|
|
Alpinski siden det snart er vinter
|
Alpinski siden det snart er vinter
15/11/2010 17:33
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg hadde min første tur på carvinski i vinter, hadde ikke stått på slalomski siden 90-tallet. Det jeg lurer på nå er om godfølelsen skyldtes at jeg var heldig med leieskiene eller om alle carvinski er bra.
Jeg leide noen Salomon Crossmax W12 og nå lurer jeg på hvor billige ski jeg kan kjøpe for å få ca samme følelsen. Jeg har ikke tenkt meg langt ut i løssnøen, men noen avstikkere i kanten av løypa blir det nok.
|
|
|
Re: Alpinski siden det snart er vinter
[Re: peroo]
15/11/2010 17:42
|
Loki
Besatt
|
Besatt
En ting er i hvert fall sikkert: alle dagens carvingski er uhyre mye bedre enn planker fra 90-tallet. Videre er det stort sett sant som det er sagt: du får det du betaler for. Hvor Salomon Crossmax W12 ligger an i dagens marked vet jeg ingen ting om. Av Atomic, Vølkl, Rossignol, Dynastar og Nordica er det sist nevnte jeg liker aller best. Trysil med flere har for øvrig demoski til testing. Og Sport Conrad har gode priser.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
15/11/2010 20:40
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg hadde min første tur på carvinski i vinter, hadde ikke stått på slalomski siden 90-tallet. Det jeg lurer på nå er om godfølelsen skyldtes at jeg var heldig med leieskiene eller om alle carvinski er bra.
Jeg leide noen Salomon Crossmax W12 og nå lurer jeg på hvor billige ski jeg kan kjøpe for å få ca samme følelsen. Jeg har ikke tenkt meg langt ut i løssnøen, men noen avstikkere i kanten av løypa blir det nok.
Var i samme båt som deg for et par år siden og hadde ikke kjørt alpint siden 1994. Mine gamle ski var noen fisher fra 1987, og var av det ultra-kjipe slaget. Gjorde da følgende har ikke angret siden: Først var jeg med venner en langhelg til Trysil og siden jeg hadde kjørt en del før tenkte jeg at dette var som å sykle, og leide avansert cavring-pakke. Dette fungerte veldig bra, selv om jeg nok ikke syntes det var helt perfekt, skiene var rett og slett veldig korte. Et par helger etter dro jeg til Norefjell og leide normal-carving-pakke for å se om dette kunne være noe. Her fikk jeg enda kortere ski og noe myke greier som var helt pyton - dette var ikke noe for sorte løyper.... Lånte så noen grovere ski fra venner, og noen enda grovere fra Bikes And Boards på løkka og testet disse i Hemsedal. Siden jeg også ble mer og mer klar over at alpinbakken ikke var helt min greie, og at løssnøen var det som fristet mest, gikk jeg for en kombinasjon. Kjøpte da Marker Duke -bindinger med gå-funksjon, lette Salomon Ghost-støvler og ganske så behagelig breie Black Crows Navis ski. Dette fungerte strålende vakkert vinteren 2009/2010, men ble noe tungt/vondt på de lengre gå-turene. Endret derfor oppsettet for vinteren 2010/2011 og går for samme ski, men da med dynafit-rando-oppsett. Midt i blinken for meg 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
16/11/2010 11:24
|
Rolfkr
Entusiast
|
Entusiast
Støtter Terje, har selv Mantra med Duke og Navis med telemark (G3 Ascent)
neste år blir det dynafit, duke er for tung. Tips til støvler, jeg er gammel Scarpa fan, men mine neste støvler bli mest sannsynlig black diamond. Fikk testet et par på Ute sin samling i Rosendal og de hadde suveren gå komfort oppover og veldig bra nedover. Scarpa Tornadoene mine må jeg gjerne se etter om jeg har satt over i gå modus siden det ikke er så lett å kjenne forskjel....
Både Mantra og Navis er jeg kjempefornøyd med. Hvis du vil ha litt rimeligere pakke, så pleier XXL å kjøre tilbud med K2 Coomback eller Darkside som også er bra greier.
|
|
|
[Re: Rolfkr]
16/11/2010 11:36
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Salomon Crossmax har radius på 15m og lagd for hard kjøring i bakke. Og anbefale Darkside med radius på 25m uten advarsel blir litt uforsiktig.
