Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Kan fenselsinnsatte..

Re: Kan fengselsinnsatte.. [Re: anonym5] #1070556 15/11/2010 13:20
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: pontiff
Sitat: Garpen
Rehabiliteringen består såvidt meg bekjent i en normalifisering av livet bak murene - der man legger opp til flere arbeidsoppgaver. Arbeidstrening og hjelp til skriving av søknader m.m. En del av det å ha et "normalt" liv vil også være å ha "normal" fritid der det for noen inngår for eksempel PS e.l.

Nettopp på det siste punktet stiller jeg meg litt tvilende. Hvorfor skal enerom (ok NjalVM, jeg ser poengene dine), TV etc. være en nødvendig del av rehabiliteringen. Hvorfor kan ikke dette erstattes av fellesrom/bibliotek? Må livet i fengslet i størst mulig grad gjenspeile livet utenfor, og i så fall hvorfor? Blir det lettere for en innsatt å returnere dersom han får spilt PS, eller finnes det andre/bedre måter å rehabilitere dem på?

Sitat: Garpen
en løsning kan være å la utenlandske kriminelle sone i hjemlandet, deresom norske myndigheter anser soningen/straffen som akseptabel.

Jeg skjønner dødsstraffargumentet mot hjemsendelse, men annet enn dette lurer jeg fælt på hvorfor Norge lar så mange utlendinger sone i Norge? Hvor ille er litauiske fengsler i forhold til norske?

Årsaken til at livet innenfor et fengselsområde skal/bør gjenspeile livet ellers i samfunnet er at innsatte skal tilbake til samfunnet igjen, så enkelt er det. Videre er det stor forskjell på de ulike anstaltene i Norge ift hva de har å tilby, dette er og veldig avhengig av type sikkerhetsnivå, f.eks åpne og lukkende fengsler.

Re: Kan fengselsinnsatte.. [Re: Tjuvtrener] #1070558 15/11/2010 13:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tjuvtrener
Årsaken til at livet innenfor et fengselsområde skal/bør gjenspeile livet ellers i samfunnet er at innsatte skal tilbake til samfunnet igjen, så enkelt er det.

Jeg tror rehabilitering/behandling osv. vil bidra i større grad til et normalt liv utenfor murene enn PS, kioskvarer og flatskjerm, spesielt for de som ikke hadde et "normalt" liv da de begikk lovbruddet.

Anonym5
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Tex] #1070560 15/11/2010 13:27
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: Tex
Her er fordelingen av lovbrudd som innsatte i norske fengsler sitter inne for. (Kilde: SSB)
1/3 narkotika, men vold+vinning er i sum enda mer.
kilde: SSB

Men den oversikten viser vel lovbruddene de for tiden er satt inn for. Ser du på Personene som sitter inne er fordelingen slik :

30 % har vært barnevernklienter
30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
70 % er arbeidsledige
40 % lever under fattigdomsgrensen
30 % er bostedsløse
50 % har kroniske sykdommer
60 % er rusmisbrukere

Nå er jeg enkel sjel, og tror at ved å dytte penger i rehab og arbeidtiltak så vil man kunne hjelpe de insatte til å bli "normale" arbeidstakere etter soning.

Mener jeg det er greit å klage på prisene i fengselskoisken ? NEI
Er det greit å streike fordi man ikke får markedslønn for å lage møbler/paller ol i fengsel ? NEI

Du har gjort et lovbrudd, og skal sone for det.

Hvordan og hvorfor folk har begått et lovbrudd er en annen diskusjon. Rabatt i kiosken og genrelle materielle ting rundt soningsforholdet har vel liten innvirking der.

Rusle

Redigert av Ruslebiffen; 15/11/2010 13:28.
Re: Kan fengselsinnsatte.. [Re: anonym5] #1070561 15/11/2010 13:28
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Årsaken til at livet innenfor et fengselsområde skal/bør gjenspeile livet ellers i samfunnet er at innsatte skal tilbake til samfunnet igjen, så enkelt er det.

