Alfine har en annen kjedelinje enn standard SS, så jeg ville sjekket opp det først. Du kan antakelig bruke en vanlig krank (det blir jo fort billigst).
Du kan jo lett bruke en standard krank med innfesting for mer enn ett drev - ingen grunn til å begrense utvalget til rene ett-drevs-kranker. På min Alfine-sykkel bruker jeg en gammel Race Face Turbine-krank med et 42-drev plassert der midtre skive vanligvis står.
Kjedelinja har jeg ikke ofret en tanke, ut over forsøket på å plassere drevet "midt på" kranken. Funker helt fint.
Ellers har jo Shimano laget en egen krank for Alfine, som jo kan vurderes dersom raffhetsfaktor ikke er viktig. Der bør i alle fall kjedelinjen være tatt godt hånd om.
Redigert av geiranders; 15/11/201008:24. Rediger grunn: Original Afline-krank
Jeg har en Cube Central med Alfine gir og krank - 45t på krank, og med kjedestrammer. På modellen som kom året etter, 09-mod tror jeg, kom denne sykkelen med Alfine bak og dobbeltkrank foran.
Central har gått ut av Cubes produksjon, så fikk ikke linket til dokumentasjon.
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Et tips er å snu cog'en. Du må ta ta av kjedeføreren( den kan ikke settes på igjen), du vil da få en kjedelinje på ca 47 mm. Normalt ligger kjedelinjen på 47-50 mm for det midterste drevet på 3-delte MTB-kranker
Jeg har en Cube Central med Alfine gir og krank - 45t på krank, og med kjedestrammer. På modellen som kom året etter, 09-mod tror jeg, kom denne sykkelen med Alfine bak og dobbeltkrank foran. Central har gått ut av Cubes produksjon, så fikk ikke linket til dokumentasjon.
Før budsjettet satte en stopper for navgir på mitt siste byggverk, så siklet jeg litt på Sugino XD krank. Med "gammeldags" kranklager kan du styre kjedelinjen litt med lengde på spindelen på kranklageret.
Alfine har etter det jeg vet 42,5 eller 47,5 mm kjedelinje avhengig av hvilken vei du snur drevet. Jeg mener jeg fant dette i et dokument, men klarer ikke å finne det igjen nå.
Samme kjedelinje (47,5) har bl.a. ENO kranken til White Industries med 113mm kranklager fra f.eks. Phil Wood.(Også etter hodet fra en dokumentasjon jeg ikke finner nå..) Med PW kranklager har du også micro-justering av kjedelinjen.
Hvis noen tilfeldigvis har en slik kombinasjon til salgs, så er det bare å si ifra
Som du sier kan du nok få til nesten hvilken som helst kjedelinje ved å velge riktig kranklagerlengde på en ST krank.
Jeg hadde min første jobbtur på en nyalfinert vintersykkel i dag. Jeg er en kronisk tungtråkker så jeg klarte ikke å få en perfekt kjedelinje. Jeg fjerne de to minste krankdrevene, og snudde drevet både bak og på storskiva. Storskiva hadde en liten knekk utover, når jeg vente den innover ble linja noen millimeter bedre. Jeg er hittil veldig godt fornøyd med min 50-16-kombo (8-delt), men har ennå ikke prøvd noen kvalifiserte motbakker.
Jeg bruker forøvrig en alfine kjedestrammer som er så stram at den fint kunne vært bygd om til rottefelle.
Min samboers On-One Pompetamine ble levert med denne Truvative-kranken. Har ikke tenkt et sekund på kjedelinjen. Alt funker helt supert.
Jeg ser du fikk levert med samme type kjede som det jeg fikk. Men jeg måtte skifte kjedelåsen før jeg kunne sykle en meter, fordi de hadde montert en clipslås som ble for brei for plastskivene bak. Etter å ha skiftet til enkel platelås gikk det fritt. Hadde du også det problemet?
Usikker på hva Truvative-kranken heter. Hos On-One heter den bare Truvative Singlepeed Crank. Kjede og kjedelåsen funker fint, Dan. Kjedelåsen tok borti plastdingsene på navet, men jeg bøyde ut plastdingsene litt, og etter en kjapp testtur var problemet borte. Men ja, det er nok ikke den typen kjede Shimano hadde i tankene da de konstruerte Alfine.