Til trådstarter minner jeg om at utvalget i ski har eksplodert siden 90-tallet. Nå fins det ski for enhver anledning, mens det på 90-tallet var 2-3 typer.
|
|
|
[Re: Rolfkr]
16/11/2010 13:00
|
klean
Besatt
|
Besatt
Terje spesifiserer litt, men er langt på vei sammen med Rolfkr på vi til å anbefale grov fulldempet stisykkel til en som spør etter reser. Selv om det er flott redskap dere referere til er det IKKE carvingski. Samtidig er vel f.eks. Mantra en ski til veil ca. 6000,- eller der om kring, er den ikke? Anbefalingen blir da skivebom til en som lurer på hvor billig bakkeski han kan klare seg med. Han har ikke vært på ski siden i 90! Ja, jeg digger mine 135-105-125 ski, men vil ikke finne på å anbefale dem til trådstarter ut fra hans kriterier.
Redigert av klean; 16/11/2010 13:05. Rediger grunn: feil kommer fort når en blir ivrig.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
16/11/2010 13:12
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vi egentlig prøver å si at du skal ha 5 par ski. En for bakke, en for park, en for løssnø, en for topptur og en allround for de dager du er uskker på hva du skal bruke (og det vil du stort sett alltid vare hehe). Men du finner rimelige ski nå som funker bra til ditt ønske, dvs greie bakkeski. Alt av bakkeski er jo carving i disse dager, Crossmax er jo bra ski og middels dyre, Head er ved det skimerket som har mest spenn fra billig til dyrere og alt i mellom. I og med du er usikker så kjøp i butikk og ikke Conrad (som jo er knallbra på alle måter). SJekk om de har noen fjorårsmodeller.
Redigert av oddefa; 16/11/2010 13:12.
|
|
|
16/11/2010 13:16
|
klean
Besatt
|
Besatt
Si også litt mer om ferdighetsnivået ditt for mer konkrete tips, fra de med kontroll på slikt (dvs. ikke meg), ang pris og modeller.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
16/11/2010 13:30
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
XXL har pakketilbud på Nordica Speedmachne Mach1 Ut fra kjapp googling på reviews har de fått bra tilbakemeldinger. Etter min mening er dette også en vakker pakke mhp fargekombinasjon. I den grad slikt teller...
Redigert av kolli; 16/11/2010 20:48.
|
|
|
[Re: kolli]
16/11/2010 14:39
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Med fare for å banne i kirka ... her er min historie  Har aldri stått på slalomski før, vært i bakker 2-3 ganger med snøbrett! Har stort sett gått og kjørt med fjellski på toppturer i 30 år. Kjøpte meg "billig-carving-pakke" på intersport til 2 000,-, ski,sko, binding, og har brukt dette i to sesonger. Dette har vært mere enn godt nok for meg, og jeg suser ned bakkene med "ræva full av penger" 
|
|
|
[Re: Brusdalen]
16/11/2010 16:32
|
Ruffe
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For å si litt. Fordelen med carving er økt kontroll og lettere sving. Vekt på ytterski, innerski skal bare ligge der og man glir gjennom svingene. Er man en uerfaren alpinist er det en fordel å ikke å ha for stive støvler, at bindingene løser ut riktig. Godt vedlikehold av alpinskia er viktig, selv har jeg ett par Vöelkl P60 Racing ski som har overlevd originalbindingene jeg kjøpte med dem og har skaffet nye bindinger til dem og de fungerer knall enda. Noe av grunnen til dette er at jeg har etter vær tur som regel lagt på glider og preppa dem skikkelig. Jeg vil anbefalle deg å gå til en butikk med fagkunskap og erfaring på ski som vil hjelpe deg med å få ski som er tilpasset ditt behov og teknikk. Kan også være greit å få ett kurs i teknikk vis du føler ett behov for dette, men mange trenger faktisk dette.
|
|
|
[Re: Ruffe]
16/11/2010 18:16
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Anbefaler trådstarter å ta en titt på utvalget hos Sport Conrad Ser at de har en Crossmax Z 12 (vet ikke hva forskjellen fra W er) til EUR 599, som jeg antar er godt under butikkpris i Norge. Andre gode alternativer som kanskje kan vurderes er Volkl Tigershark 10ft til EUR 649 (Denne har jeg tenkt å kjøpe i år, har testet den og synes den var suveren) eller Dynastar Contact 4X4 til EUR 649 (Har ikke testet denne, men mener den har fått mye positiv omtale. Min søster kjøpte slike etter anbefaling fra meg og sier tipp topp tommel opp)
Redigert av jeth; 16/11/2010 18:17.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
16/11/2010 18:59
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er vel på sin plass å nevne at jeg ikke er noen hardcore alpinist, og siden jeg bor i Stavanger er det ikke de største bakkene i nærheten. Satser på en 4-5 turer til Sauda, Hovden og Sirdal samt en tur til Østerrike i vinterferien. Hovedgrunnen til å kjøpe ski er å slippe å kaste bort en halv dagstur på å styre med leie av utstyr.
Har vært en tur på XXL og G-MAX idag. Prøvde litt støvler for å finne ut av størrelser og slikt. Salomon Impact 8 CS og Nordica Hot Rod 95 var de som passet best på foten.
