"Det er ikke tillatt å bruke sykler spesifisert for landevei, bane, sykkelcross, d.v.s. bukkerhornstyre og tempobøyler"
Vil det si at jeg kan bruke cx hvis jeg setter på rett styre, eller er cx sykkel forbudt uansett? Hvis cx kan benyttes: hva kreves av utstyr for å få bremser og gir til å fungere? Kan f.eks vanlige shimano xt triggere brukes på 105 girsystem?
Vil 700x35 holde på tørt føre, eller er 700x40/42 å foretrekke uansett?
På den gamle jobbracer'n.med landeveisbremser og bakgir (og selvfølgelig 9-delt kassett) har jeg satt på flatt styre, 9.delte XT-skiftere og Avid bremsehendler med justerbar modulasjon (justeringen behøves på grunn av ulikt wiretrekk) Det funker finfint.
Jeg bygde meg en slik sykkel til cykelvasan. Utgangspunktet var Scott Addict CX. Jeg tok av styre inkludert bremsevaiere og strømper slik at dette bare var å sette rett på senere.
Monterte så på et litt lengre stem og flat styre med barends. Jeg monterte så på XX bakskifter og triggere med XX 11-34 kassett.
Av dekk bør/må du ha pariser hvis du skal kunne ha en komfortabel tur uten at punkteringskjangsen blir for stor. Selv kjørte jeg med en ganske grovt Tufo fremdekk og et letttrillende bakdekk. 34 mm
Kjører du for en god tid og er god teknisk mener jeg dette er den raskeste sykkelen over fjeller.
Redigert av olechr; 10/11/201007:17.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Sikkerhetskontrollen i Birken er fraværende, så om du har lyst kan du sikkert kjøre over fjellet med maskingevær på ryggen.
Uansett, jeg har kjørt CX, fulldemper, hybrid, terreng med stiv gaffel på Birken, faktisk alt annet enn en vanlig terrengsykkel..
Min klare erfaring er: Kjører du "alene", ref du starter langt bak, dårlig seeding etc, er CX kjempefint. Det går så fort på flatene at det lille du taper i terrenget veies opp.
Skal du derimot "vinne", enten puljen din eller hele dritten anbefaler jeg det dog ikke. Jeg gikk med skumle planer for 30-35 klassen i år, men ble grisemost i terrengpartiene. Klarte på sett og vis å kjøre meg opp igjen før terrengparti 2, men ble grisemost igjen. Kjørte så med "gruppe 2" til rett etter Sjusjøen, men derfra og inn ble jeg regelrett "ristet av". Jeg hadde absolutt ikke sjans med tynne dekk. Jeg tapte over tre minutter fra Sjusjøen og inn! Jeg er relativt god teknisk, men det der var en skikkelig nedtur.
Er du god teknisk, "sjef i gruppa" og starter langt bak er CX brillefint. Ønsker du derimot å "vinne" aldersklasser e.l. er det ugunstig. Det eneste positive med å kjøre CX i år var å kunne si at man kjørte med "avsaget bukkestyre", det hørtes grisetøft ut.
*ler* takk for gode (og underholdende) svar. Jeg er absolutt IKKE sjef i terrenget - tilnærmet kun erfaring fra landevei. Derfor cx frister mer enn 12,5kg 29".
Mitt andre alternativ er å slanke terrengsykkelen min med nye hjul... men det blir nok ikke billig. Jeg vil nok forsøke å seede, men som førstereisgutt er målet rundt 4 timer kanskje? Altså IKKE noe som helst mål om puljeseier. Raskest mulig for egen maskin er nok mitt mål. Er litt vant til å ligge i felt...men usikker på hvordan dette fungerer på grus med mange uerfarne rundt meg.
Jeg har kun clincher til cx - men har syklet meget grov sti (Røyken - Asker via ROS hytta) uten pungtering.... hadde håpet at litt volum i dekkene skulle holde?
Ole Chr: har du en slags bruksanvisning på modifiseringen du gjorde (nydelig sykkel forresten!)
*ler* takk for gode (og underholdende) svar. Jeg er absolutt IKKE sjef i terrenget - tilnærmet kun erfaring fra landevei. Derfor cx frister mer enn 12,5kg 29".
