Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Kan fenselsinnsatte..

Kan fenselsinnsatte.. #1069618 13/11/2010 14:45
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
...klage på prisene på røyk og tannkrem?

TV2 hjelper deg kan "avsløre" at fengselskiosken er omtrent 17% dyrere enn RIMI.

Så når de har nesten 300 utbetalt i uka, blir det lite tilovers mener de innsatte.

Er det et paradoks at en fengselsinnsatt klager over å bli loppet i kiosken?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Knirkekne] #1069632 13/11/2010 15:15
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
"Nesten 300" er vel nærare 250,-. Då eg sist diskutere dette var lønna i Bergen fengsel 51kr/dagen. Og ein kan forresten merke seg at det er kun dei innsette som enten arbeidar eller går på skule som mottar løn. Innsatte som ikkje gjer det får heller ikkje noko utbetalt.

Men uansett om det er 250 eller 300kr veka, så skal det halde til tobakk, snus og snop, lesestoff, klær (fengselet sørger for eit minimum av klær om du sjølv ikkje er i stand til å skaffe dette, og det får du ikkje med deg ut etter soning), og jule- og bursdagsgåver til ungar og familie (noko majoriteten av dei innsette har).

Hygieneprodukt, med anna tannkrem, er det vel fengselet som skal sørge for.

Eg kan iallefall godt forstå at innsette ikkje tykkjer om å betale overpris.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: NjalVM] #1069636 13/11/2010 15:31
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
En kiosk har jo som oftest høyere pris enn en lavpris-dagligvare...
Og jeg må si jeg sliter med å finne bøtter med sympati her. Det er da vitterlig ikke ferie de er på heller, og de får både enerom og varm mat hver dag. (I motsetning til eldre som blir stua sammen på dobbeltrom om de er heldige å få plass, får en dusj annenhver uke og må legge seg kl 18.)

Wish it * dream it * do it
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: hårfin] #1069640 13/11/2010 15:55
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ja.. Forresten. Telefonkort må ein også dekke sjølv. Så om ein "må" ha tobakk, og samtidig ynskjer kjøpe eit telefonkort for å ringe og sei god natt til ungane eller snakke med bestefar som ligg på sjukehus, så kan eg godt forstå at det er surt å betale meir enn naudsynt.

@hårfin:
Det er veldig enkelt å sei at "dette er slemme mennesker som har gjort slemme ting, og de skal ha det fælt". Men realiteten er faktisk ikkje fullt så enkel. Ein relativt stor andel av norske innsette er som meg og deg, og eg vil tippe majoriteten av alle på forumet her har ein venn/kollega/familie som har vore, er, eller skal i fengsel.

Eg er einig med deg i at det er for ille at svært mange eldre har det som dei har det, men kvifor må ein gong på gong dra opp det kortet når ein diskuterar fengselsvesenet og innsettes vilkår? Skal ein byrje spyle innsatte med kaldt vatn og kun gje dei valget mellom mygla eller tøft brød for å få slutt på det? Ein sluttar vel ikkje å hjelpe ein person fordi nokon andre har det verre?

Og per i dag er forresten fengsel statlige, og får midlar frå staten. Gamleheimar er kommunale, og vel å bruke pengane på studieturar til Barcelona og budskjettmøte på Pers Hotell... Så om du faktisk meinar noko med den klagesangen, så kan du troppe opp hjå rådmannen i heimkommunen din med den. Han er vel omtrent den einaste som kan gjere noko med situasjonen så dei gamle får det betre.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: NjalVM] #1069743 13/11/2010 20:56
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dersom det var så innmari viktig å si god natt til ungene eller snakke med syke slektninger skulle de da vel ha holdt seg for god til å begå lovbrudd.

For de fleste innsatte er det et valg de har gjort. Noen har kanskje vært uheldige og havnet i uløkka uforskyldt. MEn for majoriteten av straffedømte er det bevisste handlinger gjort med overlegg.

Deler forresten ut pisk til TV2 som valgte å ta opp saken. Det er egentlig en ikke-sak som burde ties ihjel. (synes jeg)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: NjalVM] #1069748 13/11/2010 21:01
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg mener ikke på noen måte at de innsatte skal ha det fælt, men at det er veldig synd på dem fordi de må betale kioskpriser, det klarer jeg ikke helt å se. Det er jo ikke sikkert fengselskiosken har samme innpris på varene sine som Rimi har? Og som alle andre kiosker skal vel sikkert denne gå i pluss?

Wish it * dream it * do it
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Knirkekne] #1069781 13/11/2010 22:21
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne

For de fleste innsatte er det et valg de har gjort. Noen har kanskje vært uheldige og havnet i uløkka uforskyldt. MEn for majoriteten av straffedømte er det bevisste handlinger gjort med overlegg.

