Billister overser syklister - vi må synes bedre!
|
Billister overser syklister - vi må synes bedre!
14/11/2010 20:59
|
Hæ?
OP
Navnet skjemmer ingen.
|
OP
Navnet skjemmer ingen.
Adressa skriver om dette i dag. Bli mest mulig synlig, folkens - det redder kanskje livet ditt!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Billister overser syklister - vi må synes bedre!
[Re: Hæ?]
14/11/2010 21:31
|
hdr
Entusiast
|
Entusiast
Viser viktigheten av lys og av å kle seg synlig, og for planleggere og veimyndigheter viktigheten av oversiktlige kryssløsninger.
Safety in numbers Men indirekte er vel dette nok et argument for å få fler til å sykle. Flere undersøkelser, bl.a. fra Seattle og Sverige viser at antall sykkelulykker holder seg stabilt til tross for mer enn dobling av antall syklende.
Plassering i veibanen I tillegg viser det kanskje også farene med en "unnskyld at jeg er til" holdning i trafikken. Vi blir ikke mer synlige av å snike oss rundt hjørner og langs grøftekanter.
-- Håkon
|
|
|
[Re: hdr]
15/11/2010 10:23
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Nå i november kjører jeg med kraftig lys både foran og bak på sykkelen - også på dagtid. Det er jo aldri skikkelig lyst, og folk flest er så trøtte og stressa at det er skummelt.
|
|
|
[Re: Lektoren]
15/11/2010 10:28
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Her også. Jeg har masse empiri også på at blinking både syns best og virker mest passifiserende på bilistene, derfor står DX på kraftig blink, spesielt i Oslotrafikken.
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
15/11/2010 12:22
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag tidlig, litt over 06.00 kjørte jeg til jobb (i bil....), i en 60 sone med dårlig gatebelysning dukket det plutselig opp en kar på sykkel, han syklet rett ut i gangfeltet og krysset veien.. Jeg klinket til på bremsen, men det var små marginer som vippet hans vei. Jeg så han ærlig talt ikke i det hele tatt, han hadde ikke lys, ikke reflekser, syklet på en grå sykkel i mørke klær.....og det hjalp ikke at han bare kjørte rett ut i gangfeltet, som syklende er det og lov å se seg litt for... Mulig noen arresterer meg nå, men er det egentlig lov å sykle på gangfelt? Skal man ikke pr teori GÅ på gangfeltet?
Jeg er sjeleglad jeg ikke kjørte fyren rett ned, og hvis han leser dette så håper jeg at han fremover i det minste hiver på seg en refleks, og gjerne blinkende DX lykt foran og bak! Hadde ikke jeg hatt gode bremser så hadde han ligget på sykehuset nå... Om ikke annet ga det meg selv en vekker og jeg kommer til å gi synlighet litt ekstra tanke neste gang jeg skal ut og sykle i høst og vintervær! Samme om det er mørkt eller ikke!
Som syklist pleier jeg å legge merke til å ta hensyn til syklende når jeg kjører bil, men det er tydeligvis ikke alltid like lett å se oss... Tror mange typiske "jobbsyklister" (i hvert fall her i området) Tror at bilene automatisk ser de, så lenge de ser bilene.... Jeg sykler normalt til jobb hver dag selv, og jeg ser utrolig mye tullete kjøring og oppførsel av medsyklister.. Og svært få med lys!!
Vi har jo en del "anti -sykkel-bilister" i området og, så personlig tar jeg færrest mulig sjanser, og gjør det jeg kan for å bedre mine egne odds...selv om biler blinker besatt på meg hver eneste dag når de får DX-lykta midt i mot.. hehe..
|
|
|
[Re: Raymond]
15/11/2010 12:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mulig noen arresterer meg nå, men er det egentlig lov å sykle på gangfelt? Skal man ikke pr teori GÅ på gangfeltet? Det er fullt lovlig å sykle over gangfeltet, men da har man i de fleste tilfeller (dog ikke alle) vikeplikt for kryssende biltrafikk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/11/2010 13:03
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig noen arresterer meg nå, men er det egentlig lov å sykle på gangfelt? Skal man ikke pr teori GÅ på gangfeltet? Det er fullt lovlig å sykle over gangfeltet, men da har man i de fleste tilfeller (dog ikke alle) vikeplikt for kryssende biltrafikk. Jepp.. Litt motstridende regelverk ute og går, jeg har nemlig også hørt at man HAR lov til å sykle på gangfelt.. Men det var ikke politiet eller forsikringselskapet enige i når jeg smalt i en bil for et par år siden...selv om bilisten kom ut fra en sidegate i svært høy fart og ikke var synlig før den plutselig stod der... Han som syklet bak meg traff også bilen, men han stupte ikke over den... Sum-a-sumarum, ble vi idømt full skyld i sammenstøtet... Men hvordan stiller det seg da med gangfelt som krysser forkjørsvei....?
