Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Jeg har lyst på ny jakke.

Jeg har lyst på ny jakke. #1070870 15/11/2010 21:05
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Det er på tide at jeg investerer i ny skalljakke. Jakken jeg bruker nå, en billig stormberg jakke. er vel egentlig ikke en skalljakke, men sånn ut over det så er jeg ikke så veldig fornøyd med den heller.

Jakken skal brukes til å stå på ski/brett nedover, kortere turer på ski bortover (inn til hytten og tilsvarende), fotturer i fjellet og i lavlandet året rundt og som en daglidagsjakke hvis det er skikkelig surt* vær.

For at den skal kunne dekke et stort nok bruksområde er det viktig at det er en god, men også fleksibel, passform. Den må i størst mulig grad kunne oppleves som tettsittende uavhengig av om jeg har 1 eller 3 lag under. Jeg har en forholdsvis slank kroppsform og opplever jakken jeg bruker nå som for kort og for bred. Jeg har jo innsett at en god jakke koster, men siden jeg ikke svømmer i penger vil pris også være en avgjørende faktor.

Av diverse merker har jeg foreløpig sett på Norrøna og Bergans uten å ha konkludert noe. Ser ellers at Arcteryx får mye, og som regel positiv, omtale, men har ingen erfaring med det merket selv.

Så hva bør jeg sjekke ut nærmere?

*Skikkelig surt er 0-7 grader og nedbør. Siden jeg bor i Stavanger er dette noe jeg møter ofte.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: tygster] #1070912 15/11/2010 21:40
Loki Offline
Besatt
Besatt
Du bør i hvert fall prøve Arcteryx, det er ikke billig, men det er kvalitet. Jeg foretrekker gore-tex soft shell (for eksempel Stingway eller Crossbow), blir litt mykere og ikke så glatt, men Pro Shell er også meget bra. Klassikere med Pro Shell er Alpha og Theta (i ulike varianter).

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: tygster] #1070924 15/11/2010 21:49
gare Offline
More than words
More than words
Siden du bor i Stavanger skal du(nåja, du må jo ikke)sjekke ut venners-venners-venners-salget som Platou har 23. november fra klokken 1600. De har 25% på alt, inkludert de tingene som allerede er nedsatt pga. utgående modell ol.
Vet ikke om dette gjelder sjappa på Madla, men det er jo en gyllen mulighet til å få en jakke litt billigere.

Ellers er Arcteryx superdupert.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: gare] #1070937 15/11/2010 22:04
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan selv anbefale Arcteryx Theta, Proshell. Fine detaljer og god passform. Den er litt lengre enn Beta, hvis du liker å ha den litt nedover hofter og ræv.

Fikk min til 50% off i mi lokale sjappe, så alt går an. Følg med på Sportsnett - de glimter av og til med dagens røver, gjerne med 25-30%.

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: gare] #1070939 15/11/2010 22:05
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Arc'teryx er meget bra jakker, der er jo også norrøna. Så har du jo Hagløfs som ett annet alternativ.

Jakkene er dyre! Men tar du vare på de og ikke krabber rundt på barmark andre halvdelen av året med de. Så varer de leeenge. Fant ut at arc'teryx jakka mi nå er 10 år gammel og eneste merkbare slitasjen er at den hat delaminert i ene jakkeermet og at det er noen slitasje merker i ryggen etter borelåsen på ei gammel bukse jeg hadde.

Norrøna jakken jeg hadde før den, kjøpte jeg i 1996 og den blir fortsatt luftet en gang i mellom. Der er eneste synlige slitasje at tapen i sømmene har sluppet i limet en del steder.

Så velger du ei jakke i en farge som ikke går av moten i mårra og behandler den pent så blir ikke årskostnaden så veldig høy. Selv om du må ut med 3500-5000kr for ei topp jakke.