Grei for all del ut om dette så vi jeg som ikke forstår dette skal skjønne det bedre. Start gjerne med uaktsomt drap, blir det vanskelig kan du dra inn avhengighet av diverse narkotiske stoffer, handlingskapasitet og evne til å ta egne valg basert på rasjonale om å unngå fengsel. Ja, med mindre du vurderer avhengigheten også til å være et overlagt valg, da står du stort sett igjen med uaktsomt drap sånn i første omgang.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: gare] #1069795 13/11/2010 23:34
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dakar, så synd på dem, begå lovbrudd og havne i fengsel, og så DYR KIOSK I TILLEGG! Ja synes SKIKKELIG synd på dem ja! Sorry ass, hva med å holde seg på riktig side av loven sånn at du har fri tilgang til RIMI? De aller fleste voksne mennesker i dette landet velger selv!

Redigert av Sykkeline; 14/11/2010 05:25. Rediger grunn: Utropstegn

Sykkeline
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Sykkeline] #1069798 13/11/2010 23:54
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkeline
Dakar, så synd på dem, begå lovbrudd og havne i fengsel, og så DYR KIOSK I TILLEGG!!!!! Ja synes SKIKKELIG synd på dem ja!!!! Idioter!!!! Sorry ass, hva med å holde seg på riktig side av loven sånn at du har fri tilgang til RIMI? De aller fleste voksne mennesker i dette landet velger selv!

Jeg tror det er litt billigere på Kiwi.

Leste du i det hele tatt noe av det jeg skrev?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: gare] #1069810 14/11/2010 05:27
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: gare
[quote=Sykkeline]
Leste du i det hele tatt noe av det jeg skrev?

Ja, synes fortsatt ikke synd på dem....

Sykkeline
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Sykkeline] #1069812 14/11/2010 06:18
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Syns ikke det spor synd på dem! Er vel en grunn til at folk har blitt avhengige av narkotika??? Det er ikke medfødt ihvertfall...

Fjern Playstation og tv'n deres og. Fengsel skal da for faen ikke være noen ferie.. Uansett hvorfor de sitter der.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Andrehua] #1069819 14/11/2010 08:56
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Andrehua
Syns ikke det spor synd på dem! Er vel en grunn til at folk har blitt avhengige av narkotika??? Det er ikke medfødt ihvertfall...

Nei, det er sikkert et veldig bevisst valg, tatt på gode grunner allerede i unge år. Knark er gott, eller hva var det Ebba Grön sa?

Quote:
Fjern Playstation og tv'n deres og. Fengsel skal da for faen ikke være noen ferie.. Uansett hvorfor de sitter der.

Vann og brød, det er det eneste som hjelper for å gjøre dem til produktive samfunnsborgere som ikke er til fare for noen når de kommer ut igjen.

(Forklaring for de som bruker mest tid på Treningsforumet: Det over er ironi. Jeg mener at ingen velger å bli narkoman akkurat som en Audifører som bommer på sin forbikjøring ikke velger å bli morder. I tillegg mener jeg at man må se pragmatisk på fengselsforhold, slik at de man får ut har størst mulig sjanse til bli normale samfunnsborgere isteden for hevngjerrige drapsmaskiner.)

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: gare] #1069820 14/11/2010 09:01
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: gare
Grei for all del ut om dette

Jeg skrev "for de fleste" så uaktsomt drap er vel det eneste på lista di som kan skyldes uheldige omstendigheter.

Så jeg synes fortsatt ikke synd på majoriteten av de innsatte.
Ja, det finnes sikkert noen som har trått feil i livet men Det meste handler om fritt valg. Være det seg narkotika, høy fart, bæring av kniv og ran av butikk.

Redigert av Knirkekne; 14/11/2010 09:03. Rediger grunn: skrivefeil

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Knirkekne] #1069866 14/11/2010 10:45
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg synest du har ei arrogant og sjølvgod haldning.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Dan] #1069915 14/11/2010 12:56
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
som en Audifører som bommer på sin forbikjøring ikke velger å bli morder.

Saklig.. Mulig du refererer til en bestemt sak, men strengt tatt er det vel veldig irrelevant om personen kjørere Audi eller et annet merke. Selv om jeg ser poenget ditt, synes jeg dette faller igjennom som utrolig usaklig

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: dagfink] #1069920 14/11/2010 13:00
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Når det kommer til valget mellom meg og en innsatt i fengsel, så ja da velger jeg meg. Hver gang, og har ikke noe følelsesmessig problem med det. Og det tror jeg er en følelse de fleste deler med meg. :-)
Eller du synes jeg burde hatt forståelse og empati for de innsatte?
Jeg velger å sende tankene til de som var offer for den forbrytelsen som førte til at den innsatte ble innsatt.