Jeg tror rehabilitering/behandling osv. vil bidra i større grad til et normalt liv utenfor murene enn PS, kioskvarer og flatskjerm, spesielt for de som ikke hadde et "normalt" liv da de begikk lovbruddet.

Jepp, det er nok helt riktig!

Re: Kan fengselsinnsatte.. [Re: Tjuvtrener] #1070568 15/11/2010 13:42
Dan Offline
More than words
More than words
[...]

Jobber du som gyminstruktør i fengsel?

Re: Kan fengselsinnsatte.. [Re: Dan] #1070571 15/11/2010 13:48
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Dan
[...]

Nope, gjør nok ikke det.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: EgilS] #1070576 15/11/2010 13:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS

Jeg synes ikke den påstanden er særlig drøy. Hvor stor andel har kjørt i hastigheter som kvalifiserer til fengsel? En god del over 50% tipper jeg.

Vel, hva mener man med "kvalifisert til fengsel"? Dersom en som blir bøtlagt, nekter å betale boten og i teorien kan få fengselsstraff subsidiært- regnes det? I så fall blir det jo mange, det er jeg enig i. Hva med de resterende 50%, forresten?

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Tex] #1070581 15/11/2010 13:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Lovbrudd som mange har gjort seg skyldig i i løpet av livet:
Grisekjøring med bil
Hærverk i en eller annen form
Nasking
Legemsbeskadigelse
Smugling
Forsikringssvindel
Skattesvindel

Jeg ser for meg at totalen her fort kan nærme seg det meste av befolkningen - dog fører vel ikke alle disse lovbruddene til fengselstraff selv når de blir oppdaget av politiet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Tjuvtrener] #1070582 15/11/2010 13:57
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
[...]

Nope, gjør nok ikke det.

Ok, vet ikke hva som fikk meg til å tro det...

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: sykkeloyvind] #1070587 15/11/2010 14:05
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Lovbrudd som mange har gjort seg skyldig i i løpet av livet:
Grisekjøring med bil
Hærverk i en eller annen form
Nasking
Legemsbeskadigelse
Smugling
Forsikringssvindel
Skattesvindel

Jeg ser for meg at totalen her fort kan nærme seg det meste av befolkningen - dog fører vel ikke alle disse lovbruddene til fengselstraff selv når de blir oppdaget av politiet.

Øh.... Nettopp

Legg gjerne til brudd på Plan-og bygningsloven eller brudd på forskrift om båndtvang, så er listen enda mer komplett. Men det er helt irrelevant.

Påstanden var at ALLE i Norge begår lovbrudd som KVALIFISRER til fengselsstraff, ikke at at vi begår lovbrudd som IKKE kvalifiserer til fengselsstraff. Terskelen for idømming av fengselsstraff er ganske høy. Ingen sitter vel i fengsel for nasking?

EDIT
Man kan gjøre mye rart uten at det kvalifiserer til fengsel :-)

http://www.dagbladet.no/2010/11/15/nyheter/innenriks/trafikk/anleggsmaskiner/transport/14303799/

Redigert av Tex; 15/11/2010 14:14.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Tex] #1070592 15/11/2010 14:15
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Jeg synes ikke den påstanden er særlig drøy. Hvor stor andel har kjørt i hastigheter som kvalifiserer til fengsel? En god del over 50% tipper jeg.

Vel, hva mener man med "kvalifisert til fengsel"? Dersom en som blir bøtlagt, nekter å betale boten og i teorien kan få fengselsstraff subsidiært- regnes det? I så fall blir det jo mange, det er jeg enig i. Hva med de resterende 50%, forresten?

Jeg skrev "en god del over 50%". Jeg tror faktisk vi kan si "opp mot 100%". Og da mener jeg fartsovertredelser som er så grove at man ikke slipper unna med bot åkkesom, bevisst og ubevisst.