På Sport Conrad fant jeg noen Völkl AC 10 Motion 3 Motion 10.0 2008-09 til en billig penge. Så nå vurderte jeg å kjøpe både ski og støvler fra Conrad helt til jeg oppdaget at Salomon støvlene er mye billigere på XXL.
|
|
|
16/11/2010 19:00
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Skiene som jeth og kolli nevner er gode alternativ som likner Salomon som er prøvd.
Dynastar skia er har litt springfjær tendens: litt sen respons, men når man tråkker til nok kommer det som et skudd. Liker ikke sladdsvinger i det hele tatt. Tigershark er syns jeg er en smule tung og få respons av, dog veldig stabil. Mens Nordica skia som kolli nevner har en meget forutsigbar og rett og slett deilig respons, ikke så stabil, men tilgir fusking elegant.
|
|
|
[Re: Loki]
16/11/2010 21:52
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Det beste er å teste ski når det er demodag på et skisenter i nærheten og så kjøpe de du liker best. Alternativt oppsøk en sportsbutikk som er gode på alpinski. Forhåpentlig vis har de som jobber der prøvekjørt skiene de selger og kan gi deg adekvate råd. Fordelen med carving er økt kontroll og lettere sving. Vekt på ytterski, innerski skal bare ligge der og man glir gjennom svingene. Moderne carvingski bør kjøres med forholdsvis jevnt trykk på begge ski.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
[Re: Zwartander]
16/11/2010 22:08
|
Ruffe
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg vil nok si at jeg har relativt god erfaring på dette feltet, jevnt trykk når du kjører rett frem ja. Men når du er i en sving, vekt på ytterski, brystkasse mot dal og innerski skal ligge å flyte. Hovedvekta skal ligge på ytterski. Vinkling i knær og vekt fremover, ikke lene seg bakover.
|
|
|
16/11/2010 22:25
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Prøv jevnere trykk på begge skiene neste gang du er ute på P60-ene dine og kjenn etter hva som skjer Mindre slitsomt er det også.
|
|
|
16/11/2010 22:27
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trekk innerskia bakover i svingen. Da får begge ski rene skjær, du får krappere buer og du blir mer stødig. Hovedvekten på ytterski i storslalåmsvinger, men ved raske kortsvinger er det mer likevekt.
|
|
|
[Re: runermm]
16/11/2010 22:33
|
Ruffe
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har stått alpint sia 4-5 års alderen og vært i alpinklubb i mange år. Bedrevet storslålom og vanlig slalom med porter med kort avstand. Og som runermm, innerskia ligger lenger bak i svingene siden ytterski fører an. Man vinkler knærne slik at man kommer på kant og brystkassa mot dal. Som jeg har sagt tidligere, mye dårlig skiteknikk ute å går og det er mange som kan trenge ett kurs eller to.
|
|
|
16/11/2010 22:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
P60 er ganske gammeldagse ski og er mye stivere enn hva som er normen nå. De fordrer at du trykker ned hardt for å bøya skia og få rene buer. Med slike ski er det nærmest nødvendig å ha mye vekt på ytterski for å få de til å svinge.
|
|
|
16/11/2010 23:04
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moderne Carving/racing er basert på mye jevnere fordeling av trykk på innerski/ytterski, nettopp for å fordele kraften men også raskere overføring. Dagens alpinister kjører også med bredere beinstilling som også medfører jevnere trykk. Så her han nok Zwartander rett. Ikke 50-50,men ganske nærme faktisk. Aksel vs Ingemar viser forskjellen.
|
|
|
[Re: Oddefa]
16/11/2010 23:36
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Nei, ikke 50/50, men en jevnere vektfordeling. Nå er også oppfatningen at det er mer optimalt med paralell skiføring gjennom svingen, dvs. innerski skal ikke "trekkes" bakover. Mer om det her (pkt 4). Denne filmen med Lars Elton Myhre viser både jevnere trykk på begge ski og mer paralell skiføring. Ellers så er det bare å google Svindal eller andre WC-kjørere for en oppvisning i carving.
|
|
|
17/11/2010 07:23
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Dette med å trekke innerski bakover var ny info for meg, men jeg sliter litt med å både se det og også forstå det. I mine øyne har wc kjørere alltid innerski fremst, hverfall når svingen initieres, eller hva?
Når det gjelder trykk så kjører hvertfall jeg helt klart med trykket på ytterski, men dette avhenger nok også av terreng og fart, antar jeg. I dokumentet Zwartander lenket til står det lite om dette, men jeg leser likevel følgende:
"Aktiv bevegelse frem over ny ytterski" (inngang til ny sving).