Jeg bruker standard Deore-krank med gammeldags Shimano-lager. Raffe? krankbolter fra Biltema. Jeg har flyttet tannhjulet så langt inn det lar seg gjøre ved å legge skiver mellom spindel og tannhjul. Måtte file litt på de ytterste skivene for å få det til å passe inntil spindel. Billig men ikke spesielt lett løsning.
Jeg har sykla en liten uke på min nyalfinerte vintersykkel nå. Jeg synes å merke at det er endel energitap. Jeg er ikke så bekymra for det, men skulle gjerne visst om andre opplever det samme.
Sykkelen er ikke akkurat noe utstillingsobjekt. Jeg bruker f.eks fortsatt dual control-hendlene som rene bremsehendler, så det er trangt om plassen på styret nå.
En ting jeg aldri trodde jeg skulle skrive er også at: Jeg har valgt for tung utveksling med mine 50-16! Jeg liker å ha de tyngste girene, men må nok ha litt lettere gir i løssnøen oppover. Det går mot et lite skivebytte.
Jeg har ikke tenkt over energitap, men heller ikke prøvd i minusgrader. Hvordan oppleves dette? Går systemet tregt rundt og med motstand når det er kaldt? Jeg har et ekstra, ubrukt Alfine-drev liggende som ikke ser ut til å komme i bruk. Kan sjekke hvor mange tenner det har, hvis du er interessert.
Jeg har et ekstra, ubrukt Alfine-drev liggende som ikke ser ut til å komme i bruk. Kan sjekke hvor mange tenner det har, hvis du er interessert.
Takk for det, men jeg har godt drev både til alfinedrevet og storskiver.
Sitat: jerik
Oj, bør jeg velge singlespeed istedenfor Alfine til jobbsykkelen?
Ikke på grunnlag av hva jeg skriver. Jeg kan være bare en følelse jeg har, eller trøtte bein, eller at kroppen er litt slappere i kulda. Hør ihvertfall på andre først.
Jeg ville i alle fall ikke byttet til single speed. Jeg har 11 km til jobb, og i kulden har jeg ikke merket nevneverdig treghet. Når det nå begynner å trekke ned mot minus 20 er ikke problemet at navet blir tregt for min del. Jeg er heller opptatt av at jeg kan tråkke litt lett og ikke måtte puste så hardt og trekke kald luft rett ned i halsen. Jeg klarer ikke å sykle med "andenebb" eller maske. Får hetta av det.
Jeg har sykla en liten uke på min nyalfinerte vintersykkel nå. Jeg synes å merke at det er endel energitap. Jeg er ikke så bekymra for det, men skulle gjerne visst om andre opplever det samme.
Jeg har brukt Nexus og Alfine i flere år til bysykling, og det er i mine øyne ingen tvil om at et utvendig drivverk føles mer kontant. Særlig i de letteste utvekslingene kan Alfine føles litt svampete, i motsetning til det metallsolide inngrepet på et vanlig nav.
Eksempel: Du står og tråkker i bratt motbakke, tar spenntak i pedalene og kjenner da at motholdet inne i navet er litt mykt, omtrent som om det gynger en millimeter eller to. På et vanlig nav vil hakene/palene som griper tak være helt "låst" metall mot metall, ergo mer kontant følelse.
Jeg merker ikke dette tydelig i annet enn de to-tre letteste girene, men har likevel følelsen av at det generelt er litt mer friksjon i et slikt nav enn i et XT-nav. En vanesak, dog, og fullt mulig å glemme fullstendig for den som har mye annet å tenke på underveis på sykkelturen.
Hadde en snartur på en Thorn tursykkel med Rohloff for litt siden, og der var det andre boller. Ikke antydning til myk stemning når jeg starter tråkket, bare et nydelig klunk.
Klasseforskjell, med andre ord.
Svært spent på hvordan nye Alfine 700 med 11 gir, oljebad og helt ny innmat vil føles, siden den jo hevder å ha redusert friksjonen betydelig.