
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Det er ikke en tilbakekalling, men informasjon om at de slutter å selge produktet og at eksisterende kunder bør slutte å bruke det. De sier at de jobber med en tilbakekallingsplan, men har ingenting å tilby kundene pr. nå.

Jens
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: jeth] #1072745 19/11/2010 07:19
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det ligger litt mer på GeoManGear nå.
De mener altså at magshinebatteriene ikke må brukes, og må lagres på et sikkert sted.

Sitat: GeoManGear Recall
What are the issues with the batteries?
The U.S. Consumer Products Safety Commission has specific guidelines that we must follow. At this time, they do not allow us to discuss the battery issues.
What should I do with my battery now?
We recommend that you store them outside in a safe, protected place. Your recall notice will give more information.

Jeg regner med at det er slike batterier de aller fleste av oss har til DX/Magshine lyktene.

Er det noen som har noen formening om hvor "The U.S. Consumer Products Safety Commission" legger lista for slikt?
Er de på nivå med de som advarer mot å svelge batterier og å tørke katter i mikro'n, eller bør dette tas mer alvorlig?

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1072823 19/11/2010 09:10
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er bare å surfe litt på nettet så finner du fort bilder og videoer av diverse LiIon-batteripakker som tar fyr. Når de først tar fyr lar brannen seg ikke slukke med vanlig brannslukkingsutstyr. Når de har oppdaget sikkerhetsproblemer med disse batteripakkene ville i alle fall ikke jeg hatt de i hus.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Arne_And] #1072833 19/11/2010 09:25
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det omtrent nå Tesla eierene kan begynne å peke nese til oss med Magicshine?

Noen som vet om det er mulig å kjøpe et Tesla batteri og bruke til Magicshine lykten?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: parob] #1072876 19/11/2010 10:11
klean Offline
Besatt
Besatt
Jeg har begge så jeg peker ikke nese til noen, men den norske importøren bør vel settes på saken og komme med en redegjørelse for den "norske" batteriene. Noen som har kjøpt her bør kanskje fyre av en mail?

Andreas.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: klean] #1072882 19/11/2010 10:19
haakotho Offline
Entusiast
Entusiast
Glemte at jeg i boden hadde sett et batteri på lading her om dagen. Stod i nesten to døgn.
Både lader og batteri var like "kjølig", som da jeg hadde satt det til lading.
Av en eller annen grunn, har jeg batteriet liggende i en metallbøtte når det lades.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: haakotho] #1072901 19/11/2010 10:53
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Iom at vi har en Magicshinelykt inne til test har jeg sendt en mail til Hallingsport ang. saken. Svaret vil selvfølgelig bli videreformidlet.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1073303 20/11/2010 10:06
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Raindog

Vi er advart, men jeg skulle gjerne visst om det er et problem under lading eller bruk.
Jeg kommer nok til å bruke mine allikevel.
Det er nok et problem både under lading og bruk. Søk på "lithium battery recall" så ser du at tilbakekalling av li-ion-batterier ikke er noe nytt. Feil på batteriene er også tollmyndighetenes største argument for ikke å kjøpe elektronikkopier (f.eks. N-Kia-mobiler).

Lading og/eller bruk kan overopphete lykten og føre til kortslutning. Hvor stort problemet er skal jeg derimot ikke uttale meg om, men du kan altså ikke sikre deg ved å lade batteri i et vedskjul. Ikke utifra de opplysningene vi har fått hittil ihvertfall.

Ellers er et hett tips å aldri tømme lykten helt ut (faktisk kan det være en ide å alltid ha minimum 50 % batteri). Cellene i et Li-batteri feiler ved en viss nedre spenning (typisk 5-6 volt har jeg hørt). Et kretskort(?) skal hindre at spenningen faller under denne. Lupine-lykter skrur seg av ved 6 volt, og det er nærliggende å tro at MS er satt ved omtrent samme verdien. En feil i dette kretskortet vil altså føre til at batteriet tømmer seg for mye, og da starter noen kjemiske prosesser som kan gi fatale følger.

Og for ordens skyld: Jeg har ikke kilder, alt dette er noe "jeg har hørt" eller "lest på nettet", så hvis noen sitter inne på mer info setter jeg stor pris på å høre det.

Er det noen som har noen formening om hvor "The U.S. Consumer Products Safety Commission" legger lista for slikt?
Er de på nivå med de som advarer mot å svelge batterier og å tørke katter i mikro'n, eller bør dette tas mer alvorlig?
De er nok ikke det. Eksemplene du nevner er på linje med "do not insert into penis" som jeg har sett skrevet på skrutrekkere kjøpt i USA. Dette er det ikke myndighetene som står for, men produsentene som setter på pga faren for søksmål.

