Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til skiferie i alpene?

Tips til skiferie i alpene? #1068585 11/11/2010 16:37
M
Maggie-Mag Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei!

Vi er to karer som har lyst til å dra på en snau ukes skiferie i starten av januar, gjerne til alpene. I hvilket område vi ender opp i er ikke så kritisk, så lenge det er gode snøforhold, bra med folkeliv og flotte skianlegg.

Så mitt spørsmål til deg. Har du noen gode tips og råd om steder og reisearrangører, slik at jeg og min kompis kan få en flott skiferie uten å legge ut noe særlig mer enn 16.000,- inkl. lommepenger?

Jeg har tidligere vært i Val Thorens. Fint sted det, men been there, done that lizzm..

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Maggie-Mag] #1068602 11/11/2010 17:29
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Dropp charter, fly billig til Geneve eller Milano og lei en liten bil for en billig penge. Personlig foretrekker jeg Italia og Frankrike, mest pga de kulinariske mulighetene i tillegg til bra skikjøring. Et par favoritter er Serre Chevalier og Courmayeur. Begge har god skogskjøring og ligger sentralt slik at du har masse andre anlegg innenfor en time med bil.

Aron SK, NBNL
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: ToHee] #1068605 11/11/2010 17:52
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
var i morzine i sommer og synes det så veldig lovende ut. så kan være verdt en titt selv om jeg ikke har erfaring derfra vinterstid

http://www.morzinelets.com/default.asp

fly til geneve og minibuss(80 euro t/r)derfra.

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: oscaringe] #1068606 11/11/2010 17:54
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Tror Morzine er fantastisk hvis været slår til, men det ligger "lavt" og i utkanten i Alpene og er dermed litt skummelt klimamessig. Men det går jo an å sitte på gjerdet frem til avreise for så å bestemme seg for destinasjon?

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: SiljeKH] #1068772 11/11/2010 22:12
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Var en ukes tid i alpene ifjor, Morzine og Courmayeur, samt nærliggende skisteder til Courmayeur. En godbit er mindre anlegg man kanskje ikke har lest om, mye lokale godbiter å utforske. Det snødde en gang mens vi var der "nede", men vi fant urørt snø mer eller mindre hver eneste dag.

Kan leses om her....
http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=58449

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Christian M.] #1068791 11/11/2010 22:47
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Kjøp flybillett, lei bil, og sjekk www.snow-forecast.com de siste 3-4 ukene før du reiser. Det er alltids et sted å bo, og hvis du har bil, er det jo ikke så viktig om det er 500m eller 5km til heisen.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Christian] #1068803 12/11/2010 00:06
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jupp, helt enig, kjøp flybillet, leiebil, kjør dit det er best snøforhold + best forecast. Morzine/Avoriaz (Portes du soleil) er knallbra, hatt 14 skidager der, stort sett pow (da jeg reiser dit det er best snø hehe). Men er nok et januar/februar sted mht tempratur. Man har alt bortsett fra isbre, til gjengjeld super skog og busk kjøring. Skal du kjøpe flybiletter nå, hadde jeg gamblet på Geneve, da er du en dagstur (lang) unna St Anton i øst og Serre Chevalier (kort) i sør og 347 anlegg i mellom, inkl hele Sveits, frankrike og Italia (nesten). Alt 2 er Zurich, da har flytter du deg 3-4 timer østover. Alt 3 er Salzburg/Munchen, men da mest Østerrike, øst Sveits og Italia minus Aosta. Men du kan nesten banne på at tidlig januar er det Østerrike som gjelder. Alt 4 er Milano, men Italia er det som er mest gambling når det snøforhold i januar, men de to siste årene har det vært bra vintre der. Og Italia er herlig. God tur..fxxn jeg gleder meg til årets 3 ukers tur, men vi kjører fra Norge nå. Hvor vi skal ? Det vet vi når vi passerer ULM:)

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Christian] #1068809 12/11/2010 05:04
Johanna Online
Entusiast
Entusiast
Jag håller med alla om att det bästa är att inte bestämma sig innan man åker var man ska, utan kolla väderprognoserna och åka dit det snöar.

Sitat: Christian
Det er alltids et sted å bo

Jo, men det kan vara svårt att hitta någonting på helgerna. Jag har spenderat flera timmar på många orter för att hitta några sängar. Annars ska det inte vara några problem med boende i januari, förutom vid nyår.

Man kanske borde ringa någon dag innan helgen och boka boende?

Ha en fin resa till Alperna!

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Johanna] #1068811 12/11/2010 06:08
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her blir det ferdigsydd pakke til Val'd'isere 9. januar.. Bestilt i god tid for en gang skyld....helt ferdigsydd, hotell, frokost, 3-retters middag hver dag, heiskort, transfer osvosv.. Alt ferdig i en pakke, eneste vi ikke har betalt for på forhånd er ekstra påfyll av snø i fjellet annenhver dag samt lunch i bakken og alkohol på afterski... ICON_SMILE

Bestilte av Langley, 6200,- pr pers..syns ikke det var så ille pris med tanke på at vi bestillte i juli..