Rekk opp hånda de som har hatt førerkort en stund og som kan si at de aldri har kjørt i hastigheter som kvalifiserer til fengsel. Og da regnes det med de gangene man ikke har fulgt med og ikke fått med seg at man kjørte inn i 50-sone i "noe over 80".

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Mmar] #1070596 15/11/2010 14:31
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: marley
Sitat: sl500

Nå var det jo en bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land i Europa.
Noe sier meg at du burde hatt en strengere fengselsstraff.

Lærte du noe av tiden bak murene? Har du blitt en mer ansvarlig sjåfør?

Tror du at soning virker avskrekkende og hindrer "kriminelle" i å begå nye lovbrudd ?

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: EgilS] #1070597 15/11/2010 14:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hva snakker vi om her?

160 i 80-sonen? Kjøre 80-90 i en 50-sone?

Jeg tror ikke noe på at opp mot 100% av alle bilister har gjort dette. Bla. fordi jenter kjører generelt mye penere enn gutter, og de utgjør halvparten av bilistene. (Jada, dette er synsing)

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: DagRS] #1070599 15/11/2010 14:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DagRS

Tror du at soning virker avskrekkende og hindrer "kriminelle" i å begå nye lovbrudd ?

Jeg tror at dersom vi IKKE hadde hatt fengselsstraff i Norge, ville vi hatt mer kriminalitet. Hvis man er enige i det, tror man automatisk at "soning virker avskrekkende og hindrer "kriminelle" i å begå nye lovbrudd".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: GeirK] #1070601 15/11/2010 14:38
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: GeirK
Hvis man er enige i det, tror man automatisk at "soning virker avskrekkende og hindrer "kriminelle" i å begå nye lovbrudd".

Ev. at "vanlige borgere" blir hindret, mens "kriminelle" ville begått dem uansett.

Anonym5
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: anonym5] #1070602 15/11/2010 14:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er, i grove trekk, forskjellen mellom en "kriminell" og en "vanlig borger"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Tex] #1070605 15/11/2010 14:47
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Hva snakker vi om her?

160 i 80-sonen? Kjøre 80-90 i en 50-sone?

Jeg tror ikke noe på at opp mot 100% av alle bilister har gjort dette. Bla. fordi jenter kjører generelt mye penere enn gutter, og de utgjør halvparten av bilistene. (Jada, dette er synsing)

Hastigheter over 130 km/t i 80 sone gir som regel ubetinget fengsel.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: anonym5] #1070606 15/11/2010 14:48
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: GeirK
Hvis man er enige i det, tror man automatisk at "soning virker avskrekkende og hindrer "kriminelle" i å begå nye lovbrudd".

Ev. at "vanlige borgere" blir hindret, mens "kriminelle" ville begått dem uansett.

Det siste utsagnet er spennende!
At de "kriminelle" ville ha begått dem uansett er nok ikke helt riktig, men terskelen for å begå nye lovbrudd etter endt soning er nok ikke høyere tror jeg.

Hvis de må betale 35% mer for snickersen og litagoen er jeg i tvil....

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: sl500] #1070607 15/11/2010 14:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hastigheter over 130 km/t i 80 sone gir som regel ubetinget fengsel.

Antatt en situasjon der man akkurat greier å stoppe foran en uventet hindring i veien dersom man kjører i 80. Dersom man hadde kjørt i 130, ville man IKKE greid å stoppe og truffet hindringen med en hastighet. Hvilken hastighet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: GeirK] #1070616 15/11/2010 15:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Her vil jeg gjette et tall mellom 0 og 130.

Men la nå dette ligge. Disse trafikkeksemplene viser vel bare at fengsel IKKE har den avskrekkende effekten som man ønsker at fengselsstraff burde ha.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Oeyvind] #1070617 15/11/2010 15:17
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Oeyvind
Jeg ser ditt poeng, og innrømmer at jeg kanskje er litt hårsår på rusmisbrukernes vegne. Jeg burde ha tatt for meg lovbrytere generelt. For det er vel ikke tvil om at flere av innleggene som gjorde at jeg reagerte inneholder antydninger om at alle kan skylde seg selv for den situasjonen de er i?