CPSC er derimot myndighetenes forbrukerombud, og er langt mer seriøse. Hvor de legger lista ift norske instanser vet jeg ikke, men jeg kan jo synse litt: Tviler på at det er stor forskjell. Generelt kan man jo si at i USA er det friere enn i Norge, men du bør ha tingene i orden i tilfelle søksmål. Altså enn viss selvjustis. Myndighetene trenger ikke si hva som er farlig eller ikke, det tar advokatene seg av.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1073324 20/11/2010 10:58
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svaret.
Jeg leser at de tar dette ganske alvorlig på amerikanske forumsider også.
Mine foreløpige forholdsregler er å lagre batteriene i et miltært kokekar.
Jeg tror ikke det kan skje så mye galt med dem i en lukket metallbeholder.
Jeg så heller ingen grunn til ikke å legge lupinebatteriet mitt der når jeg først var i gang.

Redigert av Raindog; 20/11/2010 10:59.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1073354 20/11/2010 12:55
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Problem med disse batteriene er ikke noe nytt. Selv har jeg aldri ladet dem uten å være til stede, unektelig noe upraktisk.

Kunne gjerne tenkt meg en egen brannsikker enhet til å lade batterier i. Kan kanskje prøve å bruke et metallspann og en ledning som ikke brenner.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Trym] #1073363 20/11/2010 13:22
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har heller ikke ladet disse uten tilsyn.
Men vi vet ingenting om hva grunnen til tilbakekallinga er.
De fraråder ikke bare lading, men også bruk og oppbevaring.

Å oppbevare dem i et kokekar, som jeg hadde lignende, innebærer ikke noe bryderi.
- Det rydda heller opp litt.

Redigert av Raindog; 20/11/2010 13:24.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1073648 21/11/2010 09:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: marley
Ellers er et hett tips å aldri tømme lykten helt ut (faktisk kan det være en ide å alltid ha minimum 50 % batteri). Cellene i et Li-batteri feiler ved en viss nedre spenning (typisk 5-6 volt har jeg hørt). Et kretskort(?) skal hindre at spenningen faller under denne. Lupine-lykter skrur seg av ved 6 volt, og det er nærliggende å tro at MS er satt ved omtrent samme verdien. En feil i dette kretskortet vil altså føre til at batteriet tømmer seg for mye, og da starter noen kjemiske prosesser som kan gi fatale følger.

Og for ordens skyld: Jeg har ikke kilder, alt dette er noe "jeg har hørt" eller "lest på nettet", så hvis noen sitter inne på mer info setter jeg stor pris på å høre det.

Jeg jobber med design av beskyttelseskretser for LiIon, så en viss oversikt vil jeg påberope meg.

Grensen for farlig utlading er ca 2.4-2.5V per celle. Da vil jeg gjette at "6V" fremkommer slik: de har antakelig økt til 3V for å legge på margin, siden det ikke er så mye kapasitet under 3V, og siden batteriet vil kunne selvutlade en tid fra utlading kuttes til det settes til lading. 2 celler i serie gir 6V tilsammen.

Andre ting batteriet ikke liker: lading til for høy spenning og lading/utlading med for høy strøm. Det vil kun skje om lader eller lykt har feil, eller brukeren kortslutter batteripolene, men det er likevel noe man normal beskytter mot med elektronikk. For høy strøm beskytter man normalt også mot med en passiv komponent inne i cellen, cellen kan også inneholde andre beskyttelseselementer (som ikke er elektronikk).

Siden batteriene til Magicshine har sikkerhetsproblemer, så er det enten feil i noen av disse mekanismene, eller noen av dem mangler (ikke uvanlig i billige Kina-produkter), eller det kan være produksjonsproblemer med selve cellene som man ikke kan beskytte seg mot utenfor cellen. Eksempelvis kan det over tid oppstå intern kortslutning som vil antenne cellen, det kan i verste fall skje lenge etter lading/bruk.

Spørsmålet man bør stille seg er: er det verdt å ta denne risikoen, eller bør man anse den relativt beskjedne investeringen som tapt? Jeg prøver ikke å være belærende her, jeg mener seriøst at dette er et spørsmål du må ta stilling til og selv finne svaret på.

Redigert av Arne_And; 21/11/2010 09:14.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1073649 21/11/2010 09:13
Arne_And Offline
More than words
More than words
Mine foreløpige forholdsregler er å lagre batteriene i et miltært kokekar. Jeg tror ikke det kan skje så mye galt med dem i en lukket metallbeholder.

