Hvis du har ok ski fra før og skal handle ett nytt par ville jeg vurdert ski med rubbesåle. Det er som kjent på enkelte dager med 0-føre, isete spor og nysnø meget krevende å få feste uten at det kladder. Da er rubbeski genialt.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..?
[Re: ohaga]
#106984414/11/201010:12
Ski er vel akkurat som med sykkel...hvor "alle alurammer er robotsveisa" i Taiwan", eller det jo kun er et par "hovedprodusenter" av karbon, der den kommer i litt forskjellige kvaliteter - og dertil pris. Som flere sier, er det nok også få såleprodusenter, som da flere bruker - og hvor man kan velge litt ulik kvalitet.
Men som rammegeometri på sykkel, er det også forskjell på konstruksjonen av resten av skia - som gir ulike egenskaper hos de forskjellige produsentene. Stivere tupp, mykere bak...eller omvendt. Og i tillegg er det variasjon innenfor hvert enkelt merke - ref. produksjonsprosessen.
Er man mosjonist og vil ha et bra par ski, ville jeg derfor si det så enkelt som "kjøp det paret du synes ser best ut av en kjent produsent - og få noen som kan det til å velge ett som har et spenn som passer din høyde / vekt / teknikk".
Husk at eliteløpere som kan velge mellom et hav av ulike skipar ikke alltid er fornøyd de heller. Det er tross alt slik at det er forskjell på hvilket merke som har "de beste parene" til ulike fører og forhold Noen er altså bedre på kaldt føre, varmt føre, løse spor eller harde spor...osv.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
[Re: Diablito]
#107031515/11/201008:09
Jeg får rusle ned til Are på Sportslageret eller til Milslukern (som er "mine" skibutikker) og be dem finne frem et par ulike modeller så får jeg prøvd litt.
Men på lik linje før et sykkelkjøp så er det jo litt morro å sjekke litt hva slags meninger folk har, og høre om deres erfaringer :-)
#107051715/11/201012:42
Hvor er Atomic, knallski! Men bare husk å velge NNN bindinger. Prøvde ifjor å kjøpe nye støvler til SNS men butikkene hadde ikke racingstøvler til disse bindingene og da var jeg i mange butikker. Konverterte derfor til NNN.
#107052815/11/201012:49
Hvor er Atomic, knallski! Men bare husk å velge NNN bindinger. Prøvde ifjor å kjøpe nye støvler til SNS men butikkene hadde ikke racingstøvler til disse bindingene og da var jeg i mange butikker. Konverterte derfor til NNN.
Det er vel ingen heksekunst å finne Salomon-sko?
Thomas
[Re: ThB]
#107056415/11/201013:36
Det er vel ingen heksekunst å finne Salomon-sko?
Hvis du vil ha større utvalg av sko velg NNN. Kjøper du SNS (Salamon) har du bare Atomic og Salamon sko. Jeg har SNS og Salamon sko, ganske enkelt fordi det er knallgode sko og passer min føtter perfekt Ellers enig med deg Hekta-MTB. Atomic har gode gode ski, med lange jevne spennkurver. Billigere er de også.
Men det viktigste er å få ski som passer din vekt, høyde og ferdighetsnivå. Kan anbefale Skaug Sport også, ganske billig med gratis frakt. Hyggelig mann som har butikk i kjelleren sin i Svarstad. Han bruker skiselector til å finne riktig spenn basert på vekt, høyde og ferdighetsnivå.
#107060015/11/201014:37
Svensk langrennsekspert som plukker ut ski for deg, og sender i post. Perfekt de to gangene jeg har bestilt der. Billig er det også, og knall kundeservice.
[Re: panorama]
#107066415/11/201016:42
Nå som vi har en langrennstråd tar jeg meg den frihetene å spørre hvilke staver dere har erfaring med?
Selv skal jeg prøve disse i år, One Way Diamond Storm. Jeg mener at stavene er veldig viktig dersom du ønsker å gå fort i turrenn. Jeg har prøvd ct1, ct2 men disse er virkelig stive og lette og fjærer lite.
[Re: Hekta-MTB]
#107066615/11/201016:47
Nå som vi har en langrennstråd tar jeg meg den frihetene å spørre hvilke staver dere har erfaring med?
Selv skal jeg prøve disse i år, One Way Diamond Storm. Jeg mener at stavene er veldig viktig dersom du ønsker å gå fort i turrenn. Jeg har prøvd ct1, ct2 men disse er virkelig stive og lette og fjærer lite.