Mulig det blir en tur i februar og, da blir det i så fall fly, leiebil og hotell ettersom hvor det er snø! skull

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Raymond] #1068863 12/11/2010 08:41
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...jeg sier og
Courmayeur. Bedre kjøring, hygeligere folk og bedre kaffe en på den andre siden av tunnelen i Chamonix.
Lei bil. Skal dere ha en hviledag å blåse ut, er det to timer i bilen til Milano, ca.

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Jokis] #1068911 12/11/2010 09:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jokis
...jeg sier og
Courmayeur. Bedre kjøring, hygeligere folk og bedre kaffe en på den andre siden av tunnelen i Chamonix.
Lei bil. Skal dere ha en hviledag å blåse ut, er det to timer i bilen til Milano, ca.

Bedre kjøring er vel å ta litt i (for å si det mildt), synes genrelt det er bra stemning i Chamonix, og kaffe drikke jeg ikke hehe. Men når det er sagt er Courmayeur veldig bra, mindre folk og mye mindre løssnø hets en i Chamonix. Genrelt er Italia bra på det at du er alene i løssnøen hvis det ikke er andre skandinaver der. Har aldri bodd i Courmayeur, men ser koselig ut, har spist pizza der. Den var god:)

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Maggie-Mag] #1068957 12/11/2010 10:34
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Holder også en knapp på Val d'Isère. Men hvilken destinasjon dere velger er veldig avhenging av hva dere vektlegger. Erfaringsmessig kommer det ofte ett par dump før jul der. Hvis du allierer deg med noen sesongere (de er som regel veldig imøtekommende), får du tilgang på urørt snø opptil 3 uker etter sist snøfall. Her kan du se hvorfor. Tar dere i tillegg med feller kan dere labbe effektivt i 30 min. og få fantastiske førstelinjer. Jeg har vært boms i Østerrike en sesong - da reiste vi mye rundt. Jeg har også vært litt rundt i alpene etter denne sesongen, og reiser tilbake til Val d'Isère for tredje gang kommende sesong. Dette er ikke uten grunn. Jeg kjører bare off piste, og frikjøringen kan absolutt være bra der allerede i jan. Parken begynner også å bli bra, men ville ikke dratt dit hvis det blir en del parkkjøring på dere. Også trekker det ikke ned at det er en veldig sjarmerende plass før storinnrykket slår inn et par mnd. senere.

Men dette er bare min subjektive mening. Les på andre forum (andre forum enn TS, selv om jeg har inntrykk av at syklister ofte er interesserte i skikjøring også). Og, som mange peker på - sjekk vær og snødybde hyppig. Man kan også reise på været. Det gjorde vi med stor suksess i Østerrike. Men jeg tenker det kanskje kan ødelegge roen siden dere har så kort tid. Man blir ikke skikkelig kjent en plass ila to uker engang. Spesielt ikke plasser som er så store som Val d'Isère, som rommer så mange skjulte skatter.

Jeg har tips til nettsider hvor man kan finne billige senger i flotte leiligheter ,som sesongere har leid, men ofte leier ut (enten hele, eller bare ledige senger), grunnet ledig kapasitet, siden de ofte ikke er alle mann alle i jan. Bare å gi beskjed hvis dette høres interessant ut, så linker jeg. Har ikke tid nå, så det må jeg eventuelt komme tilbake med senere.

-Johan

Redigert av jaronsen; 12/11/2010 10:36. Rediger grunn: Ikke tid nå...
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: jaronsen] #1068982 12/11/2010 11:05
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Courmayeur er mitt favorittsted i alpene etter 20 år med reising til masse forskjellige destinasjoner.

Silda, to barn og jeg reiser en langhelg til Courmayeur før jul. Under 10 lapper for alle fire med fly, leiebil og hotell. Er det lite snø, har vi uendelige muligheter innenfor rimelig avstand.

Hotel Croux i Courmayeur er billig, sentralt og har ikke minst alpenes beste kaffe laget i en maskin på størrelse med en Fiat Uno. Restaurant Chiecco midt i bakken serverer sinnsykt god mat på to-stjerners Michelinnivå til nøkterne priser. Bar Roma er et deilig avslappet after-skisted i gågata i klassisk italiensk stil med gratis mat.
Skikjøringen er variert og man får stort sett være helt i fred utenfor løypene. Dog en fordel å ha kunnskap om terrenget. Lei guide en dag, så får dere oversikten og slipper å knote vekk tid på å gjøre feil.

Aron SK, NBNL
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: ToHee] #1069634 13/11/2010 15:24
M
Maggie-Mag Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Tusen takk for mye bra input, folkens!
Et veldig bra tips å avvente vær- og snørapporter før man velger sted, det har jo tross alt mye å si for hvor vellykket turen blir.
Tror det blir fly og leiebil, og så får jeg sjekke ut stedene dere har anbefalt nå fremover.