Joshua skriver følgende: "Syns ikke det spor synd på dem! Er vel en grunn til at folk har blitt avhengige av narkotika??? Det er ikke medfødt ihvertfall.."

Nei, svært få barn fødes som rusavhengige, selv om noen fødes med abstinenser forårsaket av mors rusbruk. Det en del barn derimot fødes inn i, er en omsorgssituasjon som medfører større fare for å havne i en tilværelse med en kriminell løpebane enn de fleste andre barn. Du kan påstå at disse har nøyaktig like stor valgfrihet som alle andre mennesker, men det er dessverre ikke alltid sånn det fungerer i praksis.

Sykkeline skriver: "Sorry ass, hva med å holde seg på riktig side av loven sånn at du har fri tilgang til RIMI? De aller fleste voksne mennesker i dette landet velger selv!"

Dette innlegget var også medvirkende til at jeg skrev det jeg skrev, men jeg innser som sagt at det var feil å ta utgangspunkt kun i rusmisbrukere. Det jeg ønsker å formidle, er at et individs omgivelser sannsynligvis har større betydning for utviklingen til individet enn mange kanskje tror. I mine øyne blir det derfor feil å argumentere slik som det blir gjort her.

Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg kanskje ikke ser alle sidene av saken like klart, vi har alle våre subjektive oppfatninger av hvordan ting henger sammen, og argumenterer ut i fra disse. Men jeg står inne for at jeg ikke har tillagt noe innhold til disse to innleggene som jeg her har sitert. Jeg mener heller ikke at jeg har utelatt noe av betydningen. Men jeg burde ha presisert hvilke innlegg jeg refererte til.

Som meddommer i Tingretten over mange år har jeg sett mye negativt. Men en stakkar syntes jeg faktisk litt synd på, det var heroinisten som satt og sov gjennom sin egen rettsak og fikk sin 19. dom i rekken. Hvis det hadde vært mulig ville jeg "stemt" på rehabilitering i stedet for fengsel, men i dette landet er det dessverre ikke mulig.

Som meddommer får men innblikk i mange forskjellige saker og man får lovbruddet belyst fra mange forskjellige sider. Bildet er sjeldent enten svart eller hvitt, men på et tidspunkt har man gjort en feil og må gjøre opp for det.

Sykkeline
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Sykkeline] #1070633 15/11/2010 15:34
I
idle Offline
Medlem
Medlem
I
Nå kunne det jo være artig å høre hvordan en meddommer i Tingretten (fagperson?) definerer forskjellen på rehabilitering og fenselsstraff.

Edit: Lagt til "?"

Redigert av idle; 15/11/2010 15:36.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Mmar] #1070636 15/11/2010 15:42
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: marley

Nå var det jo en bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land i Europa.
Noe sier meg at du burde hatt en strengere fengselsstraff.

Lærte du noe av tiden bak murene? Har du blitt en mer ansvarlig sjåfør?

Hvis man ville utvide sin omgangskrets,lære noen tyv triks eller debutere som rusmisbruker så kunne man lære en god del.

Når det gjelder å ta lærdom av straffen vil jeg si at straffen virket motsatt.
Før hadde jeg respekt for å måte avtjene en fengselstraff etter å ha avtjent den så er mye av det prevantive virkningen borte.
Strengt tatt så var det som å være 14 dager i militæret bortsett i fra man kunne velge å gjøre ingenting.

Nå er det selvfølgelig bedre å ligge i sin egen seng med ei langbeint blondine enn å dele rom med Ronny og Roger i fra Drammen som syntes snorking,snakking i søvne og fising var en normal koselig sengeaktivitet.