Mitt andre alternativ er å slanke terrengsykkelen min med nye hjul... men det blir nok ikke billig. Jeg vil nok forsøke å seede, men som førstereisgutt er målet rundt 4 timer kanskje? Altså IKKE noe som helst mål om puljeseier. Raskest mulig for egen maskin er nok mitt mål. Er litt vant til å ligge i felt...men usikker på hvordan dette fungerer på grus med mange uerfarne rundt meg.
Jeg har kun clincher til cx - men har syklet meget grov sti (Røyken - Asker via ROS hytta) uten pungtering.... hadde håpet at litt volum i dekkene skulle holde?
Ole Chr: har du en slags bruksanvisning på modifiseringen du gjorde (nydelig sykkel forresten!)
"Bikes don't win races, bikers do" (Husker ikke om det var Mercx eller Hinault eller hvordan man skriver Merxc for den saks skyld)
Hvilken sykkel du bruker spiller absolutt ingen rolle, annet enn at det er coolt, føles bedre og gir deg større penis.
Sykkelen har fått ny eier, og jeg har således ikke bilder lenger. Hvis du lurer på hvordan det ser ut kan du kjøpe en CX og sage av bukken, det gir ca samme inntrykk.
Fagerli står herved på listen over mennesker som skal få bus.
Modifisering av CX sykkel:
-Skru av waieren til bremsene foran+ bak. Slik at waier+hylse følger med bukkestyre. -Skru av waier ved bak gir og front gir. Slik at waiere+ hylser følger med. Når du gjør det slik så slipper du ta av styreteip osv og det er bare å det er bare og hekte det på igjen.
-Monter flattstyre inkl bremsehendler (feks avid tektro?, shimano xt osv) samt 10 delt skifter, evnt 9 delt hvis du bytter bakskifter. -Så er det bare å strekke nye waiere og hylser mellom smack smack og du er klar.
PS: Jeg ville ha handlet inn feks et 10 delt X9 bak gir + triggere+11-34 kasett. Og ikke brukt landveisgiret. Har trua på at et terreng gir tåler litt mere gjørme + at du da kan kjøre større kassett.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Sykkelen har fått ny eier, og jeg har således ikke bilder lenger. Hvis du lurer på hvordan det ser ut kan du kjøpe en CX og sage av bukken, det gir ca samme inntrykk.
Har du generelt sett en dårlig hukommelse eller er det her snakk om fortrengte minner? Trykk i såfall ikke på lenken.
Har du generelt sett en dårlig hukommelse eller er det her snakk om fortrengte minner? Trykk i såfall ikke på lenken.
"Bikes don't win races, bikers do"....Hvilken sykkel du bruker spiller absolutt ingen rolle, annet enn at det er coolt, føles bedre og gir deg større penis
Jeg har liksom ikke helt fått godfølelsen på grus med 29" min... mistenker at noe av grunnen er vekt, men ikke helt sikker... syns det går lovlig seint på asfalt også. Tror derfor at jeg sykler endel fortere på cx'en, men mulig jeg tar feil... Jeg har et uoffisielt mål om å ta merket, og er såpass uerfaren at jeg skjønner at det er litt optimistisk. Er x-caliberen min like rask som cx blir det nok den... må bare trene mer på den da!
Mitt beste forslag er å bruke den sykkelen du trives best med. Dette gir deg ekstra motivasjon, og en indre selvsikkerhet som beviselig fører til økt fart. (adrenalin, endorfiner bla bla bla) Ironisk nok, siden alle sykler vil fungere like godt.
Jeg har hatt mange flotte piker, som alle har underholdt meg og stilt til tjeneste ved behov, og alle piker er i teorien like bra; men det er med piker som det er med sykler, det gjelder å finne en man kan trives på.
takker for alle svar... det er (heldigvis) mange treningstimer igjen til jeg engang skal velge sykkel.... finner nok ut av det -sikkert bare min kroniske utstyrskjøpetrang som sier meg at jeg skal ha lettere hjul og morsomere sykkel.
leste forresten litt på bloggen din alpers - til din info jobber i psykiatrisk akuttmottak, ta deg gjerne en tur innom når det passer, du skal få et rom med fine gardiner og greier:-)
Det enkleste er å kjøpe Nye grønne Michelinslanger og No tubes The crow dekk til 29". Så plukker du vekk alle spacere under stemet og setter på toppen av det stemet du nettopp snudde opp ned.