Dersom det begynner å brenne inne i den lukkede metallbeholderen, så vil ikke brannen slukkes av manglende tilgang til oksygen, såvidt jeg har skjønt. Det vil bli veldig varmt, så det er viktig hva metallbeholderen står på, og det vil utvikles giftige gasser. Kokekaret bør slippe ut trykket, ellers kan det eksplodere. Jeg har hørt om et forsøk med Lithiumbatterier som ble antent inne i en ganske kraftig safe, safen ble blåst opp.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Arne_And] #1073681 21/11/2010 11:17
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Takk for oppklaring og info! Mange ting som kan være feil her altså.

Men en ting jeg lurer på: hva skjer egentlig ved "farlig utladning"? Vet at batteriet blir ødelagt, men hva mer utover det?

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1073722 21/11/2010 12:54
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Den store fordelen med Li-Ion batterier er at de har stor effekttetthet, dvs mange W/kg. Ulempen er at du kan frigjøre denne energien veldig fort. Det betyr at hvis batteriet kortsluttes så har du en bombe. Derfor er det bygd inn en masse sikkerhetsmekanismer slik at det ikke skal være mulig å kortslutte batteriet. Hvis det er et kinesisk selskap som bare kopier produkter uten å forstå hva de driver med, hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe eller ha et slikt produkt. Batteriet skal jo bæres på kroppen.
Vi er jo vant til i Norge at myndigheter stiller krav til produkter som selges i landet. Hvis en norsk importør tar inn produktet må vi vel anta at de går god for sikkerheten til produktet.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1073726 21/11/2010 13:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Men en ting jeg lurer på: hva skjer egentlig ved "farlig utladning"? Vet at batteriet blir ødelagt, men hva mer utover det?

Det kan ta fyr, i verste fall en ganske eksplosiv brann. Når det er flere celler så vil først den ene ta fyr, og så trigges gjerne de andre etter tur, til alle cellene brenner. Denne videoen viser hva som kan skje om battericellen feilbehandles og beskyttelseskretsene feiler.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Arne_And] #1073751 21/11/2010 14:01
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Begynner å bli skeptisk selv her nå...er det noen som da har erfaring til sikre batterier jeg kan bytte ut med, og evt. link til disse?

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: marius_kj] #1073838 21/11/2010 17:41
R
råger Offline
Entusiast
Entusiast
R
tesla FTW!min magicshine lader tok kveld i dag..etter 1 ukes tid..

Redigert av råger; 21/11/2010 17:41.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Arne_And] #1073919 21/11/2010 20:09
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Arne_And
Dersom det begynner å brenne inne i den lukkede metallbeholderen, så vil ikke brannen slukkes av manglende tilgang til oksygen, såvidt jeg har skjønt. Det vil bli veldig varmt, så det er viktig hva metallbeholderen står på, og det vil utvikles giftige gasser. Kokekaret bør slippe ut trykket, ellers kan det eksplodere. Jeg har hørt om et forsøk med Lithiumbatterier som ble antent inne i en ganske kraftig safe, safen ble blåst opp.

Jeg er kanskje lettskremt i dag, men der gikk batteriene ut av kokekaret og ned i bomberommet.
Der står det bare noen billigsykler, så der burde det være trygt.
Så får jeg avvente litt, til vi vet mer om hva problemet er.
Man skulle tro at det er lite aktuelt å sende disse potensielle brannbombene i posten tilbake til USA, ihvertfall.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1073990 21/11/2010 21:57
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Gikk rykter om at noen en gang kasta noen brukte Li-batterier til militærets gamle feltradioer i søpla...veier vel rundt et kg stykket? søppelbila var iallefall firkanta før den fikk batterier i seg, rund etterpå (sier ryktene). Mener også å ha lest at slike baterier har en sprengningskoeffisent i nærhet av TNT ICON_LAUGH.

Trønder osv
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1074000 21/11/2010 22:13
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Det var da voldsomt til å male fanden på veggen her da. Det er foreløpig ikke gitt noen info om hva som faktisk er problemet, så spekulasjoner her på forumet forblir kun spekulasjoner. Vi skal huske at Geomangear holder til i USA, der er det et litt annet rettsystem enn her i Norge. Om noe skulle skje, uten at selgeren informerer om at det finnes et mulig problem, vil det kunne føre til kjedelige konsekvenser.

Nå er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre, om det er å oppbevare batteriene i et bomberom, kaste de på sjøen eller ta livet litt mer med ro. Jeg vil i alle fall fortsette å bruke batteriene når det måtte passe seg. Men nå er jo jeg av typen som lar datamaskina stå på om natta når jeg sover også da.