Men skal du bruke den vinterstid og ikke også ha den som regnjakke i byen så er det jo verdt å vurdere en softshell jakke eller lignende. Da de puster bedre enn g-tech og lignende membraner vinterstid og ikke blir så klame på innsiden under aktivitet.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Loki] #1070956 15/11/2010 22:20
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
Med bakgrunn som meget fornøyd Arcteryx-bruker de siste fem årene henger jeg meg på Lokis anbefalling av dette merket. Det er ikke det billigste alternativet, men det er blant de aller beste om man tar velfungerende løsninger og kvalitet i betraktning.

Jeg har brukt en Arcteryx Alpha SV jakke som klatre-/ski-/tur-/høststormjakke de siste årene og er veldig fornøyd med denne. Her vil jeg spesielt trekke frem hetten som selve krumtappen på jakken. Strammesystemet og passformen på denne er det beste jeg har prøvd. Hetten kan strammes slik at du bare har en liten glippe til øynene, men likevel har fullt utsyn i hele synsfeltet.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: sjurel] #1071049 16/11/2010 08:03
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Arcteryx, litt som melkesjokolade.
Ingen over og ingen ved siden, selv om det selvfølgelig er subjetivt.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: paalbn] #1071069 16/11/2010 08:46
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Men jeg liker jo mye bedre mørk sjokolade. Må jeg kjøpe en annen jakke da?

Spøk til side så innser jeg jo at jeg må komme meg ut å prøve Arcteryx med en gang. Når det gjelder utseendet så vil det jo være en avveining mellom tidløshet og synlighet. Selv om jeg ikke ønsker en jakke som bare er "inn" frem til jul så har jeg heller ikke lyst å bli tatt for å være en sten hvis uhellet skulle være ute på en fjelltur.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: paalbn] #1071077 16/11/2010 09:01
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Mountain Hardwear har mange bra jakker. De er slitesterke og kvaliten er like bra som Arcteryx. Men også dette merket er ganske dyrt. Ulempen med MH er at de ikke har den samme kulhetsfaktoren som Arcteryx (hvis dette er viktig for deg). Du får nok ikke like mange blikk etter deg i Bogstadveien eller i bakken. Men til det bruket du beskriver vil jeg absolutt anbefale å sjekke ut merket. Har divere jakker og annet fra MH, og kvaliten er topp.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: tygster] #1071083 16/11/2010 09:15
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har sett litt på jakkejungelen i det siste selv. Arcteryx er helt klart bra og dyrt, dessuten synes jeg mine to siste Gore-tex jakker har startet å lekke litt vel fort.

Dersom jeg skulle kjøpt jakke nå hadde jeg kjøpt Rab Latok. Den er ikke i Gore-tex, men Event. Jakken finnes i en tynnere variant som da heter Rab Latok Alpine, som blir mer tilsvarende to-lags Gore-tex.
Tror jakken koster litt over halvparten av en Arcteryx jakke.
Hvis du leser litt om den vil du finne at den har fått god omtale og bra kritikk.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: yoeddy] #1071088 16/11/2010 09:23
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har egentlig et håp om at Stormberg duger jeg. De har så fine priser. Må virkelig en jakke være så fryktelig dyr?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Rockefoten] #1071097 16/11/2010 09:45
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Jeg har en Stormberg soft shell jakke nå som til mitt bruk ikke duger. Problemet med den er at romsligheten i armene ikke står i stil til romsligheten på overkroppen. Den er skremmendes nær å være fullstendig firkantet og tilpassningsmulighetene begrenser seg til en snor nederst på jakken. Den er forholdsvis vannavstøtende, men slepper inn alt for mye vind. Dette gjør at den alt for ofte oppleves som for kald, for trang på armene, for vid på overkroppen og for kort.

Summen av alt dette er at det er alt for mange bruksområder hvor denne jakken er for langt fra å være opptimal. Til den prisen kan du selvfølgelig kjøpe 4 jakker og satse på at du alltid har en som er perfekt, men da velger jeg heller å satse på en jakke som alltid gjør en god nok jobb.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Red Devils] #1071105 16/11/2010 10:09
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Red Devils
Du får nok ikke like mange blikk etter deg i Bogstadveien

Arcteryx brukes da ikke i bybilde... Da er det andre jakker som har en mye bedre funksjonalitet.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: paalbn] #1071109 16/11/2010 10:22
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: bornoekl

Arcteryx brukes da ikke i bybilde... Da er det andre jakker som har en mye bedre funksjonalitet.
Canada goose for å nevne en. Arbeidstøyet fra Nordpolklima som tok oslo med storm.