JA, fengsel burde være en institusjon som gir de innsatte størst ulig forrutsetning til å komme tilbake i normalt liv etter endt soning. Men jeg tror at vi pr i dag forstår de i hjel, og at soning ikke er en stor nok "trussel" til å holde enkelte på den smale sti.
Utover det skal jeg ikke gi meg inn på en lang fagdiskusjon angående fengselsstraffer. Det er det fagfolk ansatt for å gjøre :-)

Se over at jeg prøver å ikke dra alle over en kam. For noen, kanskje de fleste, er det nok å sitte inne i noen måneder for å bli en bedre borger.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: dagfink] #1069953 14/11/2010 14:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: dagfink
Eg synest du har ei arrogant og sjølvgod haldning.

Jeg klarer ikke å se hva som er så arrogant med å mene at de fleste som sitter i fengsel sitter der på grunn av bevisste valg?

Jeg vil tro at de fleste som i Norge begår ulovlige handlinger er fullstendig klare over hvilke konsekvenser dette kan ha for de. Jeg klarer da ikke helt å ha sympatier med de, og i hvert fall ikke fordi de må betale kioskpriser på varer. Hele saken er latterlig.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Knirkekne] #1069980 14/11/2010 16:01
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Se over at jeg prøver å ikke dra alle over en kam.

Jeg blir bare provosert av slike diskusjoner, og da klarer jeg ikke å holde meg til en saklig argumentasjonsrekke.
Det jeg imidlertid er fullt i stand til er dette:

Det heter "å skjære alle over én kam".

ICON_WINK

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Vanilla Ninja] #1069988 14/11/2010 16:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Vanilla Ninja

Se over at jeg prøver å ikke dra alle over en kam.

Jeg blir bare provosert av slike diskusjoner, og da klarer jeg ikke å holde meg til en saklig argumentasjonsrekke.
Det jeg imidlertid er fullt i stand til er dette:

Det heter "å skjære alle over én kam".

ICON_WINK

Hvor mange kan man dra over en kam før kammen blir ødelagt?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: tmork] #1069994 14/11/2010 16:18
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil tro det kommer an på kammen og på hvem som dras over.

Det som synes ganske sikkert er at det ikke er en god ting å dra alle fengselsinnsatte man kommer over over en slik kam. Da kan det fort gå galt.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Vanilla Ninja] #1069996 14/11/2010 16:20
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vanilla Ninja
Det som synes ganske sikkert er at det ikke er en god ting å dra alle fengselsinnsatte man kommer over over en slik kam. Da kan det fort gå galt.

De fleste fengselsinnsatte er jo skinheads (og de har valgt det selv) uansett, så denne diskusjonen blir helt bak mål.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: oivindg] #1070008 14/11/2010 16:31
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Fasinerende å lese dere som mener at å bli narkoman er et fritt valg og ikke synd på dem. Av de narkomane jeg kjenner/kjente så er det vel mer reglen enn unntaket at de har hatt en tøff oppvekst, hvor dop mer er en flukt enn en fest. Jeg sliter mer med å forstå de jeg kjenner som har såkalt tung bagasje som ikke er narkomane...det er rett å slett godt gjort!

Trønder osv
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: oivindg] #1070009 14/11/2010 16:31
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking
Jeg er helt enig. Hvis du ikke kan holde deg på riktig side av loven, så har du ikke noe du skulle ha sagt. Dette er et godt argument. Dersom du har diabetes, og de ikke vet hvordan de skal håndtere disse injeksjonspennene eller oppbevare insulinet i fengselet, og det er et problem å gi deg hurtigvirkende til måltider, ja så får du faen meg bare slite med det, til du stuper. Kanskje klarer folk å slutte å naske i butikken om det ble litt fart i sakene. Og så slipper vi å betale for dem også.

Jeg har litt sansen for den russiske modellen, leie ut innsatte til tømmerhugging. Eneste problemet der er at det er så mye TB blant de innsatte, slik at man trenger en høyere turnover i fengslene. Dette kan vi ordne her i Norge, ved å skyte og drepe de som ikke lenger klarer å hogge tømmer. De kunne sikkert ha blitt brukt til annet kult også, som f.eks å undervise på barneskolen. Disse damene har ikke nok autoritet til å holde skikk på unga nå for tida, får du inn en hardkokt kriminell med tuberkulose, så er jeg sikker på at unga holder kjeft (foreldrene derimot...)

