Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: KenR] #1086473 18/12/2010 21:40
T
theultimateride Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: maxminus
Å følge reglene er ikke nødvendigvis etisk riktig, og det er det det handler om. Det er det som er trådens tittel. Lese først, tenke og blåse ut etterpå.

Nei, du må lese først!

Å dytte noen er ikke lov

Å ligge på hjul er lov

Å sitte her og skrive at man så noen, eller har hørt om noen, og kun halvveis insinuere hvem det er, samtidig som man er anonym, er tegn på total mangel på vurderingsevne.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: theultimateride] #1086476 18/12/2010 22:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Prøv en gang til.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: KenR] #1086496 19/12/2010 06:24
T
theultimateride Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: maxminus
Prøv en gang til.

Jeg har ikke noe problem med å forstå hva tråden handler om.

Det er helt greit å beskrive fiktive hendelser, men å drive med rykteskapende virksomhet, som rammer uskyldige, det synes jeg er forkastelig.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: olechr] #1086497 19/12/2010 06:36
T
theultimateride Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: olechr
Nå har jeg til gode å se at noen blir disket i aktive ritt også. Selv birken har blitt vunnet etter at man lå på pes på dommer bilen...

Slikt er eksempel på en dårlig taper. Man kan være uenig, men dersom dommeren mener at det ikke var fordi han lå bak motorsykkelen at han vant, så vant han! Det må man bare bite i seg, ikke sitte på et forum fem år etter og syte.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: theultimateride] #1086499 19/12/2010 06:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: theultimateride

Å ligge på hjul er lov

I en vanlig fellesstart ja, men tidligere i tråden har diskusjonen vedrørt det å skaffe seg fordeler ved å bruke noen som ikke er en del av rittet som hjelperytter (og med rittet mener jeg da den aktuelle klassen, f. eks K Senior).

- Hva med de som setter planlagte "damerekorder" i landeveisturritt ved å være innpakket i et 20-manns ekspressfelt og ta sin første føring ved målstreken?

- Hva med de som bruker en mann (med eller uten startnummer) som hjelperytter for å få bedre tid enn de jentene som sykler i damefeltet?

- Hva med pengesterke gutter som kjøper seg hjelpemannskap til Trondheim-Oslo?

Har selv ofte gitt fruen en hjelpende hånd i bakkene, men der er på trenings-/opplevelsesturer og da fordi forskjellen i yteevne er så stor at det må til for at vi skal få en flott tur sammen.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: theultimateride] #1086502 19/12/2010 07:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Nå har jeg til gode å se at noen blir disket i aktive ritt også. Selv birken har blitt vunnet etter at man lå på pes på dommer bilen...

Slikt er eksempel på en dårlig taper. Man kan være uenig, men dersom dommeren mener at det ikke var fordi han lå bak motorsykkelen at han vant, så vant han! Det må man bare bite i seg, ikke sitte på et forum fem år etter og syte.

Om jeg ikke tar feil snakker Ole Christian om 2006, og det var ingen dommer, men en ledemotorsykkel (eller NRK?). Saken var/er temmelig omdiskutert, og sjåføren (og arrangøren) fikk påpakk, men det fikk ingen følger for Lars-Petter som naturlig nok valgte å benytte seg av muligheten som bød seg.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Oystein L] #1086503 19/12/2010 07:10
T
theultimateride Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Oystein L

Å ligge på hjul er lov

I en vanlig fellesstart ja, men tidligere i tråden har diskusjonen vedrørt det å skaffe seg fordeler ved å bruke noen som ikke er en del av rittet som hjelperytter (og med rittet mener jeg da den aktuelle klassen, f. eks K Senior).

- Hva med de som setter planlagte "damerekorder" i landeveisturritt ved å være innpakket i et 20-manns ekspressfelt og ta sin første føring ved målstreken?

- Hva med de som bruker en mann (med eller uten startnummer) som hjelperytter for å få bedre tid enn de jentene som sykler i damefeltet?

- Hva med pengesterke gutter som kjøper seg hjelpemannskap til Trondheim-Oslo?

Har selv ofte gitt fruen en hjelpende hånd i bakkene, men der er på trenings-/opplevelsesturer og da fordi forskjellen i yteevne er så stor at det må til for at vi skal få en flott tur sammen.

Diskusjonen mener jeg er ok

Men å referere til virkelige hendelser kan og gir uheldige konsekvenser. I verste fall kan "rykte" være startet av en dårlig taper og være helt usant, noe jeg selv har opplevd. Synes derfor man bør tenke seg om to ganger før man referer til "virkelige" hendelser.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: theultimateride] #1086505 19/12/2010 08:14
W
wessel Offline
Entusiast
Entusiast
W
Glemte å nevne at hendelsen ble selvfølgelig tatt opp av, ble en mediasak og lagt død for nå flere år siden.

Det jeg skulle frem til er at juks i idretten har skjedd, skjer, og kommer til å skje i fremtiden.

Dessverre frown

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: wessel] #1086508 19/12/2010 08:38
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vi kan vel være enige i at diskusjonene ikke bør omtale andre med navn når man selv er anonym, dette bør være det etisk riktige i forhold til bruk av forumet.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Hekta-MTB] #1090081 30/12/2010 14:27
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Den eneste hjelpen damene får av meg er noen oppmuntrende ord.
Pluss at de kan få henge på, om de orker da.
Kan også gi bort sykkelslanger og drikke, om jeg har til overs.
Akkurat samme hjelp som gutta får.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: suzuki421] #1090311 31/12/2010 11:52
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Greit at damer får litt hjelp av dyttende gentlemen

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support