Som nevnt tidligere er jeg kjempehappy med min arcteryx. Jeg har nok opp mot 70 turdøgn i løpet av dette året, og da må jeg ha utstyr som fungerer. Neste år blir det nok nermere 100 og det er betryggende å vite at jeg kan ta på meg jakka og alltid være tørr. Den tryggheten får jeg for min del av ArcTeryx, og for å holde meg varm er det stort sett ull fra Devold det går i.

Norrøna er nok helt klart "kulere" jakker enn Arc'Teryx, men om de er like tidløst er jeg ikke sikker på. Min jakke er coffe bean farget og den er jeg sikker på at kommer til å holde seg like pen og fin i mange år framover.

Anbefaler å stikke innom Platou på Madla eller Sandnes. De har brukbart utvalg i både Norrøna og Arc'Teryx og kan gi deg hjelpen du trenger. Platou er ikke kjent for å være særlig billige, men de har bra utvalg og veldig god service.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: tygster] #1071113 16/11/2010 10:35
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tygster
Jeg har en Stormberg soft shell jakke nå som til mitt bruk ikke duger. Den er skremmendes nær å være fullstendig firkantet

Ok, en opptur venter deg på nærmeste Arc'teryx butikk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Loki] #1071116 16/11/2010 10:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ser at "alle" synes Arc'teryx er himmel, så jeg slår et slag for Klättermusen. Av turklær har de noe av det mest slitesterke jeg har vært borti. Sjekk Brede og Froste.

www.klattermusen.se.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: paalbn] #1071118 16/11/2010 10:44
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T

Det spørs vel hva du legger i det begrepet. Jeg trenger en jakke som også gjør at jeg kan komme meg helskinnet til jobb en tidlig morgen jeg må ta buss og det er 2 grader og vannrett regn.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Øyvind V] #1071119 16/11/2010 10:45
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Øyvind V
Ser at "alle" synes Arc'teryx er himmel, så jeg slår et slag for Klättermusen. Av turklær har de noe av det mest slitesterke jeg har vært borti. Sjekk Brede og Froste.

www.klattermusen.se.
Vurderte selv Klättermusen da jeg skulle ha jakke. Om folk mener Arc'Teryx er kostbart, må du holde deg fast når du kikker på Klättermusen. De har til gjengjeld en helt annen miljøprofil enn de fleste andre jakkeprodusenter. Om det er noe som betyr noe for deg er det helt klart noe å sjekke ut. Vet lite om klærene deres desverre.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: engekri] #1071127 16/11/2010 11:06
Bawrel Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøpte en Norrøna Lofoten med Gore-Tex GTX Comfortshell. Den er kjølig på varme dager og varme på kalde dager (så lenge man er i bevegelse). Hadde problemer med at en av stroppene til hetten var sydd fast, samt at stålbøylen i hettebremmen knakk. Sendte den inn til rep. og fikk den tilbake god som ny. Etter tre år hadde de vanntette glidelåsene blitt utslitt (på tross av at de ble oljet innimellom) og limingen i bunn av jakken løsnet. Da sendte jeg den inn på nytt og fikk en ny jakke tilbake ICON_LAUGH Den er nå 2 1/2 år gammel og fremdeles like fin, til og med etter et tryn med sykkel på asfalt ICON_WINK

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: tygster] #1071129 16/11/2010 11:07
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tygster

Det spørs vel hva du legger i det begrepet. Jeg trenger en jakke som også gjør at jeg kan komme meg helskinnet til jobb en tidlig morgen jeg må ta buss og det er 2 grader og vannrett regn.

Det var nok helt andre ting jeg la i begrepet enn at kvaliten ikke skulle holde...