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Espen J] #1070014 14/11/2010 16:37
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking
Selvfølgelig har narkomane et fritt valg. Dersom det ikke var et fritt valg, så ville det påvirket mitt syn av å være herre over egen kropp. Det er forferdelig, og det vil jeg ikke. Jeg er nødt til å tro at jeg styrer mitt eget liv, og at ikke alt er determinert. Tenk om naturlovene skulle gjelder for nervecellene som styrer hver enkelt muskel, tenk om alt som lå bak bevegelsene våre var et kaos av nerveimpulser, som igjen var et slags sommerfuglprodukt av kvantefysikk. Tenk om alt var som et dominospill med vibrerende brikker. Tenk om det ikke var mulig å ha noe som ikke fulgte naturlover i et system hvor alt samtidig skulle kunne forklares av naturlover? Det er en forferdelig tanke. Hvordan skal jeg da kunne se på meg selv som et godt menneske, dersom alt er determinert, når jeg har lyst til å hate psykisk forstyrrede narkomane som raner unger, og grinesnakker, sutrer og klager med pipestemme? Det går ikke. Samtidig har jeg lyst til å hate narkomane. De er plagsomme. Derfor fins fri vilje. Argumentum ad consequentiam, javel, men slik fungerer den menneskelige hjerne. Det er ikke logical fallacies. Det er logical normality. Det er bare slik vi er, og slik verden er. Fri vilje. I like.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Espen J] #1070018 14/11/2010 16:39
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: dopapiret
Fasinerende å lese dere som mener at å bli narkoman er et fritt valg og ikke synd på dem. Av de narkomane jeg kjenner/kjente så er det vel mer reglen enn unntaket at de har hatt en tøff oppvekst, hvor dop mer er en flukt enn en fest. Jeg sliter mer med å forstå de jeg kjenner som har såkalt tung bagasje som ikke er narkomane...det er rett å slett godt gjort!

Så hvis du har en tøff oppvekst så er det ikke din egen feil at du velger å bruke narkotika?

Forøvrig så tipper jeg det finnes en del land i verden hvor man verken får penger eller har mulighet til å kjøpe varer i en fengselskiosk, så jeg synes ikke de som sitter inne har noen grunn til å klage.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Knirkekne] #1070023 14/11/2010 16:40
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking

JA, fengsel burde være en institusjon som gir de innsatte størst ulig forrutsetning til å komme tilbake i normalt liv etter endt soning.

Helt enig. Og mens vi drømmer, så vil jeg gjerne ha en bugatti veyron, og en flash team replica.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: bjerkseth] #1070024 14/11/2010 16:42
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking
Sitat: bjerkseth

Så hvis du har en tøff oppvekst så er det ikke din egen feil at du velger å bruke narkotika?

Hva i livet er det som er et perfekt isolert system?

Quote:
så jeg synes ikke de som sitter inne har noen grunn til å klage.

Hadde de ikke hatt grunn til å klage, så ville du ikke hørt en klage. Det fins alltid en grunn. Alt i verden har en grunn. Tror jeg da.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Andrehua] #1070147 14/11/2010 19:53
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Andrehua

Sånn tenkte eg òg, heilt til eg såg ein dokumentar om ein tømmerhoggar som havna på sjukehus etter ei arbeidsulukke, og vart avhengig av morfin og då etter kvart vart narkoman.
Verden er desverre ikkje så A4 som du skal ha det til...

Andreas Tveit
Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Espen J] #1070151 14/11/2010 20:04
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: dopapiret

Takk for at du skrev omtrent det samme jeg hadde lyst til å skrive etter å ha lest meg igjennom en del av kommentarene her. Jeg tror mange kunne hatt godt av et innblikk i hvordan menneskers skjebner formes - det er svært få som faktisk ønsker å ende opp som narkomane. En stor del av de rusavhengige begynner med rusmidler lenge før de selv er modne nok til å se konsekvensene av det, og grunnene til dette kan være mange. Narkomane er som regel ikke mer ondskapsfulle enn de fleste andre - men dopet og dets virkninger er. Vi som har vært så heldige å få en god oppvekst, eller klart oss godt til tross for en dårlig oppvekst, burde gjøre vårt ytterste for å møte de som ikke har vært så heldige med respekt.

Jeg vil presisere at når jeg her bruker begrepet respekt, betyr det ikke å blindt godta alt som kommer fra en rusavhengig - det skal også stilles krav til dem. Men en grunnleggende erkjennelse av at ikke alle har trukket like gode lodd her i livet er etter min mening på sin plass.

Re: Kan fenselsinnsatte.. [Re: Oeyvind] #1070170 14/11/2010 20:31
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Men fengslene er vel ikke bare fulle av narkomane?
Så godt som alle i denne tråden som snakker om de som sitter inne, tittelerer de som narkomane.
Hva med alle de andre?

Niels Petter
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support