'
Hvor mye skal stavene flexe? Mine 3 år gamle og relativt rimelige carbom Exel flekser ganske så mye, noen ganger synes jeg selv at det er for mye fleks. Går man fortere med stivere staver, eller kan det bli for stivt? (komfort?)
[Re: kolli]
#107067315/11/201016:53
Staver skal flekse minst mulig. Har prøvd flere staver. Men av topp stavene merker jeg ikke allverden forskjell. Derimot fra CT 3 til CT1 er det stor forskjell-
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#107068015/11/201017:04
Fleksingen vil ha større utslag jo høyere frekvens og kraft, i en spurt f.eks. Men CT1 og CT2 duger for de fleste, men man vil jo alltid prøve noe nytt og dersom man tror at noe er bedre er det bra for psyken i renn.
[Re: Hekta-MTB]
#107071015/11/201017:44
nye staver + stor lommebok = de nye triax stavene.
Fra et ingenilrstandpunkt er runde rør absolutt et suboptimalt tverrsnitt på skistaver. Så trekantkonstruksjonen har absuolutt noe for seg. Prisen er deriomot til å rive av seg håret av
"Now don't make me get off this bike!"
[Re: Supernova]
#107084215/11/201020:37
Jeg har kjent på og prøvd de fleste stavene på markedet (med unntak av de nye grønne jeg ser på tv). One Way stavene er lettest og har best pendel, men de knekker også oftest. CT1 er et sikkert valg da de også er fine på rulleski. Triax har spesielle skurpigger...
[Re: Supernova]
#107086015/11/201020:51
KV+ CH-1 er vel sammen med Swix Triac de stavene som er mest i vinden om dagen. Det sies også at KV+ tåler noen flere km på rulleski uten å bli til gele enn toppmodellene fra andre merker.
Min mening er at toppmodellene fra alle stavprodusentene er gode nok, slik at pris blir det avgjørende.
[Re: panorama]
#107118016/11/201011:55
Har også 3 par Atomic, og meget fornøyd. Rart det ikke går mere av dette merket i Norge..og så ser de også stiligst ut;)
Hadde et par Atomic tidligere, men var ikke kjempefornøyd med disse. Riktignok var det en billigere utgave, men syns allikevel at Madshus skia jeg har nå passet kroppen bedre. Men det kan jo selvsagt være tilfeldigheter....
#107311319/11/201017:44
Plukker opp denne igjen... Hvor skal jeg legge lista på nye racing langrennski ? Har begynt å gå mer på ski de siste par vintrene, ca 20 stk klassisk treningsturer turer i sesongen, de fleste ca 1,5 time oftest tørr snø. Har aldri hatt teknikk men fikk et lite løft m bra skikurs for to sesonger siden og er ikke så værst med smørejernet. Håper det skal gå mye fortere på ski etter inne/spinning-trening i hele vinter og 500 mil på sykkel i sommer. Jeg går helt i surr i vrimmelen av ski (ex Madshus: Terrasonic, Hypersonic, Nanosonic, Redline hvor alt høres dødsbra ut). I tillegg plukking av ski, egne strukturer, kompetanse i butikken osv). Har en kompis som er litt sterkere enn meg og trenger sårt noen tjuvtriks. Har et par 10 år gamle Madshus som kostet "en bondegård" den gangen som jeg liker godt. Vet ikke helt hva det skal koste men 6-7.000,- høres helt unødvendig ut.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#188648906/11/201408:51
Kan også sjekke finn.. 5. beste kaldparet til en halvsponsa utøver f.eks er gjerne minst like bra som et i butikk. Og sikkert halv pris og vel så det..
#188649606/11/201409:15
Spant ut i butikken kl 1020 og kjøpte Madshus Nanosonic Carbon Classic Cold på G-sport Grensen hvor de har åpningssalg etter ombygging. Til den nette sum av 1.999,- inkl bindinger. Fortsatt en del par igjen men det begynte å bli lite å velge i for meg på 72 kg. Brukte 30 minutter for å finne det "rette paret" og tegne inn smøresoner... sammen med han som solgte med Bianchi sykkelen for et år siden... veldig flott fyr som gløder for Bianchi og håper de får merket inn til våren. Hyggelig å se så mye folk i en sportsbutikk... Alle i grønt smilte fra øre til øre.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#188659406/11/201412:10