Jeg har ingen tro på at fengselstraff er rette straffemetode for moderate fartsovertredelser.
Man burde gjøre som man gjør ved moderat promillekjøring.(0,5-1,35)
1,5 ganger brutto månedslønn og betinget fengselstraff.
Det svir i lommeboka og man beholder riset bak speilet.

Blir man tatt en gang til så må man avtjene den betingede straffen.
Sett gjerne 3-5 års prøvetid på den betingede straffen.
Da tror jeg man har et mer effektivt våpen enn å la ustraffete normalt selvgående personer spikre paller i sammen med notoriske små kriminelle.

Redigert av sl500; 15/11/2010 15:47.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: idle] #1070638 15/11/2010 15:50
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: idle
Nå kunne det jo være artig å høre hvordan en meddommer i Tingretten (fagperson?) definerer forskjellen på rehabilitering og fenselsstraff.

Edit: Lagt til "?"

Nå er vel en meddommer i tingretten noe som katta har dratt inn ?
Ligger langt unna det jeg vil definere som en fagperson noe som også kom klart frem av hennes første svar her i tråden.

Redigert av sl500; 15/11/2010 15:58.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: sl500] #1070643 15/11/2010 16:04
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Vanskelig å si seg uenig i dette. Nå vet jeg heller ingenting om hvilken hastighet du ble tatt i og om dette var en førstegangsforseelse.

Det jeg reagerte på var måten du fremla saken. "Noen kilometer for fort" og "bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land" viser ikke akkurat anger.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: sl500] #1070649 15/11/2010 16:17
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: http://www.snl.no/
meddommer, lekdommer, dommer som ikke er fagdommer og som deltar ved hovedforhandling for tingretten eller lagmannsretten.

Eg personlig er skeptisk til lekdommarordninga av fleire årsaker.
I hovudsak av di ein lekdommar skal vere den tiltaltes likemann, men det stemmer i dei færraste tilfeller.

Bergens Tidende gjennomførte for nokre år sidan ei undersøkjing, der dei kartla kvar lekdommarane budde, årsinntekt, yrke og alder.

I Bergen budde alle, bortsett frå ein, i dei såkalla "villastrøk". Den ein som budde på Laksevåg (arbeiderstrøk; han er forøvrig ein kompis av meg) flytta til eit (du tippa det sikkert) finare strøk.

Bortimot alle hadde over snittet i løn, det var høgt utdanna personar, og alle med plettfri vandel. -Då er ein ikkje mykje "likemann".

I tillegg vart det for nokre år sidan skrive nokre artiklar kring lekdommar-ordninga:
http://www.aftenbladet.no/lokalt/511291/12_prosent_av_tiltalte__i_voldtektssaker_ble_doemt.html

http://www.aftenbladet.no/innenriks/article476551.ece

Og seinast for ein månad sidan:
http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267310

I tillegg kan ein sjå på Sykkelines uttale:
Sitat: Sykkeline
Dakar, så synd på dem, begå lovbrudd og havne i fengsel, og så DYR KIOSK I TILLEGG! Ja synes SKIKKELIG synd på dem ja! Sorry ass, hva med å holde seg på riktig side av loven sånn at du har fri tilgang til RIMI? De aller fleste voksne mennesker i dette landet velger selv!

Her er det snakk om ein nøytral og u-forutinntatt person som ynskjer gjere det beste i sitt embede.

Og om ein faktisk ser til rettssalen, så er det og ofte ein skodespel:
Den tiltalte med ein forsvarsadvokat som knapt bryr seg, skal stå å forsvare seg mot ein rutinert jurist frå påtalemyndigheitene som lett sår tvil om den tiltaltes truvedigheit. (Det er ikkje lett å reinvaske seg frå påstandar.)

Eg har bevitna rettsaker der jurist hamrar laus med argumentet "-Jammen. Det var ikke det du sa i avhøret! -Er du helt sikker på at du forteller hele sannheten? -Er det noe du skjuler for oss", mens den tiltalte set grinande i tiltalestolen og freistar komme igjennom med at "det er fire år siden jeg avla forklaring. Jeg prøver så godt jeg kan å huske riktig". I den eine saka gav hovud-dommaren påtalemakta beskjed om å gå å setje seg.