Når jeg ser på treningsvideoen med Lars Elton synes jeg at jeg ser følgende:
1. Skiene er ikke paralelle, innerski er fremst.
2. Svært vanskelig å se hvor trykket ligger, men i de svingene hvor jeg tror jeg ser sprut bak fra skiene (sånn halvtydelig) ser det for meg ut som om det spruter mest fra ytterski.
Edit: Eller er det sånn at jeg også har litt "gammeldagse" ski (Volkl Supersport, 2004) og at dette ang. trykk har endret seg med nyere konstruksjoner?
Redigert av jeth; 17/11/2010 07:31.
Jens
|
|
|
17/11/2010 07:30
|
klean
Besatt
|
Besatt
Om du ser på Lars Elton, og det skal man om en vil lære god teknikk ;), i videoen, port 9, er det tydelige groper. Doble sådanne, fordelt ca. 60-40, et sted mellom der og 70-30 skulle vel være idealet. Fra glansdagene mine, som ligger temmelig nært Ingemarvideoen oppi der, greide vi oss med ett spor, bedre kjent som badekar. Nå har ikke jeg kjørt så mye på råe moderne spesialslalomski, men det morsomme, når en har fått grep og vektfordeling på plass er å finne korrekt vektfordeling av framskia inn i svingen og bakskia ut av svingen. Völkl P9 skia jeg avslutta karrieren på gav meg gnagsår frampå leggen av behovet for å presse tuppen ned i bakken for å i det hele tatt starte svingen. Nå er det nesten bare å tenke på litt vektforskyving gjennom svingen så skyter det med en sinnssyk fart ut. Ikke for mye for da kjører skia fra deg! Morsomt, men ikke særlig godt for gamle alpinistknær. Edit; En til video med Lars Elton der nettopp det skjer: http://www.youtube.com/watch?v=YkYZ4PapTlM Fallet er en følgefeil av det som skjer 2 porter over. For langt bakpå og skia drar fra 
Redigert av klean; 17/11/2010 07:38.
Andreas.
|
|
|
17/11/2010 09:28
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Nei, ikke 50/50, men en jevnere vektfordeling. Nå er også oppfatningen at det er mer optimalt med paralell skiføring gjennom svingen, dvs. innerski skal ikke "trekkes" bakover.
En ganske så jevn fordeling er helt nødvendig for å holde balansen er min mening. For å oppnå parallelle ski må man trekke indre ski litt bakover innbiller jeg meg.
|
|
|
17/11/2010 09:29
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette med å trekke innerski bakover var ny info for meg, men jeg sliter litt med å både se det og også forstå det. I mine øyne har wc kjørere alltid innerski fremst, hverfall når svingen initieres, eller hva? [..] Edit: Eller er det sånn at jeg også har litt "gammeldagse" ski (Volkl Supersport, 2004) og at dette ang. trykk har endret seg med nyere konstruksjoner? Innerfoten kommer selvsagt (langt) foran ytterfoten, men ved å trekke innerskien litt bakover (altså spissere vinkel i kneet) så slipper innerskia bare å henge og slenge. Dine Supersport 2004 er noe helt annet en gamle P60, men tendensen er at skiene har mykere fleks (lengderetning), men er samtidig svært torsjonsstive (bredderetning). I tillegg har produsentene gått ned på radius (fra ca 21 m til 16-17 m) slik at man enklere får krappere buer. Dermed får du en leken ski som har godt grep. Enkelte produsenter (kanskje særlig Nordica) har også blitt flinkere til å lage harmoniske ski som har en svært forutsigbar respons slik at du ikke plutselig kastes rundt, selv om du kommer til å tråkke til litt ekstra. Den beste boka om moderne skiteknikk jeg vet om er Harald Harbs Anyone can be an expert skier 1 & 2. Kom nettopp over ei ny, norsk bok om emnet, Den alpine lærevei, den er antageligvis også nyttig lesning http://ute.no/index.php?k=121&uk=127&vk=58&v=1273
|
|
|
17/11/2010 09:41
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Nordica Hot Rod er en lettsvingt, stabil og forutsigbar ski som bør passe bra til bruken du beskriver. Kommer i lengder fra 162 til 178 med radius fra 13,5 til ca 18 meter. Her på finn.no er et ubrukt par med bindinger til bra pris.
Aron SK, NBNL
|
|
|
17/11/2010 09:43
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Ja, det med å "trekke" skien bakover kom kanskje litt feil ut. Det er riktig som Loki og runermm sier, når man fordeler vekten jevnere på begge ski vil innerski komme lenger bak enn hvis man legger det meste av trykket på ytterski.
|
|
|
[Re: ToHee]
17/11/2010 09:47
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva gjelder hvis man skal ha bakkeski for stor fart og store svinger som sitter bæng under alle forhold?
|
|
|
|
|