|
|
|
15/11/2010 13:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Litt motstridende regelverk ute og går, Hva er det som er motstridende i trafikkreglenes §18 pkt 3? Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/11/2010 18:58
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg føler at det er motstridende når politiet ankommer et ulykkessted og sier at det er FORBUDT å sykle på gangfelt, og at vi derfor er skyldige i sammenstøtet, og forsikringselskapet sier det samme. Begge legger vekt på at man som syklist i et gangfelt har vikeplikt for bilene, fordi man da ikke selv kommer fra en vei, og derfor ikke har forkjørsrett i form av forkjørsvei eller "vanlig" høyreregel. Hvis man derimot går av sykkelen og triller har man alle verdens rettigheter, da man er fotgjenger.. Jeg vet ikke, er ikke ekspert på trafikklover på noe måte... Men etter det så holder jeg meg til å sykle i veibanen, da kjenner jeg til mine rettigheter og plikter.. 
Redigert av Raymond; 15/11/2010 18:59.
|
|
|
15/11/2010 19:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Begge legger vekt på at man som syklist i et gangfelt har vikeplikt for bilene, fordi man da ikke selv kommer fra en vei, og derfor ikke har forkjørsrett i form av forkjørsvei eller "vanlig" høyreregel. Hvis man derimot går av sykkelen og triller har man alle verdens rettigheter, da man er fotgjenger.. Dette er da helt riktig, og i samsvar med det Geir skriver over. Det er LOV å sykle over gangfelt, men man har da VIKEPLIKT for biler om man gjør det. Som syklist er man kjørende.
|
|
|
[Re: EgilS]
15/11/2010 19:37
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, det er nok sikkert helt og holdet korrekt.... Men jeg vil fortsatt påstå at det er motstridende når det står i lovverket at det er lov, mens "lovens lange arm" sier det IKKE er lov...
Jeg holder meg i veibanen jeg.....
Redigert av Raymond; 15/11/2010 19:41.
|
|
|
[Re: KnutAa]
15/11/2010 20:01
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Her også. Jeg har masse empiri også på at blinking både syns best og virker mest passifiserende på bilistene, derfor står DX på kraftig blink, spesielt i Oslotrafikken. Bare det ikke er for langt mellom blinkene så. Jeg holdt på å kjøre ned en kar her om dagen, han rakk å flytte fra ute av syne til midt i en rundkjøring mellom to blink. Han hadde ca 1 sekund mellom hvert blink og nedoverbakke inn i rundkjøringen.
|
|
|
[Re: peroo]
15/11/2010 22:34
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(...) jeg vil fortsatt påstå at det er motstridende når det står i lovverket at det er lov, mens "lovens lange arm" sier det IKKE er lov...
I et slikt tilfellet er det ikke lovverket som er selvmotsigende, men representanter fra politi og forsikringsselskap som ikke har forstått reglene. Jeg ville nektet å godta noe som helst skyld på det grunnlaget (selv om jeg ville hatt skylden siden jeg selv ikke hadde fulgt reglene). Bare det ikke er for langt mellom blinkene så. Jeg holdt på å kjøre ned en kar her om dagen, han rakk å flytte fra ute av syne til midt i en rundkjøring mellom to blink. Han hadde ca 1 sekund mellom hvert blink og nedoverbakke inn i rundkjøringen.
Slike hendelser har jeg også vært borti flere ganger hver vinter, og det har gjort at jeg generelt er motstander av blinkende lykt som eneste lyskylde foran på sykkelen.
|
|
|
16/11/2010 10:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
"lovens lange arm" sier det IKKE er lov...
I det tilfellet hadde jeg spurt hvor i Veitrafikkloven dette forbudet er beskrevet, og hadde jeg ikke fått et vettugt svar på det, hadde jeg høflig anmodet lovens lange arm om å sette seg inn i det lovverket den er satt til å håndheve.
|
|
|
|
|