På veg ut etter rettssaken avtaler jurist og forsvarsadvokat eit privat, sosialt treff.

Men la det vere sagt:
Eg meinar at alle skal stå for, og sone for, det ein gjer. Men det skal vere humant og til den skuldiges beste (i form av hablitering.)

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: idle] #1070650 15/11/2010 16:17
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes denne stortingsmeldingen var litt informativ. Får et overblikk ved å lese den såkalte "populær-utgaven" (Ja, faktisk MED bindestrek på nettsiden).

Tradisjonell definisjon: ”Straff er et onde som staten tilføyer en lovovertreder på grunn av lovovertredelsen i den hensikt at han skal føle det som et onde.”

Grovt sett tror jeg kanskje det er to hovedteorier (eller mål om du vil) for hvorfor man velger å utsette mennesker for "dette ondet". Individualprevensjon og allmennprevensjon, som er rimelig selvforklarende begreper.

Basert på ingen empiri, utstrakt subjektivitetsdominans, meninger fra (u?)opplyste kolleger og andre som hevder å være opplyst (opplyst sier kanskje du – hva i alle dager mener du med det? Definer opplyst!) - tror jeg kanskje, at jeg til en viss grad er av den oppfatning av at hvis et av målene er individualprevensjon, har man kanskje muligens, men slettes ikke sikkert, en LANG vei å gå.

Også var det forholdet mellom de aktuelle målene, og alle variablene. Årsak/virkning. Interaksjonseffekter. Den selektive kikkerten på empiri. Politikk. Og – ikke minst men størst: de man kanskje noen ganger muligens tenderer til å glemme – nemlig menneskene. Kioskpriser blir for meg så ufattelig fjernt fra sakens (men, sakens kjerne og overskrift er jo kioskpriser her - ja sier kanskje du, men etter min mening har debatten dreid litt) kjerne. Men, som det viser seg kan jo kioskpriser være en slags innfallsport til en diskusjon hvor man ikke diskuterer det samme.

Min mening. Og masse irriterende monolog i dette innlegget. Beklager for det. Jeg vet jeg mest sannsynlig kommer til å bli arrestert og buret inne etter dette innlegget, med brev- og besøksforbud – så jeg kjører individualprevensjon på eget initiativ. Vi sees sikkert på den andre siden av tråden.

Huff og huff, dette kan bli en lang diskurs… Lykke til.

-Johan

Redigert av jaronsen; 15/11/2010 16:35. Rediger grunn: Ikke Re : Idle. Bare bambus.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: ] #1070705 15/11/2010 17:38
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Du har rett; eg tok feil.
"Dragning" mot kriminalitet og spenningssøking er trekk for psykopatar. Ikkje folk med AD/HD.

http://universitas.uio.no/Arkiv/1997/08/psykopat.htm

edit:
Eg meinar på ingen måte å støyte menneskjer som har AD/HD eller andre diagnosar, m.m. Eg tok rett og slett feil, og innrømmer det glatt.

Redigert av NjalVM; 15/11/2010 18:49. Rediger grunn: For å presisere!

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: ] #1070715 15/11/2010 17:56
I
idle Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: Nick
Behandler vi folk som dritt, så blir de drittsekker.

Dette er vel et greit svar på trådstarters spørsmål også.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: ] #1070721 15/11/2010 18:06
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nick

Det viktigste likhetstrekket hos folk med en AD/HD-diagnose er at de har problemer med konsentrasjonen og lett avledes av ytre eller indre påvirkninger.

Alt annet det samme; vil ikke da en større andel av mennesker med ADHD begynne med dop, eller takke ja første gang de blir tilbudt? Er forøvrig veldig enig med deg i at det er fort gjort å stigmatisere personer med ADHD. De voksne jeg kjenner med ADHD er flotte folk.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support