I was just riding along...
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: JB.] #1074242 22/11/2010 13:13
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Delvis enig. Såvidt jeg vet er det ingen konkrete tilfeller som er meldt inn, og mtp alle som har brukt denne lykten jevnlig i et år er det ingen grunn til å ta helt av ennå.

Sitat: JB.
Vi skal huske at Geomangear holder til i USA, der er det et litt annet rettsystem enn her i Norge.
Det blir derimot for dumt å avfeie dette som unødvendig tiltak pga galskap i det amerikanske rettssystemet. CPSC er ikke rettsvesenet! Nå er det riktignok Geomangear som har tatt initiativet til advarselen, ikke CPSC, men likevel; sikkerhetsadvarsler på batterier bør taes på alvor.

Det har vært tilbakekalling av LiIon-batterier i Norge også, og faktisk tilfeller av laptopbatterier som eksploderer. Såvidt jeg kan se har det ikke hendt at batterier er tilbakekalt i USA, men ikke i Norge.

Det blir spennende å se hva Hallingsport har å si. Frem til det fortsetter jeg å bruke lykten min, det er tross alt farlig å sykle uten lykt også. ICON_WINK

Redigert av marley; 22/11/2010 13:14.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1074253 22/11/2010 13:28
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Delvis enig. Såvidt jeg vet er det ingen konkrete tilfeller som er meldt inn, og mtp alle som har brukt denne lykten jevnlig i et år er det ingen grunn til å ta helt av ennå.

Jeg vil ikke si jeg "tar helt av".
Å oppbevare batteriene sammen med vinterpendlesykkelen i kjelleren er en svært enkel forholdsregel.
Jeg tror heller ikke dette er veldig alvorlig, men lar dem ligge der til jeg vet mer.
Jeg brukte DX-lykt til jobb i dag også, så jeg er ikke skremt helt fra vettet.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1074260 22/11/2010 13:34
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det var overhodet ikke rettet mot deg, men som svar på JBs innlegg.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Mmar] #1074265 22/11/2010 13:44
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det var overhodet ikke rettet mot deg, men som svar på JBs innlegg.

Det var nok JB. jeg skulle svart. Så da kan jeg gjøre det nå:
Jeg mener at det ikke er spekulasjon å følge rådene fra Geomangear.
Jeg spekulerer heller når jeg bruker lykta i strid med deres råd, og tenker at det sikkert ikke er så farlig som de skriver.

Redigert av Raindog; 22/11/2010 13:44.
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: Raindog] #1074280 22/11/2010 14:05
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
marley: Jeg avfeier ikke på noen måte advarselen som et unødvendig tiltak på grunn av rettsystemet i USA. Jeg har heller ikke sammenlignet CPSC med rettsystemet. Det jeg prøvde å si var at jeg forstår hvorfor Geomangear velger å advare mot all bruk av batteriene så lenge det finnes en mulighet for at de ikke fungerer som de skal, nettopp fordi rettsystemet i USA kan sette Geoman i en skikkelig knipe OM noe skulle skje, og Geoman ikke går ut med advarselen som kommer fra CPSC. Geomangear kjører altså en total føre var-sak.

Ja, jeg har hørt om batterier som tar fyr. Særlig mobilbatteier. Men jeg har ikke hørt om noen problemer med DX-batteriene. Google battery recall usa og se hva du får.

Raindog: det er ikke spekulasjon i å følge rådene til Geoman. Det er spekulasjon å tippe hva den eventuelle feilen kan være.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: JB.] #1074352 22/11/2010 15:52
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Det ble rapportert om en smeltet lader her ifjor. Kanskje ikke så alvorlig som batterier som oppfører seg fullstendig rebelsk, men dog. Fra "Høsten nærmer seg, lykteprat" tråden:

Sitat: alfen
Her kommer´n:
Smeltet lader til DX-lykt. Ikke det man ønsker seg på andre lading.

Jens
Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: jeth] #1074401 22/11/2010 17:33
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jepp, husker den, men det er ikke et batteriproblem. Av alle de lyktepakkene som er solgt er det nesten rart at det ikke er noen historier om at noe har gått galt.

Re: Geomangear tilbakekaller batterier [Re: JB.] #1074813 23/11/2010 12:21
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Da har jeg fått svar fra Hallingsport. De er selvfølgelig oppdatert på saken, men har vurdert det dithen at tilbakekalling ikke er nødvendig. De har vært i kontakt med fabrikken som sier det ikke er avdekket noen feil, og at batteriene er både sertifisert og godkjent for bruk.

Hallingsport kommer også til å følge nøye med på utviklingen i saken, og holde kundene oppdatert.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support