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Maggie-Mag] #1069651 13/11/2010 16:12
StigB Offline
Señor
Señor

Kan være greit noe ganger å se ann hvor det er skiføre. +6* og lett regn i Saalbach for noen år siden. Men sånn er det når en planlegger i god tid.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: StigB] #1069796 13/11/2010 23:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette bildet gjør vondt å se på. Har aldri vært på alpetur (vinter)uten å fått bra med løssnø. Og det skal heller aldri skje hehe.

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Oddefa] #1069797 13/11/2010 23:51
StigB Offline
Señor
Señor

Nei det var ikke morsomt å komme ned til + grader og regn. Det ble litt kaldt etterhvert så vi fikk stått på ski på kunstsnø. Sist jeg opplevde det samme var i 71. Neste års tur er bestilt allerede, grunnen til det er å få plass hos erverdige Hotel Peter.

Året før ICON_SMILE

Stisykling.no

< TOC >

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: StigB] #1069801 14/11/2010 00:00
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: StigB

Kan være greit noe ganger å se ann hvor det er skiføre. +6* og lett regn i Saalbach for noen år siden. Men sånn er det når en planlegger i god tid. 

Når var det? Har vært i Saalbach 4 år på rad i vinterferien, men har alltid vært nok snø.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Freakout] #1069804 14/11/2010 00:39
StigB Offline
Señor
Señor
Det øverste bildet er fra 2007, 21. januar.

Redigert av StigB; 14/11/2010 00:39.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: StigB] #1069821 14/11/2010 09:04
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Kompisgjengen driver og diskuterer akkurat det samme faktisk. Vi er en gjeng som er mest glad i toppturer og det er ganske stor enighet om den klassiske varianten av haute route som går fra Chamonix i Frankrike til Zermatt i Sveits. Dette er en 6 dagerstur som går i høyfjellet forbi bla Mont Blanc og Matterhorn. Planen er å utvide med et par dager på slutten i et skiannlegg. Har ikke helt bestemt oss for hvor enda men det står mellom Zermatt, Verbier og St. Moritz.

Mer info fins her

Redigert av erijon; 14/11/2010 09:07.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: erijon] #1069863 14/11/2010 10:39
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gikk Haute Route i fjor, dvs måtte snu og ta en annen vei pga megaskred (og generelt stor skredfare). Dette var i slutten april i fjor. Tror jeg ville prøvd i slutten av mars i stedet. Men ellers anbefaller jeg den turen. Bør starte med 2-3 dager i Chamonix først, aklimtatisering f.eks gå turer ut i fra Aguille de Midi/Valle Blanche. Naturlig å avslutte med skidager i Zermatt, både pga logistikk, samt godt å ikke stresse i rundt etter å ha gått i mange dager (sliten blir en jo), men også fordi det i Zermatt er størst sjanse for å ha bra snø sent på våren. Verbier stenger jo i april, samme med St. Moritz antar jeg. Sistnevnte er jo en kraftig omvei hvis en skal fly fra Geneve. God tur. Mulig jeg og noen kompiser skal nedover på våren, da med base Zermatt, gå en runde vi Arolla, inn på HR trasen, muligens videre til Saas fee (slik at jeg får gått det jeg ikke fikk gått i 2010 + litt til. PS! Hvis dere blir i Zermatt så kan dere jo gå den korte men likefult flotte turen opp til Breithorn på ca 4200 m. Får dere en 4000 meters topp + laaang nedkjøring til byen att. Kan være et flott punktum.

Stig B; dere ble ikke skysset til noen av breene da ?

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: Oddefa] #1069896 14/11/2010 12:03
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Avoriaz er knallbra, ligger høyere enn morzine. Avoriaz er bilfri, med heis i gatene. Tøft. Hest og kjerredrosje og tråkkemaskiner er eneste som kjører i gatene der. Var med snowboardlandslaget i cup of nations der første gang i 2002.

Saalbach er bra! Hadde satt en knapp på de, utrolig liv.

Kan og anbefale sestriere, et enormt ski omeråde som kan nås på en dag på ski.

La sella rhonda, omerådet rundt Alta badia er og helrått. Kjørte ski rundt hele fjellmassivet. Lengste skidagen i km jeg har hatt på en dag.

Skal til norditalia i januar 2011 igjen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: silverwrx] #1069950 14/11/2010 14:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Val Thorens er ikke verdens hyggeligste sted, men det ligger veldig høyt og området byr på veldig gode skimuligheter. Anbefales.

Re: Tips til skiferie i alpene? [Re: KenR] #1070032 14/11/2010 16:59
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: maxminus
Val Thorens er ikke verdens hyggeligste sted, men det ligger veldig høyt og området byr på veldig gode skimuligheter. Anbefales.

Eneste ulempen med Val thorens er beliggenheten, ved dårlig vær er finnes ikke skogskjøring, og er ett stykke ned/opp i alternative dalfører med bil. Men om snøvær blir etterfulgt av sol så er ganske mye terreng å velge i, med god heiskapasitet...rundt en kvart million i timen kan fraktes rundt i fjellet.

Snøsikkert pga høyden, samt muligens ett av få steder som har snøkanoner på 3000moh....

Redigert av Christian M.; 14/11/2010 17:01.

Moderator  support