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: engekri] #1071130 16/11/2010 11:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Arc'teryx Alpha koster villedende 5499,- (tror jeg), mens Klättermusen Brede og Frost koster villedende 6000,-. Begge er toppmodeller, og sånt koster jo.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Øyvind V] #1071134 16/11/2010 11:11
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Toppmodellen til Kjus koster rundt 10500,-....

Big wheels keep on turning
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Kjartandaddy] #1071139 16/11/2010 11:20
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Herregud, jeg blir helt svett når jeg får sånt svart på hvitt.
Man prøver liksom å glemme hva ting koster så fort man har betalt.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: paalbn] #1071151 16/11/2010 11:32
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Jeg vet at andre jakker passer bedre inn i bybildet. Men det jeg mente er at mange av de som har Arcteryxjakke aldri har vært i nærheten til hva de er tenkt brukt til. Arcteryxmerket oppstod som et av verdens beste klatre/fjell-merker. Men jeg vedder på at mange av de du ser i bybildet ikke bruker den til stort sett annet enn å få kredit for merket.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Kjartandaddy] #1071152 16/11/2010 11:32
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Arc'teryx er kanonbra, men det finnes andre ting som er spennende og veldig bra. Jeg hadde agenturet på Westcomb for noen år siden, de leverer utrolig slitesterke og bra jakker med slank passform. Fås vel ikke kjøpt i Norge lenger, men selges bl.a på backcountry.com. De bruker eVent, ikke Gore-Tex, og jeg mener at det puster bedre enn GT.
Beerenberg har også nøkternt utseende kvalitetsjakker til bra priser. Også de bruker eVent.
Andre bombesikre valg er: North Face, Outdoor research, Marmot, Patagonia, Lowe alpine m.fl.

Aron SK, NBNL
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Kjartandaddy] #1071154 16/11/2010 11:34
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Kjartandaddy
Toppmodellen til Kjus koster rundt 10500,-....

Det er helt sykt, men dette er vel ikke en rein skalljakke? Dette er vel en foret jakke som etter min mening ikke blir like anvendelig.

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Red Devils] #1071167 16/11/2010 11:40
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom du er i nærheten av Vestby er dette stedet å få tak i fjorårsmodeller:

Norwegian Outlet i Vestby

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Garpen] #1071178 16/11/2010 11:53
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Tilak er bra greier ICON_SMILE

Tilbud på windstopper softshell som puster mye bedre enn gore-tex,event og dermisax membran. De er vannavvissende, men ikke vanntette.

Tilak jakke

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: Garpen] #1071181 16/11/2010 11:56
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det hjelper for så vidt lite at Arcteryx er et av verdens hotteste (og jada, utmerket kvalitet, no offense meant) merker, hvis detaljene du betaler for ikke er noe du har bruk for. For eksempel - det er arbeidskrevende og dyrt å lage en høyfjells- klatrejakke som puster godt og har mange ventilasjonsmuligheter, og har så god bevelighet og stretch at armene kan heises helt opp over hodet, men fortsatt er helt vanntett, og samtidig er så kort at den ikke er i konflikt med klatreselen... men mange av disse detaljene er uinteressante i en mer almenn tur- og skijakke. Jo flere detaljer, jo flere paneler og jo flere glidelåser, jo flere sømmer og jo mindre vanntett og dyrere. Og mangel på lommer nederst f.eks. er topp hvis du skal ha klatresele eller tung sekk på, men temmelig irriterende i en hverdagsjakke.

BTDT nemlig - når den gamle goretexjakka døde investerte jeg i en Nørrona Arch Wall. Nå klatrer jeg ikke så mye lenger i fjellet, så den har stort sett ligget i skapet siden mens jeg nå har egne bomullsanorakker, treningsjakker og regnjakker, som hver for seg egner seg langt bedre til sitt spesialbruk. Og til sammen neppe kostet så mye mer...

Re: Jeg har lyst på ny jakke. [Re: lph] #1071186 16/11/2010 12:09
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Bra skrevet.

Viktig å kjøpe riktig jakke til riktig bruk. Ingenting slår en bomullsjakke en tørr vinterdag f.eks. Skalljakker med membran blir fryktelig klamt i høy aktivitet.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support